Investering i Eiendom gjennom AS

Slettet bruker
13.11.2017 kl 20:36 2074

Hei,

Bare et hypotetisk spørsmål som jeg lurer litt på nå som markedet rister litt.

Slik reglene er idag:
- hvor mye EK må man stille til rådighet som AS om man kjøper et utleie objekt i Norge (Bergen/Oslo)
- hvor mye EK må man stille til rådighet som AS om man kjøper et utleie objekt i Utlandet/finansierer det i utlandet (typisk)

+++

samt, om man kjøper et utleie objekt på privaten så vil man uansett falle inn under "max 5 ganger årsinntekten". Altså om bygget koster 10 mill så skal man tjene 2 millioner per år (utover det man evt har brukt på egen bolig) - stemmer dette ?

+++

Any comments ?

Redigert 20.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
snål
03.01.2018 kl 15:02 1720

Jeg kan bare svare for min egen del.
Banken min ser på inntekter fra leie og pris på utleieobjektet. Hvis det ser greit ut trengs 20% sikkerhet. Cash eller ledig sikkerhet i annen eiendom.
Banken ser på meg og ASet som et. Altså det er totalt hva jeg tjener som teller. Eller total belåning for den saks skyld.
Banken kan også vise skjønn ifbm den 5 ganger regel.

Investere i utlandet, har jeg fått beskjed om at det er 30% ek som gjelder. Da ikke i form av sikkerhet, men cash. Det er sikkert mulig å omgå dette ved å låne penger i fast eiendom i Norge. Sette pengene på konto og bruke de som ek videre, men det har ikke vært no tema ennå for meg.
Håper den ga noe ;)