Nel vil satse tungt på grønn gjødsel de neste årene

Sann
NEL 24.07.2019 kl 08:43 4725

NELS «GJENNOMBRUDD» I et intervju med Teknisk Ukeblad svarer Nel-sjef Jon André Løkke på hva han tror kan bli den største teknologiske nyvinningen i bransjen de neste tre årene.

Han svarer gjødselindustrien, som i dag er den største forbrukeren av hydrogen, og som står foran et grønt skifte.

– Det vil kreve enorme mengder elektrolysekapasitet.

Nel inngikk i fjor en avtale med Yara om å utvikle neste generasjons gjødselproduksjon.
Redigert 20.01.2021 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.07.2019 kl 08:46 4698

Yara har tatt lån på 1 milliard for å bruke på nettopp dette. Her kan det komme en fin fin kontrakt når som helst :)
Slettet bruker
24.07.2019 kl 08:51 4663

Fantastisk herlig intervju med vår geniale leder Løkke. En gigantisk Yara elektrolysører kontrakt til Nel kan sende Nel til himmels, når den kommer. Den er nå på overtid. Men det er vi vant til. Alt tar litt tid å lande. Spesielt de store krevende fete kontraktene. Tidlig 2019 skulle den komme iflg tidligere børsmelding som vi har mottatt. Løkke er offensiv. Dette liker vi.
pheks
24.07.2019 kl 10:40 4287

NEL virrer uten å finne sin plass i næringen, Løkke vet ikke hva han kan gjøre. Tung satsning høres ut som økte underskudd og EMISJON.
Slettet bruker
24.07.2019 kl 10:51 4221

Når nå Nel går ut med en uttalelse om dette prosjektet, leser jeg det dithen at en melding snart kommer.

Fra desember 2018. ""Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA (Nel, OSE:NEL) has been awarded a grant under the PILOT-E scheme for the development and realization of a green fertilizer project together with Yara International ASA (Yara, OSE:YARA). The ambition of the project is to realize"""
Kane
24.07.2019 kl 11:13 4124

Pheks virrer rundt her på forumet for å finne sin plass. Han vet ikke hva han kan gjøre for å snakke ned kursen i Nel :-)
Tung satsing her på forumet ser ikke ut til å hjelpe, så det går mot underskudd.
pheks
24.07.2019 kl 11:34 4051

Jeg er i positivt territorie på denne traden. Og jeg er ikke bundet av følelser til mitt veddemål. Får jeg indikasjoner på at veddemålet ikke holder, dekker jeg meg umiddelbart. Faktisk får jeg litt kick av å endre mening og evt selge med tap. Jeg er fokusert på beslutninger, ikke resultat, for resultat over tid kommer av gode beslutninger basert på det en til enhver tid sitter med av informasjon. Mange NEL aksjonærer jeg møter privat og her på forum gir inntrykk av at de har bundet seg fast til investeringen, og alle som kommer med alternative analyser er ondskapsfulle som prøver å lure dem vekk fra investeringen. Det er litt usundt/sykt!
Sørøya
24.07.2019 kl 11:40 4014

Så lenge Løkke bare ser fantastiske muligheter skjer det nok lite med kursen. Markedet begynner å bli utolmodige. Det skjer masse på hydrogenfronten, men NEL ser ut som de har problemer med å lande større kontrakter. En optimistisk artikkel i TU er vel og bra, men hvor langt skal man strekke tolmodigheten. Skal NEL levere noen stasjoner før OL til Japan på lisensavtalen må det snart skje noe. Rammeavtalen i Tyskland har ikke gitt mye uttelling hittil. Rundt Nikola er det helt stille bortsett fra at de bekreftet samarbeid med NEL. Leser man der Aktionaer ser man også tegn til økende utolmodighet med fremdriften på kontraktsinngåelser hos NEL blant tyske investorer. Kan se ut som NEL blir i letteste laget i konkurranse med store firmaer som Linde, Air Liquide, Thyssen og andre.
Kane
24.07.2019 kl 11:49 3973

Ja du synes nok at du er utrolig dyktig. Det er kjennetegnet på deg og dine artsfrender her på forumet. Dere synes selv at dere er så dyktige (skjult bak et nick) at dere må advare andre her inne om en aksje. Det er litt usundt/sykt ;-)
Synes/ tror du virkelig at du bidrar med noe her inne??
Tror du så høyt om deg selv at du tror du er en motvekt til de som har troen på Hydrogen?? At disse skal miste troen pga DEG ??
fastinvest
24.07.2019 kl 11:50 3970


pheks:
Det finnes ingen ferdig laga hydrogen løsninger for the Yara ønsker. Du må huske at hydrogen alderen har nettopp starta. Folk lo av Internett mens det var de som kjøpte aksjer i microsoft. Man må gjøre ting "as we go"
NEL har sagt det ved presentasjoner at de ønsker fokusere på storskala prosjekter som SSAB, LKAB og Vattenfall (Luleå), Yara som noen eksempler.

Emisjon???: Kursen er jo høyere nå en ved noen av emisjonene til NEL så det er bare positivt. Om du satt med store summer penger ville du forstått dette mens små investorer bruker emisjons ordet fordi de ikke forstår bedre.
oppvigår
24.07.2019 kl 11:51 3962

Tyskerne har forstått at Nel vil bli et gigantisk selskap om noen år. Det kan man se av interessen i Der Aktionaer. Den har ti-tusener av lesere, og se her:

Meistgelesene Beiträge
„Schöne Zukunft Wasserstoff!“ Das ist der Vorteil von Nel und Powercell gegenüber dem Elektroauto

Det som er så rart, er at det sitter personer her, og sier at Nel er null og niks. Hva skal man kalle dem?
Når vi vet at Nel er en av dem som ligger fremst i verden på sitt felt, og i tillegg er vi i en stor omstilling pga klima, så skulle det ikke være vanskelig å forstå at hydrogen vil spille en stor rolle i fremtiden. Tydeligvis har tyskerne forstått potensialet til Nel. Blir ikke forbauset om den tyske regjeringen viser Nel interesse. De norske politikerne skuffer stort. De sitter fast i oljen, istedenfor å innse at man må se fremover, og satse på det neste eventyret som er hydrogen.
Enda er Nel et norsk selskap i oppbygger fasen. Sjansen til å bli gigantisk om noen år er der. Men sjansen for å bli et utenlandsk selskap er også tilstede.
Oljen har gitt oss en enorm rikdom. Vi tar alt som en selvfølge i vårt rike land. Mye er enda ugjort, og vil kreve store resurser. Det man ser er en verden i omstilling pga forurensningen. Det er inngått klimaavtaler, som forplikter, og som vil påvirke vår oljerikdom. Verden skal bort fra oljen. Det vil påvirke oss i Norge. Da kan vi ikke høste de store inntektene fra oljen lengre. For å ikke ende opp som det fattige landet vi var før oljen, må vi gjøre noe nå.
Den enkelte borger kan nok ikke gjøre så mye, bortsett fra å påvirke våre folkevalgte. Det kan by på problemer med et gjeng, som sover i timen. Vi har oljen, er deres tanke. Med deres tempo blir vi akterutseilt. Tenk om vi hadde politikere som hele tiden lå et skritt foran, istedenfor å ligge både et og to bak. Noen som innså at det haster, og ikke kan vente til i morgen. Skal vi beholde Nel som norsk, og få store skatteinntekter fra det, da må våre folkevalgte handle nå.
fastinvest
24.07.2019 kl 12:01 3916

Bra skrevet men jeg tror nok NEL bli ett tysk selskap.
Det er så mye hydrogen nyheter og prosjekter som starter opp at til syvende og sist vil noen kjøpe NEL (tror jeg)
Får vi Yara kontrakten på flere hundre millioner vil NEL sprette kraftig opp og vi får en ny possitiv trend. Oppkjøpere kan ikke vente for lenge om de ønsker få NEL billig.
Clearstream økte sist uke så blir spennende å se om de havner over 30% igjen på mandag
blakkefant
24.07.2019 kl 12:02 3910

Så flott at elektrolysen endelig kan brukes til noe fornuftig.
oppvigår
24.07.2019 kl 12:16 3847

Takk. Det handler om vår fremtid. Skal vi bli fattige igjen om noen ti-år? Får håpe at Nel forblir norsk, men da må våre politikere handle raskt.
Står fast på at Nel vil ligge på 10,-kr i august pga mange nyheter.
pheks
24.07.2019 kl 12:29 3784

"Om jeg satt med store summer", herlig hersketeknikk, og helt uforståelig i og med at forholdstallet er det samme, det er verre å skaffe 1 million ekstra enn 100.000 ekstra om det blir emisjon. Du blir bedt om å øke investeringen og eksponeringen ved emisjon, du forstår det? Altså en tilleggsinvestering du ikke hadde planlagt, for dere er jo i troen om at det ikke trengs kapitalinnsprøytning i selskapet de neste årene, er dere ikke? Har hydrogen alderen nettopp startet?? Har den startet? Ingen teknologisk utvikling å snakke om og uansett vært her "alltid". Ikke lønnsomt i transportsektoren uten tilskudd. Tror heller ingen intelligente mennesker lo av internett heller, siden det muliggjorde fra dag 1 å spre og hente/be om informasjon raskere.
Furuen
24.07.2019 kl 12:35 3758

En må huske på at det nå er ferietid og kanskje ikke akkurat den mest aktuelle tiden for nye kontrakter.
La oss håpe på august!
Forøvrig oppfordrer jeg til å overse sjefsbaisserne og ikke innlede krangler med dem...da dør de vel ut av seg selv.
IQ 713
24.07.2019 kl 12:40 3732

For meg er produksjon av Oxygen og Hydrogen det jeg ser.
PC-Vifter kobles til solpaneler hjemme hos meg i denne varmen og det fungerer.
fastinvest
24.07.2019 kl 13:17 3617

1. Om Nel gjør en emisjon på 100 milliarder kroner.
Hvor mange kr har de i kassa etter emisjonen og vil selskapet være akkurat like mye verd i kroner og øre før børsen åpner eller vil de nye aksjene gjøre at selskapet er mindre verd?
2. Når ett selskap gjør en stor emisjon må noen faktisk kjøpe aksjer. Dette er ikke små investorer men som regel noen med mye penger. De har også kunnskap om hva de kjøper får en jo håpe
3. Du prater om emisjon men glemmer fakta. NEL er priset høyere en alle emisjoner de har gjort. Det vil si, om du hadde deltatt på ALLE emisjoner til nå ville du ha tjent penger så hvorfor i all verden prater du om emisjon i negativ forstand????
Slettet bruker
24.07.2019 kl 14:23 3485

Hm- Har nå etter hvert fått mange av de samme tankene. Det skjer jo så mye rundt hydrogen nå på verdensbasis. TTT, - men nå må det virkelig komme noen _større_ bekreftede ordrer i august. Fortsatt All-in.
Sann
24.07.2019 kl 14:58 3393

Det er ingen tilfeldighet at NEL nå annonserer i media at de vil satse tungt på grønn gjødsel de neste årene. Dette skjer altså rett etter at finansiering i milliardklassen for storsatsing på grønn teknologi i Yara er på plass. Begge parter har nå over tid samarbeidet på utredning av lønnsomhet ved en slik overgang. Løkke har tidligere gitt aksjonærer hint gjennom media om at store ting er på gang i andre saker tidligere. Det er meget sannsynlig at noe nært forestående er på gang og som børsmeldes. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det her er en sammenheng. Risikosport å sitte utenfor aksjen nå, her kan ting fort skje.
fastinvest
24.07.2019 kl 15:04 3373

Ja 1+1 blir som regel 2 når fasitt kommer
Framtia
25.07.2019 kl 06:48 2902

Hydrogen vil med stor sannsynlighet være en viktig komponent for å optimalisere kraftforsyningen i framtia😉

https://cleantechnica.com/2019/07/17/stanford-study-examines-hydrogen-as-a-storage-medium-for-renewable-energy/