Sjokkerende at NFF ikke reagerer mot VIF og manager Ronny Deila!

Kommentatoren
ELITE 14.03.2018 kl 19:37 2526

I mandagens eliteseriekamp mellom Kristiansund BK og Vålerenga gjorde dommertrioen en kjempebrøler etter kampslutt med den følge at dommeren tildelte Kristiansunds Aliou Coly rødt kort for angivelig å ha prøvd å slå en motspiller i hodet. Video viser med all ønskelig tydelighet at Coly kun prøver å vifte vekk hendene til provokatøren Sam Adekugbe som startet opptrinet. Adekugbe gestikulerer med hendene tett, tett inntil ansiktet til Coly samtidig som han ytrer grove ukvemsord. Dommertrioen velger altså å straffe den som blir overfalt med rødt kort mens angriperen får gult. Kristiansund BK klaget med rette dommeravgjørelsen inn for NFF.

NFF reduserte i dag straffen fra 3 til 1 kamps karentene med begrunnelse i at det ikke var slag, men lot rødkortet stå. Helt håpløst, for når man korrekt konkluderer med at det ikke dreide seg om slag, kan man selvsagt ikke la rødkortet stå og velge en halveisløsning bare for å beskytte dommertriooen som gjorde feil. Korrekt konklusjon ville vært å stryke både rødkort og karantene. De som derimot skulle vært tiltalt her er VIF, for å ha brakt fotballen i vanry. Det på grunn av gjengoverfall med anfører, men aller mest sjokkerende er faktisk oppførselen til VIFs manager Ronny Deila som utrolig nok prøver å eskalere en allerede opphetet situasjonen gjennom et grovt forsøk på å provosere Coly ytterligere. Trenger ikke å utbrodere dette mer, for hvis dere er interessert, setter dere av 1 minutt og 7 sekunder og ser videoen av opptrinnet med egne øyne (Deilas skandaløse adferd avslutter videosnutten). Mens Deila altså prøver å eskalere situasjonen, opptrer Kristiansund BKs manger Christian Michelsen eksemplarisk som ryddegutt med tafatt dommertrio som passive tilskuere. Veldig synd at Kristiansund BK ikke også anker ny avgjørelse om opprettholdt rødt kort og 1 kamps karentene for Coly og feigt og unnfallent av NFF å ikke tiltale VIF og i særdeleshet provokatøren Sam Adekugbe og manager Ronny Deila.

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2018/kristiansund-spiller-utvist-etter-kampslutt_sto6673643/story.shtml
Redigert 14.03.2018 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2018 kl 09:45 2413

Du har helt klart et poeng. En får ofte bevis på at lag som VIF og RBK blir begunstiget av dommerne. 60/40 dømming i favør lag med status er en uskreven lov i NFF.
Når det gjelder straffen til KBK så viser det hvor lite gjennomtenkte reglene i fotball er. Ingen vil vel prøve å gjøre dette uhellet bevisst. Bare flaks at ballen gikk i mål. Hvis en fører ballen (mot mål) blir det noe helt annet.
Kommentatoren
15.03.2018 kl 17:49 2338

Ja,helt enig hartvigsen1. Også anulleringen av målet Benjamin Stokke scoret på straffe, var av det helt håpløse slaget. Regelnerder vil helt sikkert insistere på at anulleringen var korrekt fordi Stokke var uheldig og skled akkurat idet han tok straffen med den følge at ballen såvidt også berørte stanfoten, men alvorlig talt...det var et rent uhell vi var vitne til.

Gjengir like godt et leserinnlegg en kar fra Stavanger som selv har dømt aktivt har sendt til lokalavisen oppe i Kristiansund, i sakens anledning. Veldig synd sunn fornuft av dette slaget ikke var representert under og etter kampen i Kristiansund mandag kveld.


LESERBREV

Så på sportsnyhetene mandag og kampen Kristiansund mot Vålerenga. Må si at jeg ble sjokkert og skuffet, da jeg så hvordan en norsk FIFA-dommer taklet straffesituasjonen på stillingen 0-1. Jeg har selv vært dommer - om ikke helt i toppen - og sluttet for cirka 15 år siden på grunn av alder.

I min tid som dommer hadde vi i min region en ekstra regel for oss dommere, som het «sunn fornuft», og det gikk på å se hele situasjonen hva som skjer, hvis det oppsto en spesiell situasjon, som i denne straffesparksituasjonen.

Ja, det er ikke lov å berøre ballen to ganger etter et frispark/straffespark av spilleren som tar sparket, før den er berørt av en annen spiller. Men i denne situasjonen som jeg her refererer til, sklir spilleren som tar straffen i skuddøyeblikket, og treffer tilfeldigvis den andre foten, før ballen går i mål. Dette var ikke tilsiktet, og i mine øyne skulle dommen ha godkjent målet. Hadde ballen da gått utenfor mål, hadde det blitt målspark. Men jeg mener at i begge disse tilfellene, burde dommeren heller vurdert om forholdene på banen var slik (vått og glatt), at straffen heller burde vært tatt på nytt.

Hvis dommeren mente at straffen ble tatt på en feil måte, mener jeg at den burde vært tatt på ny, da spilleren i skuddøyeblikket faller, og gjør ikke noe ulovlig.

Nå skal det også sies at jeg som nevnt ikke kjenner til om regelendringer har blitt så dramatisk endret på disse årene jeg har vært borte, men jeg skjemmes av dommeravgjørelsen her til en profilert dommer. Dette er noe dommerkomiteen til NFF bør se på, hvis regelen er slik.

Sigve Melby

Stavanger

https://www.tk.no/meninger/leserbrev/fotball/annullering-av-mal/o/5-51-426182
Slettet bruker
17.03.2018 kl 20:25 2203

U-en holdt! Og endelig en dommer som våget å blåse mot store mektige Rosenborg. Han har kanskje lest diskusjonen her ;)