Nas får kr 1.9 milliarder fra Boeing?

Slettet bruker
NAS 18.07.2019 kl 23:55 30307

Svært gode Nas nyheter ikveld. Boeing avsetter kr 40 milliarder i erstatning til flyseskapene som har 370 max fly på bakken bekrefter Boeing i dag.
Enkelt regnet kr 40 milliarder i erstatning på 370 maxfly: 18 NAS maxer = 1,9 milliarder utbetalt til Nas.
Yes. Da vet vi det. Nå nærmer det seg utbetaling. Den skal iflg Boeing komme så fort Maxène er klartert til å settes i drift. Dette tar av nå.
Redigert 21.01.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
minsin
22.07.2019 kl 19:37 7208

Faktisk så har Qatar/ IAG minst like stor apetitt på MAX - om ikke større!

https://www.mro-network.com/airlines/boeing-supply-airbus-a320-parts-british-airways
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-11/airbus-delivery-delays-pushed-iag-ceo-walsh-to-order-boeing-max

MAX flyene som skal leveres til IAG - skal leveres i perioden 2023 - 2027 .
BA har en alder på flyene sine på 13-14 år .
Da gjelder det bare for IAG å finne MAX fly som kan leveres før 2023 :-)

Kanskje ikke så rart at IAG har ett ett visst fokus mot NAS og deres MAX ordre ???
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
22.07.2019 kl 19:18 7229

tre momenter som tilsier for en viss skjells behandling :
1) De flyselskap som er med i "Boeing gold care " har en "super forsikring" av Boeing - på toppen av den generelle garantien.
NAS har nettopp en slik avtale , signert i 2016 .
2) Blir forskjell på erstatning på de som allerede har "grounded fly" og de som venter på fremtidig levering av MAX.
3) Viktige fremtidige kunder vil få en viss prioritering , innenfor visse rammer - sånn fungerer bare verden!

Klart Boeing vil ikke gå inn i regnskapene til hvert enkelt fly selskap for å beregne eksakt erstatning- vil bli erstatning pr fly/dag "grounded" , pr fly/dag forsinket levering. pluss evt tillegg for de som har Gold care.
Uansett erstatningen er akkurat meldt - Boeing kommer helt sikkert men en mer detaljert nøkkel/beskrivelse på erstatning om en 1 mnd eller 2.

Pr i dag er det viktigste at markedet ser at Boeing tar sitt ansvar
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2019 kl 19:03 7237

Norwegian Air has 'huge appetite' for Boeing 737 Max jets despite grounding

By Andrew McIntosh – Staff Writer, Puget Sound Business Journal
Jul 16, 2019, 2:42pm EDT

The Oslo-based airline says its compensation negotiations with Boeing are going well over delayed Max deliveries.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
abban
22.07.2019 kl 17:23 7344

Boeing kommer til å behandle alle kunder helt dønn likt rett og slett fordi de kommer til å ha mer eller mindre alle de samme juridiske mekanismene på plass for å kontrollere risiko.

NAS sin kompensasjonsavtale kommer til å bli på bokstaven lik de andre flyselskapene sine avtaler. På bokstaven og på kronen.

Forskyvningen på leveransene er nok regulert på en annen måte.

Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.07.2019 kl 15:33 7469

Komplement kommentar til min siste:

Et veldig aktuelt alternativ for NAS, er, om det drøyer med utbetaling, først og fremst motor leverandør på Dreamliner,
siden jeg mener NAS har gjordt en avtale med Boeing, som ikke innbærer Cash, men utsatt levering.

Sistnenvte gjør det mer attraktive, at NAS kan diskontere gjeld NÅ. Mange store investorer som er glad i slike deals.
De tar seg godt betalt, men KJØPER gjeld fra NAS, og er derved Kreditor ovenfor, motor leverandør, og sikkert også
Boeing. Dette for ikke å komme i en sqeeze når de NOK 2.2 Milliardene er due i ( aug, sep ?? ), husker ikke.

Men, et J/V er å foretrekke. NAS gjør ikke en slik deal uten at de har kontroll med sine nye og LUKRATIVE avtaler,
ikke minst, Argentina. Etter å nærmest å ha monopol på inneriks i Argentina, tar de nå fatt i Internasjonale ruter
fra og til Argentina. Noen som da ikke tror at de har en høy sjerne hos Argentinske myndigheter.

Det er så mange alternative, slik at det ikke er mulig å gjøre regnestykker, AKKURAT, som hva Krekar har kostet
oss skattebetalere i 16 år. 8 unger, gratis leilighet, og ikke minst fri rettshjelp; men er enig i dagens artikkel i
Aftenposten i dag.

Vi er en Rettsstat og det skal vi alle være glade for... ikke sant ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
solb
22.07.2019 kl 13:26 7634

Feriestemning gir laber aktivitet i dag. Mange ligger på været og venter på JV eller andre drivere. Tid for akkumulering mens shorters forsyner rolig marked med aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2019 kl 13:04 7693

Slutt å stille spm. Vent å se..
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2019 kl 09:43 7905

Skal ikke dette beløpet også dekke tap som kommer av forsinket leveranse av max'er. F.eks Ryanair har vel 135 i bestilling som blir forsinket levert.
NAS valgte vel selv å utsette levering av en del fly (14 stk tror jeg).
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
22.07.2019 kl 08:00 8156

Godt og informativt innlegg fra en som utmerket godt vet hva han snakker om (ikke mange av dem på sirkusforumet til Hegnar).
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
tickerlover
22.07.2019 kl 07:17 8249

Greit å være tydelig på både størrelse, valuta og skatt. Boeing har avsatt tilsvarende 48 mrd NOK før skatt. Det er tallet som betyr noe for Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
mundus
22.07.2019 kl 06:49 8305

Under fakta 2 skriver du at USD 40 Mill er avsatt........ Her er det snakk om 40 MRD.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Noni
21.07.2019 kl 23:18 8487

royroy skrev Innlegget er slettet
Det er jo flott. Godnatt, sov ikke i natt, så jeg må sove.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 21:29 8673

Moderator hadde nok latt det passere 😂alt passerer vel. Frodon har dog tydeligvis fått beskjed om at nok er nok. Har ikke vært å se etter at han ble rapportert i filler etter de mest usmakelige poster jeg har sett på lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 20:26 8765

Ønsket ikke å risikere nicket, selv om jeg tror moderator hadde latt det passere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.07.2019 kl 19:43 8834

Hvorfor lot ikke innlegget stå ......hvis du mente det som sto ??
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.07.2019 kl 19:26 8877

GENERELT FORUNDRET OVER ALLE INNLEGG HER TIL NÅ

Fakta nr. 1 - Vi vet at avtale Kjos gjorde med Boeing var utsettelse av leveringer ( rettighetene for kjøp, kan NAS også re-selge til andre )

Fakta nr. 2 - Ingen nevner i forbindelse med ersättning ( $ 40 Mill AVSATT i Regnskapet til Boeing, ikke, hva som foreløpig avtalt med
hvert enkelt selskap.

Hva DEKKER forsikringen Boeing har ?

Når det gjelder erstatning til Etterlatte etter de to styrtene, er det veldig usikkert, men det syntes som
at Boeing har VÆRT KLAR OVER PROBLEMET, i det de har innrømmet at Utstyrspakken for å unngå
problemet, ble solgt som en EKSTRA pakke. Der tror jeg Boeing er på tynn is, Juridisk, men i USA, kan
et slikt søksmål ta minst 10 år, det er så mange Appeals som kan brukes, hele veien per Stat, inkl. en
Stats Høyeste Rett. Derefter kan man appellere i Fudral Court, helt opp til U.S Høyeste rett.

Vi vet i dag, at tobakks selskapene som ble dømt til å betale, den gang, tilsvarende Kr. 2.200 MILLIONER.
Men gjennom ovennevte prosess ble det lite igjen av beløpet.

Summa sumarum, ingen her har forutsettninger for å gjøre noe regnestykke som har rot i virkeligheten.

Har 25 % eksponering av portøljen min i NAS, Kr. 34. Ingen basher, right !
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 18:56 8916

Ble ikke flau, dessverre. Burde egentlig tatt hardere i. Mye hardere.

Ellers så skriver jeg saklig i flere innlegg, mens Tigeren med flere pøser på med pinlig haussepiss, åpenbart uten å bli flaue.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.07.2019 kl 17:33 9056

Ja, så han redigerte. Fint at han ble litt flau, men pinlig å late som om han aldri skrev det 😏
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 16:11 6334

Nice, bøyer meg i støvet for redigeringen, gpactor :)

Jeg mener især at de mest optimistiske og pessimistiske må svare på kritiske spørsmål for ekstreme kursmål o.l. Det som er særlig påfallende er at disse to gruppene bruker svært enkle forutsetninger og tendensiøse antakelser i disse polariserte "analysene", mens mer moderate brukere osv ofte er langt mer nyanserte og ikke-absolutte i sine spådommer.

Ofte lurt å høre på de i midten, er nå min erfaring, selv om ikke det er like spennende å se for seg at Nas er 55 kr om 6 mnd, som 100 kr eller 5 kr innen august. Dessverre er det slik at de med kursmål med lavere enn 5% sannsynlighet får 95% av oppmerksomheten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 16:06 6330

Restplassno skrev Rapp.
Du mener åpenbart at Tigeren og andre kan skrive sine fantasier fritt på forumet uten å bli motsagt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 15:53 6335

Rapp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 15:50 6318

Stev-nicket gjenoppstått kun for å skrive dette intetsigende sludderet. Pinlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Stev
21.07.2019 kl 15:41 6325

Gractor er en gammel nisse!!

Tigeren stå på; veldig ok med noen som er begeistret og ikke bare denne negative gjengen, Gractor, SS, Frodon og SS
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 15:10 6373

??
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.07.2019 kl 15:03 6351

Blir trist av siste innlegget. Må jo være en person som har det vondt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:57 6348

Du tror åpenbart på julenissen.

Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
21.07.2019 kl 14:42 6364

Noni skrev Kysset ferdig?
kyss er undervurdert ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:29 6390

Minsin. Tusen takk for et meget bra innlegg. Ja vi er enige om at erstatningen til Nas kan bli på over kr 1.9 milliarder. Ikke bare de kr 700 mill de har i et direkte tap. Vi går spennende dager i møte. Erstatning, bud, og JV er 3xkrutt for aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
21.07.2019 kl 12:16 6615

Link til for å underbygge mine påstander ;-)

https://e24.no/naeringsliv/qatar/qatar-airways-sjefen-vil-ikke-kjoepe-sas-men-norwegian-er-veldig-interessant-for-iag/24545551

Når Kjos sier at Asia er meget interessant og mulig satsnings område for NAs , kan en allianse med Qatar være linken mot Asia og eks China Southern Airlines,Cathay Pacific. Qatar virker som de aktivt kjøper andeler i andre flyselskap for tiden , dette kan være begynnelse på en ny allianse ?
Plutselig kjøper de andeler i NAS også :-)

Time will show :-)

Etter avgangen til Kjos :
"En av de viktigste oppgavene for Kjos i hans nye rolle, blir å etablere et nettverk for passasjersamarbeid med flyselskaper i Asia og USA. På samme måte som de har gjort med det britiske flyselskapet EasyJet i Europa."

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-haap-om-asia-ruter-etter-regjeringserklaering/24544357
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/bjoern-kjos-takker-av-norwegian-har-liksom-vaert-livet-jeg-har-levd/24656588
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 11:54 6638

Interessante betraktninger minsin.

Mener å ha lest at Airbus var negative til JV-en. Det må ha vært fordi A321LR og A320 neo skulle inn i JV-en. De ligger i Arctic Aviation Assets nå og det er de som har inngått avtale om utsettelse av leveransene av disse flyene.

Det begynner å bli trangt om plassen hos Boeing: https://www.cbc.ca/news/business/airlines-boeing-1.5211908
Tar i bruk ansattparkeringen. Lurer på hvordan de skal håndtere 40 nye fly per måned som ikke får fly før tidligst i oktober, kanskje ikke i 2019 overhodet.
Ser at det står et NAS-fly på plassen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
minsin
21.07.2019 kl 11:12 6718

Synes hele JV greiene er pussige greier , og ser ikke mye av logikken i hvordan NAS opptrår i denne saken.
På den annen side gambler de litt med NAS , om de ikke har noe kjøtt på bena..
Kan nesten virke som om NAS bruker JV aktivt for å presse gjennom ett salg..
Vet at Bank of China - BOC Aviation.har vært nevnt i forbindelse med JV .
Ang JV -
Vet at Qatar airways er missfornøyd med aliansen "one world" - og har vel signalisert at de er på tur ut derfra , men begrunnelse i at Qatar airways føler seg annenrangs og får ikke innflytelse nok i alliansen.
Ser derfor ikke bort ifra at Qatar vill starte opp ny allianse , skjer det drar de helt sikkert IAG ( 21-22 pst eierskap)med seg over i en slik allianse.
Dette kan gi en viss logikk i at IAG plutselig ikke ville kjøpe NAS og at JV til stadighet blir utsatt pga annen parts avventende beslutning.

Forøvrig har iAG signalisert at de prioriterer Boeing som hoved leverandør , og har bestilt MAX fly med levering fra 2024.
NAS MAX fly er vel ferdig levert på den tiden .
BA har en flypark som nå er mellom 13-14 år gammel , der de trenger endel fly før den tid.

https://onemileatatime.com/qatar-airways-oneworld-withdrawal/
https://onemileatatime.com/airline-of-the-year-award/
https://www.oneworld.com/members

Spekulasjoner for min del - men dog interessant

Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 08:14 6959

NAS bruker EETC, forhåndsfinansiering av fly, obligasjoner og kredittfasiliteter. Når det gjelder finansiering av fremtidige leveranser jobber de med en joint venture for å finansiere disse.

Geir Karlsen, daværende CFO, nåværende CEO, har en uvane med å love for mye. I fjor før jul skulle JV-en være på plass før nyttår. Det ble det ikke noe av. I juli i år var JV-en mindre enn en uke unna. Det ble det heller ikke noe av.

Partneren det er snakk om er Bank of China - BOC Aviation. Så ikke bli forbauset om idiothausserne begynner å skrive om "Kinamann".

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-haaper-aa-avklare-felles-flyeierskap-foer-nyttaar/24481187
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-aksjen-bykser-etter-gode-nyheter-de-maa-slutte-med-dette-tullet/24657095
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Opp+
21.07.2019 kl 01:49 7083

Hvor kommer Nas gjelden fra? Er det de 100 flyene i bestilling? Så de kan bare kansellere disse så er gjelden borte? Bare lurer, er de 100 flyene i bestilling allerede betalt for? Eller har de gjeld fra noe annet? Setter stor pris på oppklaring..
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.07.2019 kl 00:03 7175

+nedbygging av store deler av de 12 mrd utestående for flybilletter ved å øke kapasitet av institusjonene som behandler disse betalingene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
bengon
20.07.2019 kl 23:34 7215

Avsetningen fra Boeing kan være truimfkortet for å dra i land JV dealen da det reduserer risikoen for de fremtidige partnerene for MAX porteføljen til Norwegian... justmy2cents ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare