Rødt hardt ut mot usosiale bompenger

Slettet bruker
21.07.2019 kl 13:44 967

Misnøyen med de usosiale bompengeprosjektene sprer seg.

Nå går Rødts nestleder Marie Sneve Martinussen hardt ut mot de usosiale avgiftene i Nationen.

«Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til folks inntekt eller om det fins et reelt alternativ til privatbilisme. Det er fortsatt sånn at de med høy inntekt står for flere passeringer i bomringene enn de med lav inntekt. Men statistikken er ikke til hjelp for folk som har dårlig råd, og ikke har noe alternativ til å kjøre bil når de skal levere barn i barnehage. Det er ikke rart folk blir sinte hvis det fra en dag til en annen blir dyrt å kjøre bil uten å ha alternativer til bilen. Slik er det for folk i Åsane i Bergen, for folk i Hundvåg i Stavanger og for folk i Sarpsborg og Fredrikstad. Det norske opprøret ser vi aller mest gjennom oppslutningen bompengepartiene får på meningsmålingene», skriver hun i et leserinnlegg i avisen.

https://resett.no/2019/07/21/rodt-hardt-ut-mot-usosiale-bompenger/



Men så kommer det hun egentlig er bekymret for: Hun er bekymret for at bompengeopprøret kan være til fordel for høyresiden i norsk politikk.


Skrullebein!
Slettet bruker
21.07.2019 kl 13:47 965

En ting rødt skal ha, er at de vet å uttrykke seg ved å si hva folk vil høre!
At det vanker tvang, avgifter og forbud holder de selvsagt kjeft om.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 14:00 959

Hva med bensinprisen og bilavgiftene, de er jo også usosiale, og det samme er matprisene, husleiene, huspriser, boliglånsrenta, mm.

For å rydde opp i dette må vi alle ha en chip i nakken som skannes og deretter kalkulerer frem en sosialt riktig pris ut fra inntekt og formue.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 16:54 939

For å rydde opp i dette, må vi for første gang innføre ekte demokrati i Norge.
Dvs. ved en ny valglov som er initiert og godkjent av det norske folk.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 19:13 916

Det er ikke det minste rart at de i Rødt er irritert over at høyresiden kupper en sak som handler om mer sosial rettferdig fordeling. Det er jo kjernen i deres politikk.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:01 903


Det er flere skrullebein i MDG.



MDG vil løse eldrekrisen med å få folk til å kjøpe færre flatskjermer
Dristig påstand i nyhetsbrev.

I et nyhetsbrev fra Miljøpartiet de Grønne sendt ut i sommer, kan man lese følgende:

«…hvis vi bruker litt mindre penger på skatteletter og flatskjermer får vi råd til en eldreomsorg som gir eldre den respekten de fortjener.»

At høyere skatter kan gi mer penger til eldreomsorg, om politikerne faktisk bruker pengene på det, er nok de fleste enige i.

Men redaksjonen i Resett stusset over at nyhetsbrevet, signert politisk rådgiver Mattis Ulvang, vil løse eldrekrisen med å kjøpe færre flatskjermer.

Vi stilte derfor et oppfølgingsspørsmål til Ulvang, som så langt har blitt stående ubesvart.

Kanskje kan noen av våre lesere hjelpe oss å løse mysteriet?

Vi gjengir for ordens skyld hele nyhetsbrevet:


Hei !
Det viktigste du kan gjøre for et grønt gjennomslag er å snakke med en venn/kollega/nabo om hvorfor du vil stemme grønt i årets valg.

Mange velgere er opptatt av at politikken skal fremme gode liv og muligheter for alle. Hva slags samfunn er det De Grønne egentlig vil ha? I denne mailen har jeg derfor samlet de viktigste grunnene til at du bør stemme grønt i høst hvis du er opptatt av et varmere samfunn og mindre forbruksjag.

Kort oppsummert:

Med mindre fokus på forbruk og profitt blir det mer ressurser til velferd og mer tid til gode liv!

Mindre rovdrift på mennesker og miljø

I dag er samfunnet i for stor grad bygd opp rundt jakten på penger, forbruk og status. Forbruket er høyere enn noensinne, men vi har ikke tid til å ta vare på hverandre. Vi bruker store summer på å reparere når helsa og psyken ryker, men vi gjør ikke nok med årsakene.

MDG vil derfor ha mer fokus på det som betyr noe for folk. Mer tid til familie, venner.

En skole med mindre, press, stress og målehysteri. Med flere praktiske fag og lærere som bruker mindre tid på rapportering.

Og hvis vi bruker litt mindre penger på skatteletter og flatskjermer får vi råd til en eldreomsorg som gir eldre den respekten de fortjener.

Du kan lese mer om hvordan vi vil ta vare på mennesker og miljø på mdg.no.

Takk for at du engasjerer deg, du gjør en forskjell!

Hilsen Mattis Ulvang



https://resett.no/2019/07/21/mdg-vil-lose-eldrekrisen-med-a-fa-folk-til-a-kjope-faerre-flatskjermer/
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:05 899

Eldre mennesker klarer seg fint med sort/hvit fjernsyn.
https://www.webmd.com/healthy-aging/news/20140318/color-vision-tends-to-fade-with-age-study#1

(HealthDay News) -- Here's one more ability that seems to decline with age: color sense. A new study finds that many people lose their ability to clearly distinguish certain colors as they age, with losses typically starting around age 70 and getting worse over time.
Redigert 21.07.2019 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:10 898

Bortsett fra at jeg vet det bare er bløff for å lure velgerne så er jo en del av det han skriver sant. Men problemet i Norge er ikke at staten tar inn for lite skatt, eller at det er for lite omfordeling av eksisterende verdier, problemet er det stikk motsatte.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:10 897

Verken du eller Resett skjønte at flatskjerm var brukt som et eksempel på forbuksjag?
De vil altså at du skal kjøpe færre duppedingser og heller betale mer i skatt slik at de kan bruke mer penger på eldreomsorg.

Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:12 898

Valgklampen i bånn!

#heller betale mer i skatt
Spill
21.07.2019 kl 23:17 893

Hvor var Rødt i de siste valgkampene da Frp sto helt alene om å kritisere de svært usosiale konsekvensene av veiprisingen med bommer?Dette var en harry sak så lenge frepperne sto alene om den,men søtt at Rødt innser konsekvensene.......
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:19 890

Bruke mer penger på eldreomsorg du liksom...om vi hadde betalt 100% skatt så hadde det fremdeles manglet penger til eldreomsorg. Vi betaler alt for mye skatt allerede, men pengene brukes på alt annet enn statens primæroppgaver (ikke at eldreomsorg nødvendigvis bør være blant statens primæroppgaver). Det mangler penger til alt som er fornuftig, bestandig. Statsmakten distanserer seg stadig mer fra befolkningen og bruker pengene på toppen av systemet fremfor på offentlige tjenestetilbud.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:21 885


OK, så Jabbe har knekt koden og sier at MDG vil ha skatteskjerpelse + skatteskjerpelse?
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:22 883

Dette må du nesten ta opp med dem som stemmer MDG. Jeg er milevis unna dem.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:23 883

Korrekt. Men det er en ting de skal ha. De er ærlige om det.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:29 882

Det vil alltid mangle penger til politikernes idiotiske påfunn,det være seg bombe en stat i Afrika,eller sende noen milliarder til å stoppe avskoging et annet sted.
Staten,har med andre ord for mye av VÅRE penger mellom hendene,til å søle vekk.
Pengene får de ved å beskatte OSS.

Våkne opp,folkens!
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:34 879

For å være helt ærlig så kan jeg også være ærlig å si at hvis jeg ble stat, da hadde jeg bare trykket på skatteknappen hele tiden.
Brukt litt for mye på fjas?-->trykke litt ekstra på skatteknappen.
Redigert 21.07.2019 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:39 879

Hehehe,det hadde jeg gjort også,jabba skulle få blødd neseblod big time!
Når det gjelder flatskjermer så har jeg personlig fem stk,og jeg driter i om noen ikke synes det er pk!
Den ene 27" står i boden i tilfelle jeg har lyst til å kople meg opp via wifi,den største kostet 100 laks,og jeg kjøper mac `er og hva avkommet vil ha til skolegang og gaming.
Eat shit
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:46 875

Du er kanskje den i Norge da som betaler minst i Nrk avgift pr tv-tommer tilsammen.
Slettet bruker
21.07.2019 kl 23:57 873

Skatt på antall fjernkontroller må jo være tingen...
Greit med fjernsyn og skjermer dersom en må reise seg opp for å skru av/på og skifte kanaler, da får en mosjon, men sitter en slapp og bare trykker får en betale.
Kanskje mulig med litt overvåkning her også så en skatter for hvert trykk, en femtiøring omtrent?

Merlot, den ondeste skattekonsulent noensinne ever for den mest skattekåte regjering Norge noensinne har hatt. Men å komme i buksa mi blir ikke billi', Siv....
Slettet bruker
22.07.2019 kl 00:04 872

Du må gi f@n idet der MERLOT!

Du setter griller i huet på dimlingene!

:=)
Slettet bruker
22.07.2019 kl 00:51 859

Det sier jeg deg Merlot, ett sted går grensen. Fjernkontrollen min får du aldri!
Slettet bruker
22.07.2019 kl 01:12 850

Det heter ny folkegodkjent valglov Fine Greier. Thats the road man.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 01:15 849

Siv vil ikke i buksa di, og du vil ikke i buksa hennes.
Og trenger du prevensjon, er det bare å skaffe seg
en av underbuksene til Erna.
Fjordgubben
22.07.2019 kl 10:44 804

MDG mente selvsagt ikke bare at folk skulle slutte å kjøpe så mange flatskjermer og at dette i seg selv skulle løse et problem.

Flatskjermene ble bare brukt som et eksempel, en slik måte å ta ting ut av sin sammenheng er den samme måten mange kritiserer FrP på, dumt, uintelligent og gjør debatten flau og fordummende.

Når det er sagt ville en politikk basert på MdG’s partiprogram vært en ulykke for nordmenn, like skadelig som kommunisme og andre ekstreme styreformer.

MDG’s politikk har jo også en god del kommunisme bakt inn.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 11:38 795

Voksne folk som i fullt alvor er FOR bompenger er ravende sinnssyke og burde sperres inne. Begrense bevegelsesfriheten til folk med lavere inntekt mens de med høy inntekt som har Tesla eller får jobben til å dekke faenskapet slipper unna.

FY FAEN FOR NOE HELVETES FASCISTISK KONTROLLDRIT! DRA TIL HELVETE BOMPENGEFORKJEMPERE!
Slettet bruker
22.07.2019 kl 12:32 776

Nå må du ikke være så negativ Bleie-Bernt, tenk deg alle de flotte prosjektene i utlandet som disse bompengene kan brukes på. Det er jo bla. flere diktatorer i Afrika som ikke har fått sponset privatjet ennå. Clinton Foundation trenger også masse cash fremover mot valget neste år. Leger uten grenser trenger også cash nå som de har leid inn eget skip til å frakte trygdemigranter til Europa. Det er også tusenvis av marxistiske særinteressegrupper i verden som er avhengige av en jevn pengestrøm.

Du må heller ikke glemme at det også vil være positivt for oss andre at fattigfolka prises vekk og vi får veiene for oss selv.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 12:47 773

TV til 100k hadde jeg ikke kjøpt. Programmene som TV-kanalene sender er jo like dårlige uansett. Nei, jeg leser heller bøker. Bøker er dessuten klimavennlig da de er karbonlagere man kan bla i og lagre i dertil egnede hyller hele livet. De kan også gå i arv til neste generasjon. Noen av dem blir også mere verdt om de er sjeldne førsteutgaver fra for eksempel en ung poet som kanskje tar selvmord ti-femten år før folk oppdager at han skrev veldig vakkert.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 12:52 770

Du har ikke tilfeldigvis en sånn Gutenberg bibel stående å støve ned i bokhylla, i så fall kunne jeg tenkt meg å lese den?
Slettet bruker
22.07.2019 kl 12:59 764

Jeg har noen gamle familiebibler, men ikke fra så langt tilbake i tid. De eldste er trykket med gotisk skrift, så da kan du jo late som det er Gutenbergs bibel du leser.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 13:07 760

Bibelen skal ikke sitte i en hylle og støve ned. Den skal opp i skyen.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 13:08 757

Dit kommer den om du brenner den, men det er et ganske kraftfullt signal og også mindre klimavennlig.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 13:13 754

I dag har vi digital sky. Helt fri for forurensing.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 13:16 753

Rødt er ikke til å stole på.
Spoken.
Slettet bruker
22.07.2019 kl 13:18 751

Det er jeg enig i. Bare se på de tåplige røde hattene de går med borti USA. Kommunister hele gjengen.
Noni
22.07.2019 kl 20:40 715

Du snakker om å slikke velgerne opp etter ryggen. Han må jo konkretisere hva/hvor
pengene skal hentes fra, det er jo de samme velgerne som skal finansiere eldrekrisen, det sier han ikke noe om.