22. juli og alle spørsmålene

Slettet bruker
25.07.2019 kl 22:32 5229

2) Hvorfor valgte myndighetene å låse ned syv av ti vitneavhør i 60 år?

3) Hvorfor gransket man ikke innsatsen til Eskil Pedersen mer inngående?

4) Hvorfor nektet Einar Aas, stabssjef på politihuset i Oslo, å sette inn politihelikoptrene med skarpskyttere ombord?

5) Det ble rapportert om militære helikoptre – såkalte sorte helikoptre uten noen form for identifikasjon – som ved øya i det skytingen pågikk. Hva gjorde disse helikoptrene der? Dirigerte de skytterne på bakken i retning av ungdommen?

6) Hvorfor somlet beredskapstroppen så inn i hampen både før og etter at da de ankom fastlandet rett ovenfor Utøya? Hvorfor kjørte de først et godt stykke forbi Utøya, istedenfor å komme seg ned til vannkanten og få politibåten på vannet raskest mulig? Ungdommer ble jo skutt, for pokker!

7) Mye mer kunne vært diskutert her, men bare for å avslutte på oppsummerende vis før denne artikkelen blir altfor lang: Hvorfor ble det ingen reell etterforskning av denne saken? I henhold til normale prosedyrer skulle en sak som dette fått ekstensiv utforsking, men det skjedde ikke.

Fra ubekreftet hold er det hevdet at visse norske familier nå lever i landflyktighet som følge av Utøya-hendelsen. Dette skal være familiene til ungdommer som har snakket for ivrig ovenfor offentligheten om hva de opplevde, og deretter mottok trusler. Jeg kjenner ikke til noen slike familier, men kanskje noen av dere lesere gjør det?

Denne hendelsen stinker lange veier av utenlandsk innblanding, med innblanding av visse etterretningstjenester. At én person blir tildelt svarteper er helt normalt. Slik skjuler man at et stort maktapparat stod bak. Og hva kan motivene ha vært? Vel, som alltid vil jo folket rope etter mer overvåkning i krigen mot terror, ikke sant? Ja, så vil vi nok kreve bevæpnet politi også. Og strengere lover. På denne måten får det skjulte maktapparatet oss til å ønske nøyaktig det som gjør at de kan frastjele oss våre rettigheter og vår frihet. Smart i grunn, det skal disse slynglene dog ha.

Helt til slutt vil jeg anbefale folk å se nærmere på Hans Gaarders 2016-artikkel om 22. juli. Jeg vil også anbefale foredraget til etterforsker og forfatter Ole Dammegård på det varmeste. Det er sjokkerende hva det omfattende maktkonglomeratet bak denne hendelsen har kommet unna med:


Video
https://norgesavisen.no/22-juli-terroren-blir-skolepensum-men-hva-far-egentlig-ungdommen-laere-del-2/
Slettet bruker
25.07.2019 kl 23:05 2292

Cnnorgesavisen er juxx fake og jug.
#c u
Redigert 25.07.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2019 kl 12:47 2262

varmt i dag ja?

Noen og enhver kan få heteslag...
Slettet bruker
26.07.2019 kl 13:01 2258

Change er forumets 3 største fan av ABB.
Slettet bruker
26.07.2019 kl 13:08 2252

Det er også betimelig å sette kritiske spørsmål om den påfølgende rettsaken.
Slettet bruker
26.07.2019 kl 15:48 2231

Gode spørsmål og det er spørsmål alle selvstendig tenkende individer burde stille seg, vel de som ikke er fullstendig hjernevasket og godtroende naive da, for de vil aldri komme forbi kognitiv dissonans. Men andre ser nok etterhvert gjennom svadaen og skjønner hva som er grunnen, men en graver bare ikke for dypt om en har livet kjært. Gjør en det kan en ende opp som f.eks.Jan Wiborg, eller Kai holst for den saks skyld, så sannheten vil aldri komme til overflaten de nærmeste 60 årene ihvertfall og sikkert ikke senere heller, kreftene som skjuler sannheten er for mektige og de "nyttige idioter" for mange..
Slettet bruker
26.07.2019 kl 17:24 2217

Overhodet ikke! Men når det gnåles om dette tankegodset bør man skille snørr og barter.
Slettet bruker
26.07.2019 kl 22:53 2195

Jeg kan bumpe deg opp til 2 plass om du ber pent.
Slettet bruker
26.07.2019 kl 23:19 2182

Det er alt for mye hemmelighetskremmeri rundt denne saken. Hvorfor skal ikke folk få rede på alt som skjedde den dagen? Fyren som gjorde det er dømt og sitter bak lås og slå. Men hva gjorde ledelsen i AP den dagen? Hva gjorde Eskil og på ordre fra hvem? Og hva i helvete gjorde Donald-politiet? Det er nok mange som ikke ønsker mer offentlighet om hva som skjedde.
Redigert 26.07.2019 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Noni
27.07.2019 kl 08:28 2141

Etter at Norges mest anerkjente psykiatre hadde vurdert og ham insane, forlangte AP at noen andre skulle vurdere og slik ble det.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 08:50 2134

Og bra er det. Det hadde vært en skandale uten sidestykke i historien om ABB hadde blitt erklært utilregnelig etter den meget omfattende planleggingen og nærmest perfekt utførte operasjonen. Jeg synes det er meget rart at du fremhever at AP ønsket dette. Jeg vil tro at 99 % av inbyggerne i Norge hadde forlangt en 2nd opinion om utilregnelighet hadde fått stått etter første vurdering.
Redigert 27.07.2019 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:00 2128

Det er riktig og kanskje det mest påfallende, men det er også andre punkter som kan nevnes, for ikke å glemme mediedekningen.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:01 2127

Da de første mannskapene fra beredskapstroppen går i land på Utøya klokken 18.25, blir de, ifølge sentrale politikilder i Oslo politidistrikt, møtt av flere ungdommer som kommer med detaljerte beskrivelser av det de oppfatter som flere gjerningsmenn.

Vitnene beskriver utseende og hva de antatte gjerningsmennene har på seg.
To minutter senere blir Anders Behring Breivik pågrepet.
https://www.aftenposten.no/norge/i/xP6mB/Vitner-beskrev-flere-terrorister-etter-at-Breivik-var-pagrepet

Eg høyrde tydeleg at det kom skot frå ulike sider av øya på same tid, fortel Kjetil Klakegg Bergheim. – Eg veit fleire som har registrert det same. Skrika kom også frå ulike retningar. Så eg er heilt overtydd om at det var to gjerningspersonar. Det må det ha vore.
https://www.jostemikk.com/om-politiets-tidlige-pastand-om-at-abb-var-alene-pa-utoya/

De kommer inn fra hver sin side og tar tak i hver sin arm. Innsatslederen setter på ham håndjern mens Per holder ham. Det er overflødig. Mannen yter ingen motstand.
– Det er ikke dere jeg skal ta, sier mannen. – Dere er mine brødre.
– Hvor er de andre?
Det er Per som spør: – Er dere flere?
– Ja, vi er flere, svarer mannen.
– Hvor er rifla di?
Igjen er det Per som spør.
– Den ligger bak der, svarer mannen og viser retningen med hodet.
– Hvor er de andre?
– Det er det vi skal forhandle om, svarer mannen. – Ta meg med til kammeret, så vi kan få begynt.
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/PQ4xz/I-nesten-seks-ar-har-de-vart-tause-Na-forteller-politifolkene-for-forste-gang-om-de-avgjorende-minuttene-i-den-omstridte-Utoya-aksjonen

Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:04 2125

Jabba, det heter å bøye retten! Og de 99% du refererer til er overhodet ikke skikket til å være dømmende eller retningsgivende i en rettsal. Er de habile eller objektive? Du ville vel helst ha foreldre, brødre, søstre, kjærester, partnere, venner, naboer og andre nære som dommere?
Redigert 27.07.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:22 2113

Da kan man jo frikjenne alle voldsforbrytere for det er jo opplagt at det er et eller annet galt oppe i hodet på alle som med vilje utøver vold. Når en person planlegger en terroraksjon i 2 år, skriver et manifest på 1500 sider og utfører den planlagte aksjonen til punkt og prikke, så er du også strafferettslig ansvarlig. Om ikke det hadde bltt resultatet så hadde det nok blitt en ekstremt hissig befolkning som ville endt med at politikerne ikke ville hatt annet valg enn å lempe på disse kravene.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:24 2111

Er det virkelig 60 års hemmelighold av vitneforklaringer?
Bare det tyder på strenge sikkerhetsaspekter.

Mener det er overveiende sannsynlig at terroristen har fått ekstern hjelp, iallfall passiv hjelp.
At myndighetene selv kaller dette for terror og ikke et innenlands massedrap av ei lokal oschloklyse antyder at eksterne organisasjoner har hjulpet til.

Men hvem?
Holder en knapp på serbiske nasjonalister, de hadde det ferskeste motivet. Jfr. krigen i Jugoslavia.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:34 2104

Det du sier nå bekrefter bare at det er å bøye retten og faktisk legitimerer en lynchestemning. Er det en slik stat du vil ha? Isåfall viser jo dette at vi kan være på vei.
Om befolkningen blir forbannet so what? De kjenner ikke sakens detaljer og er kun prisgitt medias versjon og sitt eget lille hode. Psykisk syke er slett ikke nødvendigvis dumme, de har mange gode egenskaper totalt sett. Mange kan både kjøre bil, og både handle og diskutere på nettet, og det er mange rundt omkring, noen på medisiner og andre ikke.men det betyr ikke at de ikke kan være utilregnelige, selvom mye kan virke planlagt fra ditt ståsted.
Hvorfor engasjere psykiatere i det hele tatt når deres konklusjon blir forkastet utelukkende fordi noen ikke liker resultatet?
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:40 2203

http://wsb.derimot.no/blog/22-juli-avsl%C3%B8rt

Denne må dere lese! Og også dokumentasjon.

"3. Luftfoto av Utøya hos Associated Press lastet opp 21. juli
Terrorangrepet på Norge 22. juli var en verdensbegivenhet. Medier over en hele verden skrev om hendelsen, også nyhetsbyrået Associated Press som forer hundrevis av medier med stoff og kjøper inn bilder fra alle land.

Men byrået har ingen flyfotografier fra Norge med dette unntaket: fire høyoppløslige fotografier av Utøya i skinnende sol, tatt og lastet opp i byråets arkiv 21. juli 2011. Visste personer i byrået at noe ville skje på øya som ville påkalle hele verdens oppmerksomhet? Hvem tipset dem? Associated Press foret den tyske nyhetskanalen N24 og andre med levende bilder 22. juli og en falsk bombeeksplosjon vises blant annet."

Teoretisk kunne de ha lastet opp bildene på Hawaii 12 timer før norsk tid, tidlig morgen 22.juli.....men ikke 21. juli, det er umulig.


"13. Facebook-siden til Breivik skiftes ut på kvelden 22. juli
Breivik ble offisielt arrestert på Utøya klokken 18.32-18.34 den 22. juli. Tidspunktet ble av Beredskapstroppen først oppgitt å være 18.27. I Aftenposten og på NRK heter det 23. juli at han ble arrestert omkring klokka 19.00. Men sent på kvelden 22. juli ble Facebook-siden hans endret. Den første profilen viste han som privatperson og var på norsk, den andre profilen på engelsk kom ved midnatt, og her framstod han som konservativ kristen og leder av Geofarm. Den nye siden passet til profilen gjerningsmannen hadde i manifestet. Siden ble tatt ned utpå natten av Facebook. Hvem forandret siden hans før det, slik at den passet til forbrytelsen? Han kunne ikke gjøre det selv for han satt i avhør i hovedhuset på Utøya."

Dette kan jeg bekrefte da jeg samme kveld var innom facebook-profilen til terroristen og observerte dette!
Redigert 27.07.2019 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:44 2201

Det er politikernes jobb å å lage lover og rammeverk for påtalemyndighetene. Det betyr ikke at de har rett til å blande seg inn i enkelt saker. Om befolkningen ønsker å stemme frem et parti som ønsker seg dødstraff, så vil vi få dødstraff ,om de får tilstrekkelig stort flertall. Motsatt, vi kan kutte ut fengsel som straff og sende alle til psykolog.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 09:51 2197

‘Det betyr ikke at de har rett til å blande seg inn i enkelt saker. ‘
Helt riktig. Men var det ikke nettopp det som skjedde med denne rettsaken? Og for å stille et spørsmål til: hva skjedde med Stoltenbergs ‘mer åpenhet og mer demokrati?’
Folk snakker om å låse bort dokumenter i 60 år?
Slettet bruker
27.07.2019 kl 10:14 2188

Hva mener du med at de blandet seg inn i saken? Det var tingretten som oppnevnte nye psykologer og i domsavsigelsen mååtte retten ta stilling til hvilken rapport de ville legge til grunn. De valgte altså den andre, den som sa at ABB var strafferettslig tilregnelig. Hvilke bevis har du for at politikere gikk inn og påvirket retten?


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XPM3E/rettspsykiater-om-breivik-ingen-psykose
Slettet bruker
27.07.2019 kl 10:46 2165

Ha ha, vi kunne få inntrykk av at hele befolkningen ønsket ny vurdering, og intervjuer av politikere gikk på løpende bånd. Men siden du spør om politikere: er ikke AUFere politikere?
Og ‘i dag er vi alle aufere’...!
Slettet bruker
27.07.2019 kl 10:56 2159

At folk uttaler seg når man har bestemt at alt skal skje i offentlighet kan du da ikke ha noe imot, du som har et stort problem med at enkelte ting er beordret holdt skjult i 60 år av hensyn til rikets sikkerhet. Hvem som uttalte seg eller ikke klarer imidlertid ikke jeg å huske. Du kan jjo trekke frem det mest graverende eksempelet du har, så kan vi ta det derfra.
Ta også gjerne med psykologer og hobby psykologer som fremdeles var 100% enig i den første konklusjonen, at ABB var Paranoid Szihzofren, etter å ha observert oppførselen hans gjennom hele rettsaken.
Redigert 27.07.2019 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:01 2156

Det er nok av tvilsomme elementer å ta av fra den rettsaken vil jeg mene. Og at det ble ny vurdering som tilfeldigvis stemte med manges ønsker fremstår som det ‘mest graverende’.
Tenk om de hadde vært enig med de første? Det ville selvsagt neppe skjedd, men ville da en tredje vurdering være utenkelig? Det er selvsagt kun spekulasjoner, men jeg finner grunn til å tro at den second opinionen du etterspør visste hva de skulle lete etter for så å begrunne det for å møte opinionens ønsker.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:06 2150

Kan du ikke heller legge frem bevisene dine mot AP istedet for å komme med tåpelige spekulasjoner om at retten ville bedt om en 3 utredning osv.


Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:06 2148

‘Hobbypsykologer’
Når du bruker slike uttrykk i denne saken diskvalifiserer du deg selv.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:07 2145

Trenger du bevis for at den andre vurderingen ikke burde funnet sted?
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:08 2143

Jaha. Så hva vil du kalle alle som hadde en mening om de sakkyndiges konklusjoner men som ikke er utdannet psykologer?
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:11 2139

Nei, jeg trenger bevis på det du og andre påstod over her, at AP overstyrte retten. Jeg er av den oppfatning at retten utmerket godt klarte å komme til en slik avgjørelse på egenhånd. Det var heller ikke slik at den første vurderingen ble kastet i bosset. Den ble stående og var en del av bevismatreriale som retten til slutt måtte ta stilling til.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:16 2136

media spilte som alltid en stor rolle, og jeg har spurt deg om ikke aufere er politikere. Er aufere politikere? Hvis ja, for hvilket parti?

At arbeiderpartiet (som overordnet organ) grep inn mye utover dette mener jeg selvsagt ikke.
Redigert 27.07.2019 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:24 2130

Inhabile feks. Generelle kommentatorer er et annet forslag.
Redigert 27.07.2019 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:50 2121

På hvilken måte grep AUF inn? Ved å la seg intervjue om sine traumer og opplevelser? Det er selvsagt ikke bra for rettsikkerheten at det skjer før rettsaken er over men jeg tror du er enig i at det i den spesielle saken var vanskelig å gi dem munnkurv.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 11:56 2119

Det var Jens Stoltenberg som på Dagsrevyen kommenterte den første rettspsykiatriske rapporten med at "Det ville vært bedre om han kunne bli dømt som en tilregnelig person!" hvoretter dommer Arntzen fikk foretatt en ny rettspsykiatrisk vurdering som (ikke overraskende) kom til at ABB var normal.

En "normal" RIDDERJUSTITIARIUS dreper 77 mennesker i et fredelig land... SÆRLIG! JABBE ER BLÅST I HUET!

Angående politiets første funn, så forsvant den første politirapporten fra Utøya på mystisk vis: "Noen" hadde klart å "miste" den!

Ingen bør være overrasket over at Arntzen ble høyesterettsdommer og Humlegård ble politidirektør under AP-regimet.

Korrupsjon er fristende og lønnsomt!
Slettet bruker
27.07.2019 kl 12:39 2108

Har du en link til hele intervjuet med Stoltenberg? Slik jeg kjenner deg så tar du ting ut av sammenheng og du har åpenbart stor interesse av å fremstille ABB terroren som noe helt annet enn det det var. En høyrekstremistisk innvandrer hater. Dine fantasier om at ABB kun var en liten brikke og at det var Mossad som stod bak viser dette med all tydlighet. Men er dette alt du har å komme med? Din store helt Trump driver jo daglig med aktiv påvirkning av saker som han selv er involvert i, eller som han på en eller annen måte kan score politiske poenger på. Du har aldri tatt avstand fra denne type handlinger.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 12:40 2102

Å la seg intervjue om traumer er vel ok, men ikke å tilfeldigvis la de skyte inn sine meninger om ønsket straff. Dette er også medienes oppgave, bla med vær varsomplakaten tror jeg.
Du har vel glemt han meddommeren som spydde ut edder og galle dagen før rettsaken? Please ikke si han ‘måtte vike sete, fordi det viser at den fyren ved å trolle slik viser han var totalt uegnet til å få en slik tillitsoppgave.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 12:43 2106

— Hvis domstolen kommer til at han er tilregnelig, og det er de som bestemmer det, så tror jeg mange vil føle at det er en lettelse, sier Stoltenberg i et intervju på Senkveld på TV 2 fredag kveld.

Han begrunner synspunktet med at han tror det er lettere å forholde seg til at Breivik var tilregnelig da han utførte terrorhandlingene og dermed får en normal fengselsstraff, enn at han vurderes som utilregnelig og ikke vil få en normal fengselsstraff.

— Så for alle ofrene, for alle de som ble rammet, så tror jeg det vil være en fordel om domstolen sier at han var tilregnelig, sier Stoltenberg.

Han understreker imidlertid at det er domstolen som skal ta avgjørelsen.

Rettssaken mot terrortiltalte Anders Behring Breivik starter mandag. Etter to sakkyndigrapporter med motstridende konklusjoner, er det tilregnelighetsspørsmålet det er knyttet mest spenning til.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8mokG/Stoltenberg---Fordel-for-ofrene-hvis-Breivik-blir-domt-tilregnelig

Dette intervjuet er imidlertid ETTER at begge rapportene foreligger. Har du et intervju hvor han sa dette etter at den første rapporten forelå?
Slettet bruker
27.07.2019 kl 12:45 2101

Som sagt, dette er en meget spesiell sak, så jeg er i prinsippet helt enig. Jeg lurer imidlertid om du hadde sett likedan på det om terroristen var fra IS?

"Please ikke si han ‘måtte vike sete, fordi det viser at den fyren ved å trolle slik viser han var totalt uegnet til å få en slik tillitsoppgave."

Nå er vel ikke det eneste meddommeren som mister hodet. Vi har jo en frøken med ganske skrudde ideer her på forumet også som påstår hun har vært meddommer. Det virker som at kvalitetsikringen er for dårlig.
Redigert 27.07.2019 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2019 kl 12:55 2091

Dette er det som heter å legge føringer jabba, og det burde en forhåpentligvis tilregnelig person som deg vite. Understrekingen han tilstreber er et forsøk på å ha sitt på det rene. Han kunne med fordel hoppet over dette patetiske utspillet og evt overlatt det hele til retten.
Slettet bruker
27.07.2019 kl 12:59 2091

Så for alle ofrene, for alle de som ble rammet, så tror jeg det vil være en fordel om domstolen sier at han var tilregnelig, sier Stoltenberg?

Jeg har gitt info om dette før, men referer det igjen. NRK.no har bedt Johan Galtung om å grunngi sammenligningen mellom Anders Behring Breivik og Jonas Gahr Støre. http://www.nrk.no/norge/sammenligner-store-med-breivik-1.7959418
Min første konklusjon er at Breivik og den norske elite illustrert ved Jens Stoltenberg og J.G. Støre de stiller temmelig likt. De er også like i å ta det avgjørende skritt: I å omsette sine vrangforestillinger til ekstrem vold mot kategorier av andre mennesker: AUF for Breivik, Taliban for Norge, med målrettet skyting, skriver Johan Galtung i en epost til NRK.no, som del av et lengre svar. I Norge er det bare Anders B. Breivik som ikke er riktig klok, men hva er da denne karen? https://steigan.no/2018/10/nato-leder-jens-stoltenberg-knuser-gjerne-libya-igjen/
Slettet bruker
27.07.2019 kl 13:02 2089

Hun er meget oppegående på 22 juli og jeg ønsker henne velkommen på tråden.

Andre saker er urelevant her.