IMO2020 - Hvilken selskap har dere mest tro på

Frodon
IMO20 26.07.2019 kl 10:19 32275

og hvorfor? Hvem av selskapene tror dere vil få mye høyere rater i sitt segment først? LPG ratene er mye opp, tørrbulk ratene har steget bra. Hvem av ratene vil stige mye utover og hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Empire
10.08.2019 kl 13:18 6690

Grand prix er for gass, butan og propan. Ser ikke helt hvordan dette skal føre til mer olje eksport fra Permian, men for LNG/LPG selskapene så er dette gode nyheter. Det samme når Epic pipeline kommer på plass mot slutten av 2019/starten av 2020, men da for olje.

Det som skjer med oljerørledningene, er at de driver å snur vei som oljen transporteres. Før var det f.eks fra Cushing og innover i landet. Nå er det motsatt vei som oljen transporteres. Det forklarer også at Cushing hadde ekstremt mye olje en periode, selv om importen var lav.

Fin oversikt over de ulike prosjektene som er på vei

https://www.ogj.com/general-interest/article/14036193/permian-pipeline-projects-race-to-remove-export-bottlenecks
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.08.2019 kl 12:40 6706

Fra Q2 rapporten til Questerre, som kom ut i dag:

"Supply continued to exceed demand in the United States. Sustained growth from the Appalachian Basin and associated gas from the Permian Basin increased production to record levels of over 90 Bcf/d. While power related demand and exports via LNG and pipeline to Mexico continue to ramp up, more material increases will be required for prices to improve".
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.08.2019 kl 13:41 6551

En oppdatering idag fra Targa, kom det frem at Grand Prix-rørledning fra Permian til Mont Belvieu i Texas nylig kom i full driftsmodus, som er ca to måneder forsinket

https://oglinks.news/usa/news/targa-starts-grand-prix-ngl-pipeline-permian-houston
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 22:17 6657

Nei, bare leser rapporten du linket til. Hva synes du? Klarer de å komme i overskudd før de går tom for cash? Bank required minimum cash usd 55,4 mill, excess cash usd 24,9 mill. De har montert noen scrubbers og skal montere noen få til. Hva med resten?

Fin oversikt over scrubber montering på de forskjellige skipene:
VLCC montert på 8% av skipene pr juni 2019, 23% til skal monteres i 2019 av totalt 765 VLCC.
Suezmax montert på 6% av skipene pr juni 2019, 16% til skal monteres i 2019 av totalt 565 Suezmax.
Aframax montert på 4% av skipene pr juni 2019, 12% til skal monteres i 2019 av totalt 660 Aframax
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 21:49 6690

Hehe, det var nytt for meg for ca 1 uke siden at de 3 rørledningene der ble forsinket ;) Av det jeg har skjønt og lest, ville det kommet som et stort sjokk på eks Equinor og AkerBP aksjonærene hvis olje prisen ble senket 20-30 dollar. AkerBP har jo lovet utbytter bassert på en olje pris laaaangt over dagens olje pris og de fleste meglerhus roper og skriker kjøp flere ganger i uken. Nå kan de faktisk ha mulighet til å treffe, hvis "bare" olje prisen øker 20-30% ;);)

Som sagt, da er du mye tøffere enn meg i aksjemarkedet ;) Jeg er mer fan av selskap som går med overskudd, har positiv kontantsstrøm og utbetaler stabile gode utbytter :) Også tar jeg noen bet i en og annen aksje som jeg synes har et fint potensiale på lang sikt, men da kan ikke selskapet ha store problemer med å betjene gjelden sin ;);)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
08.08.2019 kl 16:23 6826

Så alt er som det har vært med andre ord. Logistikk problemer for us shale som blir løst en periode frem. Trodde et var noe nytt som hadde gått meg hus forbi i sommer.

Det spiller ingen rolle om drillen kan betjene 400 mil eller ikke for meg. Det er guiding, forventninger, data punkter og feilprising over børs i forhold til dette, som jeg anser som viktig. For de som er long er 400 mil viktig, men for meg er det viktigere å prøve å utnytte at menigheten har vært og sannsynligvis fortsatt er på bærtur hva angår fair prising av drillen. Det ser ikke ut som det blir noen dead cat bounce i dag og jeg kvitter meg med lytteposten nå. La det rase i US når alt annet er grønt, så kan vi se om det heller blir en bedre dag i morgen :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 15:32 6859

Det er 3 nye oljeledningene som skulle kobles på det gigantiske Permian-bassenget i Texas og New Mexico i slutten av 2019, som ville økt produksjonen på skiferolje fra bassenget betraktelig. Infrastrukturen er sprengt pr dags dato, dvs de får ikke økt leveransene derfra pga mangel på tank biler osv. Med de 3 nye oljeledningene ville det problemet bli løst og behovet for å få fraktet enda høyere mengder olje fra feltet, ville økt behovet for enda flere VLCC, som igjen ville økt ratene enda mer. Men det har oppstått problemer på flere områder, som vil forsinke økt olje mengder fra bassenget.

"Produsentene i det dominerende shalebassenget i USA kutter nå i sine vekstplaner grunnet økende problemer som reduserer avkastning og som bidrar til å holde skeptiske investorer unna sektoren. Det er begrensninger i rørledninger, redusert produksjon fra brønner som er boret for nærme hverandre, lave naturgasspriser og høye priser på land-eiendommer som påvirker negativt. Nå kutter små og store produsenter sine vekstforventninger for 2019. Mange selskap sliter med tilgang på kapital til egen virksomhet og må inngå såkalte DrillCo avtaler der investorer kommer med kapital til dedikerte brønner og der brønnkostnader først må dekkes og investorene må få en avtalt profitt før noe av oljeinntektene finner veien til produsentene. Produksjonen i Permian antas fortsette å vokse, men i redusert takt. (Bloomberg)".

Hvorfor stiger Frontline med 6% idag? Bare fordi "alle" skal kjøpe seg inn før de begynner å tjene penger om 2-3-4 måneder?

Tror du Seadrill får opp inntektene nok til å betjene ca usd 400 millioner i rente kostnader pr år? Hvor høye rater må de ha på riggene, for å kunne betjene gjelden? Burde olje prisen helst være over usd 65 for å få rigg ratene opp? Det er en stund siden jeg fulgte rigg markedet tett, men sist jeg så på tallene, var det altfor mange Jackup i forhold til behovet de neste årene. Jeg har ikke tro på riggmarkedet, så holder meg unna hele sektoren pr dags dato ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
08.08.2019 kl 14:24 6914

Hva mener du med at Us shale er forsinket?

Har sett den bunnen i Fro, men det har tatt lengre tid å falle en først antatt. Peker i retning at aksjonærene fortsatt har troa, dermed så tror jeg ikke vi kan håpe på å treffe bunnen av trendkanalen denne gangen. Men jeg har tatt feil før.

Drillen er krydder. Fundamentet ser greit nok ut, det er vel mer selskaps spesifikke grunner til at drillen høvles, selv om hele segmentet har fått seg en slagside. Nodl kan f.eks være et alternativ (35-38) for den litt mindre risiko villige innen rigg. Target er da ca 10 kroner opp for Nodl, mens drillen kan gjøre en tier på en god dag.

Det meste er grønt og fint, men det er kanskje greit å trå litt varsomt før Us viser vei litt seinere?
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 12:55 6962

Trump kommer ikke til å gi seg med det første. Kan han forstyrre planene våre med IMO2020 også??

Den økte produksjonen på skiferolje fra det gigantiske Permian-bassenget i Texas og New Mexico er forsinket. Jeg må finne ut hvor lenge forsinkelsen blir, før jeg mener for mye om olje prisen. Den utløste uansett sterke salgssignal ved brudd ned igjennom usd 60. Vi får se om den viktige bunnen på usd 50 holder denne gangen ;)

Fro på kr 50 er den perfekte inngangen på tekniske analyser. Det er bunnen i den lange stigende trenden ;)

Du er tøff som trader i drillen, haha, altfor høy risiko for meg ;) Følg med på kr 26,60, det er der motstanden oppover ligger nå. Bryter aksjen opp der, kan aksjen gå til kr 40-45 på TA. Men fundamentene ser for jævli ut ;);)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
08.08.2019 kl 12:18 6990

Det har rent ut Bulk aksjer på forskjellige stoploss i Det siste, men begynner å kjøpe tilbake nå, så får vi se. Volatiliteten kom ihvertfall tilbake ;)

Innså at oljebull var tull når Trump hadde skrivekløe og api tallene i går hjalp heller ikke på setimentet. Vi får se hva tallene sier seinere i kveld. Jeg synes ikke det ser så galt ut med den oppbygningen. Import og eksport vil uansett svinge fra uke til uke og trenden er vel fortsatt en lager nedgang i Us? Hva mener du med Us shale? Jeg tror vi ser en utflating av veksten fremover og dermed så vil også shale lokket som ligger over oljeprisen begynne å svikte. Jeg tror dermed på oljepris oppgang utover høsten, mens du tror på nedgang? Vi får håpe at det raser skikkelig, så er vi ferdig med det :)

Fro kom nesten som bestilt og jeg har kjøpt noe nedover, men har holdt igjen for å se hvor lenge børsene skal riste. Fro til 62 er en drøm, men håper å kunne kjøpe mer rundt 58. Først skal miserabele rater, samt et Q2 resultat som bekrefter lite cashflow legges frem. Jeg håper med andre ord på en skrell til før jeg sitter skikkelig i båten.

Har løst inn nok en short i drillen og kjøpt litt i dag for en mulig dead cat bounce. Alle de som håpte på 40, 60, 80 og 200 begynner nå å bli veldig slitne og selger stadig lavere for å komme seg ut.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 10:26 7059

Har du solgt Star Bulk igjen? De har akseptert veldig lave rater på 59% av flåten sin i Q3 :(

Har du lastet ferdig i fro? Var gode muligheter å laste opp mye i de fleste selskap de siste dagene ;)

Hvilket selskap i kjemikalie tank kjøpte du?

Kjøpte du i drillen?

Er du fortsatt bull på olje? Shale produksjonen i usa, som jeg ventet at skulle senke olje prisen ned til ca usd 30 i høst, er forsinket. Så da må jeg revurderer synet på mye igjen 😂😂😂 Men viktigst av alt, finne signaler på hvor mye de er forsinket! Fallet kan «bare» være forsinket 😉
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2019 kl 22:13 7145

Lpg aksjene avance og bwlpg vil tjene grovt på IMO ratene er forventet dobbelt fra dagens sinnsyke rater..
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
07.08.2019 kl 20:50 4703

Ser at Indonesia vil gå bort fra Imo forpliktelsene for innenlands båttrafikk. Får håpe det ikke blir flere.
Empire
07.08.2019 kl 16:02 4783

Nei, seadrill.

Touche down på target nå. Tror det fortsatt er litt tidlig å kjøpe for long, men følg med når raset roer seg.

Jernmalm er en annen selvskreven short nå. Den har begynt å få fart på seg.
Redigert 07.08.2019 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
vagabonder
05.08.2019 kl 07:23 4977

takk for utfyllende kommentar. Euronav snakker litt for sin syke mor. De punktene de kommenterer er også lett å impimitere om man ikke har god nok drift av båten. BIMCO er utenfor konsensus, uten at det nødvendigivs er feil i alle situasjoner.
Slik som hele markedet ser det er det eneste som kan trekke ned tank-markedet er en tilbakegang i verdensøkonomien, og det er kanskje det vi ser nå. Men tank er en syklisk bransje som vil komme tilbake om det blir en resesjon. Det blir spennende framover.
Ole86
05.08.2019 kl 02:11 5025

Euronav har gått ut offentlig og slaktet scrubbere, samtidig som de har installert scrubbere på noen skip. Grunnen til dette er høyst sannsynlig at de ikke ønsker at konkurrenter skal installere scrubbere, fordi de vil ha et level playing field. Maersk gjorde det samme. Presentasjonen til Euronav ser jeg på som en argumentasjon ovenfor investorer for hvorfor deres flåte er bra nok (selv om den er ineffektiv sammenlignet med noen av sine konkurrenter).

Jeg tror BIMCO underspiller effekten av IMO2020. De sier jo selv at de mangler nok input fra raffineriene. Det vi vet er at en ombygging av et rafineri til å takle en effektiv produksjon av LSFO tar lang tid og er knyttet til en enorm kost. Det er da sannsynlig at de vil øke produksjonen ved å øke input mer enn å ha en mer effektiv prosess. Det er sannsynlig at dette i hvert fall senker prisen betraktelig på HFO, om ikke også øker prisen betraktelig på LSFO. Gitt uendrede rater for en VLCC så vil de som kan utnytte den lave prisen til HFO tjene penger, mens de som ikke kan det taper penger. Det er sannsynlig at dette fører til økt scraping. Det er også mulig at man får såpass økte rater at gamle ineffektive VLCCer ikke vil scrapes. Uansett vil det være bedre å ha et nyere mer effektivt skip med scrubber, til tross for større avskrivninger.
Redigert 05.08.2019 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2019 kl 23:09 5086

Spettet har vel også mye cash har jeg hørt, og det har han hatt i flere år.
habbiten
04.08.2019 kl 22:57 5104

Det blir i allefall ingen børsoppgang hvis alle pengene allerede er på bordet. Leste også i FA om en som sitter med masse penger og venter på korreksjon, og det har han gjort siden i fjor en gang, synes derfor det er litt merkelig at han gikk glipp av korreksjonen i fjor høst.
vagabonder
04.08.2019 kl 18:47 5199

Under helgas arbeid med HUNT fant jeg noen som hadde et litt annet innfallsvinkel og oppfatning om framtiden til VLCC:
De første var Euronav, som har skrevet noen ord.
https://www.euronav.com/media/1157/eco-ships-not-worth-investing-in.pdf
PS vet du om dem har scrubbere til sine skip?
De andre var et dansk analysebyrå. BIMCO
https://www.youtube.com/watch?v=LDrEy-GtzmA
Det hadde vært interesant med din/ andres kommentarer til noe av dette, da oppfatninger fra forskjellige sider er med på styrke en invisteringsbeslutning.
Redigert 04.08.2019 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2019 kl 18:22 5211

Jeg tenkte mere generelt om kursen(e) - Om det fortsettes å tas penger av bordet så vil kursene trende nedover.
Og sist, men ikke minst så er jo kursene i USA "All Time High" og om det skal peke ned i USA i en periode så slipper vi vel ikke unna i Oslo heller, dette selv om Oslo børs ikke har hatt glede av oppgangen i USA. Det bør bekymre.
Ole86
04.08.2019 kl 17:47 5237

Verdensøkonomien har selvfølgelig mye å si. Jeg forstår fortsatt ikke argumentet, for om det skulle være noe som på påvirker lønnsomheten i negativ retning så blir det bare enda viktigere å sitte på de som har best marginer. Dette vil være nye skip med lavt fuel forbruk og scrubbere installert. (Scrubbere vil sannsynligvis ha et langt større utslag enn fuel forbruk)
Slettet bruker
04.08.2019 kl 17:27 5255

Ja det er jeg klar over, men jeg har en følelse av at Fredly ikke ønsker det engang.
Tiden vil vise, men trolig har det større betydning om verdens økonomien (uroen) roer seg en om skipene forurenser litt eller ikke.
Det er veldig mange som sitter med cash og leser nesten daglig om investorer som tror det snart blir korreksjon og at de har tatt pengene av bordet.
Slettet bruker
04.08.2019 kl 17:20 5262

Empire, er det Awilco Drilling du mener?
vagabonder
04.08.2019 kl 17:16 5260

HUNT trenger ikke en egen organisasjon, alt er satt ut til eksterne selskaper, dette er vanlig i flere segmenter i shipping. Derfor holder det med de 3 ansatte + Arne som jobber gratis.
Redigert 04.08.2019 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2019 kl 17:06 5267

Når det gjelder hunt så tror jeg ikke Fredly er interessert i å ha en organisasjons som driver skip. Han har jo flere ganger nevnt at Skipene/selskapet kan selges, og det tror jeg han foretrekker. Om det viser seg at det å ha scrubbere blir så fordelaktig som du sier Ole86, så tror jeg det kommer beilere på banen. Om ikke selskapet blir oppkjøpt så tror også jeg at det vil være bedre å sitte i det godt etablerte som Fro, men nå har jo Fro gått mye allerede så det spørs litt på utgangspunktet også.
Ole86
04.08.2019 kl 16:25 5297

Dette stemmer sånn ca ja.

Det er forventet at differansen i fuelpris vil stige betraktelig.
Empire
04.08.2019 kl 11:30 5381

Lpg nådde vel den toppen som ble nevnt, men jeg tror ikke vi er helt ferdig for 2019. Ratene vil komme mot slutten, men først en periode der hausserne etterhvert vil selge billigere, godt hjulpet av DnB.

Kruttet tror jeg vil ligge i stortank og Lng i den første perioden.

Bulk ligger allerede høyt og vil nok være volatil før det kanskje vil være en fin kombinasjon med Lpg.

Satser på selskaper med en driftsorganisasjon med en god og lang historikk. Fro vil oppnå høyere rater med dårligere skip enn konkurrenter. Dessuten har de økonomiske muskler og vil handles til en høyere premium i et godt marked. Både Hunt og Okea ligger forøvrig fint til i syklusen, men de driver å legger enn topp på seg selv med å gjøre de transaksjoner de nå holder på med. Bedre med et selskap med enn større andel spot når man ser rater øke.

Nei, har ikke Ocy. Fortsatt skeptisk til kontantstrøm, utbytte og prising over børs. Valget er SFL, som igjen har hentet penger. Dette har de ordnet i fellesferien.

Jeg holder også et øye på drillen nå. Target er 24, mange slitne aksjonærer der nå
Redigert 04.08.2019 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
vagabonder
03.08.2019 kl 15:32 5511

Ja da hadde jeg forstått det rett. Jeg sitter å regne på HUNT nå, og hvofor er det at feks HUNT kan forvente en dagsrate på 40.000$ mens en gammel kineser kan få 24.000$ år pr dag for å frakte det samme?
Er det at på TC time charter at leier betaler for fuel. Altså blir dagskostnaden 40.000 + fuel-kostnad. Feks 40.000 (50 tonn * 600 $ pr tonn) = 70.000
mens for en gammel kineser (24000 + 100 tonn*600) = 84000$ pr dag. Regnet på samme type fuel, forskjellen med og uten Svovel er ca 200 dollars.
Redigert 03.08.2019 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
03.08.2019 kl 15:09 5517

Dette kan på en enkel måte forklares som at en type skip har en rate som blir betalt for befraktning av en vare. Hvis skipet bruker lite fuel så øker marginene og motsatt. Hvis et skip har installert scrubber og seiler på HFO vil det øke marginene betraktelig mot et skip som må seile på LSFO.
vagabonder
03.08.2019 kl 09:08 5604

Er det noen som kan forklare hvordan World scale fungerer? Det er også et moment. Etter det jeg forstår får man en world scale rate, altså man får en slags komenasjon antar at det er i spot-makredet?. Altså man sier at fuel-forbruk pr dag er feks 70 tonn, om en båt bruker 100 eller 50 så får man forsatt betalt for 70 tonn. Dermed kan man tjene på å ha en ny effektiv båt, samtidig som man bruker en billig fuel? Har jeg forstått det riktig?
Redigert 03.08.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.08.2019 kl 00:51 5826

Må bare få si takk ole86. Bra analyser. Og takk for at du deler info. :)
Empire
01.08.2019 kl 20:41 5892

I debatten om hvem sin pappa som er størst, så er det altså Twitter kongen som går av med seieren.

Møysommelige gevinster smuldrer bort og det er litt tungt å måtte ta hensyn til innfalsmetoden til Trump.
And1
31.07.2019 kl 08:06 6133

Indonesia announced last week that it would not enforce the upcoming IMO 2020 rule requiring marine vessels to burn bunker fuels containing no more than 0.5 percent sulfur on its domestic shipping fleet. The country thereby became the first “rat” to jump from the IMO ship.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-First-Country-To-Abandon-IMO-2020.html
Ole86
31.07.2019 kl 07:12 6163

Tenker at det er tullete at de spekulerer i hva som skjer i 2050 når bransjen så vidt har tatt tak i det som skjer neste år.
d12m
30.07.2019 kl 23:38 6247

Marathon (MPC) er nedstrøms, bullebajas.
De har noen interessante slider i siste investorpresentasjon (juni) hvor de bl.a. har en graf som viser de mot andre raffineringsselskap (inkludert Valero).
Se slide 16 og 17
http://ir.marathonpetroleum.com/Cache/1001253198.PDF?O=PDF&T=&Y=&D=&FID=1001253198&iid=4136924
Ole86
30.07.2019 kl 18:14 6376

Takk for diskusjonen ja. Får vel være enige om å være uenige😂

Den som har rett når fasiten kommer får hovere på HO😂