Tyskland: 100 millioner euro per år for hydrogenforskning

Slettet bruker
NEL 20.07.2019 kl 21:48 4647

Utdrag: Den tyske økonomiministeren, Peter Altmaier, kunngjorde i denne uken den kommende åpningen av om lag 20 "virkelige laboratorier". De vil bli finansiert opp til 100 millioner euro per år og vil bli brukt til å teste visse løsninger i industriell skala.

Dette initiativet, som vil skape nye arbeidsplasser, kan bidra til å beskytte klimaet. Målet er å gjøre Tyskland til verdensledende innen hydrogenteknologi. Sammen med en brenselcelle, kan den brukes som drivkraft for biler. Men bruken er fortsatt veldig dyrt.
Les her : https://fuelcellsworks.com/news/germany-100-million-euros-per-year-for-hydrogen-research/
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2019 kl 22:52 4496

Tror at mange ikke er klar over hvor mye politisk satsing som skjer i enkelte land nå, bl. a. i Tyskland. Norge kommer etter med sin egen hydrogenstrategi som offentliggjøres på senhøsten 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:13 4204

Klima og miljøvernminister Ola Hydrogen Elvestuen har fått en helside 9 i dagens Aftenposten og de mål for klimaendringer regjeringen nå har spikret.
Elvestuen uttaler: Man kan få blod på hendende får å oppnå resultater. Vi gjennomfører massevis av tiltak nå. Regjeringen har lagt frem handlingsplanen for grønn skipsfart, fått på plass et nullutslippsfobd for tungtransport på en milliard kroner, og lansert støtteordning for hurtigbåter i revidert budsjett. Så kommer handlingsplanen for en helhetlig hydrogenplan denne høsten. Incentivordninger for grønn næring er bedre virkemidler enn skam og dårlig samvittighet, sier Elvestuen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
johnsen50
21.07.2019 kl 18:57 3946

Tyskerne via clearstream vet nok akkurat hva de kjøper når de nå eier 30% av Nel. Er virkelig spent på deres hensikter, kan det være en stor aktør som skjuler seg bak dette, for å slippe flagging? Vi trenger ei oppdatering på Nikola og Yara snart,, evt nye bestillinger fra Sør korea,, spennende høst vi har foran oss. Stay looong😊😊mange triggere i lufta👍👍
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2019 kl 12:28 3508

Johnsen50. Ja nå fyres H2 raketten oppover med god hjelp fra alle fond og forvaltere som gir gass og laster opp med Nel. Positiv omtale i media og en vill etterspørsel etter Hydrogen world wide er krem. Tyskland kommer vel nå massivt? 🤑🤑
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2019 kl 09:03 3365

Hærlig. Nel starter rett opp i grønt og rt 7.08
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 08:56 3218

Klima og miljøvernminister Ola Hydrogen Elvestuen kommer med en svært offensiv nasjonal helhetlig hydrogenstrategi denne høsten. Vi gleder oss. Norge kommer som en kule med tanke på økt bruk av hydrogen i mange bransjer. En må tåle å få litt blod på hendende i en slik offensiv prosess, da jeg er målrettet, og politikere skal jeg nå vekke opp, ved å nå våre fastsatte klimamål, uttalte Ola Hydrogen Elvestuen til Aftenposten på lørdag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.07.2019 kl 09:22 3132

Her ser dere eksempel på en kontrakt https://fuelcellsworks.com/news/2g-energy-ag-receives-order-from-siemens-for-a-hydrogen-chp/
Vi snakker 2 milliarder og det er Siemens som står bak. Det er ett pilot prosjekt så her kan det komme mer.
NEL vant ikke kontrakten, prosjektet eller så er det ikke deres område men det viser hvor store prosjekter som kommer.
Vi snakker mange hundre milliarder per år som skal investeres rundt om i verden og NEL vil ta store biter av kaka.
For de som tror på en grønn fremtid er NEL ett utrolig spennende case og jeg er enig i at Tyskland kjører hardt
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.07.2019 kl 09:26 3102

Etter at jeg kjøpte NEL ble jeg også mer grønn :)
Håper Norge kjører på men vi er ett veldig lite land så selv om vi har 0 utslipp vil det hjelpe det globale utslippet med - 0,03% i følge tall jeg har googlet.
Men vi kan få ett industrieventyr her i Norge med NEL. Håper den norske stat forstår dette og kjører litt ekstra på, bidrar med hydrogen nettverk og selv om man ikke lykkes eller noen kjøper hydrogen biler så har man satset og forsøkt gjøre noe for miljøet.

Norsk taxi (tror det var dem) har uttalt at de skal kjøpe 100 hydrogen biler til Oslo men de ønsker hydrogen stasjoner før de gjør det.
Det er svært positivt og jeg tror taxi markedet er de som åpner opp for privat biler og hydrogen. Gi dem bidrag for å gjøre dette og sats Erna!!
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.07.2019 kl 09:38 3029

Ken legge til denne.
Nel og Bjørn simonsen startet å følge denne mannen på twitter
Christian Jahr
@chjahr

Leder forretningsutvikling i Siemens Mobility. Opptatt av fornybar energi, miljøvennlig transport og løsninger som gjør byer smartere og bedre å bo i.

Vet ikke om det betyr noe men kanskje det har vært i møte?
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 08:40 2674

Skal bli verdensledende
Tyskland har allerede verdens første hydrogendrevne tog, men det var først i juli at finansminister Peter Altmaier erklærte sitt mål om at landet skulle blir verdensledende innen denne teknologien.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.08.2019 kl 10:40 2509

Og energien for å produsere hydrogen kommer fra norske vindmølle plassert i vår flotte natur?
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
agnostis
06.08.2019 kl 10:58 2438

Etter eksplosjonen på Kjørbo ble de hittil fåtallige fyllestasjonene for H2 umiddelbart stengt på ubestemt tid. Jeg spurte i forumet om noen har informasjon om eventuell reåpning, har ikke sett noen kommentarer om dette. Dette er jo egentlig viktigere enn mer og mindre luftige antagelser om fremtidige kontrakter for NEL. Og all verdens ønsker og planer om fremtidig satsing på hydrogen til alle mulige formål. Riktignok er NEL relativt tungt posisjonert i industri rundt om i verden, men mange nye kunder vil nok rynke på nesen dersom man ikke får etablert systemer slik at de relativt nyetablerte fyllestasjonene for personbiler kan komme i drift igjen. Etter Kjørbohendelsen kan man vel si at NEL-kursen har gått opp og ned som en skinnfell uten å komme særlig videre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Collo
06.08.2019 kl 11:38 2342

Tyskland: Etterspørselen etter hydrogen i transport- og energisektorene forventes å øke med 37 prosent frem mot 2030.

https://e24.no/pluss/utenriks/bloomberg-tyskland-tyr-til-hydrogen-i-jakten-paa-ren-energi/24670462
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 12:01 2259

Ja mange åpner igjen nå. Nel klatrer velfortjent oppover. Men jeg er spent på om det kommer noen tyskere med bud på Nel? Eller nye kontrakter fra Tyske selskap til Nel? Det er Tyskere nå som kan smelle kursen kraftig oppover. Så smitter dette tydeligvis over til OSE.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Collo
06.08.2019 kl 12:36 2147

Stationerne i Kolding, Esbjerg og Aarhus er nu i drift igen. Landets øvrige stationer forventes ligeledes åbnet snarest.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare