Hvordan kan BMW hybrid være billigere i Norge enn i Tyskland?

mishka
24.07.2019 kl 10:20 2368

Noen ganger er ting for godt til å være sant. Hvordan er det mulig å selge en 2018 BMW 530 hybrid for mindre enn disse koster i Tyskland? 6900 Km ? 416K. Sef. bruktimportert.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152139312

Gjettkonkurranse i sommervarmen: Hvor ligger bikkja begravd? De rimeligste på Mobile.de starter på omtrent det samme og da snakker vi om noen italienske biler med høyere km. stand. De aller fleste andre på mobile koster betydelig mer. Bare forskjellen i Mva utgjør en del tusinger og helt avgiftsfrie er jo disse bilene ikke selv om det kan være gunstig.

Lenger ned i rekken av annonser på finn.no må man flere titusener opp for tilsvarende og da er det på enkelte biler snø med på bildet :-)
Har disse hybridene også blitt skikkelige hyllevarmere eller er det full kollaps i det norske bruktbilmarkedet??
Redigert 24.07.2019 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
IQ 713
24.07.2019 kl 10:31 2351

I Tyskland er det stor skam å kjøpe bruktbil og de er fulle av computere som bryter sammen selv om de koster skjorta.
mishka
24.07.2019 kl 10:36 2339

Her er en helt maken til samme pris men høyere km.stand hos BMW i Düsseldorf:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=280291831
Redigert 24.07.2019 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
IQ 713
24.07.2019 kl 10:42 2330

Vi som har råd til slike biler kjøper dem ikke.
Det er derfor vi har råd til dem.
mishka
24.07.2019 kl 10:46 2319

Hehe, godt svar. Enkelte koser seg med eiendommene sine, andre koser seg med bilene sine. Det førstnevnte pleier å være mest lønnsomt, men det er bare en avsporing på tråden.
IQ 713
24.07.2019 kl 11:03 2299

Bare tanken på lærseter i en bil gir meg nye møbler i stua pluss en mengde penger.
Tilbringer du hele dagen i en bil blir det ikke helt et samme.
24.07.2019 kl 11:45 2259

Utvilsomt kjempemye bil for pengene om det ikke hadde vært en hund begravet her som du mer enn antyder mishka. Bilen har hatt minimum en eier i Tyskland og to i Norge. Disse tre eierne skal altså ha kjørt denne bilen tilsammen 690 mil. Tydeligvis og heldigvis er kjøpere av biler i denne klassen ikke så naive at de går på den. Selger "Joan" har Ukjent nummer når man søker det opp - 467 20 689. Gule sider sier at 13 har søkt på dette nummeret denne uken og 59 totalt. Trenger man flere advarsler?

Og her kan du lese deg opp på hvem som for øvrig bor på selgers adresse: https://kart.gulesider.no/?c=59.928030,10.951705&z=14&q=%22Astrids%20vei%2021%201473%20L%C3%B8renskog%22;wp
Redigert 24.07.2019 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
mishka
24.07.2019 kl 12:05 2241

Ja, og klikker man på heftelsene så er sef. heftelsen registrert på en pakk.... Ikke en med navn Joan.
Men spørsmålet er fortsatt: Hvor er hunden begravd?
Fyren som skal selge den nå har altså eid bilen i 1 mnd. Så er det en annen eier i Norge mellom mars og juni og en 3. eier i Tyskland året før.
Er det en "bror" som har bruktimportert bilen i mars og så skal den nå selges? Hvilken km.stand må den ha hatt i Tyskland for at disse gutta skal tjene noe som helst? 90k.km.? Det er faktisk ikke uvanlig at enkelte selgere kjører firmabiler 100 k.km. i året og de ser fortsatt ut som nye. Noen burde ta en tur innom for morro skyld å se om det er orginaldekkene som står på bilen. Og aller helst plugge en software for sjekk av km. opp mot antall brukstimer i diagnoseporten. Her i Tyskland er selv 10 år gamle biler uten steinsprutskader for det finnes ikke grus, sand og piggdekk.

Er man norgesmester i naivitet kan man jo tro at det har tryna økonomisk fullstendig for han som selger den videre etter 1 mnd.

Og ang. adressen så er jeg lokalkjent. Det er den nye blokka på Skårer som er smekk full av utleieleiligheter eid av ymse investorer.
Redigert 24.07.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
24.07.2019 kl 12:50 2198

Er det samsvar mellom navnet heftelsene er registrert på og noen av beboerne på adressen mishka?

Edit. Sjekket selv og svaret er nei.
Redigert 24.07.2019 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
RealEst
26.07.2019 kl 14:25 2006

Svaret er veldig enkelt:

BMW 530 hybrid er billigere i noen andre europeiske land enn det den er i Tyskland. Er ikke noe problem å importere en 2018 modell BMW 530e billigere enn prisantydning på bilen du linket til.



mishka
26.07.2019 kl 14:55 1991

Har sjekket og svaret er nei. De er aller rimeligst er i Italia og Nederland, men diffen til Tyskland er liten. Mobile.de fungerer som en slags europeisk finn.no og der finner du drøssevis med biler fra alle mulige land. Som nevnt i starten så er den aller rimeligste på samme pris som denne norske til salgs i Italia dog med 4 ganger høyere km.stand. Har du en link til biler som er rimeligere å importere etter at norske avgifter og mva er betalt? For kan jeg få lagt labben på en 1 år gammel 530e til 400K som ikke er pakkiskjørt så er det bare løp og kjøp for min del.
Redigert 26.07.2019 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
pengex
26.07.2019 kl 15:01 1984

530E... Er dette en treliters motor?
Hva er elmotor en til? Minibaren.
mishka
26.07.2019 kl 15:03 1980

Neida 2 liter + elmotor. Går som bare fy. Alle disse betegnelsene er bare fake nå for tiden både hos BMW, Audi og Benz. 530 i er også 2 liters 4 syl. 530D derimot er 3 liters rekkesekser.
mishka
26.07.2019 kl 15:10 1972

Nå har det dukket opp en i Krems i Østerike for 39.900 euro men det er med 46k.km. og f.g. reg. i februar 18 så det er ikke helt det samme. Og fortsatt er vi langt over prisen med norske avgifter og mva minus østerisk mva.
mishka
26.07.2019 kl 15:19 1969

Hehe, ville neppe kjøpt bil der. de har 1,3 stjerner på reviewen på mobile. Første man leser er om km. triksing :-) :-)
pengex
26.07.2019 kl 15:29 1963

Elmotoren tåler jo en mill km ifølge Elon.;-)
Det finnes så mye forskjellige hybrid varianter nå.
Batterihybrid, selvladende hybrid,plugin hybrid, hybrid som hjelper i starten, hybrider som kan brukes kun på batt eller fossil. Hva er det det går i nå?
Selv synes jeg F1 varianten virker best,der man får en push i starten og der bilen sliter i motbakker osv.
mishka
26.07.2019 kl 15:56 1945

Annonsen er nå borte fra finn.....Den rimeligste nå begynner på 449K. Men det er den samme bilen, med nye bilder, inkludert heftelsen som dukker opp hos firmaet BIL nor til nå 449K. Firmaet har kjøpt bilen av utlendingen i Lørenskog for å selge den videre og tjene 33 lapper. :-) Jo flere eiere jo større er sjansen for km. triksing. Og jo flere hender en bil går gjennom jo dyrere pleier den å bli.

Da venter vi bare i spenning på at RealEst skal komme opp med link til en 2018 530e med under 10K.km på telleren som lar seg importere for 416 k. eller mindre.
Redigert 26.07.2019 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
RealEst
26.07.2019 kl 19:08 1884

Nå skrev jeg forøvrig at det ikke er noe problem å importere en 530e billigere enn den du linket til, men jeg skrev da ikke noe om kilometerstanden. Dog kan du få deg en 2018 BMW 530e som kun har stått utstilt hos forhandleren til 430k om du klarer å prute 1% på prisen (noe som er relativt realistisk):
https://www.wayke.se/objekt/b0592f43-87af-4f41-ae4e-3ff037517bcd/bmw

Om du kan godta en bil med 17"km på telleren, så kan du få deg denne til like under 400k og det uten pruting:
https://www.ah-bba.de/Autohaus-BBA-Pulheim/BMW/530/Gebrauchtfahrzeug/Hybrid/Automatik/81254a499ff24616b19d9800f2e21ada/551?ix=1&mt=5







mishka
26.07.2019 kl 20:02 1859

Den svenske du linker til først kommer på 459k. svenske kroner og ca 20 lapper i avgifter og det blir langt over 416K norske. Dessuten så er den omtrent helt ribba for utstyr. Hvordan får du den for 430K med 1% pruting er en gåte for meg. 1% er 4590,- altså ca. 454k. svenske + ca 20 lapper i norske avgifter. Mva er likt. Hensynta valuta og vi er fortsatt på 440k. Et veldig godt kjøp. Ingen tvil om det, men fortsatt en del ned til 416K.

Den siste har første gang reg. i juni 17 og såledesen 2 år gammel bil. Snakker vi 2 år gamle biler er den heller dyr.....

Det var et godt forsøk, men sorry.....Hehe, skriver heller ikke noe om km. stand... Jaaaada, da snakker vi. Det finnes faktisk 1 år gamle bruktbiler der ute av og til med 120k.km. på telleren.
Redigert 26.07.2019 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
RealEst
26.07.2019 kl 20:42 1836

Du bommer på noen områder her, men det er fort gjort. 459k svenske blir 425k norske, dersom du bruker DNB sin valutakalkulator og dagens kurs(forøvrig ikke den banken som gir deg best kurs). Prut den ned 1% og du ender på 420,750.- Hadde du derimot betalt bilen tirsdag denne uken, hadde den blitt 2000kr billigere.

Engangsavgiften er under halvparten av det du har kommet frem til, dersom du legger til grunn dataene som bilen er typegodkjent med. Da ender du på 430k for bilen selv med dårlig vekslingskurs.

Korrekt at den siste var registrert i juni 2017, men tok det første og beste jeg fant, bare for å illustrere at det faktisk er mulig å få inn en 530e til under 400k. Men, siden du ikke likte at bilen var registrert i 2017, så kan du vurdere denne her da:
https://www.cars.com/vehicledetail/detail/776546683/overview/
Den er innenfor både prismessig og med tanke på km.stand, samt er 2018 modell. Ikke er den den billigste 530e´n til salgs i USA heller. Om du godtar litt høyere kilometerstand (fremdeles under 20"km),

Redigert 26.07.2019 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
mishka
26.07.2019 kl 20:56 1827

Går du på prislista til BMW Norge så har en 530e 24.000 i avgifter. Det er raskere enn å taste unøyaktig i kalkulatoren hos toll.no. Der de fleste går i baret på hybrid er på elektrisk rekkevidde og felger. Det er 10% fradrag for 1 år gammel bil, så det skal bli i overkant av 20 lapper. USA er noe helt annet, da det er en del utgifter forbundet med export derfra. Bl.a frakt, speedometer, baklys osv.osv. Det er faktisk veldig populært i Tyskland å bruktimportere Jaguar med V8 ere fra USA. Jeg lurte litt på om bilen jeg nevnte først i tråden var en US bil. Tror de færreste gidder styret med bruktimport av europeiske biler fra USA. Det er ikke snakk om å ikke "like" en bil fra 2017, men det er bare noe helt annet. Mobile.de fungerer som en europeisk børs for bruktbiler. Og det er nærmest umulig å matche den nevnte bilen med avgifter uten at det er langt høyere km. eller eldre bil. En annen grunn til at en bil fra Texas ikke er mye populær i Europa er varmapparatet. Det er ekstra kraftig AC og svakt varmeapparat. Been there done that med Honda Prelude i sin tid. Man kunne slå varmeapparatet på fullt i september og slå det av igjen i mai :-) Skotvedt tok inn Preluder som var beregnet på California....
Redigert 26.07.2019 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
RealEst
26.07.2019 kl 21:15 1809

Og engangsavgiften som du finner i prislisten til BMW Norge, tar utgangspunkt i CO2-verdi, NOx-verdi og rekkevidde målt etter WLTP-syklusen, mens for 2017 og 18 modeller, så benyttes dataene fra NEDC-syklusen. Sistnevnte gir langt hyggeligere innhogg i lommeboka enn førstnevnte. Engangsavgiften for den hvite BMWen du linket til, var forøvrig kun kr. 5.229.- da den ble registrert i Norge i mars i år.
mishka
26.07.2019 kl 21:20 1803

Ja, men selv BMW Norge behøver vel ikke å betale etter WLTP enda? Avgiftsregimet endres vel ikke før til nyttår og ingen vet enda hva det blir til. Jeg ser også at jeg får andre tall i kalkulatoren til toll.no. Hvordan vet du hva avgiften var på den hvite jeg linket til? OK, du bare dro den gjennom toll.no sin kalkyle. Med mva, en utgjør jo mest og ingen vet hva han betalte for bilen. Skal han ha gått i pluss noe særlig må bilen ha vært ned på 36-37k. euro inkl. utenlandsk mva.
Redigert 26.07.2019 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
mishka
26.07.2019 kl 21:40 1789

Ja, jeg ser at dine tall stemmer om man legger til grunn 50km. el rekkevidde, 1770 kg, 5 mg nox og 44 mg co2. Det er dessuten 19% bruksfradrag. Noen som vet hvor man finner dataene for forskjellige biler etter NEDC syklusen? Ikke alltid like lett å finne. Man kan finne tilsvarende bil på finn og så gå på regdata for det aktuelle nummeret hos veidirektoratet, men det er krøkkete.
Redigert 26.07.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
RealEst
26.07.2019 kl 22:03 1774

Vet at det er et helvete i forhold til overgangen til WLTP-syklusen og beregning av engangsavgiftene. Stort sett alle 19-modellene har jo målt utslippene etter WLTP-syklusen og betaler dermed mer i avgift enn en identisk 18-modell som ble målt etter NEDC-syklusen. Fant jo en flott 19 modell BMW 530e i Sverige, men der ødela WLTP-syklusen hele regnestykket mitt og den ble 15k dyrere i avgift enn 18-modellen.

Jeg fant en del data på den hvite, blant annet full eierhistorikk på bilen i Sverige. Den ble f.eks. registrert på ny eier 21.feb 2019 og deretter avregistrert 22.feb 2019. Tipper det var da den ble eksportert ut av Sverige. Før det så var bilen tydeligvis leaset av et firma i perioden 29.jun 18 - 31.jan 19, før den havnet hos et bilfirma.
RealEst
26.07.2019 kl 22:11 1765

En av utfordringene og der mange har gått på en liten smell, er at utslippene som benyttes ved avgiftsberegningen, fremgår av typegodkjenningsnummeret. En bil kan ha en egenvekt på 1700kg og allikevel er det typegodkjent vekt på 1550kg som skal legges til grunn. Andre ganger kan bilen være levert og typegodkjent med 21" hjul og et høyere CO2-utslipp enn de vanlige 18"hjulene. Brått så tok staten 15-20k ekstra betalt i avgifter. Samme er tilfellet med M-Sport utgavene til BMW som stort sett alltid har noen gram høyere CO2-utslipp en Sportline/Luxury utgaven.

Så utgangspunktet er at man må sjekke hva den enkelte bilen er typegodkjent med og legge de dataene til grunn. Mange som har brent seg der og plutselig endt opp med vesentlig mer i avgifter enn hva de så for seg.
mishka
26.07.2019 kl 22:35 1740

Tror uansett man gjør lurt i å handle før nyttår, for innslagspunktet for co2 flyttes jo i hvert statsbudsjett og det blir bare verre og verre. Egentlig trenger vi bare en liten bil på norske skilter til kona, da vi bor mesteparten av året i Berlin og riskoern hennes runder nå 270k.km. Den kan dattera arve. Jeg blir helt kvalm bare jeg ser hjemmesiden til toll.no. Co2,nox, vekt, rekkevidde, moms blablabla. Tyskernes største snakkis om dagen er at årsavgiften øker med ca 40 euro pga WLTP fra nyttår. Når jeg viser dem norske avgifter bare himler de med øya og innser hvor godt de har det. For ikke å snakke om når jeg forteller at i TILLEGG er det mange som betaler 2-300 euro i bompenger hver MÅNED. Det er mer enn en tysker med vanlig familiebil betaler i årsavgift :-)
Redigert 26.07.2019 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
mishka
26.07.2019 kl 22:38 1737

Jo, men mange premiumbiler kan jo leveres med 16 tommere og opp til 20 tommere. Bilimportørene legger jo inn ekstra avgift for brede felger, så det er vel hva bilen står på ved import som gjelder, ikke hva man KAN ha, om man kjøper harryfelger.
RealEst
27.07.2019 kl 08:54 1653

Ved import av en bruktbil, så er det de tekniske dataene som fremgår av typegodkjenningen som skal legges til grunn, uavhengig av om bilen står på 22" eller 16". Så om man importerer en bruktbil som ble levert ny med 21"ere og typegodkjent med det, men kun får med vinterhjul på 18" originale felger, så må man allikevel betale avgifter basert på dataene fra typegodkjenningen med 21" hjul. På den andre siden, om bilen ble levert ny med 16"felger og er typegodkjent med det, så vil de dataene bli lagt til grunn, selv om bilen har 22" harryfelger ved import til Norge. Alt handler om hva bilen hadde da den trillet ut fra fabrikken som ny, ikke hva den faktisk har ved bruktimport til Norge.
mishka
27.07.2019 kl 09:53 1625

Ja, og på de fleste biler er det helt normale dekk / felger som er standard. F.eks. på MB e-klasse så er det 17 tommere og alt annet er ekstrautstyr. Men er det da annerledes med nybil for importørene legger jo på ekstra avgifter når de f.eks. selger en ny e-klasse som er bestilt med 19 tommere? Er dette da fordi den hadde hjulene på da den forlot fabrikken? Jeg vet at det er egen typegodkjenning ihht WLTP for hver eneste variant av bilen. Det var bl.a derfor fabrikkene brukte så lang tid på å bli ferdige i fjor. Bl.a VW leide hele parkeringa på den uferdige flyplassen her i Berlin til mellomlagring av tusenvis av biler.

Og en annnen liten ting litt utenfor. Ved US import av europeiske biler skal man være obs. på at enkelte motorer er helt forskjellige i USA og Europa. Spesielt BNW sine M-biler og og Mercedes sine AMG. Eks. så var det slik i sin tid at en M-roadster (Z3) i USA hadde en 3 liters motor som var helt forskjellig fra den som ble brukt i Europa. Dette pga bensinkvalitet kompresjon osv. Den europeiske utgaven dro til over 7000 rpm. mens den amerikanske var slappere og hadde høyeste turtall som alt annet på 5700 rpm. Tror ikke en gang den amerikanske utgaven var typegodkjent i Europa. Så det er langt flere skjær i sjøen med US import.
Redigert 27.07.2019 kl 09:57 Du må logge inn for å svare

Noen bekjente unggutter som kjører mye BMW (jobber i bransjen også) har jeg hørt snakke om at de første versjonene av fabrikkens hybrider riktig nok går som bare det, men de er fulle av feil og ikke noe å satse på å eie. Så muligens er det grunnen til hyppig eierskifte og pussig lav pris?
Greit nok at det fremdeles er garanti, men det blir fort en del pes i tillegg til at man må selge mens det fortsatt er en del garanti igjen.
Så jeg ville satsa på noe annet uansett om dette virker billig, for en kan sikkert ha en viss peil på hva normale biler kan koste på verksted men det er er jo fersk teknologi for BMW.
Det går an å prøvekjøre en Lexus, de er opptatt av å ha null feil og det er ikke sikkert den er så ille som du tror
30.07.2019 kl 00:34 1383

Jøss - BMW har da hatt velfungerende hybrider siden i all fall 2016, da kjøpte jeg en som var helt topp. Hvor har du dette tullet fra PSI?

Hvor lenge hadde du den da?

For noe sprøyt.
BMW sine ladbare hybrider har lite feil ang hybridløsningen.
01.08.2019 kl 16:29 1057

PSI- Investor skrev Hvor lenge hadde du den da?
Den er i familiens eie fortsatt og har vært totalt problemfri.