aldri mer leiebil, leasing er en "felle"

Basse
17.07.2019 kl 19:52 5698

rentene settes opp igjen...

"hvordan kunne jeg være så KJUKK i hue at jeg leide bil fremfor å kjøpe den for sparepenger ?"

aldri mer leiebil, leasing er en "felle"


hørt denne før?
kursk
17.07.2019 kl 20:26 4269

Fortell mer! Hvorfor leaser så mange? Er det lurt og rimelig? Noen skal vel tjene på det?
IQ 713
17.07.2019 kl 20:38 4235

Bruktbilmarkedet flommer over av slike biler og det er vanskelig å selge havgamle biler hvis det er en VW.-
Det er blitt så ille at jeg ikke lenger hører på radio-
kursk
17.07.2019 kl 20:49 4205

Radio? Har det med saken å gjøre?
IQ 713
17.07.2019 kl 20:51 4202

Skrotet skal selges og jeg orker ikke å høre på bruktbilselgere.
mishka
17.07.2019 kl 20:58 4183

Ja, leasingselskapene og bilforhandlerne tjener så det holder. Folk kjører kompakte middelklassebiler ala Golf til Kr. 5,- pr.km på leasing.. Og gjett hvorfor? Fordi alt de har av lån og kredtitter er makset og de har ikke en gang 70-100k. i egenkapital til ny eller brukt bil. Og biltransport må de ha. Gammal bruktbil for nordmenn med 10 tommeltotter er tabu. Det er dyrt å være fattig. Når somaliske ungdommer er hyra inn til å stå i døra på stovnersenteret og dele ut kredittkort fra alle mulig obskure selskaper i sommerferien får jeg en jævlig dårlig magafølelse på hvordan norsk økonomi og ikke minst gjeldsgraden ligger an.

Her i Berlin er det annerledes. Folk flest kjører det de har råd til og mekker og skrur. Underveis opp fra rivieraen i den gamle riskokern begynte jeg å ane ugler i mosen mht. bremseskivene og ikke minst glideboltene på bremsene foran. Tydelig at noe hang litt, for venstre skive var litt blå, mye bremsestøv på felgen, og det begynte å vibrere litt ved oppbremsing over 130 på autobahn. Tok turen bort på autoteile24.de i Spandau og kjøpte et nytt bremsesett foran til 120 euro. Frem med garasjejekken i bakgården og en time senere var alt i skjønneste orden. Jada, gummipakningen på gideboltene var gåen og det meste gikk tregt. Litt Karamba rustløser og nye gummipakninger samt ny bremsepasta og alt var som nytt med nye skiver, klosser og glidebolter. Hehe, dette skal et norsk Mekonomen-verksted ha 4,5 lapper for og et merkeverksted sikkert en lapp eller to mer. Her i Berlin koster det 290 euro på ATU som er rimelig. De gutta som skrur skal jo leve de også. Jeg tar gladelig en times lett jobb for 170 euro. Bare tilfredstillelsen av å fikse det selv er mer verdt enn penga.

Nordmenn flest er fullstendig kjerringer med 10 tommeltotter. Og det må jo sies at de typene man havner bak i køen på disse bildelfirmaene som autoteile24 er det langt mellom i Norge. Alle har de en aller annen tatovering i nakken og ring i øret :-) Tyskland er mer klassedelt, det er sikkert.
Redigert 17.07.2019 kl 21:28 Du må logge inn for å svare

Normannen nytter leasing pga. han ikke har råd til den bil han på død og liv må imponere naboen med.
Modnok
17.07.2019 kl 21:57 4066

Nettopp.
Folk vil agere med nye biler de ikke har råd til å kjøpe,så de leaser
og eier ikke bilen de kjører rundt og viser seg frem i.
De som beundrer andres biler tror åpenbart at alle andre vil
beundre dem,stakkar.........

Kjøp den bilen du har råd til og slipp liten skrift og overraskelser,
som koster for mye.
Bilhold er dyrt nok som det er,så unngå leasing som privatperson.

Du har jo ikke skjønt en dritt.

Leasing er for dem som vil ha ny bil og ha den i 3 år.
Hele regnestykket er et veddemål mot utleaser.
Hvis utkjøpsprisen er lavere enn markedspris så kan du kjøpe den selv og selge den.
Hvis utkjøpspris er høyere enn markedspris så kan du levere den tilbake og la utleaser site med tapet.

Bruker du pengene i madrassen så stiller ting seg annerledes men låner du som de fleste andre så er leasing er godt alternativ til ny bil.

Enig med Tigerberget.
Det er bare et veddemål om pris tre år frem i tid, og de som taper masse penger på trekke ved innlevering ville tapt like mye om de hadde kjøpt bilen og behandlet den like dårlig.
Nå for tiden er det så usikkert med bilmarkedet tre år frem i tid at leasing kan være et godt alternativ. Man slipper risikoen for å bli sittende med foreldet teknologi som ingen vil kjøpe.
Basse
18.07.2019 kl 11:41 3855

iflg Tigerberget har altså ikke Norges største aktør på langtidsutleie av biler "skjønt en dritt", eller lyver de til kunden?

" fordel ved privatleasing er at du trenger ikke bekymre deg for salg av bilen "

fra Møller: https://www.volkswagen.no/no/kjope-bil/lease-bil.html


vel, for at privatleasing skal bli økonomisk svært ugunstig eller økonomisk godt alternativ til å kjøpe en bil med lånte penger så er det absolutt salget av bilen ved leieperiodens utløp du vil måtte bekymre deg for

i tilllegg til skjulte kostnader ifbm effektiv rente, servicekostnader, gebyrer osv. naturligvis


Å LEIE BIL ER DUMT, men mange gjør det fordi de generelt er dumme til å forvalte økonomien sin
Å KJØPE NY BIL BARE FOR Å SELGE DEN ETTER 3 ÅR ER DUMT, uansett drivlinje så er det denne perioden verditapet er størst på biler i Norge, verditapet må du betale enten du kjøper eller leier


Det som er skremmende er at media får selge "å leie" som "den moderne og politisk korrekte måten å skaffe seg ting" omtrent uten motsigelser fra noen instans, hvor er forbrukervernet, hvor er det etiske "politiet" som arresterer missinformasjonen som gjør at folk blir forledet til å tro at det å eie, det å kjøpe med oppsparte midler ikke er det klokeste for en forsvarlig privatøkonomi?

Folk fortjener ikke å gå på en personlig "smell", for de er blitt lurt, og det er de som har lurt dem som bør stå til ansvar.
Redigert 18.07.2019 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
18.07.2019 kl 13:21 3801

Basse, du skriver: "Å LEIE BIL ER DUMT, men mange gjør det fordi de generelt er dumme til å forvalte økonomien sin".

Basse - man er ikke nødvendigvis dum om man velger å redusere egen økonomisk risiko ved muligens å betale noe mer gjennom leie fremfor eie. Basse - man er ikke nødvendigvis dum om man velger leie fremfor eie fordi man vet man vil få god avkastning på en alternativ bruk at den halve millionen man ellers ville brukt på bilkjøpet. Basse - man er ikke nødvendigvis dum om man innser at vi lever i en brytningstid bil-drivstoffsmessig og dermed vil sikre seg mot å sitte med en uselgelig metallklump av en fossilbil få år frem i tiden.

Den eneste dumme jeg kan se i dette bildet er den som ikke forstår at det er lurt å gjøre slike vurderinger når behovet for ny bil melder seg.

For øvrig så heter det ikke KJUKK i hue, men TJUKK i hue Basse, det er vi vel i alle fall enige om?

Hammers
18.07.2019 kl 14:01 3771

.......K eller T? Nå må du ikke glemme at Basse er "Tjukk i hue".....🤭🤭🤭!

Vel.. man blir jo straffa for i det hele tatt å _ha_ sparepenger i dette landet. Man betaler "formuesskatt" på slikt som ikke er formue i det hele tatt.

I tillegg så betaler man "inntektsskatt" for de usle rentene som ikke engang kompenserer for inflasjonen.
Basse
18.07.2019 kl 16:54 3609

man reduserer ikke økonomisk risiko ved å leie. For det første er man faktisk bundet til kontrakten og å komme seg ut av en dyr leiekontrakt når renta stiger og man selv kanskje opplever svikt i inntekter o.l. er ingen easy sak, mange har måttet selge leasingavtalen sin med store tap i slike situasjoner.
For det andre er man ansvarlig for å vedlikeholde bilen, dvs man kan ikke selv avgjøre hvor omfattende man vil følge serviceintervaller eller hvilke bruksskader man mener er nødvendig å fikse underveis. Det ender ofte i store ekstra regninger når bilen leveres tilbake og det som så ut som en rimelig deal blir et svart hull som pengene renner ned i. Når man leier er det noen andre som eier "deg" som sitter i kontrakten.

"Avkastning på alternativ bruk av den halve millionen". Hvor finner man en slik garanti? Det er lettere å spare penger på å IKKE måtte betale for alle småskader på en bil enn å finne en måte å investere 500k som gir "garantert" avkastning. Hvis du er så flink til å investere vil det neppe være slik at du ikke allerede har nok likvider til å kjøpe den en bil og eie den først som sist.

Vi er ikke i noen brytningstid hva gjelder forventet levetid på bensin og dieselbiler, de lever fint 20+ år og med normalt vedlikehold er det et forutsigbart bilhold. Batterikjøretøy derimot er et sjansespill, man vet at batteriene degenererer fra de blir tatt i bruk og at elektronikk generelt har kort levetid/ aktualitet, og dermed avskrives raskt. Dette reflekteres allerede i at prisen på leie av batterikjøretøy er høyere enn for vanlige biler, samtidig foregår det en tilpasning i markedet som per i dag kun har medført økte kostnader for brukeren, eks. stigende priser på forsikring og innføring av både bompenger og parkeringsavgifter. På sikt er dette værre enn renteøkningen for den som forsøker å lage budsjetter på bilholdet. EV eldre enn 3 år er omtrent "umulig" å omsette, og med varsel om nye typer batterier underveis så kan det bli virkelig ille for andrehåndsverdien på EV i årene fremover.


la oss begynne å ramse opp hvorfor man er kjukk i hue som velger å leie ny bil i korte perioder på 3 år/ 45 000km

– å lease en ny bil er udiskutabelt dyrt i forhold til det å eie en rimelig bruktbil
– om du plutselig ikke skulle trenge bilen eller synes leiekostnadene er blitt for plagsomme er du likevel bundet til å betale ut leieperioden. Å avbryte kontrakten vil være meget kostbart
– DU må utbedre alle skader som påføres bilen under din leieperiode; også de du normalt ville ha latt være å gjøre noe med på din egen bil, slik som mindre bulker og riper utvendig, småskader på interiør etc
– DU har begrenset kjørelengde på en leiebil, overkjørte km koster MYE. Din eide bil kan du kjøre hvor langt du vil når du vil.
– DU sitter med risikoen for leiebilen. Du kan potensielt bli konfrontert med ekstrakostnader når du leverer inn bilen. Mange opplever store, overraskende regninger ved tilbakelevering av leiebilen. All «unormal slitasje» må dekkes av DEG/leietager. Det er dessuten veldig vanskelig å argumentere mot disse ekstraregningene med påstand om at utleiefirma har reparert mer enn nødvendig. For hva er "normal vs unormal slitasje"? Det er faen ikke lett å være Ola leietaker med ti tommeltotter og null bilteknisk kunnskap å skulle argumentere for sin sak der...
SÅ hvor mye kapital har DU satt av til å dekke uventet regning ved innlevering? Blir det et svindyrt forbrukslån som tar den?

Det dummeste i dette bildet er om man
1. ikke sørger for å inngå en leiekontrakt med bundet fast forutsigbar rente over hele leieperioden, inkluderer en serviceavtale (som man må sjekke grundig for å vite at den inkluderer ALT) og at man pruter ned prisen også på denne serviceavtalen. Noen tilbyr leiekontrakter som inkluderer eventuelle kostnader på skader ved tilbakelevering, verdt å vurdere.
2. ikke like gjerne kan ta opp en boligkreditt (normalt langt lavere effektiv rente enn både leasing og billån) eller bruke oppsparte midler for å finansiere KJØP av en 2-3 år gammel brukt dieselbil med mye gjenværende garanti og lav km stand.
18.07.2019 kl 18:23 3551

Life is much too short Basse!
Shuffler
18.07.2019 kl 18:35 3528

Leaset en Audi A3 i 3 år, når perioden gikk ut for to og et halvt år siden inngikk jeg en ny leasingavtale med Møller, en A3 e-tron. Jeg betalte 50 000,- i innskudd og har en månedsleie på 2300, så totalkostnad 132 800,- over 3 år (pluss forsikring, bensin og service selvsagt)

Tror faktisk ikke om jeg hadde kjøpt en tilsvarende bil finansiert med lån, at jeg hadde sluppet billigere unna. Og førstkommende mai, skal jeg bytte inn til en splitter ny bil, slipper "stresset" med å selge den gamle.
Det er nok fordeler og ulemper med begge måter å anskaffe seg bil på, men for meg har leasing i hvert fall fungert utmerket.
Cortex
18.07.2019 kl 19:13 3481

Jeg kjøper mine pent brukte premiumbiler for cash.Da er bilen min og jeg slipper å forholde meg til finansieringsselskap.Mens jeg eier bilene sparer jeg til å betale mellomlegget når neste nyere premiumbil med lav km og selvsagt servicehefte skal kjøpes.
Hvorfor låne når vi kan spare til neste bil fordi nåværende bil er betalt med cash?
Joda,jeg har hatt firmabiler som har vært leaset.Greit nok,men jeg liker å eie mine biler og ikke bare kjøre dem.

De bilene jeg kjøper er premium,2-4 år og mindre enn 50-60000 km.
Helt greie og svært driftssikre biler uten noen problemer ut over slitedeler.De gir tilnærmet samme kjøreopplevelsen som helt nye og sparer meg for mye penger.
mishka
18.07.2019 kl 19:31 3458

Jeg tror alle har litt rett her. Er man sikker på å skulle bytte bil etter 3 år og MÅ ha helt ny bil så kan man jo lease, men leasingselskapet skal også leve og bilforhandlerne har begynt å ta skikkelig høyde for restverdi nå i disse ulvetider. Så det er ingen tvil om at leasing er dyrt. Dette med kjørelengde er noe av det viktigste motargumentet synes nå jeg. Selv har jeg regnet litt på dette med flere eksempler på nye biler og jeg klarer aldri å regne hjem noe som er i nærheten av den km. kosten man kan få med å beholde bilen litt lenger enn 3 år og kjøre den lenger enn typisk 45 eller 60k.km. på disse årene. Selv har jeg en kjørelengde på mellom 30 og 40k.km. og da blir leasing svindyrt. Hadde leasing på en varebil i firmaet og da var det andre boller for vi fikk jo igjen momsen i mva regnskapet. Dette er også noe en privatperson ikke kan nytte seg av.
Hadde en muntlig avtale med selgeren , som jeg kjente godt, om at jeg kunne få kjøpt bilen til restverdien og da var restverdien 100K og det fantes ikke en eneste tilsvarende til under 130K på finn så vi kjøpte den av bilfirmaet og har den fortsatt 4 år senere. DET har vært gunstig. For det har vært null trøbbel mellom 60K.km. da vi kjøpte den ut og nå med 120K.km. på telleren. Og fortsatt har den jo en restverdi. Regner med å la firmaet ha den i 3 år til om det ikke dukker opp mye trøbbel og rep. Og det gjør det sjelden på biler med under 250K.km. på telleren. Folk har en fiks ide om at når en bil runder 100k.km. så dukker alt mulig opp, men det var for 40 år siden. Ikke på gode biler i dag.

Jeg tror ikke det er NOEN tvil om at det er enormt mange "luksusfellen-mennesker" der ute som privatleaser og det er jo synd for dem. For mange av disse skulle egentlig tatt t-banen eller hatt en bruktbil til 50 lapper.
Shuffler
18.07.2019 kl 19:38 3444

@mishka skrev: Jeg tror ikke det er NOEN tvil om at det er enormt mange "luksusfellen-mennesker" der ute som privatleaser og det er jo synd for dem.

Joda, det har du nok helt rett i, og det skal sies at jeg har en kjørelengde på 12000 i året, veldig lite.. så det er vel derfor at det for meg er 'lønnsomt' (?) å lease.
Redigert 18.07.2019 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
mishka
18.07.2019 kl 20:02 3408

Tviler på at du får noe så gunstig neste gang. Alle har vel lest om hvor mange millioner Møller har tapt på for optimistiske leasingavtaler. Det er nye tider nå.
Redigert 18.07.2019 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Bare
18.07.2019 kl 20:45 3378

Gode innlegg fra Modnok,Cortex og Mishka her!

Mye jåleri og høy nabofaktor gjør at folk leaser nye biler fremfor å kjøpe en bil de faktisk har råd til.
Leasing kan være gunstig for næringsdrivende,men svært sjelden for private.

Hvis hovedargumentet mot at det er dumt å lease fordi det er billigere å eie en gammel bruktbil så kan jeg jo skjønne problemet, men da er det like dumt å kjøpe ny bil.
Jeg har tre ganger leaset med null kontant og levert tilbake lenge før kontraktsutløp, og ingen av gangene betalte jeg ei krone utover leie for siste måned jeg hadde bilen.
Det er fint med folk som mener at andre er kjukke i huet fordi de vurderer annerledes enn dem selv.
Og faktisk finnes det folk som gir beng i om man sparer noen hundrelapper pr måned på ulike ting og bare gjør det de synes er enklest for seg selv.
Basse
18.07.2019 kl 23:28 3276

3 + 3 år leie av Audi A3: 132800 + 132800 (sannsynligvis mer pga rente og høyere bilpris på A3 nr 2) totalt 265600 dvs 44267 i gj sn årlig leie (og dette før man blir overrasket av en ekstraregning på småskader på 25000 ved innlevering som brekker hele regnstykket)

Hvis du istedet kjøpte en tilsvarende 3 år gammel A3 til 210000 med kmstand rundt 35 000 og eide den i 6 år og KASTET DEN, ja så ville årlig kostnad på verdi bare være 35000 (småbulker og riper blir uforstyrret med på huggeriet)

en 9 år gammel A3 er neppe null verdt, så la oss si at restverdien er 50000 etter 9 år, da ville kostnaden kun være 160000/ dvs 26667 per år

du kunne altså nyte en bil som oppleves og kjører som ny + spandere på deg og dama en 2 ukers sydenferie hvert av årene

Møller sitter nå på digre lagre av akkurat slike tilbakeleverte A3 1,4 TFSI e-tron og våpenbror Golf GTE, og siden de fleste stammer fra kampanjer som har gitt leietaker total leie på 155000 -165000 totalt over 3 år/ 45000km (eks service) så er ser regnestykket enda bedre ut for den som pruter på ruteprisen

den som fortsatt velger å lease n y hvert 3 år fortjener ikke annet enn å vite hvor mye penger de kaster rett ut i fjorden,

leasing synes å være de fattiges trøst der man mener å ha behov for å vise seg i en bil de ikke har råd til å eie...

kan du forresten beskrive hvordan man ser forskjelle på en 2016 A3 og en 2019 A3 om den er vasket og polert av en proff? de fleste kan neppe se forskjell og siden folk ikke røyker i biler lengre så er det normalt fortsatt nybillukt i en 3 år gammel bil, uansett hvor mye gass leietakeren har sluppet ut av tarmene i løpet av leieperioden

noen eksempler:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143586936
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145886436
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149343568

Redigert 19.07.2019 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
19.07.2019 kl 10:29 3136

Og service, reparasjonskostnader og utgifter til dekk på den etter hvert 9 år gamle bilen blir så bagatellmessige at vi ikke lar det forstyrre regnestykket. Ikke sant Basse?
mishka
19.07.2019 kl 11:21 3097

Forskjellen på en ny leasingbil og en bruktbil uten garanti er også at på leasingbilen er man stort sett avhengig av merkeverkstedet hvor den er kjøpt / leaset. På en bruktbil man eier selv står man mere fritt. Og min erfaring er at det er nettopp på verkstedsiden bilforhandlerne skal hente inn pengene. Prisforskjellene begynner å bli ganske store mellom merkeverkstedene og de andre. Spesielt som i tilfellet med han over som har en kjørelengde på 12k.km. i året så blir servicekostnadene minimale selv på en bil som er 9 år. Vi snakker da om en bil som bare har gått drøyt 100k.km. Som nevnt over er det helt slutt på at "alt raser" på feil side av 100 k.km. På den annen side er det jo veldig behagelig å bare sette seg inn i en ny bil hvert 3. år og stort sett glemme alt annet enn service 1 gang i perioden og dekkskift vår og høst.

Har hørt de mest utrolige historier om påkost ved tilbakelevering. Ikke rart Oslo flommer over av smart-repair sjapper for å fikse kjøpesenterbulker.
Redigert 19.07.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Basse
19.07.2019 kl 11:29 24

Innlegget er slettet av Basse
Basse
19.07.2019 kl 11:36 3115

servicekostnadene er ikke høyere på 6-9 år gml A3, snarere tvert om har du muligheten til å kutte servicekostnader siden du ikke er bundet til å utføre service med de delene og verkstedene en normal leieavtale setter rammer for. Ingen bryr seg om serviceboka har alle stempler hos VAG på en 9 år gammel bil. Ser du på sjekkpunktene i serviceboka finner du ut at det du betaler tusenvis av kroner for i leietiden i realiteten er enkle operasjoner og billige deler du uten nevneverdige problemer kan gjøre selv, selv med 8 tommeltotter. Når man betaler noen penger for å skifte luft-pollen-filtere, sjekke nivå på bremsevesken og etterfylle spylervæske....ja da er liksom toppen av latterlig pengebruk nådd.

ved ny leie hvert 3 år må du dessuten betale for 2 sett felg/dekk hver gang, det er langt dyrere enn å kjøpe nye dekk hvert 6 år på din eide bil. Kjører du pent kan vinterdekkenes mønsterdybde faktisk holde 9 år innenfor EU-krav, selv om det betyr at gummien er blitt gammel og hard og derfor ikke har optimal ytelse

for å være enda mer virkelighetsorientert:
det er heller ikke noe problem å kjøpe brukte felger eller dekk til en A3 på nettet, da kan man få det man trenger virkelig billig, dette gjør jeg selv ofte. Usedvanlig lett å prute på felger og dekk til biler de som selger ikke lenger har. Alternativet er ofte at de bare blir liggende å støve ned i garasjen, så hvorfor ikke selge de for en liten slant til meg;)

det er ingen tvil om at å eie bruktbil som man ivaretar på en god måte er det by far billigste alternativet for bilhold. At man gidder å diskutere om leie av ny bil i Norge er økonomisk "smart" eller usedvanlig bortkastede penger er ganske utrolig..

Jeg kan bruke en av bilene mine som eksempel, der byttet jeg sommerdekkene etter 9 år og 120000km, vinterdekkene skal nå på i sin 10! ende sesong og nå er km standen på den bilen ca 135000. Ja gummien er mye eldre enn anbefalt, men når bilene mine får stå i garasje mesteparten av døgnet og rengjøres otfe men uten bruk av avfettingsmidler så vil de ha god mulighet til å holde seg lengre. Sollys, veisalt og avfetting er gummiens fiender nr 1, 2 og 3. Jeg bytter dekk KUN utifra mønsterdybde.

Life is longer than 3 years Brit
Redigert 19.07.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
snoken
19.07.2019 kl 11:52 3092

Er vel mange som tjener godt,og ikke har problem med å svi av 10-12 tusen i mnd på bil.
Ikke alle er fornuftige.Og drømmer du om en Bmw som koster 1,5mill,så er det jo en grei deal å slippe med 12t i mnd i leie
Basse
19.07.2019 kl 11:55 3083

Helt enig. Å leve ut en drøm kan ikke måles i penger. Å kjøpe bil til 1,5 mill innebærer et sikkert stort økonomisk tap som skal veies mot upriselig personlig glede. For den som driter i pengene så handler det kanskje like mye om å kunne kvitte seg med bilen når man er blitt "lei" av den uten nevneverdig fuss. Å selge millionbiler er som regel tidkrevende, mange rikinger har egne kontakter(oppkjøpere) de ringer når de er blitt "lei", det er ikke hvor mye de får for bilen som teller, det er hvor raskt oppkjøperen kan komme å fjerne den slik at det blir plass til den nye "drømmen" i garasjen som teller!


Men å leie en ny A3...er det "drømmen" verdt å overse de økonomiske negative sidene?
Redigert 19.07.2019 kl 12:00 Du må logge inn for å svare

Så over et tilbud som noen hadde fått på noe sånt, og BMW selgeren hadde sagt at 'denne taper seg nesten ikke i verdi'.
Prisen var drøyt 19.000,- pr mnd, og av det var det ca 3000,- i renter. Så hva tror du da resten er måtte jeg spørre.
Hvis 16.000,- i verditap pr mnd er nesten ikke noe så kan man jo lure på hva et stort verditap ville vært.
19.07.2019 kl 12:14 3057

Tipper at antallet VW-eiere som er uenige med Basse når han fornekter høye service/reparasjonskostnader på 6 til 9 år gamle VW-produktene kan fylle verdens største fotballarenaer noen ganger.
snoken
19.07.2019 kl 12:19 3045

Dette med feite biler,handler vel ikke om fornuft.
Og fin bil er dyrt det vet vi.
Men å lease en superbil noen år,for å dra noen damer,og for å virkelig sette naboen på plass må da være greit :)
Du slipper jo å slite med stor gjeldsgrad og stort billån i årevis.
Koster jo litt ja,men mange i Norge tjener godt,og jobber litt ekstra,og shopper litt mindre da..

Ja ja, man får bruke pengene som man vil og skal man ikke kose seg med dem så har de vel ingen verdi, men personlig synes jeg nå i alle fall at 16.000,- i verditap pr mnd er drøyt for en bil. Det må man regne med når man skal ha en ny bil som er så dyr, det er klart.
Men når selger sier at det er nesten ikke verditap... det er de to tingene jeg ikke synes passer sammen.
Men det er muligens fordi jeg selv aldri har eid en bil med nypris på mer enn 25% av det denne kostet.
Puta1n
20.07.2019 kl 10:30 2834

Hva skjedde med Tesla elbilene som bare steg i verdi etter kjøpt ny?

Trodde Teslaeierene kunne kjøre gratis og selge bilen med profitt etterpå?
Redigert 21.07.2019 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Funderer
20.07.2019 kl 10:49 2809

Er det virkelig noen som lar seg imponere av bil .unggutter da vel . Hus eller hvor mange hus er mere int .. En nedi veien her har ikke skjønt hvordan han skal kjøpe hus , han er nå 50 , har veeldig feet bil . Men alle ler av han for de sjekker reg nr på Brønnøysund , da ser man jo fort hvem som eier bilen .
kaliber
20.07.2019 kl 11:14 2783

Kjører 98 mod xm og 02 mod audi og er veldig fornøyd, men har innsett at noe må gjøres pga myndighetene kommer med krav om nullutslipps biler og lokale restriksjoner. Har reservert en M-Byton, som muligens kommer i salg høsten neste år, men så var det "made in China"!
Lisse
20.07.2019 kl 12:15 2746

For de som vil kjøre nye biler og ikke kan kjøpe bilen kan Volvo tilby abonnement på en ny bil hvor alle utgifter er dekket i prisen.Så lenge man greier å betale månedsprisen kan man agere med ny bil....
Volvo kan hente og levere bilen når den skal på service også.....

Selv foretrekker jeg å eie mine biler.Mer bil for pengene.Nyere biler,lav km og servicehefte når jeg kjøper min Volvo,BMW eller MB.
Minimalt med reparasjoner og topp driftssikkerhet.Betaler cash.
Nybilfølelse og mer penger til annet enn å leie biler.Ja,også er det jeg som eier bilen min.....

http://e24.no/bil/volvo/volvo-norge-sjefen-vi-tror-bilabonnement-kan-staa-for-halvparten-av-vaar-bildistribusjon-i-2025/24591683




Hvis du skal fremstå som verdens mest fornuftige bilkjøper Basse, hvorfor hater du elbiler?
Du er klar over av en brukt Leaf eller Zoe er mye billigere enn den gamle Audien din hvis du ser på totalregnestykket?
Matsern
21.07.2019 kl 20:31 2434

Bil er et tapsprosjekt uansett, men en joker har elbileiere, moms kan komme når som helst.