Avance/ BwLPG - Spinnvill oppside - del 2

Slettet bruker
LPG 19.07.2019 kl 17:41 107498

Nå begynner selv utenlandske meglerhus å se penger på gata:

https://www.tradewindsnews.com/gas/btig-backs-avance-gas-to-swing-back-to-black-as-vlgc-rates-spring-to-life/2-1-640751
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Trendline
02.10.2019 kl 17:34 7339

Det er ikke SÅ lenge siden jeg kjøpte aksjer i BW-LPG for 21,- kroner.
Her blir det bra kursutvikling, og bra utbytte, noen år, tror jeg...
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2019 kl 18:47 7263

Fearnleys ukerapport for uke 40 viser at ratene har økt med hele 12,5 % fra 53.333 usd/day i uke 39 til rundt 60.000 usd/day i uke 40.
Og østover har ratene nå komme opp på tilnærmet samme nivå som vestover, noe som ikke var tilfelle for en uke siden.

LPG Rates
Spot Market (USD/Month) This week Change
VLGC (84 000 cbm) $1,800,000 $200,000
____________________________________________

Gas
Chartering
Although fixing activity has slowed down somewhat this week, the handful of vessels which actually were
done ex the USGulf were concluded at rates close to USD 120 per ton on a Houston/Chiba basis. The
Baltic LPG index is fairly rapidly catching up with the West market and currently there are only some
three/four dollars per ton difference between the East and the West. We think there is still room the for the
West market to continue to strengthen (or at least remain strong) in the short term, simply due to vessel
availability in the USGulf being controlled by a few owners, coupled with bad weather and ullage issues (in
some ports) in the Far East delaying vessels' return to Houston.
In the MEG one fixture was reportedly done in the mid/low USD 70s per ton on a Ras Tanura/Chiba basis,
something which may lead to a further jump on the Baltic during the next couple of days.



Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 09:02 7007

Her går det unna :)

USD/day 62 330
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
03.10.2019 kl 09:08 6982

Og folket selger kursen ned. Ja, ja det fikk fanden fordi han var dum og feilberegnet sitt publikum. Når vil investorene se hvilke pengemaskin dette nå er?
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
renai
03.10.2019 kl 09:13 6737

KOM dere ut på toppa!!...
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 09:15 6730

Komme seg ut av en underpriset pengemaskin ?
Tror ikke det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 09:20 6709

Rater 62.000 USD/day
CBE (cash break even ) 22.000 USD/day
Netto Cash generation pr skip 40.000 USDday

Det blir penger av slikt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 11:04 6555

Jeg kjøpte ytterligere 10k aksjer på denne siste dippen.
Som vi ser, så er ratenivået nå på 62.000 usd/day, og det genererer 360.000 kr pr dag/ 32,4 mill netto for hvert skip i kvartalet, og ratene stiger fortsatt dag for dag og uke for uke.
Skal bli morsomt å se når LPG rederiene får gå fritt på børsen, noe som vil tvinge seg frem ganske så snart.
De som selger slike aksjer på nedgang behøver ikke å drømme om å bli rik på aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Icaria
03.10.2019 kl 11:34 6487

Med dagens rater på 62.000 usd pr. dg. og forvard priser på + 72.000 usd gir dette + 50 mill i overskudd pr kvartal. Dvs ca 0.8 usd pr aksje. Jeg tror at med den "mangelen" det er på skip passer vi 72.000 usd. pr dag med god margin i 4 kvartal. Dagens prising er en vits. Vi har dessverre short kameratene som får styre på dårlige dager. De vil tjene nesten hele dagens verdi inn på et år, er det mulig ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 12:37 6397

Nei, er det mulig.
Vi har en P/E i Avance på litt over 1,
Snittet på Oslo Børs er vel ca 15 i P/E
Hvor er investorer og analytikere ?
Oppegående investorer kan doble pengene sine her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 13:07 6351

I tillegg til mer enn en dobling av nåværende kurs, så ligger det an til utbytte på <3 kr i Q3 som vi er ferdige med nå, >4 kr i Q4 som vi er inne i nå, og rundt 25 kr i 2020.
Hvor lite skal det til å skremme spilleavhengige tapere til å selge på 35 med rater som har gått fra 40.000 usd/day til 62,000 usd/day på rekordtid..??
Skulle vært interessant og spilt Pooker eller Black Jack mot disse,
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Vikusen
03.10.2019 kl 13:40 6290

Folk frykte resesjon og krakk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.10.2019 kl 13:24 6009

Though the shares are up more than 100% YTD (avg.), we see further upside as focus turn towards dividends and CF generation. Sector Buy reiterated
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.10.2019 kl 15:03 5945

Enig. Dette blir jo som å plukke penger på gaten. Ratene nærmer seg raskt 70k USD/day og de stanser neppe der. 2020 kan bli et kronpr innen LPG-segmentet. Sørgelig at så mange lar seg skremme av mørke skyer i horisonten og en klovn i Det hvite hus.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2019 kl 20:03 5723

Når er det naturlig å tenke at aksjen vil duppe mtp scrubbere som skal installeres? Vil være en kost og ikke minst tap av fartstid. Noen som vet når IMO2020 kravene er pålagt fra?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2019 kl 20:34 5669

Fra 01.01,2020....

------------------------
– Dette er kanskje den største endringen næringen møter på drivstoffsiden gjennom tidene. Det er en enorm endring, sier Harald Solberg, sjef i Norges Rederiforbund, til E24.

https://e24.no/naeringsliv/i/OpgX83/skipsfarten-staalsetter-seg-for-svovelkrav-en-enorm-endring

Fra 1. januar 2020 er det ikke lenger lov for verdens skipsflåte å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold, en omveltning som kan koste flere titalls milliarder, venter eksperter og bransjen.

Grunnen er at organisasjonen IMO (International Maritime Organization), der de fleste FN-land er medlemmer, har vedtatt at grensen for svovelinnhold i drivstoffet skal senkes fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Avanceman
07.10.2019 kl 18:45 5297

Se hva fondsforvalteren Delphi sier til Finansavisen etter at de hadde Norges beste aksjefond i september: "Shipping bidro igjen mest til meravkastningen, med fortsatt opptur for både LPG og tank. Vi vurderer stadig oppsiden som stor, og begge segmentene opplever et betydelig løft i både rater og inntjeningsestimater. Vi økte eksponeringen ytterligere i september», heter det. Her er det bare å henge med, eller øke eksponeringen, om mulig.... :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fleken
07.10.2019 kl 18:55 5313

Tenke å kjøpe litt mer i lpg. Men er usikker på hvem av Avance og BW lpg så har meste å gå på videre,føler att det er Avance som har steget mest men den har nok mer å gå på tror jeg. Noen som har noe mening?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2019 kl 21:30 5132

fleken: Hvis du har mest tro på og tillit til Fredriksen, så er det Avance du velger.

Selv har jeg investert mest i BWLPG ( ca. 65% her, 35% i Avance) fordi det er verdens største innenfor VLGC LPG-frakt og fordi de finansielt kom godt igjennom de rate-svake årene 2017-2018 - og også fordi morselskapet BW Group med 47% av aksjene i BW LPG eier 82,6 % av aksjene i LPG-rederiet Epic Gas med ca. 40 mindre LPG-skip på 3500 - 11000 cbm (hvor et VLGC-skip er på ca. 80.000 cbm,).

Dette siste ligner en veldig attraktiv frakt-fleksibilitet til sluttkundene.

PS.;
Epic Gas er registrert i Singapore, og er notert på OSE's Merkur-liste.
Jeg eier ingen aksjer i Epic Gas.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fleken
07.10.2019 kl 22:29 5009

Takk for svar. Hva tenker du om Fro,Hunter, Eller Gogl.skulle ha kjøpt litt i alle men pengene rekker ikke. Fro og Hunter har jo steget ganske så bra kan det være tid for Gogl nå?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
08.10.2019 kl 09:23 4782

Litt opp.
USD/day 66,269
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.10.2019 kl 23:26 4378

Enig i dit utbytteestimat for Q3 på 3 NOK og for Q4 på 4 NOK (kanskje 5?)
Regner med en utbytte-prosent på ca. 50.

Med dagens rater så ligner det 35 mill. NOK i inntekter på bunnlinja pr. skip pr. kvartal

BWGL: 49 skip /142 mill aksjer.
Avance: 14 skip /64,5 mill. aksjer.

Interessant å se på regnemaskina hva dette blir i inntekter pr. selskap. Og pr. aksje i hvert selskap.

Og hvor lang tid det vil gå med å tjene inn hele markedsverdien av selskapene med dagens rater.

Hvis disse ratene fortsetter inn i 2020, så skal aksjekursene her mye mer enn dobles. For ikke å snakke om hva aksjekursen skal være hvis disse LPG-fragtratene fortsetter over 50.000 USD/d gjennom hele 2020. Utenkelig? Nei.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Gnesdam
09.10.2019 kl 06:30 4234

Hvem ved, hvad raterne er lige i øjeblikket?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.10.2019 kl 09:20 4019

Bra stigning i ratene.
USD/day 67896

Det sies at Avance må opprette ny bankkonto. Den gamle er full
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.10.2019 kl 09:24 4032

Da er det vel bare snakk om dager før vi er inne på ratenivået som futuren har fremholdt for okt. Og med slike rater og med flåten i spotmarkedet, så burde det ikke være mye tvil om at pengene formelig spruter inn på kontoen til AVANCE i disse dager.
Men fortsatt er jeg usikker på om det kommer utbytte allerede etter Q3. De har vel visse forpliktelser til lån som må oppfylles før de kan begynne å overføre penger til aksjonærene. Noen som kjenner til detaljene i det og hvorvidt det kan være håp om et aldri så lite bidrag etter Q3?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fundainvest
09.10.2019 kl 10:23 3921

De har en top up tranche på 35 mill usd. Dette er det eneste lånet med covenants mot utbytte. Avtalen innebærer kvartalsvis nedbetaling av dette fra Q3 19.
Med 11 mill usd i kvartalet.

De har imidlertid mer enn nok cash på bok til å innfri hele, så jeg ser ikke bort fra at de gjør det allerede nå.

Mer usikker på om de i tillegg velger å gi utbytte dette kvartalet, selv om det kommer til å være rom for det.
Dersom alternativet er ytterligere nedbetaling av gjeld, så ønsker jeg heller utbytte allerede nå.
All den tid lånebetingelsene deres er meget gunstig etter refinansieringen.

Men om de kjøper opp Dorian, så skal man nok kunne leve med det også.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.10.2019 kl 10:49 3896

Takk for oppdateringen!
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Gnesdam
09.10.2019 kl 11:24 3868

Haha 🤠.....god humor. Og tak, og skønt, hvis du vil hive raterne ind hver dag
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Avanceman
09.10.2019 kl 11:38 6989

Hvor sannsynlig er det at Avance kan komme med et oppkjøpsforsøk på Dorian og hvor sannsynlig er det at de lykkes? Det er forsøkt tidligere, av BW LPG, med neg. resultat. Er litt usikker på historien her, men lurer på om ikke Avance også forsøkte en gang uten å lykkes?
Men rent generelt forventer jeg at vi vil kunne se M&A-aktiviteter i LPG-sektoren nå når det er overskudd og positivitet i bransjen. Synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Vikusen
09.10.2019 kl 12:16 6929

Hvorfor stuper begge? Er handelskrig positivt på lpg?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
boupa
09.10.2019 kl 12:45 6858

Samme skjedde i BW da vi runda 50. Gevinstsikring. Bare å ta det med ro, ny oppgang følger straks.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fundainvest
09.10.2019 kl 12:47 6845

Stuper er kanskje en noe dramatisk betegnelse?

Det (for) enkle svaret, er at handelskrigen ikke påvirker Avance og BW LPG.
Men i praksis så berøres alle markeder av Trump sine handlinger og utspill.

LPG har nok vært en safe haven for flere i seneste urolige tider.
Skulle det komme noe ut av nye samtaler, noe Trump fort er avhengig av, selv om han spiller tøft, så ville det kunne løfte andre sektorer igjen.
Da er veien kort for enkelte å ta gevinst i LPG, og hoppe over i andre papirer.

Det fundamentale forblir imidlertid uendret. Og det er at denne bransjen er ekstremt lønnsom i disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Avanceman
09.10.2019 kl 12:49 6848

Ingen stup, men det jeg vil kalle naturlige svingninger basert på generelle markedsforhold. Husk at det er alltid mye forskjellig som styrer kursutviklingen. Noen posisjonerer seg, noen tar gevinst osv. Handelskrig er i utg.pkt. negativt fordi det reduserer virksomheten i de fleste bransjer, og gir økt usikkerhet i f.t. fremtiden, men som alltid er det noen vinnere. LPG generelt påvirkes av det samme, men enkelte rederier har sikkert mindre trafikk på Kina enn andre, og rammes derfor hardere om økonomien stagnerer der, eksempelvis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fundainvest
09.10.2019 kl 12:59 6804

Jeg tør verken spå sannsynlighet for oppkjøpsforsøk, eller oppkjøp.
Men at det foregår konkrete vurderinger rundt det, det er jeg 100% sikker på.

Tidligere forsøk har falt gjennom. Og jeg ser ikke bort fra at premiumen som til syvende og sist behøves blir uspiselig, slik at historien gjentar seg.

Støtter ellers din forventning om økende M&A-aktivitet i LPG-sektoren fremover.

Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
09.10.2019 kl 13:38 6702

Dette er ikke en "naturlig nedgang". Her lukter det skikkelig råttent!
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
CFell
09.10.2019 kl 13:48 6658

Jag har märkt samma tidigare när det är positivt vid Kina avtalen så går vlgc ner. Jag tror som du säger att man säljer med vinst för att investera i andra aktier.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.10.2019 kl 14:14 6580

Ikke råttent, Dette ligner (korttids-)tradere som tar profitt p.g.a. tekniske signaler.

RSI var pent over 70 i formiddags = teknisk overkjøpt.

Fundamentalt er LPG-aksjene fremdeles super attraktive investeringer på dette nivået.


PS. Vi opplevde noe lignende både i juli og i september. Og i begge tilfellene var volumet større i ukene før toppen enn på nedgangen. Mye større.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Svend1
09.10.2019 kl 14:48 6473

Eller BW Group der har solgt ud endnu engang. Det ser lidt mærkeligt ud..
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 15:36 6343

Dette er kun gevinstsikring.
En aksje som står i kurs 40 kan ikke gå en krone eller flere hver dag.
Da ville kursen endt opp mellom 110 og 150 til nyttår, og det er det ingen grunn tol å forvente
Personlig har jeg tro på 60 - 65 ved årets slutt.



Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 15:36 6421

Dette er kun gevinstsikring.
En aksje som står i kurs 40 kan ikke gå en krone eller flere hver dag.
Da ville kursen endt opp mellom 110 og 150 til nyttår, og det er det ingen grunn tol å forvente
Personlig har jeg tro på 60 - 65 ved årets slutt.



Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
09.10.2019 kl 15:39 6423

Det er jo utrolig at OSE ikke lenger fører oversikt over hvem som kjøper og selger. Gjør jo det hele mer og mer "grumset".
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Svend1
09.10.2019 kl 15:44 6424

Ja, det er irriterende at man ikke længere kan se hvem der handler.
Mit bet er stadig at der kommer en børsmelding i morgen at BW Group har solgt endnu en del af deres aktier.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.10.2019 kl 15:47 6653

Dorian opp 2,8 % nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.10.2019 kl 15:50 6660

I går, so Avance-kursen steg bra, måtte Voleon øke shorten sin med 60.000 aksjer for å tøyle oppgangen. Et bra tegn. Det skal nok bli kostbart å få dekket de shortene i Avance.
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
renai
09.10.2019 kl 15:53 6669

Ja "grumset" handel.

Det ligger op til en REKYL allerede i morgen.
Ikke nogen kan se hvem der kjøper sine egne aksjer tilbage igen.
Her er chancen for at laste op, i grumset.
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
09.10.2019 kl 15:53 6673

Ved ettertanke. Kan det være slik at "noen" blir belønnet for å skjule "kjeltringene?"
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
renai
09.10.2019 kl 15:56 6669

Netop.
Her er det bare med at være med på TOK.
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
09.10.2019 kl 16:29 6599

Litt til. Nå 16.27. Nordea Investor. BW lpg salg 27431 til 53,55. Kjøp 13565 til 59,20.

Har denne pengeverden gått helt av hengslene?
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare