Nas får kr 1.9 milliarder fra Boeing?

Slettet bruker
NAS 18.07.2019 kl 23:55 30238

Svært gode Nas nyheter ikveld. Boeing avsetter kr 40 milliarder i erstatning til flyseskapene som har 370 max fly på bakken bekrefter Boeing i dag.
Enkelt regnet kr 40 milliarder i erstatning på 370 maxfly: 18 NAS maxer = 1,9 milliarder utbetalt til Nas.
Yes. Da vet vi det. Nå nærmer det seg utbetaling. Den skal iflg Boeing komme så fort Maxène er klartert til å settes i drift. Dette tar av nå.
Redigert 21.01.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
lypeders
19.07.2019 kl 17:58 8634

Og jeg er ikke short som mange er. Hihi eller hahahaha.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
minsin
19.07.2019 kl 17:59 8646

I den grad man kan tyde noe fra dagens handel , med såpass liten omsetning..

Der ut som om markedet er "happy" med at JV er utsatt i uker , det har helt sikkert en viss sammenheng med at aksjonærene håper på salg av NAS til IAG.
2 pst oppgang etter nyheten i Hegnar om forvirringen som har oppstått ., selv om aksjen kan virke litt overkjøpt.
Shorterne er i gang med å dekke seg inn .
Salg vil gi kortsiktig stor fortjeneste, feiler håpet om salg kan det føre til relativt stor nedgang.
Time will show.. :-)

Uansett , det er mange triggere for NAS fremover, og vi begynner å se klare konturer av at NAS vil greie seg fint fint uten emisjon..
Erstatning vil mest sannsynlig komme før NAS07 forfaller. NAS vil sitte i førersetet når erstatninger tildeles.
Slik som det ser ut nå kommer MAX i luften i Q4

Dersom NAS snarlig skiller ut NOFI , tar jeg det som ett tegn på at salg blir en realitet!
Velger NAS andre alternativer velges - kan JV være mere sannsynlig.
For min del mener jeg NAS salg er det mest aktuelle.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
minsin
19.07.2019 kl 18:09 8606

Bruk noen millioner på morsmålet ditt , kan fort være ei bedre investering--- gutten min

På generell basis kommenterer jeg ikke detaljer i mine investeringer . ei heller ikke om jeg er fattig eller rik.


lypeders
14.07.2019 kl 13:23
106
Kan man ikke stole på denne siden noe mer, mest sannsynlig frodon. Jeg er ute.

ute å kjøre ?? det virker som om du ikke er inne med millioner akkurat - gutten min
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2019 kl 18:10 8601

Denne "nyheten" kom i går, torsdag.

signum20
I går kl 21:45
621
Norwegian vil ha mer tid

LUFTFART: Forrige uke uttalte Norwegian-direktør Geir Karlsen til Finansavisen at en flyavtale kunne være «én uke unna». Nå vil flyselskapet presisere uttalelsen.
KRISTIAN ERIKSEN
Torsdag i forrige uke presenterte Norwegian sitt resultat for andre kvartal. Da uttalte midlertidig konsernsjef Geir Karlsen, under presentasjonen, at en potensiell joint venture -avtale kun var uker unna.

Joint venture-planen innebærer å opprette et datterselskap, der Norwegian kan eie deler av flyparken sammen med en tredjepart.

Dette vil innebære at selskapet frigjør kapital, og har fått mye oppmerksomhet siden den ble presentert i fjor høst.

Etter presentasjonen uttalte Karlsen i intervju med Finansavisen (ordrett transkribert):

«(...) når vi refererer til en avtale som kan være én uke unna, så er det én part det er snakk om.»
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.07.2019 kl 18:13 8593

Men å bruke mindregjørende hersketeknikker er du imidlertid ikke flau for. Ellers har jeg ikke noe å utsette på innleggene dine ;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Reflect
19.07.2019 kl 18:49 8526

Boeing har nok satt av fram til antatt friskmelding, og det er jo ikke før da at oppgjøret kan gjøres. Jeg antar at NAS har forhandlet prepayments, for å unngå likviditetsskvis som vil gi store negative overskrifter om en positiv sak i minst 4 aviser/nettsteder.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
KREYZIG
19.07.2019 kl 18:56 8522

Norwegian gjort det klart at selskapet ikke vil godta noen tap som følge av at MAX-flyene står på bakken.

– Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing. Norwegian skal ikke ha noen økonomisk belastning for at et helt nytt fly ikke kan brukes i trafikk, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24 dagen etter at flyene ble tatt ut av drift.

http://www.msn.com/nb-no/reise/nyheter/boeing-har-satt-av-milliarder-til-flyselskapenes-max-kostnader/ar-AAEyJ3t?ocid=iehp


Mvh,
K


Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 11:14 8240

Boeing ble vinneren på børsen i Usa i går. Opp 4.6%. Nas kan fly videre på mandag og hele den kommende uken. Alle vil være med når JV lanseres. Opp +30% samme dag som JV lanseres er mitt bet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
20.07.2019 kl 11:23 8218

Hei Tigeren.

Foruten NAS/NEL/HEX, har du noen "andre vinnere" i sikte?
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 13:32 8052

Hei Bk. Takk. Jeg er en gambler og kjørt inn endel i Bullnasx2non og Bull Nas X3 DNM. Det er høy risiko. Med har gitt og kan forsatt gi eventyrlig avkastning de neste 14 dagene. Ikke glem at den 24.juli går karantetiden(6mnd siden sist budavslag) ut for Aig. Aig kan derfor fremme et bud på Nas etter 24.juli. Bull Nel er også en spennende bull posisjon som er spennende nå. Men husk høy risiko.. Og høy oppside ved bud fra Borsch på Nel eller Aig på Nas. For meg har dette vært gigant vinnere fra 342% til 1397% avkastning
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.07.2019 kl 13:55 8049

Går det an å følge deg på shareville eller annen konto hvor man kan se dine kjøp og salg, tigeren? En skulle jo nesten tro slik gevinst var for god til å være sant 😀
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 17:41 7841

Jeg er så god. Men for å lykkes så må en ha mye flaks og endel cash. Jeg skal si fra når jeg har solgt alle mine Nas og begge Bull Nas x3, X2 poster så får du resultatet. Men det viktigste er ditt eget resultat. Ikke mitt resultat. Husk det. Det er du som skal tjene penger..
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.07.2019 kl 17:44 7843

Jeg tenker bare for din egen del. I og med at du poster de vanvittige resultatene dine til stadighet går jeg utifra at du ønsker validering fra andre brukere for det du har oppnådd - det vil du få mye mer av dersom du oppgir en plass hvor folk kan se endringen i posisjonene dine.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 18:02 7840

Anbefaler alle og enhver til ikke å bruke en kilokalori på tigeren sine innlegg.
Minner om at dette er samme skribenten som antok at emisjonskursen ville bli satt til nok 120-140. Vi som følger med vet jo hva det endte med.
Tigeren er helt uten troverdighet
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 18:27 7796

Idiotisk tråd. NAS vil selvsagt ikke få en dollar mer enn de faktisk har i nettotap. Avsetningen på 4,9 milliarder dollar omfatter selvsagt også selskaper som Ryanair som lider tap på grunn av manglende levering av fly. Antall fly involvert er med andre ord langt høyere enn de 370 Tigeren opererer med i sitt lille regnestykke.

Tigeren er en talentløs hausser.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.07.2019 kl 18:58 7771

Det er nok vanskelig å beregne nettotap, i og med at denne flytypen vil ha svekket ry i en periode fremover. Så at Norwegian får mer enn 700 Mill som er beregnet driftstap på dette, skal man ikke se bortfra. Boeing ønsker nok også å sende et signal til kundene sine om at de tar støyten for dette, da man er avhengig av å opprettholde et godt forhold av hensyn til forretningen i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
minsin
20.07.2019 kl 19:40 7699

Det blir mye spekulasjoner i forhold til erstatningen .
Avtalen mellom Boeing og NAS er konfidensiell og hva som eksakt ligger i den er vel stort sett mellom de.

Når det er sagt så har jeg tidligere nevnt at NAS har en særavtale med Boeing, den såkalte " Boeing Gold Care" - se link.
https://www.boeing.com/commercial/customers/norwegian-air-shuttle/gold-care-coverage-737max.page
http://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/aviationservices/brochures/GoldCare.pdf

Nå Boeing har satt av 40-50 mrd av til erstatnings oppgjør , er det fordi Boeing er selv-assurandør.
Grunnen til de er selv-assurandører er rett og slett at dette er den billigste veien for Boeing.

GPACTOR - sier at nas ikke vil vå en dollar mere enn hva det faktiske tapet er ..på en måte er det rett.
Hva er så tapet for NAS ?
lagring av fly , låneforpliktelser , leie av fly ??
Bla er dette direkte tap som NAS har NAS bokført - 500 mill mars- aug + 200 mill aug til Nov.( ca 700 mill )
Rundt regna er dette 180.000 kr dag pr fly.
Regnestykket viser at dette kan stemme noenlunde at det er disse 3 postene NAS regner som tap siden NAs sier de taper 500- 700 mill

Boeing gold care - er som en ekstra "super forsikring".
Dette kan være en forsikring mot tapte inntekter. 10 pst av flyparken til NAS er MAX.
Det er ikke uvanlig at man forsikrer seg utover direkte tap , der man også er forsikret mot tap av inntekter..
I og med at 10 pst av "inntekts kildene" står på bakken - har de tapt grovt sett ca 1.2 mrd i drifts inntekter i Q2.
Fratrekk på driftsutgifter må trekkes fra..
NAS har tapt direkte inntekter, som muligens dekkes, vil være i str orden 200-300.000 dgn pr fly i tillegg til de 180.000 i direkte tap.
Uansett dette gir en indikasjon om at erstatnings beløpet til NAS overstiger langt de 700 mill som NAS sier er direkte tap.

Er selv usikker hvorvidt denne erstatningen skal være med å dekke forsinket levering av fremtidige fly .. har ikke funnet ut at denne "erstatningen" innebærer dette. alternativt kommer Boeing til å sette av mere penger til dette i Q3.Dette er faktisk ett anna kapittel !
Uansett NAS har flere fly i bestilling 84 ... bla skal 4-6 fly leveres i år. dette blir ett tap for NAS som igjen dekkes av Boeing.
Ser det derfor rimelig sannsynlig at erstatningen til NAS blir over 1,9 mrd... ikke de 700 som NAS har i direkte tap.
Dette er beregninger for at 18 fly er "grounded" , ikke sen levering av fremtidige fly... dette kommer i tilegg

Er på ferie nå så har ikke helt rukket å sette meg helt inn i tallene , men mener at dette er omtrentlig riktig. og gir ett bra foreløpig bilde om erstatningene
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.07.2019 kl 19:53 7694

Godt og informativt innlegg, takk :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 20:43 7638

Boeing er ikke selvassurandør, men er forsikret i Global Aerospace i UK. Deres grounding liability - forsikring er begrenset til 0,5 millarder dollar og de har en retention (egenregning/egenandel) før dette slår inn.

Inntektstapene til Boeing-kundene er beregnet til på bruttobasis å utgjøre mer enn 400 millioner NOK per dag. Trolig nærmere 500 millioner NOK.

Sparte faste driftskostnader kommer til fradrag, økte driftskostnader i tillegg. Gitt 50% nettotap så holder avsatt erstatningsbeløp til maksimalt 200 dagers grounding, det vil si ut september.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
TomW
20.07.2019 kl 22:32 7499

Slik jeg tolket børsmeldingen til Boeing så skulle summen, 41,8 mrd, som de satt av i q2 dekke kompensasjon for groundet fly, samt for de flyene som ikke har blitt levert og ikke vil leveres til rett tid. Hvordan fordelingen vil fordeles vet vi ikke, men det kan vel tenkes at groundet fly gir grunnlag for høyere kompensasjon enn et forsinket fly.

Uansett så vil Nas ha grunnlag for kompensasjon for 18 groundet fly + 16 forsinkede fly, gitt at ingen blir levert i 2019. Hva kompensasjonen vil innebære er umulig å si noe om pr nå og vi vil neppe få vite noe eksakt noengang
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Monster1
20.07.2019 kl 22:47 7482

Erstatning + salg Bank Nor. + forskuddsbetaling på nye fly, JV +++ Det ligger mye cash tilgjengelig fremover, dersom behovet melder seg for alvor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
bengon
20.07.2019 kl 23:34 7186

Avsetningen fra Boeing kan være truimfkortet for å dra i land JV dealen da det reduserer risikoen for de fremtidige partnerene for MAX porteføljen til Norwegian... justmy2cents ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 00:03 7146

+nedbygging av store deler av de 12 mrd utestående for flybilletter ved å øke kapasitet av institusjonene som behandler disse betalingene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Opp+
21.07.2019 kl 01:49 7054

Hvor kommer Nas gjelden fra? Er det de 100 flyene i bestilling? Så de kan bare kansellere disse så er gjelden borte? Bare lurer, er de 100 flyene i bestilling allerede betalt for? Eller har de gjeld fra noe annet? Setter stor pris på oppklaring..
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 08:14 6930

NAS bruker EETC, forhåndsfinansiering av fly, obligasjoner og kredittfasiliteter. Når det gjelder finansiering av fremtidige leveranser jobber de med en joint venture for å finansiere disse.

Geir Karlsen, daværende CFO, nåværende CEO, har en uvane med å love for mye. I fjor før jul skulle JV-en være på plass før nyttår. Det ble det ikke noe av. I juli i år var JV-en mindre enn en uke unna. Det ble det heller ikke noe av.

Partneren det er snakk om er Bank of China - BOC Aviation. Så ikke bli forbauset om idiothausserne begynner å skrive om "Kinamann".

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-haaper-aa-avklare-felles-flyeierskap-foer-nyttaar/24481187
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-aksjen-bykser-etter-gode-nyheter-de-maa-slutte-med-dette-tullet/24657095
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
21.07.2019 kl 11:12 6689

Synes hele JV greiene er pussige greier , og ser ikke mye av logikken i hvordan NAS opptrår i denne saken.
På den annen side gambler de litt med NAS , om de ikke har noe kjøtt på bena..
Kan nesten virke som om NAS bruker JV aktivt for å presse gjennom ett salg..
Vet at Bank of China - BOC Aviation.har vært nevnt i forbindelse med JV .
Ang JV -
Vet at Qatar airways er missfornøyd med aliansen "one world" - og har vel signalisert at de er på tur ut derfra , men begrunnelse i at Qatar airways føler seg annenrangs og får ikke innflytelse nok i alliansen.
Ser derfor ikke bort ifra at Qatar vill starte opp ny allianse , skjer det drar de helt sikkert IAG ( 21-22 pst eierskap)med seg over i en slik allianse.
Dette kan gi en viss logikk i at IAG plutselig ikke ville kjøpe NAS og at JV til stadighet blir utsatt pga annen parts avventende beslutning.

Forøvrig har iAG signalisert at de prioriterer Boeing som hoved leverandør , og har bestilt MAX fly med levering fra 2024.
NAS MAX fly er vel ferdig levert på den tiden .
BA har en flypark som nå er mellom 13-14 år gammel , der de trenger endel fly før den tid.

https://onemileatatime.com/qatar-airways-oneworld-withdrawal/
https://onemileatatime.com/airline-of-the-year-award/
https://www.oneworld.com/members

Spekulasjoner for min del - men dog interessant

Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 11:54 6609

Interessante betraktninger minsin.

Mener å ha lest at Airbus var negative til JV-en. Det må ha vært fordi A321LR og A320 neo skulle inn i JV-en. De ligger i Arctic Aviation Assets nå og det er de som har inngått avtale om utsettelse av leveransene av disse flyene.

Det begynner å bli trangt om plassen hos Boeing: https://www.cbc.ca/news/business/airlines-boeing-1.5211908
Tar i bruk ansattparkeringen. Lurer på hvordan de skal håndtere 40 nye fly per måned som ikke får fly før tidligst i oktober, kanskje ikke i 2019 overhodet.
Ser at det står et NAS-fly på plassen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
21.07.2019 kl 12:16 6586

Link til for å underbygge mine påstander ;-)

https://e24.no/naeringsliv/qatar/qatar-airways-sjefen-vil-ikke-kjoepe-sas-men-norwegian-er-veldig-interessant-for-iag/24545551

Når Kjos sier at Asia er meget interessant og mulig satsnings område for NAs , kan en allianse med Qatar være linken mot Asia og eks China Southern Airlines,Cathay Pacific. Qatar virker som de aktivt kjøper andeler i andre flyselskap for tiden , dette kan være begynnelse på en ny allianse ?
Plutselig kjøper de andeler i NAS også :-)

Time will show :-)

Etter avgangen til Kjos :
"En av de viktigste oppgavene for Kjos i hans nye rolle, blir å etablere et nettverk for passasjersamarbeid med flyselskaper i Asia og USA. På samme måte som de har gjort med det britiske flyselskapet EasyJet i Europa."

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-haap-om-asia-ruter-etter-regjeringserklaering/24544357
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/bjoern-kjos-takker-av-norwegian-har-liksom-vaert-livet-jeg-har-levd/24656588
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:29 6361

Minsin. Tusen takk for et meget bra innlegg. Ja vi er enige om at erstatningen til Nas kan bli på over kr 1.9 milliarder. Ikke bare de kr 700 mill de har i et direkte tap. Vi går spennende dager i møte. Erstatning, bud, og JV er 3xkrutt for aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
21.07.2019 kl 14:42 6335

Noni skrev Kysset ferdig?
kyss er undervurdert ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:57 6319

Du tror åpenbart på julenissen.

Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.07.2019 kl 15:03 6322

Blir trist av siste innlegget. Må jo være en person som har det vondt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 15:10 6344

??
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Stev
21.07.2019 kl 15:41 6296

Gractor er en gammel nisse!!

Tigeren stå på; veldig ok med noen som er begeistret og ikke bare denne negative gjengen, Gractor, SS, Frodon og SS
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 15:50 6289

Stev-nicket gjenoppstått kun for å skrive dette intetsigende sludderet. Pinlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 15:53 6306

Rapp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 16:06 6301

Du mener åpenbart at Tigeren og andre kan skrive sine fantasier fritt på forumet uten å bli motsagt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 16:11 6305

Nice, bøyer meg i støvet for redigeringen, gpactor :)

Jeg mener især at de mest optimistiske og pessimistiske må svare på kritiske spørsmål for ekstreme kursmål o.l. Det som er særlig påfallende er at disse to gruppene bruker svært enkle forutsetninger og tendensiøse antakelser i disse polariserte "analysene", mens mer moderate brukere osv ofte er langt mer nyanserte og ikke-absolutte i sine spådommer.

Ofte lurt å høre på de i midten, er nå min erfaring, selv om ikke det er like spennende å se for seg at Nas er 55 kr om 6 mnd, som 100 kr eller 5 kr innen august. Dessverre er det slik at de med kursmål med lavere enn 5% sannsynlighet får 95% av oppmerksomheten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare