PGS - Nå kommer emisjonen

Slettet bruker
PGS 19.07.2019 kl 11:29 11477

At det blir emisjon er ingen hemmelighet, men hva blir kursen og hvem er villig til å kaste pengene ut av vinduet? DnB har 9kr som kursmål. Jeg tror vi skal lavere enn det. Mitt tips er 5 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
19.07.2019 kl 11:34 7253

Herregud som du gnåler om at PGS skal ned;-)
KennyL
19.07.2019 kl 11:36 7241

Jepp, høres sannsynlig ut :-)
Konserndirektøren kjøper seg 20.000 aksjer for 11,59kr, bare for å sette en emisjon på 5kr en måned etterpå...!

Bra Matsern
danm
19.07.2019 kl 11:41 7234

ja, det er en klog konklusion, når vi netop har fået at vide, at der ikke skal hentes nye penge. Aktiviteten er større end vi har set meget længe og jeg tipper en kurs, der er 3 gange dagens, inden årets udgang.
Marketwatch
19.07.2019 kl 11:51 7204

Så du tror på emisjon nå, i en annen tråd har du i lengre tid påstått de går konkurs.
Etter q2 presentasjonen i går, ser det ut til at Pgs har gode muligheter fremover.
Kanskje på tide å investere i Pgs igjen?
Kanskje Matsern heller burde begynne å bekymre seg for "attegløyma" Mseis,
jeg angrer ihverfall på at jeg kjøpte i dette selskapet.
zavva
19.07.2019 kl 11:58 7182

For min del kan emisjonen bare komme. Bare bra for oss aksjonærer med snitt under 15kr om det blir refinansiering med emisjon på eksempelvis 100MUSD.
Viktigste er å sikre selskapet og emisjon i seg selv er ikke negativt så lenge det gjøres på fornuftige nivåer. Så kan du gnåle så mye du vil om 5kr men det skjer neppe - da skal oljeprisen krakke og da sliter ditt kjære Magseis vel så mye.
gbkvinlog
19.07.2019 kl 12:11 7155

Tror de unngår det, så lenge ikke alt surner helt. Det er åpenbart en fare for det. Men, tror også selv en emisjon vil bli OK mottatt. Viktigste er å få klarhet i finansene. Får de det, samt at de gode tallene de ser for seg i h2 blir dette nok meget bra. Historisk har nivåene nå vært veldig gode innganger. Klart, det kan gå lenger ned nå, men de har pleid å bunne rundt her siste 5 år.
zavva
19.07.2019 kl 12:21 7149

Enig med deg - tror også de unngår emisjon men poenget mitt er at det langt i fra er noe krise dersom det skjer mtp utsiktene. Emisjon vil tross alt bidra til mindre gjeld og dermed mindre risiko i caset. Trolig finansiering til bedre betingelser enn uten emisjon også.

Har tradet Pgs i mange år og den går alltid både mer ned og mer opp enn det jeg tror. Men at bunnen er nær føler jeg meg trygg på.
En eller annen dag vil markedet begynne å se på hva som skjer i 2H - akkurat nå vil det nok være noen tunge uker med lavt volum og lite nyheter.
gbkvinlog
19.07.2019 kl 12:31 7139

Ja, PGS er mildt sagt volatil! Som du sier, den går ofte lenger opp og ned enn hva man venter. Kanskje skal den til 11, kanskje 10 og 9, men man kan jo håpe vi er nær bunnen. På lengre sikt tror jeg uansett inngang i dag er meger god, både for PGS, men også mye annet oilservice. Men det er ikke noe å eie om man er en nervøs sjel, og det bør være med egne penger, som man også tåler å tape.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 13:27 7086

Unngår emisjon? Refinansieringen med bankene gikk i dass. Da er emisjon eneste mulighet hvis de skal tilbake til banken. De må ha cash med seg til forhandlingsbordet.
zavva
19.07.2019 kl 13:56 7052

Vi får se Matsern. Jeg bryr meg ikke særlig om det blir emisjon eller ikke for å være helt ærlig.
Selvsagt klar størst oppside uten men ser også fordeler med en emisjon for egen del så lenge den ikke er på nivåene du fabler om.

Og for din egen del bør du håpe det ikke blir en realitet for da har du store problemer med dine egne investeringer.
Redigert 19.07.2019 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
19.07.2019 kl 14:05 7024

Ingen emisjon virker mest sannsynlig av de to, det er klart. Okea måtte også dumpe prisen til notering pga markedsforhold akkurat da, det betyr ikke at man på de ukene ser på et helt annet selskap. Timing var uheldig ja, men det betyr ikke at det ikke går.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 14:07 7023

Du vet det Matsern at mange av oss som handler i PGS også tar høyde for emisjon. Helt greit så lenge man har cash til å delta. Et tips til noen kan være "snitte ned" ved bruk av CDFer. (Høy risiko med gearing ca 20).Selv har jeg benyttet CDFer for å øke eksponeringen mot seismikk. Ved en eventuell emisjon kan man delta gjennom ytterligere CDFer på lik linje som med ordinære aksjer (Man eier imidlertid ikke aksjene ved bruk av CDFer men er fullverdig eksponert mot markedet til en 20 del av prisen pr. aksje. CMC tar seg av det praktiske.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 15:10 6970

Ikke lurt. Det må jo være en nobrainer å vente på emisjonen
Slettet bruker
19.07.2019 kl 15:30 6940

Vi venter ikke.Men... Om den "skulle" komme, noe som nå fremstår som mindre sannsynlig, er vi forberedt
Slettet bruker
19.07.2019 kl 15:54 6918

Skjønner at de som sitter allerede med tap i PGS, nekter for at det blir emisjon. Det er bare å bite i det sure eplet og komme seg ut. Tapet kommer bare til å øke fremover

«Risikoen for at en løsning vil inkludere et egenkapitalelement har etter vårt syn imidlertid økt og vi venter at usikkerheten knyttet til eventuelle betingelser i en fremtidig transaksjon fortsatt vil tynge aksjen fremover», heter det i morgenrapporten fra DNB Markets fredag.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/DNB-Markets-med-ett-aksjetips


gbkvinlog
19.07.2019 kl 16:14 6879

At den har økt er nok sånn sett riktig, men ledelsen sier ganske klart at de ikke har det som sin plan. Det ville de kanskje ikke sagt sier du, men de fremstår ganske klare på det punktet.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 16:38 6852

Ledelsen sier mye rart. Det meste er bare haussing. Hva annet skal de gjøre? Uten å hausse og skryte om bra priser og økt etterspørsel kvartal etter kvartal med tap, kan de legge ned driften
KennyL
19.07.2019 kl 16:39 6852

516.000 aksjer på kjøp i sluttauksjonen idag :-) noen som vil ha litt aksjer i alle fall
Slettet bruker
19.07.2019 kl 16:40 6854

Hvem selger
KennyL
19.07.2019 kl 17:17 6827

Ikke mange nok, fikk bare fylt opp ca halve :-)
vagabonder
19.07.2019 kl 20:21 6760

Jeg har handlet og solgt PGS en drøss ganger de siste 15 år, men vært ute av PGS nærmere 2 år. Jeg ser heller ingen grunn til å kjøpe til uka heller. Problemet er selvsagt at risk / reward er alt for dårlig, Jeg ser på 3 hovedting når jeg analyserer et selskap:
1: Ledelse; PGS har ny CEO og han feilet stort nå da de ikke greide å re-finasiere. Idiotisk å fortelle markedet først at de skullle gjøre det, men så feiler de. Nå prøver CFO å si at de ikke trenger emisjon, javel vi får se. De burde heller holde kjeft å gjøre jobben sin. At en EVP, støttekjøper aksjer for 200 tusen, (totalt kun aksjer for 700 tusen) og fyren har vært der i 20+ år, er vel ikke så mye å skryte av.
2: Business model: Problemet er at PGS har dyre båter iforhold til Sharewater (rieber) som fikk kjøpt opp gamle båter etter CGG og Wester geco. Altså andre kan skyte god seismikk med 2.senor teknologi billigere enn PGS. PGS var i ledelsen i mange år, men ikke lengre.
3: Multipler / tallene. Ja de er dårlige og har vært det i mange år.
Konklusjon: stay away nå.
Vil jeg shorte aksjen? Nei, kommer det en løsning på refinansieringen kan aksjen gå 20% på en dag.
Slettet bruker
19.07.2019 kl 20:50 6742

Kloke ord. Aksjen kan stige hvis det ikke blir emisjon og at refinansieringen ikke er svinaktig dyr. Men det er svært lite sannsynlig at det ikke blir emisjon eller at finansieringen blir billig.

Du glemte å nevne at PGS ignorerer havbunnseismikk. Det er forvrig naturlig at de gjør det, for skipene som er deres hoved-asset, er så gigantiske at det blir som om jeg skulle tatt et cruiseskip på handletur i vrengensundet. De kan ikke brukes til noe annet enn 24 streamers, ingen vil ha sånne pengesluk til noe som helst
Redigert 19.07.2019 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
vagabonder
19.07.2019 kl 21:41 6700

PGS var for mange år siden inne i havbunnseismikk , da med streamere som ble langt på havbunnen og ikke noder. Da ble det bruk egne båter til dette., disse var mye mindre og simplere enn feks en gammel Ramform. Havbunnseimikk vil aldri kunne erstatte vanlig streamer seismikk men være et tilegg. De vil aldri kunne greie å samle inn like mange km2 med data som et moderne seismikk-skip kan. Vil du regne på det kan du tenke deg en 3D båt som går i 5 knops fart og samler inn med en bredde på 1000m i feks 6-18 måneder. Trekk så i fra 6 timer pr dag til å snu båten og vedlikehold så får du et ekstremt stort havområde som dagens nodeteknologi aldri vil være i nærheten av. Skal man være i seismikk idag, burde man feks se på TGS, de har et svært pragmatisk forhold til teknologi og spiller de forskjellige båt-eierne opp mot hverandre og gir jobber til alle slik at ikke flere skal forsvinne. De scorer høyt på det jeg liker ved et selskap. Det eneste som er negativt er at alle har sett hvor vellykket TGS er, og andre begynner å kopiere dem, feks nå satser CGG og Western Geco kun på MC multi client, så kanskje de vil merke konkuransen mere også.
hara-a
19.07.2019 kl 21:42 6703

Ja, de har stor skip hvor all kapasitet er utsolgt. Og prisene er opp mer enn 35 prosent. Her er det bare å kjøpe imens shorterene beskytter sin short.
Slettet bruker
20.07.2019 kl 08:53 6581

Problemet til PGS, er at det ikke er volum oljeselskapene vil ha nå, de vil ha kvalitet. Med noder blir bildene mye bedre. Derfor har PGS stupt fra 40 kr til 11kr
vagabonder
20.07.2019 kl 09:59 6552

Nei, direkte feil. At kursen til PGS falt har ingenting med at teknologien er blit disrupted..Helt siden nedturen siden 2014 har oljeselskapene etterspurt "dirty seismic", der de ikke har vært ute etter høykvalitetsseismikk, men kun vært ute etter å få det billigst mulig. At det nå blir litt mere populært med node-seismikk har lite med det vanlige streamer-markedet å gjøre. At bildet blir bedre, ja det vet alle, men tenk analogien et fotoapparat: om du tar en bilde med 10 M pixels contra 3M pixels, tror du at det utgjør om du greier å se hva som er på bildet?? Altså det ble funnet olje med seismikk på 60-tallet.
Annet eksempel EMGS startet opp for mange år siden med EM, der de sa det samme som om noder nå. Idag er kursen ned nærmest 100% og bruken av EM er svært marginalt. Jeg sier ikke at noder er tull og at det ikke vil vokse, men å tro at dette markedet vil ta over for vanlig streamer teknologi viser liten forståelse for hva seismikk-innhenting er.
gbkvinlog
20.07.2019 kl 10:59 6517

Vil tro begge varianter finner din plass i markedet, men PGS vil nok i all overskuelig fremtid være et selskap helt i front innen seismikk. Flåten er topp moderne, kun få skip av eldre alder. Nye moderne skip vil også være gunstig for kostnadsbasen. Fallet fra 40 til 11 handler om flere faktorer, men det er likefullt en realitet at det jar skjedd, men jeg bil heller si det er en knallgod mulighet. Det er og blir en høybeta-aksje, det viser og bekrefter fallet. Ser du 5 år bakover synes dagens nivåer alltid å være en god inngang, men å time en eksakt bunn på en høybeta-aksje vil kun være flaks. Jeg har kjøpt både på 12,50 og 11,50, men har tro på at begge nivåer vil vise seg gode fremover. Får de finansene på plass går den. Wace er store på short her, de brant seg mildt sagt på lignende bet på finansieringstrøbbel i Norwegian.
periculum
20.07.2019 kl 11:49 6549

Matsern, igjen slenger du ut svært løse påstander som ikke holder vann. Enten følger du ikke spesielt godt med, eller så vil du skape et uriktig bilde. PGS kom med pressemelding tidlig i januar hvor de skriver:
«ExxonMobil plans to deploy the Ramform Tethys to acquire a 4D survey offshore Guyana. The vessel will continue on paid standby until she commences the redefined program. PGS expects the vessel to be operating in the area for at least three months.»
Under torsdagens presentasjon, hvis du har funnet tid til å se på den, sier Pedersen da han gikk igjennom flåtestatus noe slikt som «Tethys will be there for quite some time still». Dette er verdens største seismikkbåt, og da begynner man å snakke om en veldig stor jobb til mange titalls millioner dollar. Hvis du har fulgt med vet du at leteprogrammet i Guyana har vært et eventyr for Exxon med mange milliarder fat funnet, og de kjøper selvfølgelig det beste de kan få av seismikk for å kartlegge området. De vil nok også på et eller annet tidspunkt også kjøpe nodeseismikk eller PRM.
At du sier at oljeselskapene ikke vil ha volum streamerseismikk er et rart utsagn.
Redigert 20.07.2019 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 13:35 6499

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. 4D (gjentagende 3d innsamlinger) seismikk er synonymt med små volumer. Kunden ønsker så gode bilder som mulig med streamer, ikke mange km2. Leser du ikke hva PGS skriver selv på sine nettsider?
Redigert 20.07.2019 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
periculum
20.07.2019 kl 14:54 6462

Den er god. Prøver bare å si at det i PGS sitt marked, som du argumenterer for at er steindødt, deles ut jobber av svært betydelig omfang. Tror forresten det er baseline 4D de skyter der nede, ergo 3D for senere 4D repetisjon. End of story fra min side.
Redigert 20.07.2019 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 00:49 6414

Satser på selskaper med riktig teknologi i forhold til dagens og fremtidens oljemarked 10 år frem i tid. Det betyr selskaper som leverer optimalisering og de-risking. EMGS, Magseis-Fairfield og Axxis Geosolutions. Jeg har ikke satset på sistnevnte, siden de må leie inn noder. De blir litt som TGS, skal eie prosjektene men leie inn skip og noder. De har vel riktig nok en patentert deployment og retrieve løsning, kjenner ikke detaljene, ikke så veldig interessant i grunn. Grunnleggeren av PGS, Bjarte Bruheim, satser i Axxis og er CEO der. Det er vel det tredje selskapet han tar på børs.

Her er en relatert artikkel

https://expronews.com/2019/01/01/stay-on-the-technology-path/
“Stay on the Technology path!”
In recent years the North Sea has suffered from few sizable discoveries. A successful future depends on better imaging of the subsurface both to extend existing discoveries and locate new ones.

“Most of the North Sea is now a brown-field area. The major task is therefore to extend the life of existing fields and find additional resources in order to make the most out of existing infrastructure. For this, seismic with superb imaging is required,” Bruheim says, explaining his motivation for his new start-up – AGS – in the seismic industry.

Dette gjelder ikke bare nordsjøen. Slik er det i alle siviliserte områder med mye oljevirksomhet, kanskje utenom enkelte bananrepublikker i Afrika.

I løpet av de første 5-6 månedene av 2019, økte EMGS backloggen fra $2,4 mill til ca $110 mill. Fra 2020, vil alle oljeserviceanalytikere snakke om de-risk og optimalisering. Husk jeg har sagt det.
Redigert 21.07.2019 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 01:12 6410

I tillegg er det en logisk brist hos de som tror at ratene som PGS er avhengig av, skal gå opp. Ratene kan jo ikke øke, for da er jo havbunnseismikk enda mer konkurransedyktig på pris. Mens Magseis-Fairfield jobber for at prisen på det de leverer skal gå ned ved hjelp av robotisering, jobber PGS for at prisen for streamer skal gå opp. Det vil automatisk bli et tak for PGS sine rater, det taket blir lavere for hvert kvartal som går.

Med andre ord, det er ikke slik at PGS får bedre betalt for sine tjenester i tiden fremover. De kommer til å få mindre betalt for hvert teknologifremskritt som skjer i havbunnseismikk.

Det er bare et tidsspørsmål før vi får dronebaserte noder. De utstyres med el-propell og finner plassen sin selv på havbunnen. Det betyr at tusenvis av forhåndsprogrammerte noder, kan sendes ut fra "moderskipet" i en kostnadseffektiv prosess.
https://www.offshoreenergytoday.com/autonomous-robotics-completes-flying-node-prototype-sea-trials/
Redigert 21.07.2019 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 01:37 6386

Det er faktisk en del likheter mellom Tesla og havbunnseismikk. Begge nyter godt av batteriteknologi. Før veide nodene flere hundre kilo, i dag veier de letteste nodene 7-8kg. Bilindustrien lo godt da de hørte at Musk skulle lage masseproduserte elbiler folk faktisk vil kjøpe. Alle som har prøvd før, har feilet. De lo nok godt hos PGS, når de hørte at nok et selskap skal prøve seg på havbunnseismikk. Alle husker vel RXT som gikk konk så det dundret på oslo børs.

PGS har valgt å ignorere havbunnseismikk, bare enda verre enn tyskerne ignorerer ekte elbiler, ikke bare en dieselbil bygget om til elbil med elendig rekkevidde. PGS ha ingen noder og har ikke planer om det, hvertfall er det ikke børsmeldt. PGS burde få ut fingeren, men med gjeld til langt over pipa, er det kanskje ikke mulig. Det blir «billigere» å kjøre selskapet konk og la kreditorer ta regninga. Neste stopp kan være skifteretten.

Det er et skifte i teknologi innen seismikk. Du kan velge om du vil sitte helt ned til null i PGS, eller du kan selge alt på mandag og kjøpe deg inn i nevnte selskaper og bli med på oppturen
Redigert 21.07.2019 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
danm
21.07.2019 kl 11:45 6256

Du er et tossehoved. Der skal skibe på søen uanset. Om der bruges den ene eller anden teknik er ligegyldig.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 13:45 6180

Har du noe argumentasjon med substans, eller er du her bare for å tulle?
danm
21.07.2019 kl 17:34 6095

Du trækker Tesla ind i debatten. Tesla, som har bundløs gæld og som bliver overhalet af de etablerede bilproducenter. Jeg tror du skal læse dig op på el-biler, for her er du ikke opdateret. Hvorfor du trækker PGS ind i debatten, forstår jeg heller ikke. Du vil sammenligne æbler med pærer.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 18:36 6051

Hvis du ikke evner å se sammenligningen med Tesla, så kan jeg ikke hjelpe deg. Det er vel en grunn til at du er aksjonær i PGS.
Redigert 21.07.2019 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
21.07.2019 kl 19:09 6022

Når komme denne emisjon ?
Nå er vel tidsbegrenset
Å hoppe over i mseis, en aksje helt uten interesse blant investorer er neppe lurt. Se bare på omsetningen pr dag.
Matesern hjelper vel ingen. Så det trenger du neppe legge på deg ;)