NEL - E24 med positivt innlegg

fastinvest
NEL 19.07.2019 kl 10:10 8319

Nok ett positivt innlegg fra E24 som fokuserer på "Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves..."
E24 har faktisk truffet bra med sine innlegg og virker ha god kunnskap om NEL.
Anbefaler alle å lese innlegget: https://e24.no/pluss/boers-og-finans/boerskommentar/boerskommentar-avhoppere-etter-sandvika-eksplosjonen-tenkte-aapenbart-ikke-langsiktig/24659673
Redigert 20.01.2021 kl 05:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2019 kl 10:23 8245

Det tyder på en veldig okunskap når de skriver att bensinstationer exploderar også.

Man kan dels se på mängden bensinstation vs h2-stasjoner.

Og nyttan med bensin vs hydrogen. Ingen trenger hydrogenbil.

Har ikke läst hela artikeln, jeg blir så sint av rubriken og denna okunskap.

Kursmål 3,50 kr
Redigert 19.07.2019 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2019 kl 10:25 8219

Troll!
fastinvest
19.07.2019 kl 10:27 8192

Vanskelig å diskutere noe om du faktisk ikke leser...
Men helt ærlig, forsøk bidra med noe mer en ditt tull. Alle dine NEL innlegg er jo kun svada og du skriver som om noen bryr seg.
Som når du skriver at uhellet i Sandvika vil koste NEL 350millioner ettersom Boing legger av 40 milliarder. Helt seriøst, sammenligner du dem?

Uansett, jeg har ikke lyst å starte en lang diskusjon. Det er helt ok at du er negativ til NEL. Jeg er super positiv :)
kvalf
19.07.2019 kl 10:46 8086

Du kan umulig ha fått med deg hvor mange eksplosjonsartet branner det har vært på bensinstasjoner og store raffenerier rundt i verden med mange liv som har gått tapt.
Nett troll
hillclimber
19.07.2019 kl 12:27 7930

Allt innebærer risiko, her om kull:
https://www.nrk.no/urix/kullforurensning-dreper-23.000-arlig-i-europa-1.13027743

Og om bensin vs. hydrogen; de koster omtrent det samme i dag pr. mil men den ene slipper ut CO2 den andre ikke.

Om brann:
11. How often do fires occur at gas stations?
Between 2004 and 2008, there were an average of 5,020 fires reported at gas stations annually. That's about one fire for every 13 service stations.

kilde : https://www.creditdonkey.com/gas-station-statistics.html
Redigert 19.07.2019 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2019 kl 13:00 7794

Jeg skrev att nel burde avsette 350 miljoner till kostnader efter sandvika-smällen. Det betyder ikke att det skal brukas 350 miljoner. Jeg tror nog nels revisor er enig med mig.

Det speciella med Sandvika er också att det brann og exploderade på en måte som ingen riktig förstår. De sier at der ikke brann osv till tross vi såg flammor på bilder

Og du hör än idag her på forum att vätgas kan ikke explodera, kan ikke brinna osv.

Så den professor som sa att en hydrogenbil kan slå ut hela regeringskvartalet.

Det er rart og vi förstår ikke allt , därför må vi avsette lite Eksta og her sa jeg 350 miljoner.
Redigert 19.07.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
fastinvest
19.07.2019 kl 13:54 7611

Nel har sagt maks noen titalls millioner. En stasjon koster 8 mill. Hva skal man med 350mill. Altså hva koster for nel? Vi snakker jo om kun en stasjon. Og inspeksjon på andre som vil koste ekstra flybilletter og ekstra 3 part inspeksjon som vil koste noen mill. Hva mer?
Slettet bruker
19.07.2019 kl 14:13 7549

Kostnaden blir nog kring 150-200 miljoner men de burde reservera ett större belopp precis som Boeing gör
hillclimber
19.07.2019 kl 14:13 7541

Fra wikipedia om Hindenburg:

Hydrogen fires are less destructive to immediate surroundings than gasoline explosions because of the buoyancy of H2, which causes heat of combustion to be released upwards more than circumferentially as the leaked mass ascends in the atmosphere; hydrogen fires are more survivable than fires of gasoline or wood.[21] The hydrogen in the Hindenburg burned out within about 90 seconds.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 15:20 7396

Ja tror de skal sette av 975 mill.
Er du fornøyd da?
Eller skal du ha mere?
Du har vel ikke hørt talas om forsikringer heller?

Nytt Donald ute i dag....
Slettet bruker
19.07.2019 kl 20:54 7164

Tror ikke de setter av 975 miljoner då kassan banker på lave 400 miljoner nå.

Nels revisor vill nog se till att de ikke kommer i brudd med betingelser fordi selskapet skal ikke behöva upplösas på formalia.


Men att sette av 80-90% av kassan mener jeg er försvarligt fordi det var så dålig av nel at misslyckas med utstyret
Redigert 19.07.2019 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.07.2019 kl 21:07 7119

Nel sitt utstyr er ok. Prosedyrer var ikke skikkelig på plass , og dermed fikk vi en menneskelig feil. Det er noe helt annet enn svart malingen din, som kan bli straffbar.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 23:40 6909

Forstår du ikke norsk eller er du bare en kverrulant?
Har du hørt om forsikring???????
Leggetid nå.
Slettet bruker
20.07.2019 kl 09:25 6580

Det er väl ok att nel setter av penger på samme måste som Boeing har gjort?

Fra begynnelsen sa jeg at de skal ta det här på alvor, men lökke mfl sa at det ikke var så farlig men sen sa de att det var det.

Genom att sette av ett stort belopp framstår det som att de tar sikkerhetsproblem på största allvar.

Då kan de få nya orders.
Redigert 20.07.2019 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
fastinvest
20.07.2019 kl 09:41 6522

I august kommer tallene. Om det viser seg at kostnadene kommer på rundt 20-30 mill har du dumma deg så mye ut at du burde bytte nick.
Du sier kostnadene kommer på 150-200 mill, hvordan har du regnet det ut? Det har du ikke, du skriver bare en sum uten å ha peiling.
Det er jo ingen andre skader foruten noen airbags på noen biler, Ingen personskader, ingen store tapte inntekter så hvor kommer disse 150-200 millionene fra?
Nikko
20.07.2019 kl 10:17 6462

Han har dumma seg ut gjennom mange år med forskjellige nick, som Karlsson, Larsson, Larsson jr, Hildur NOK og nå InvestorXYZ. Det er ingenting som biter på han. Han driver på med samme leksa år inn og år ut. Det han kommer med er så på viddene at det beste vil være å ignorere trollet.
Slettet bruker
20.07.2019 kl 15:26 6249

Tall kommer i augusti men ikke de talen. Jeg snakker en kostnad över 12-18 månader som er den minsta tid som det ta att få ordning.

i augusti er det muligens 30-50 miljoner allreda så jeg tro att de vill avsätta ett betydligt större belopp för resterande arbete.
Slettet bruker
20.07.2019 kl 15:29 6237

Inga tapte intekter sier du? Ledelsen har ju dummet sig ut fullständi hvis de sagt så.

Har ikke sett en melding om kontrakt efter smällen.

Men jeg räknar uansett ikke in tapte kontrakt uten kun kostnad knutet till reparation, utredningen, konsulter, utveckling, standarder, procedur resor osv
Admoff
20.07.2019 kl 15:59 6161

Dette beregner du til 150-200 mill.
Nysgjerrig på regnskapet ditt. Gjerne del det opp med de forskjellige postene og selvsagt est. beløp.
Redigert 20.07.2019 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Hellboy
20.07.2019 kl 20:26 5955

Godt innlegg, fastinvest! Tommel opp. Har du tatt en kikk på branner i batteribiler også? De brenner faktisk ganske godt. Jeg er selv en Top Gear/grand tour-fan. Når Richard Hammond nesten ble grillet av en batteribrann på tv i en verre situasjon enn i Sandvika, kan man jo lure på hva folk tenker på når et puff uten personskader er "enden på visa"...
Hellboy
20.07.2019 kl 20:27 5953

Blokker gjøken... Det har jeg gjort
Slettet bruker
20.07.2019 kl 23:45 5703

Japp! Låt oss se på 150 miljoner.

airbags og ersättning till förer og passagerare;
Det beskrivs 3 bilar i budstikkas artikel. Ingen av de har förare med skador. Vi vet att 2-3 förare fick skador. Opptill 20 bilar kan ha airbag-skador. Totalt 10 miljoner kronor.

Konsult direkt utredning; 6 veckor med 5 MAnn a 3000 kr/timme. Ca 3 mille till gexcon.

Nel må sedan ansetts 40 Pers som ska sköta allt från den fortsatta utredningen, implementera nya standards. Blir en blandning av konsulter og ansatta med hög lön.

Kostnad 1200 kr/timme i snitt. ger på 18 månad en kostnad på 144 miljoner.


Reparation av station: antar 10 miljoner. Hvis uno--x tillåter. Hvis ikke, demontering av station, alt köpa ut uno-x.

Redan här 167 miljoner

Skulle vilja se hur lökke klarar det på tvåsiffrigt, max 99 miljoner som han lovat. Möjligen gömmer han ssäkeerhets förbättringarna som utvecklingskostnader.

Lägg märke till att ingen frågade lökke om hur han kom fram till 99 miljoner, för man tror ju på alt nel sier trots att det varit mest påhitt så här långt
Redigert 20.07.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Admoff
21.07.2019 kl 11:19 5288

Takk XYZ, blir spennende å få fasiten når den kommer. Så får vi se hvor nærme du var.
fastinvest
21.07.2019 kl 11:21 5285

Jeg har ikke sett Løkke nevne 99 millioner, har du link?
Det jeg har lest er dette: https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-venter-ekstraordinaere-kostnader/24648976
Altså, noen titalls millioner som er ca 20-30 mill.

Måten du skriver på gjør at man tror du er full. Ansette 40 personer?!! Hvor i all verden har du dette fra?
Nye rutiner gjør man jo med eksisterende ansatte, om ikke gjør man ikke ny rutine men ansetter nye folk som skal gjøre en annen jobb som de tidligere ansatte har gjort men bare bedre. Er jo liksom, enten nytt eller gjøre eksisterende ansatte bedre. PS. Det er jo ingen som kjenner utstyret til NEL bedre en NEL selv så tipper de gjør ny standard med eksisterende ansatte så du kan ta bort de 144 millionene.

Denne er kanskje spot on : Konsult direkt utredning; 6 veckor med 5 MAnn a 3000 kr/timme. Ca 3 mille till gexcon.
Bra jobba!



Slettet bruker
21.07.2019 kl 12:18 5156

Og xyz har ikke engang sjekket hva som dekkes av forsikringer.
Jeg tror dette grenser til noe stort.
Noe unikt.
Noe kokko.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:26 4946

Yes, noen tiotals miljoner sa han. Vi vet ikke om 20 eller 99 miljoner for dere frågade ikke.

Enig i at det går åt minst 40 Pers på heltid till att ta tag i säkerhetsproblemet.

Jeg ser att du vill bruka interna resurser till det og det er ok, men då skal det kostnadsföras til sandvika-smällen/säkerhet . Og så må väl nel ansette 40 andra som får jobba med Korea, belgia og allt vad de har på gång tydligen.
Redigert 21.07.2019 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
tommbakk
21.07.2019 kl 16:24 4792

Problemet er at man finner nettroll overalt hvor det finnes kommentarfelter, og dermed en arena for disse å hyle ut meningene sine...uansett hvor rabiate, ulogiske og lite gjennomtenkte de måtte være.

Dagbladet stengte for noen år siden alle sine kommentarfelter på grunn av mengden med GRUMS man fant der. Det var så mye regelrett rasistisk hets og hat, inkludert personangrep og sjikane at en reell, saklig diskusjon var komplett umulig.

VG lagde for et par år siden en dokumentarserie, hvor de intervjuet 10 (hvis jeg ikke husker feil) ulike aktive nettroll.

Felles for så og si alle av dem, var at det skinte igjennom tydelig at de ikke var noen vinnere i samfunnet. Det var flere tilfeller av uføretrygdede blant dem.

Og, også her på Hegnar er det mye rart! Det er flere figurer som henger rundt i trådene til egentlig alle mulige selskaper...og hvor hele hensikten synes å være å få KVERULERE. Da spiller det ingen rolle HVA man slenger rundt seg av påstander. For middelet helliger målet; kverulering og krangel.

Jeg har prøvd å diskutere med troll. Men i lengden er det faktisk kun én metode som fungerer mot de...

...det er å ignorere.

Enkelt og greit.

Ikke fordi at alle MÅ være enige for at det bli en god diskusjon. Kanskje tvert imot. Et ekkokammer skaper sjelden gode refleksjoner.

MEN, noen debattanter er dessverre beviselig så langt på jordet og så usaklige at man ikke oppnår NOE ANNET enn å irritere seg grønn ved å prøve normal diskusjon med dem.

Og da er det mye bedre å bare la de lire av seg vås, mens man forbigår dem i aller största TYSNAD.

Enkelt og greit.
Dexter
21.07.2019 kl 18:30 4610

Den beste måten å kvele en brann på, er å ikke fore ilden. Da dør den ut av seg selv. Jo mer folk her inne svarer haussere/baissere, jo mere næring får de.

Saklig diskusjon og uenighet? Ja, takk! Tiger/James Bond/The Broker og Karlsson/Larsson/Investorxyz skaper BARE dårlig klima.

Så, i en alder av 52 vurderer jeg seriøst å gi f... i hele HO. Troll i begge ender.
Whatthe
22.07.2019 kl 07:42 3999

Jeg synes folk er litt kjappe til å kalle andre for troll i dette forumet, bare fordi de står for (og står hardnakket på) et annet syn på utviklingen i et selskap. Ja, enkelte er litt irriterende med sitt ensidige syn, og noen driver mer med monolog enn diskusjon, men troll er virkelig noe annet.

Selv er jeg NEL-aksjonær og setter pris på å få både optimistiske og pessimistiske innspill (og aller helst de balanserte som veier pluss og minus) for å gjøre meg opp en egen mening. Hvis jeg vil være en del av en menighet kan jeg gå i kirka - jeg er ikke på forum bare for å få tutet ørene fulle av hvor fantastisk en aksje er. De kritiske stemmene er viktige for at vi selv skal tjene på aksjer, så kan vi bare filtrere litt ut når det blir for ensidig og monologisk.
Redigert 22.07.2019 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Dexter
22.07.2019 kl 11:01 3701

Godt sagt, det, Whatthe. Og hvis du leser hva jeg skrev en gang til, ser du at vi er enige. Jeg er godt lastet i NEL selv; men trenger jeg å fortelle folk hvor mye jeg har "tjent" på aksjen? Hvor mange jeg sitter på, og hvor stort huset mitt i Spania skal være?

Trenger jeg å skrive "rally" når aksjen går opp 4 % etter å ha falt over 6% dagen før? Og trenger jeg kuppe alle tråder?

Jeg er definitivt ikke en del av menighetet, hverken i kirken eller her. Jeg er, derimot, definitivt tilhenger av saklige diskusjoner med argumenter for og i mot.

Det jeg ikke liker, er synsing, synsing og synsing. Og: Jeg er perfekt-holdningen til flere.

Welcome bank-ID!
Whatthe
24.07.2019 kl 12:28 3380

Ja, innlegget var ikke spesielt rettet mot deg, Dexter, men mot bruken av ordet «troll» generelt. Da har vi felles mål om å få noe fornuftig og balansert ut av diskusjonen!