Hvorfor jeg tror JIN kan minst doble seg i månedene fremover

Ratene er på vei oppover og kursen er fortsatt lav i forhold til hva ratene gir i inntjening fremover. JIN har vært prissatt høyere når ratene har vært lavere enn dette tidligere. JIN selges til en lav P/B. Skips Verdiene er skrevet mye ned for lenge siden og får vi en oppjustering så bør kursen også naturlig gjøre et hopp oppover.
Jin er en familiebedrift som er konservativt ledet. Selskapet har minimalt med gjeld og de har ikke vannet ut aksjonærene slik andre shipping selskaper har gjort. I de siste årene har det også blitt gjort store innsidekjøp av ledelsen i selskapet. Dette tolker jeg som om ledelsen mener selskapet er billig og de ønsker å eie mer av selskapet når kursen går oppover. JIN har også betalt utbytte det siste året, noe som jeg tolker som meget positivt. Hadde ledelsen ikke brydd seg om aksjonærene ville de ikke betalt utbytte, men overskuddet som bonus til seg selv. Fremover er det spådd lite nybygg i bransjen og med IMO2020 så vil det skje en skraping av eldre og mer ineffektive skip. Stigende renter og hardere betingelser for å få finansiering har også gjort at nye bestillinger av skip ser ut til å gå ned. Med lave breakevenrater på rundt 6000usd? så vil inntjeningen bli massiv hvis ratene nå øker fra rundt 10000usd og videre opp. Optimalt hvis ratene fortsetter opp i løpet av høsten og gjør et videre byks opp når IMO2020 trer i kraft på nyåret. Hvis selskapet betaler ut den eventuelt økte inntjeningen i form av et mega utbytte så blir jeg fornøyd. I forbindelse med IMO2020 så er det mye bestillinger av scrubbere på verftene så det er lite kapasitet for flere nybygg nå som de er travle med scrubber bestillingene. I tillegg er mange av shippingselskapene så og si på kanten av bankrott og har ikke mer cash til å kjøpe flere nybygg i den nærmeste tiden.

Så for å konkludere så mener jeg makrovinden er i favør shipping selskapene og med den lave prisen JIN har samt at de har vist seg å være aksjonærvennlige gjør at jeg tror at inntjeningen og kursen kan gå kraftig opp de neste månedene og spesielt etter nyttår.

Synspunkter?

Usikker på om jeg skal kjøpe nå eller satse på at kursen synker enda mer frem mot Q2-resultatene før den begynner å stige igjen. Ser ikke bort fra at det kommer et nytt fall den 30., men samtidig er kursen nå på det laveste nivået siden november 2016. Dilemma.

Supramax lå i Q2 mellom 8 og 9000 USD, pent over break even. Timing er vanskelig og det er ikke sikkert dere ser kurser under 7 kr mer ;O)

I Q3 har supramax vært enda høyere, fra 9067 til fredagens 12753 USD, så vi får nok en korrigering opp om ikke lenge. Et tredje utytte ville gjøre et positivt hopp fra dagens "konkursprising".

20.08: Supramax 13213 USD !!!!

Hau, hau
Redigert 20.08.2019 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
tuja
26.08.2019 kl 12:22 245

Nærmer seg halvårsrapport( 29 aug). Blir spennende å se om de betaler ut utbytte også denne gang.

:)