Boeing 737 - MAX diskusjonen

Thinky
19.07.2019 kl 20:34 279

https://www.quora.com/How-are-the-engine-position-and-center-of-gravity-different-on-a-Boeing-737-Max-aircraft-as-compared-to-earlier-737-models

Her i allefall en link til mye info rundt dette. (Jeg har selv ikke gått inn på underlinkene eller spørsmålene).
På MAX-flyene er det andre motorer. Disse er tyngre. De er plassert høyere opp pga. at landingshjulene ikke går lenger ned.
De er plassert litt lenger frem. Og er plassert lenger frem på vingen. Summen av alt dette endrer gravitasjonskreftene.
Under landing med lav fart får flyet en tilbøyelighet til å tippe ned med nesen. Under take off får flyet en tilbøyelighet til
å tippe nesen for mye oppover. Og vinge, hale, og de ulike flappspar er kanskje så slanke greier at det kanskje ikke er
allverdens marginer å korrigere alt dette med ?

Det er mulig Boeing gjorde et litt vel ugjennomtenkt kompromiss her. Eksperter må nesten være de som går dypere inn i
dette, og kommer med ordentlige svar på hvor mye disse tingene har å si i praksis. Det er også 4 ulike MAX modeller.
En Boeing 737 er veldig dyr (kanskje rundt 120 mill $). Da bør dette med flyegenskaper være helt i orden.
Kanskje de må gjøre noen modifikasjoner på hardwaren, ikke bare softwaren ?

Det er forbausende at de har gått for dette, når dette er flytypen Boeing selger mest av. Det er 5000 bestilte slike fly.
Thinky
19.07.2019 kl 20:43 264

https://www.cnbc.com/2019/06/19/miracle-on-the-hudson-pilot-urges-boeing-737-max-simulator-training.html

Den berømte piloten fra den mirakuløse Hudson river landingen i 2009, insisterer på simulatortrening for
pilotene for MAX flyene. Det høres logisk og fornuftig ut. Hele bransjen må bli mer familiære med hvor
farlige, evt. begrenset farlige disse flyene er å fly i praksis.

Når Hudson River piloten minnes, kommer jeg samtidig til å minnes den danske SAS-piloten som landet
flyet på et jorde utenfor Arlanda. Ved å ta farten ned ved å barbere noen tretopper først. Alle overlevde.
Thinky
19.07.2019 kl 21:30 223

https://www.tv2.no/a/3459130/

Det viser seg at nødlandingen ved Arlanda hadde med innmontert software å gjøre.
Nødlandingen hadde vært unngått om pilotene hadde vært gjort oppmerksom på den
innmonterte softwaren. Nytt for meg.
Og en annen SAS-flyvning kunne den gang ha vært rammet av det samme. Men
akkurat dette flyet hadde ikke fått innmontert denne softwaren.

Dette er mange år siden nå, slik at flyindustrien må ha lært en del siden dengang.
Men det er litt av en historie den danske piloten kan fortelle. Og det fins et bilde
som viser at nesten hele den ene vingen er borte like før han nødlander på jordet.
Alle 129 ombord overlever. Dette må ha vært en større bragd enn Hudson River
nødlandingen.
Redigert 19.07.2019 kl 21:31 Du må logge inn for å svare