NAS - Teknisk ser den smørbli ut

Slettet bruker
NAS 18.07.2019 kl 10:12 4520

Dagens tilbakefall gir en glimrende kjøpsmulighet. Kort dobbel topp med kommende brudd opp gir target NOK 55,- Ellers er denne tråden ment som en TA tråd hvor vi følger NAS sine tekniske støtte og motstands nivå fortløpende.
Redigert 19.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
sognoksen
18.07.2019 kl 10:24 4451

Stor takk til robotene som solgte den ned så jeg fikk fulle på med mer aksjer😀
Slettet bruker
18.07.2019 kl 12:51 4144

En "tilnærmet" perfekt OHS ser ut til å utvikles i 10 dagers chartet. Underbygger target NOK 55,- ved brudd opp gjennom NOK 46,95
kapteinkjeks
18.07.2019 kl 13:54 3996

Hvor er støtte? Hvor snur den? 43?
Slettet bruker
18.07.2019 kl 17:42 3744

Oljeprisen er også på NAS' side nå. Nå stuper den igjen.
Restplassno
18.07.2019 kl 19:41 3576

Er nok litt vanskelig å si hvor den skal på kort sikt.

JV vil utløse positiv reprising nesten uansett vilkår.

Så er spørsmålet: får man beskjed dersom dette ikke materialiserer seg, eller blir det lagt lokk på helt til q3?
Mange usikkerhetsmomenter her. Det som ser lovende ut er trafikktall for juli, men JV bør være avklart før den tid. Får man yield over 0.5/rask over 0.45 og JV I begynnelsen av august tar det bokstavelig talt av.

Har sett på easyJet sin q3(samme periode som Nas q2) i dag. Easyjet har atskillig bedre RASK og yield, men NAS har faktisk bedre unit cost på 0.42 mot easyjets 0.48. Easyjet har dobbelt så høy ancillary-inntekt per kilometer. Det er denne Nas og bør se på potensialet til å kunne øke videre.

Easyjet har fyllingsgrad på 91% mot Nas ca 88%, var det ikke slik? Selv om man justerer for dette sitter Easyjet igjen med atskillig mer RASK.
disippelen
18.07.2019 kl 20:08 3491

Slitsomt å være Long.
Buyin85
18.07.2019 kl 20:17 3460

Sendte en mail til IR i dag, og spurte om det ville bli kommunisert ut løypemeldinger dersom det ble forsinkelser på avklaringen i forhold til det som ble kommunisert ut på q2 presentasjon (uker ikke mnd). Så får vi se om det kommer et svar..

En må etterhvert forvente at selskapet kan kommunisere ut tydelig dersom det blir ytterligere forsinkelser rundt JV.

JV vil uansett være positiv da det gir selskapet noe cash for allerede innbetalinger utført ifm kontraktssignering. Det vil også redusere gjeldsforpliktelser som igjen gjør at det ikke blir behov for emisjon.


Har siste måned tradet aksjen, men usikker på om dette er en god strategi fremover da det kan gå bratt oppover om det kommer en positiv melding.
Restplassno
18.07.2019 kl 20:46 3384

Verdt å merke seg at man ikke har blitt lovet noe innen en uke, men at GK har sagt at det kan bli avklart allerede innen en uke. Videre er det opplyst at det ventes svar innen 3-4 uker, altså innen 2-3 uker fra i dag. Uansett ikke lenge å vente.

Men det føles ulidelig lenge i og med at svaret kan komme en hvilken som helst dag i dette tidsrommet. Kan ikke skjønne at Karlsen skal drite på leggen på dag 1 i ny jobb, han må da være ganske trygg på at en løsning er svært nære.
Redigert 18.07.2019 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2019 kl 21:23 3271

Norwegian vil ha mer tid

LUFTFART: Forrige uke uttalte Norwegian-direktør Geir Karlsen til Finansavisen at en flyavtale kunne være «én uke unna». Nå vil flyselskapet presisere uttalelsen.
KRISTIAN ERIKSEN
Torsdag i forrige uke presenterte Norwegian sitt resultat for andre kvartal. Da uttalte midlertidig konsernsjef Geir Karlsen, under presentasjonen, at en potensiell joint venture -avtale kun var uker unna.

Joint venture-planen innebærer å opprette et datterselskap, der Norwegian kan eie deler av flyparken sammen med en tredjepart.

Dette vil innebære at selskapet frigjør kapital, og har fått mye oppmerksomhet siden den ble presentert i fjor høst.

Etter presentasjonen uttalte Karlsen i intervju med Finansavisen (ordrett transkribert):

«(...) når vi refererer til en avtale som kan være én uke unna, så er det én part det er snakk om.»

Nå: Flere uker

Nå, én uke etter kvartalspresentasjonen, opplyser Norwegian at en avtale ikke er så nært forestående allikevel – i tid. På spørsmål fra Finansavisen skriver kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian på vegne av Karlsen:

«Når vi har noe nytt å meddele vil vi selvfølgelig melde det, til markedet og til dere. Angående tidfestingen så sa vel ikke Geir Karlsen spesifikt «en» uke, men «kan være uker unna» eller noe à la det.»

Karlsens uttalelser til Finansavisen ble tolket positivt i markedet forrige fredag da aksjekursen steg 10 prosent.

Aksjen steg i fire dager på rad før det snudde torsdag.

Norwegian har ikke kontaktet Finansavisen for å korrigere Karlsens sitat, slik det ble gjengitt av Finansavisen.

Ny egenkapital, kurs 10 kr

Dersom flyavtalen er mindre nært forestående enn først ventet, kan kapitalbehovet bli prekært, om en skal meglerhuset Bernstein.

I nok en analyse sås det tvil om Norwegian klarer seg de neste ni månedene uten frisk egenkapital, og kursmålet settes helt nede i 10 kroner.

«Kan dette flyselskapet noensinne ha en normal kapitalstruktur?», spør analytikerne i analysen.

Norwegians gjeld på mer enn ti ganger markedsverdien av egenkapitalen og betingelsen i en obligasjon om minimum 1,5 milliarder kroner i egenkapital trekkes frem som overhengende skyer som kan føre til ny emisjon.

Meglerhuset trekker frem flysamarbeidet som en mulig på problemene, men ser ikke avtalen som like sannsynlig som flyselskapet fremstiller den.

Pareto: 75 kr

Mens Bernstein spår Norwegian nord og ned, ser analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities større grunn til optimisme. Han tror at aksjen kan stige til 75 kroner.

Etter presentasjonen forrige uke stilte Sivertsen seg positiv til den potensielle flyavtalen:

«Det å slippe inn en investor i datter­selskapet vil gi sårt tiltrengt kapital. Men det vil også bedre kontantstrømmen. Norwegians salg av fly i andre kvartal demonstrerer hvor viktig denne joint venturen kan bli, hvor det kan være snakk om opptil 90 fly.», sa han.

Sivertsen mente at Karlsen og Co. virket «veldig fremoverlente» når de nå snakket om etableringen av et partnerskap.

Han tror aksjemarkedet har undervurdert betydningen av at Norwegian får en slankere balanse ved å kvitte seg med et betydelig antall fly som ligger i ordreboken:

«For det først vil det medføre at nettogjelden reduseres som følge av at selskapet får delvis tilbakebetalt forskuddsbetalingen på ordren, ca. 2 milliarder kroner, som i selv er veldig positivt. Men det er vel så viktig at fremtidige investeringsforpliktelser kommer ned.»

Norwegian

disippelen
18.07.2019 kl 21:27 3253

Ikke rart det gikk utfor i dag nei..
Slettet bruker
18.07.2019 kl 21:45 3193

Norwegian vil ha mer tid

LUFTFART: Forrige uke uttalte Norwegian-direktør Geir Karlsen til Finansavisen at en flyavtale kunne være «én uke unna». Nå vil flyselskapet presisere uttalelsen.
KRISTIAN ERIKSEN
Torsdag i forrige uke presenterte Norwegian sitt resultat for andre kvartal. Da uttalte midlertidig konsernsjef Geir Karlsen, under presentasjonen, at en potensiell joint venture -avtale kun var uker unna.

Joint venture-planen innebærer å opprette et datterselskap, der Norwegian kan eie deler av flyparken sammen med en tredjepart.

Dette vil innebære at selskapet frigjør kapital, og har fått mye oppmerksomhet siden den ble presentert i fjor høst.

Etter presentasjonen uttalte Karlsen i intervju med Finansavisen (ordrett transkribert):

«(...) når vi refererer til en avtale som kan være én uke unna, så er det én part det er snakk om.»

Nå: Flere uker

Nå, én uke etter kvartalspresentasjonen, opplyser Norwegian at en avtale ikke er så nært forestående allikevel – i tid. På spørsmål fra Finansavisen skriver kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian på vegne av Karlsen:

«Når vi har noe nytt å meddele vil vi selvfølgelig melde det, til markedet og til dere. Angående tidfestingen så sa vel ikke Geir Karlsen spesifikt «en» uke, men «kan være uker unna» eller noe à la det.»

Karlsens uttalelser til Finansavisen ble tolket positivt i markedet forrige fredag da aksjekursen steg 10 prosent.

Aksjen steg i fire dager på rad før det snudde torsdag.

Norwegian har ikke kontaktet Finansavisen for å korrigere Karlsens sitat, slik det ble gjengitt av Finansavisen.

Ny egenkapital, kurs 10 kr

Dersom flyavtalen er mindre nært forestående enn først ventet, kan kapitalbehovet bli prekært, om en skal meglerhuset Bernstein.

I nok en analyse sås det tvil om Norwegian klarer seg de neste ni månedene uten frisk egenkapital, og kursmålet settes helt nede i 10 kroner.

«Kan dette flyselskapet noensinne ha en normal kapitalstruktur?», spør analytikerne i analysen.

Norwegians gjeld på mer enn ti ganger markedsverdien av egenkapitalen og betingelsen i en obligasjon om minimum 1,5 milliarder kroner i egenkapital trekkes frem som overhengende skyer som kan føre til ny emisjon.

Meglerhuset trekker frem flysamarbeidet som en mulig på problemene, men ser ikke avtalen som like sannsynlig som flyselskapet fremstiller den.

Pareto: 75 kr

Mens Bernstein spår Norwegian nord og ned, ser analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities større grunn til optimisme. Han tror at aksjen kan stige til 75 kroner.

Etter presentasjonen forrige uke stilte Sivertsen seg positiv til den potensielle flyavtalen:

«Det å slippe inn en investor i datter­selskapet vil gi sårt tiltrengt kapital. Men det vil også bedre kontantstrømmen. Norwegians salg av fly i andre kvartal demonstrerer hvor viktig denne joint venturen kan bli, hvor det kan være snakk om opptil 90 fly.», sa han.

Sivertsen mente at Karlsen og Co. virket «veldig fremoverlente» når de nå snakket om etableringen av et partnerskap.

Han tror aksjemarkedet har undervurdert betydningen av at Norwegian får en slankere balanse ved å kvitte seg med et betydelig antall fly som ligger i ordreboken:

«For det først vil det medføre at nettogjelden reduseres som følge av at selskapet får delvis tilbakebetalt forskuddsbetalingen på ordren, ca. 2 milliarder kroner, som i selv er veldig positivt. Men det er vel så viktig at fremtidige investeringsforpliktelser kommer ned.»

Norwegian

Restplassno
18.07.2019 kl 22:13 3112

Hmmm.... Så de har flere parter inni JV da? Kanskje en asiatisk aktør og en amerikansk a la jetblue som Kjos nevnte?? Eller mener de den tredelte sammensetningen fra tidligere hvor Airbus skal inngå sammen med annen partner?

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-har-funnet-en-asiatisk-flypartner/24556164

Slettet bruker
18.07.2019 kl 22:33 3031

Ny god dag i USA, oljeprisen falt og Ryan Air, JetBlue og de andre flyaksjene steg. Ser ikke bort fra at NAS åpner med gap opp i morgen.

Silberman
Redigert 18.07.2019 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 07:24 2256

Hva skjedde med GamlePU og den glimrende kjøpsmuligheten?
Hva gikk galt?
Skulle ikke teknisk støtte- og motstandsnivå følges fortløpende?
Ypsilon 7
13.08.2019 kl 10:05 2023

Så fint det er å hovere. Det gir nok en fin dag det.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 10:16 1976

Tja... Burde vell kanskje gjort det tydeligere at kursmål 55,- forutsatte brudd opp gjennom dobbel topp rundt 46,80. Den gikk imidlertid fra ca 43,00 til 46,30 etter det innledende innlegget. Etter vending ned derifra burde jeg vel fulgt opp med en liten advarsel om fare for "close av gap" nedside og på nivåer vi nå befinner oss. Sorry... Men nå etter close av nevnte gaps (2 stk) er det sannsynlig en ny god kjøsmulighet. Har selv handlet litt i dag på 35,43
Slettet bruker
13.08.2019 kl 10:19 1963

PS.... I disse "ulvetider" kan det være fornuftig å benytte "Trailing stop loss