IMO2020 - Hvilken selskap har dere mest tro på

Frodon
IMO20 26.07.2019 kl 10:19 32199

og hvorfor? Hvem av selskapene tror dere vil få mye høyere rater i sitt segment først? LPG ratene er mye opp, tørrbulk ratene har steget bra. Hvem av ratene vil stige mye utover og hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 17:36 6618

Hehe, på tide vi lærer oss kinesisk snart? ;)

Jeg må si det er noe skikkelig dritt med ASK og ikke kunne handle aksjene på utsiden av EU/EØS. Det blir mye frem og tilbake og overføringer og jeg handler nok med lavere beløp i selskapene på utsiden, pga ferdighetene til disse kontoene. Skatt er en bra ting, utsatt skatt er en genial ting :) Skattesystemene blir også endret underveis, så med litt flaks trenger vi ikke skatte av gevinstene fra ASK ;) Jeg bygger opp ASK kontoer med utbytter, slik at utbyttene kan stå igjen og generere utbytter på utbyttene. Etterhvert kan jeg ta ut beløpene som er satt inn skattefritt, og investere de på nytt et annet sted.

Du er ikke redd Fro løper ifra deg nå? Skipsaksjene begynner å bevege seg oppover igjen :)

Det ser ut som noen har lest på tråden vår og skrevet om det i avisen!!

BørsXtra mandag

«Flex LNG var ukens selskap i lørdagens Finansavisen. Avisen skriver at aksjen er på det laveste siden 2015, men påpeker at høsten er høysesong for LNG-frakt og henviser til kommentar fra analytiker Eirik Haavaldsen i Pareto om at det kan det være gunstig å posisjonere seg nå ettersom aksjen de to seneste årene har steget med 40–50 prosent fra slutten av tredje kvartal og inn i fjerde kvartal. I dagens marked kan iht analytikerne langtidskontrakter (perioderater) tegnes til rundt 80.000 dollar pr. dag, som igjen vil kunne gi en inntjening på 29 kroner pr. aksje når hele nybyggprogrammet til Flex LNG er på vannet. Alle 11 meglerhus som følger aksjen anbefaler kjøp med et gjennomsnittlig kursmål på NOK 178. Dog skal nevnes at optimismen til LNG-frakt var større for et år siden, handelskrig, mild vinter og prisfall på LNG har dempet denne. (Finansavisen)»
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 15:51 6780

Kina kjøper iransk olje i dag og som jeg har sagt før, Kina driter fullstendig i hva Us måtte mene. De statlige shipping og raffineri selakapene trenger ikke å bry seg nevneverdig om amerikanske sanksjoner. De har dog halvert sin import fra ca 700 000 bøtter til ca 350 000 bøtter gjennom sommeren, men er fortsatt største importør av iranske bøtter og kommer sannsynligvis til å vøre det i lang tid fremover.

Har noen forskjellige typer konto og er med på det du sier angående utsatt skatt og selskaper som er registrert på utsiden av EU/EØS, men det styrer ikke nødvendigvis hvilke selskaper jeg investerer i, bare mengden papirarbeid og skatt som påløper hvert år. Å betale skatt er jo egentlig en god ting, da det betyr at posisjonen har vært riktig :)

Angående Fro så er det ikke mer enn min strategi i forhold til at jeg tviler på at jeg klarer å treffe bunn og topp 100%. Da kjøper jeg over en periode og selger over en periode. Jeg bruker med andre ord flere kroner på kurtasje i håp om å kunne få et best mulig snitt. Nå vil jeg f.eks vente med resten av de 50% frem mot rapport og håpe at det kommer en nedtur. Hvis det ikke skjer så har jeg to valg. Enten å ikke kjøpe mer og bare sitte med det jeg har eller kjøpe på et høyere nivå. Å treffe på 58 kroner target er egentlig mest flaks ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 15:40 6941

Det er ikke lenge siden den var i 42.- men dit kommer den ikke uten at Donald steller til mere og større problemer ;) 52/54 derimot er innen rekkevidde.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 15:24 6926

Vil ikke Kina kjøpe oljen til Iran, som et stikk til USA, pluss de trenger oljen? ;) Hva slags konto handler du med? Investeringskonto? Det er så mange av disse selskapene som utløser skatt, noe jeg ikke er fan av. Liker bedre å reinvestere, få skjermingsfradrag og avkastning på gevinstene ;) 2020 venter jeg med, selv om den sikkert kommer til å stige på forventning om at det blir bra om et år 😊 Jin står ikke på watcjliste engang. Hvor lavt vil du ha Fro, hvis ikke 58 var billig nok? 😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 13:50 6954

Nei, tror ikke du har misforstått. Er vel heller jeg som ikke liker å være så bombastisk som den Hegnar artikkelen, når det kommer til det meget dynamiske oljemarkedet.

Venezuela er et dødt løp nå og jeg tror ikke de blir en stor produsent igjen i de nærmeste årene. År med underinvesteringer og kunnskapsflukt er en tung båt å snu. Absolutt mulig, men det fordrer kanskje et regime skifte før det skjer og det er en helt annen gate enn fallende olje produksjon. Jeg tror heller ikke Iran vil være en utfordrer, før eventuelt etter at Trump har tapt presidentvalget. Om det skjer vet vel ingen?

Flex skal jeg ikke sitte i til det kommer utbytter. Mest fordi det er et vekstselskap, slik at jeg tror ikke noe på utbytte før om en stund (2020/2021). Alt av tilgjendlig cash bør brukes på å øke flåte og skaffe seg god låneavtaler. Bygge selskapet først, så nyte fruktene. Jeg sier heller ja, takk til 50%, så får vi se. Flex er et selskap med potensielle gode fremtidige utbytter, men jeg velger heller å sikre gevinst om mulig nå i år. Fredriksen systemet har jo bestilt flere Lng baljer, som på et eller annet tidspunkt overføres til Flex.

Star Bulk, Golden og 2020 bulkers er selskapene i bulk sektoren. Burde muligens funnet et supramax selskap til kornhøsten, men det var dette med tilgjengelig cash og risiko. Ikke nevn Jin, for makan til søppel skal man lete lenge etter.

Fro håper jeg vi får billigere når rapport legges frem, men som sagt før, så tviler jeg. Target på 58 var ikke så langt unna bunnen, men spørsmålet er jo om dette var den endelige bunnen for høsten 2019? Har kjøpt en del, men mangler ca 50% av det jeg har satt av til Fro foreløpig.

Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 13:49 6944

NEKKAR (NKR, gamle TTS) eier Syncrolift - markedsleder paa aa heise skipene opp av vannet for installering av Scrubbers. Regner med gode tall der fremover, I tillegg til syncrolift og intellilift (51% eierandel) har selskapet NOK 7+ i net cash. Tenker verdier for over NOK 10 totalt. Handler til stor rabatt 6.50 - selv etter dealen closet nylig. Druknet vel litt i generell markedsuro.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 12:43 6963

Mulig jeg har misforstått, men slik jeg har forstått det, skulle lednings systemet frakte olje ned til tank båtene, istedenfor å frakte oljen med tankbiler. Men absolutt et viktig tema du tar opp. Qec rapporterte at det eks blir mindre salg fra Canada til USA. Har du fulgt noe med på Venezuela i det siste? Er det noen sjanse for at olje produksjonen øker der igjen de neste årene? Lurer på hva som skjer med olje prisen hvis de øker produksjonen igjen og Iran får lov å selge olje til alle? Det virker som det er mer enn nok olje nå i hvert fall. Saudi trenger høy oljepris til børsnoteringen sin + balansere budsjettene sine (ca usd 80). Russland vil helst ha usd 60. Kostpris på produksjonen world wide varierer voldsomt. Hvor lenge kan deler av produksjonen fortsette å gå med tap? Vil de som går med tap klare å få ned kost pris, kan oljeprisen stabilisere seg på et lavere nivå. Jeg tror bunnen på olje prisen er rundt usd 50. Går prisen under dette nivået, vil det bare være midlertidig til produksjonen går ned pga betydelige tap. Sist oljeprisen gikk midlertidig ned, varte det ca 1,5 år til oljeprisen gikk opp igjen. Så da begynner AkerBP å se mer attraktiv igjen 😊

Tenker du å sitte med Flex til utbyttene kommer, eller er det rett ut etter 50% oppgang? Hvem valgte du innen bulk? Det er mye bra der, men jeg heller mot Gogl pga Fredriksen hver gang jeg skal ta valget 🧐 Fro landet nesten på håpet på kr 50, kanskje etter Q2? Fikk du dem på ditt mål kr 58? 🤩

SFL er absolutt er bra alternativ til OCY, men jeg tror kursen vil stige mer i OCY de neste 12 månedene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 12:08 6979

Nja. De skiftet fra ship finance limited til SFL limited siden en del kunder trodde at de var et rent finansieringsselskap og de var lei av å fortelle verden at de faktisk er en skipseier.

Sjekk utbytte de har gitt eierne over de 20+ årene. Ingen grunn til å være redd med den trackrecorden. Forstår forøvrig ikke argumentet med alder på selskapet.

Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 12:06 6947

Var det ikke SFL som skal skifte navn?
Selskapet er 20 % + i år, og da spørs det om det er det selskapet det er lurt å kjøpe nå når mange andre er 20-30 % i minus på samme tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 11:54 6952

Ett relativt retorisk spørsmål Frodon. Svaret er vel ja, men det kommer ann på i hvor stor grad.
Hvem vil importere denne oljen? (Tenker da på egenskapene til shale olje, samt hvilke skipsklasser som kan nå både eksport og import havn).

Til hvilken pris? (Når shale øker, så er Opec nesten programforpliktet til å minke sin for å nå likevekt i forhold til pris pr bøtte vs statsbudsjetter)

Tror det er viktig å dele Us shale inn i produksjonskapasitet og eksportkapasitet. Det ene påvirker selvfølgelig det andre, men mange journalister tror ofte at dette er det samme. Enten så mangler de forståelsen, skriver dårlig eller en kombinasjon av disse.

Eksportkapasitet kan godt vokse, mens produksjonskapasitet ikke vokser like sterkt. Her har man sagt at produksjonsøkningen er lik eksportøkningen. Det kan være, men det trenger det ikke å være.

I utgangspunktet er svaret ja, men i et dynamisk oljemarked så er nok ikke svaret like rett frem som en del vil ha det til.

Et lite eksempel er at dårlig eksportkspasitet har stengt mye shale inne i US. Opec har prøvd å motvirke høye amerikanske lagertall(lav pris) ved å eksportere minimalt med olje til US. Hvis da all denne "innestengte oljen" får flyte rundt, så bør vel amerikanske lagertall synke og oljeprisen kanskje øke på bakgrunn av dette?

Mange muligheter, men i utgangspunktet så har du rett med at økt eksport skal føre til lavere pris, men husk på at forskjellig olje har forskjellig egenskaper og er dermed etterspurt forskjellig.

Har også fått billig Flex, men sitter med et høyere snitt enn deg. Har blant annet fylt på med Bulk, Nodl og fikk første runde med Fro.

Ps. Et alternativ til Ocy er SFL. Har mye lengre fartstid en Ocy og har kommet seg sterkt igjennom det siste året med tanke på interaksjon med drillen 2.0. Ingen redusering av cashflow i sikte, bare et kjempe kjedelig bånn solid selskap som vokser.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 11:18 6985

OCY har lange faste kontrakter, gjennomsnittet er på 10,9 år med backlog på usd 3,5 milliarder og mcap er på usd 849 millioner. Så hvis det skal gå dårlig her, må selskapene de har kontrakter med bryte avtalene. Da eier fortsatt OCY fartøyene. Utgangspunktet er at fartøyene er gjeldsfrie når de lange kontraktene er ferdig. Da kan OCY selge det eller leie ut med lavere kostpris. Husk at OCY tjener mer med lavere renter og høyere dollar. Rentene ser det ut som skal være lave frem til 2030 nå 😊 Grunnen til at aksjen har falt nå, er fordi FPSO’en har gått av en kontrakt og venter på ny langtidskontrakt med Aker Energy i Q1 2020. Hvis ikke kontrakten er signert innen den tid, kan utbyttene gå midlertidig ned fra usd 0,191 til usd 0,15. Det er også 2 av fartøyene som ikke tjener penger nå, pga de økonomiske problemene i Solstad. Der får vi mer svar 1 september. Og et 4dje fartøy går på korte kontrakter nå, i påvente av signering av langtidskontrakt når ratene blir høyere neste år. For de som er langsiktige, betyr ikke er midlertidig fall i utbyttene noe. Spesielt ikke når du kan få 13-14% i årlig utbytte i lang tid 😉 Etter 7 år har du fått like mye i utbytter, som du betalte for aksjen

https://www.oceanyield.no/Charter-Backlog
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 10:02 7007

Det er vel ikke umulig at OCY bunner ut på disse nivåene (tilsvarer vel mars 2016) men utbytte er noe annet. Ser ikke bort i fra at mange selskaper må kutte i utbytter når regnskapene blir dårligere. Om handelsuroen vedvarer så tror jeg ikke det blir utbytte i det store å hele. OCY har jo en sterk eier i Aker, men kursen i Aker har heller ikke strålt ettersom den har falt fra formidable 740 ned til 400.
Du må være noe i underbevisstheten til investorene som sier at de ikke skal ha aksjer som linkes mot olje, kanskje det ikke er sturent, ikke vet jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 08:27 7050

Vil ikke dette sannsynligvis gi høyere VLCC rater og lavere oljepris, hvis ikke noe annet endrer seg samtidig?

«Amerikansk produksjon (crude) ventes ifølge OPEC-rapporten å ta av i 4. kvartal 2019, etter åpningen av nye rørledninger fra Permian-bassenget til Mexicogolfen. Produksjonen ved årsskiftet ventes til 13,0 millioner fat per dag»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2019/08/USAs-oljeproduksjon-dundrer-videre
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 00:04 5282

Hehe, får håpe du kommer deg inn riktig sted til riktig kurs igjen ;)

OCY har jeg vært i lenge, men dessverre ikke fra begynnelsen. Totalt har selskapet gitt ut kr 34,22 i utbytter pr aksje siden 2012. Jeg har aldri solgt noen OCY aksjer, bare fylt opp mer og mer på forskjellige kurser. Hvorfor selge noe som gir så høye utbytter 4 ganger i året? Det er mulig OCY skal midlertidig sette ned utbyttet i Q1 2020, mulig derfor aksjen er så billig nå ;)

https://forum.hegnar.no/thread/8461/view

Ser du på "DIVIDEND YIELD HISTORY" har aksjen kanskje allerede bunnet ut?

https://www.oceanyield.no/Investor-Relations/Dividend
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 23:20 5309

Har du sittet lenge i OCY Frodon, du må sitte bra i minus?
Mulig det kan være en ide å ta ett lodd i den nå, jeg har aldri sittet i aksjen før
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 22:48 5323

Jeg følte jeg måtte selge noe for at jeg hadde nesten ikke cash, snittet ned flere ganger uten at jeg så lyset av den grunn (depressivt marked som du så)
Anså risikoen for at det skulle falle videre for stor, og det gjorde det jo også faktisk.
Hydro er jo 50.- øre under hvor jeg solgte, Equinor nesten 5 kr så jeg skal vel få de inn igjen uten at de går fra meg, men det er kanskje andre alternativ også.
Var det ikke utbytte i Equinor når? Da kan det jo hende at den faller litt av den grunn også.
Det åpner vel etter alle solemerker i pluss mandag morgen, så det er bare å stå tidlig opp, ta kolesterol tabletten, lese aviser, drikke kaffe og bestemme seg for hvor man skal putte pengene.
Investorene er lettskremte, og om Donald forsetter tvitringen så blir det vel å "Svinge Rock and Roll" fremover fortsatt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.08.2019 kl 20:02 5383

Haha, nei, jeg er overhode ikke sikker på noe som helst i disse usikre tider, men hvis rater går opp slik alle tror, kan dette bli bra. Flex har steget fra fra september til oktober vanligvis, så får vi se om det slår inn i år også. Men det føles som rigg markedet har for mye stål og en del av skipsaksjene mangler stål.
Hvorfor solgte du deler av Hydro? Det er aksjen de fleste langsiktige fyller opp med nå. P/B på 0,67 pleier å gi en dobling de neste 2-3 årene på store selskap som går med overskudd.
Håper du solgte Equinor på 152, kr 52 var litt lite ;) Utviklingen til Equinor ligner mye på Hydro kursen. Veldig rart når de er i forskjellig marked. Tilfeldig?
Cash er bra det. Jeg skjønner ikke at folk sitter med cash når de kan få 11,2 til 14,2% i utbytter i Ocean Yield. Men sikkert greit å klarne hodet og finne ny retning selv :) Du får gi beskjed hva du ender opp med å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 17:38 5433

Er du sikker på at Flex er så mye mindre risiko? Det føles ikke slik akkurat nå.
Sitter med alle mine aksjer i Flex uten verken å snitte ned eller å selge.
Solgte 1/3 av aksjene i Hydro på 27 kr, og Equinor solgte jeg på 52 kr. med ett lite tap.
Sitter med halvparten i Cash, men vet ikke hva jeg skal gjøre nå.

Bra deter helg slik at en kan klarne hodet litt etter en voldsom uke.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.08.2019 kl 16:09 5457

Hva har du fylt opp med nå? Jeg fikk i hvert fall Flex billig ;)

Det er mange store som har solgt på børsen de siste årene og fler og fler har kjøpt seg opp i obligasjon/rente fond + de andre du nevner. Når EU skal starte med støttekjøp igjen og pengene til de rike skal tilbake, kan de få kjøpt aksjene våre mye høyere 😜

Resesjon er overhode ikke på vei enda, da må arbeidsledigheten øke og boligsalget i USA gå ned + vi må ha minst 6 måneder med fallende BNP vekst. Vi er ikke i nærheten av det enda 😊

Drillen er for høy risiko uansett 🤪😂
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
16.08.2019 kl 10:21 5588

Har kjøpt ganske mye og hadde håpet på en dag eller to til med "Resesjon" smørt utover i media. Forsignalene til en eventuell resesjon er kanskje gitt, men den trenden startet for en stund siden og har ikke eskalert til krise i løpet av de to siste ukene, så jeg ser på dette mer som en teknisk/Twitter og ikke fundamental korreksjon. Det går litt saktere der ute og det vil kunne være viktig å ha et øye på om den trenden fortsetter inn i 2020, men det er vel ingen krise nå? Kanskje mer en tradingrange for resten av 2019? Noen store penger flyttes over i såkalte sikre havner f.eks amerikanske statsobligasjoner med lengre løpetid, men de forvalterne møter seg selv i døra i forhold til risk management og lavere renter(potensielt minus renter). Å hedge aksjer med obligasjoner er dermed en dårligere løsning enn det det en gang var. Hvor går så de pengene, er kanskje spørsmålet? Jeg tror det er mange som sitter på mye cash nå og leter etter en løsning på avkastningskravet. Forhåpentligvis kjøper de dyrere aksjer av oss i tiden fremover :)

Gikk glipp av 10% i drillen så langt i dag på melding om JV i går kveld. Litt surt å bomme med noen dager i en så lang fallende trend.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 20:49 5631

Den er billig nok for meg nå. Hadde egentlig tenkt å vente til etter brexit med å bruke kroner, men hei, det er tilbud nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2019 kl 20:32 5650

Vil det si at du tror olje prisen snur nå, eller synes du bare at AkerBP er billig nok uansett på disse nivåene?

Jeg har heller ingen tro på resesjon nå, arbeidsledigheten og boligsalget i USA ser altfor sterkt ut pr dags dato. Men det kan jo snu etterhvert...
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 20:19 5660

Har kjøpt Akerbp tre dager på rad.
Har absolutt ingen tro på at USA er i fare for resesjon nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2019 kl 20:16 5661

Er det noe som har endret seg angående hvilke aksjer dere har tro på rundt IMO2020 etter de siste fallene på børsen? Har dere benyttet sjansen til å fylle opp med aksjer på "billige" kurser, eller avventer dere markedet nå?
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
joneug
14.08.2019 kl 12:58 5794

Ikke fått med meg innholdet i avtalen med JV'en - altså intensjonen - men er det helt utelukket at det man ønsker er å tjene penger på at andre redere ikke har installert EGCS på sine skip? Eneste jeg har fått med meg er at man har "establish[ed] a leading global supplier of marine fuels". Det betyr ikke nødvendigvis at man oppretter JV kun for å dekke eget forbruk. Kombinasjonen av den "cash back" JV'en representerer ved kjøp til egne skip kombinert med fortjeneste ved salg til andre redere gir absolutt mening.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Ole86
14.08.2019 kl 12:12 5815

Jeg er enig i argumentasjonen din, men spørsmålet scrubber/ikke scrubber koker egentlig ned til hvilke skip som er lønnsomme å ha scrubber på. I de fleste tilfeller med skip som har en motorkraft på mer enn ca 8MW (gjelder hele flåten til Frontline og Golden) dette ned til forventet levetid på skipet regnet mot forventet payback på en scrubber. Gitt at rederiet har god nok økonomi til å ta investeringen. I Frontline sitt tilfelle skulle man tro at de lett kan beskytte investering gitt at de kan kjøpe scrubbere billig fra et selskap de delvis eier. Da synes jeg det er på sin plass å spørre seg om Frontline vil ende opp meg å seile på LSFO i ganske stor skala og i en større skala en bare de skipene som de ikke har offisielt planlagt å ha scrubbere på. Det er også på sin plass å spørre seg om de har gjort en dårlig investering i Feen. At Trafigura som bestilte 11 scrubbere til sine nybygg fra Feen på HMD og som endte opp med scrubbere som brant og scrubbere i feil stålkvalitet nå har gjort en avtale med Frontline tror jeg heller ikke er helt tilfeldig.
Mye mulig du har helt rett i at dette er utelukkende positivt for Frontline, men jeg foretrekker å ta hele bildet i betraktning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
14.08.2019 kl 10:35 5852

Vi vet du er negativ til Feen, men jeg tror du leser dette feil. Løsningen for Imo 2020 er ikke enten eller, men en kombinasjon som rederne nå leter etter.

Både Fro og Golden har vært tydelige på hvilke skipsklasser de ser for seg en investering i scrubbere på. Dermed har de også sagt at ikke alle skipene vil ha scrubber (Noe som er en misoppfatning her på HO. Man må ikke være "all-inn" enten eller i de to potensielle løsningene) og de skip som ikke skal ha scrubbere, må dermed ha hvilken type drivstoff for å overholde Imo 2020?

Både rederne og råvarehusene jobber seg nå nedover i verdikjeden, mye i bakgrunn av Imo 2020. Dette er spennende tider i forhold til hvordan shipping bransjen vil kunne se ut om noen år.

Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Ole86
14.08.2019 kl 10:20 5877

Rart at ingen setter spørsmålstegn ved at Frontline som eier en betydelig del av scrubberprodusenten Feen sikrer seg LSFO. Både Frontline og Trafigura har Feen scrubbere på en rekke av sine skip. Slik jeg tolker dette er dette er det ikke en god nyhet for Frontline at de må gjøre dette samarbeidet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
14.08.2019 kl 09:09 5926

Et samarbeid med trafigura viser både langsiktighet og styrke. Trafigura hadde sannsynligvis ikke gjort dette med en liten aktør, men vi vet ikke alle detaljene enda, så det er litt vanskelig å si hva dette vil bety i kroner og øre. Men det betyr ihvertfall at Fredriksen selskapene tar grep for imo 2020 og det støtter vel også synet om at det kan blir trangt i døra i forhold til de ulike typer drivstoff. Håper det kommer en litt større blekke om samarbeidet og ikke bare en liten pressemelding.

Kan være jeg tar feil når jeg sier at vekstraten for Us shale vil synke. Med det menes altså veksten og ikke den faktiske produksjonen. Produksjonen vil fortsatt stige en stund, men saktere enn den har gjort. Fasitt vet vi når vi ser de faktiske produksjonstallene om en stund. Eia har bommet til dels kraftig på sine antagelser over flere år, så faktiske produksjonstall er viktigere i min bok, enn antatt/estimert produksjon.

Oljen fikk seg en kraftig opptur, sammen med mye annet i går.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.08.2019 kl 16:06 6035

Hva tenker du om samarbeidet mellom Gogl og Fro idag?

Produksjonen øker mer enn forventet?
«Mens EIA stadig har redusert veksttakten i amerikansk shale oil produksjon i vår og sommer økte de plutselig både antatt og forventet produksjon fra Permian i gårsdagens Drilling Productivity Report. Antatt augustproduksjon var plutselig 140.000 fat per dag høyere enn antatt sist måned, i tillegg antar de at septemberproduksjonen i amerikansk shale skal øke med 85.000 fat per dag»

Handler ikke tråden om IMO2020? Alt dette er relevant til tema ;):)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
bullen2
12.08.2019 kl 15:28 6135

Operators with ships that do not have scrubbers installed, which enable vessels fitted with the exhaust gas cleaning systems to continue to burn HFO, will need to start cleaning their tanks and replenishing with LSFO several weeks before the IMO 2020 regulations come into force.
Kilde:https://theloadstar.com/shipowners-may-be-ready-for-imo-2020-but-the-bunker-market-is-not/
Mange tankere må også på land for montering av scrubbere.
Skulle tro at tankratene stiger på dette
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Empire
12.08.2019 kl 13:44 6189

Tja, mest LPG. Pareto har ett innlegg om dette i dag og jeg tror de har forstått det riktig. Jeg har sagt det før at jeg ikke er ferdig med den sektoren for 2019. Syklisk tilbakefall ja, men sannsynligvis på et såpass høyt nivå at cashflowen i spot selskapene vil være pen lesning for resten av 2019. Positiv guiding av både cashflow og (potensielle) utbytter vil påvirke prising over børs. Tror det er en fin "buy the dip" innen Lpg, selv om man skal ha et øye med Twitter, spesielt når man håndtere shipping aksjer.

Lng ratene kommer etterhvert , håper jeg. Kjøper både Flex og Nodl i dag, så det begynner å nærme seg en grense for eksponering i de to, i forhold til risiko håndtering.

Ps. Ser det sklir helt ut og jeg skal holde meg til tråden fremover :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 09:08 6263

Tviler på at kontraktene har noe med finansieringen ettersom det kan se ut som om de er av veldig kort varighet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.08.2019 kl 16:30 6426

Jeg har ikke Flex pr dags dato, venter på en god inngang. Kanskje kjøpe hvis den faller på Q2 resultatet? Jeg tror aksjen vil stige fra september til oktober også får jeg se om det er noen vits å beholde aksjen etter det ;) Det er nok mye usikkerhet rundt i verden som gjør at kursene ikke går opp. På mine estimater er det mye aksjer som er billige, men folk kjøper de ikke. Det virker som om folk skal ha høy risiko aksjer eller penger i fond/renter/obligasjoner. Kvalitets selskapene vil bli bedre priset etterhvert, når pengene fra de store investorene kommer tilbake til børsen. Med lave renter frem til 2030, må pengene inn på børsen igjen ;) Spørsmålet jeg synes er viktigst, er om disse pengene kommer tilbake til børsen når den står på 500, 700 eller 900 ;)

Hvor bra kontraktene til Flex er, vil vi finne ut på Q2 presentasjonen ;) Kan de ha kjørt fastkontrakter for å få best mulig finansiering?

Jeg venter mye dårlige Q2 rapporteringer nå, med gode kjøpsmuligheter ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 11:29 6533

En annen ting er at nå er det bare litt over en uke til Q2 2019 tallene presenteres og de blir sikkert ikke strålende for en lavsesong, men det blir spennende å se tallenes tale med 4 skip i fart (spot og Chart)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 10:53 6556

men vi må også ta i betraktning at tre av skipene, FLEX ENTERPRISE, FLEX RANGER, og FLEX RAINBOW går i faste kontrakter. Jeg vet i farten ikke hvor lenge, og hvor lønnsomme kontraktene er, men vi har slik det ser ut nå FLEX ENDEAVOUR, FLEX CONSTELLATION, og FLEX COURAGEOUS i spotmarkedet den kommende sesongen.
Ledelsen ville sikkert ikke kjørt de 3 førstnevnte skipene i faste kontrakter om det ikke var for at vi allikevel får tre skip i spotmarkedet.
De neste 2 skipene leveres ikke fra verftet før i Juni neste år så mye kan skje med Donald i førersetet før den tid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 10:26 6585

Har Flex, Hydro, Equinor, og ørlite Sdrl.
Har tro på Flex, men skjønner ikke hvorfor den skulle få det så tøft før helgen nå når nesten alle tror at ratene er på vei opp.
Det er bare få dager til FLEX COURAGEOUS er i fart også, og det er bra timing at den leveres fra verftet nå like før ratene kommer etter.
FLEX CONSTELLATION ble levert fra verftet for kort tid siden, og det har det vært helt stille om. Den har gjort sine første turer.
Vi har 1/3 mere tonnage nå en siste sesong, og det kommer til å vises på bunnlinjen vil jeg tro.
Har du lastet opp i Flex Frodon, når forventer du at vi ser positive bevegelser i kursen, eller frykter du vi skal lengre ned??

Hydro vet jeg ikke hva jeg skal si om, samme med Equinor - Alle er positive, men ingen ting skjer!
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.08.2019 kl 00:04 6692

Flex pleier stige i september, tror du den gjør det i år også? Hvor mye gikk du inn med? Skal du kjøpe enda mer i Flex?

Har du solgt Norsk Hydro eller har du de aksjene fortsatt?

Trump vet som regel hva mandagen bringer, skulle gjerne vært i den indre kretsen hans 🤩
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2019 kl 18:48 6776

Flex svinger noe voldsomt.
Sist den var under 100.- kr så gikk den fra meg, dette førte til at jeg nå i redsel for ikke å få tak i aksjer under 100.- kr. kastet meg over kjøpsknappen når den igjen kom under 100.- kr. forleden dag. Dette var tydeligvis for tidlig for nå er jeg allerede over 110 000.- i minus.
Kan ikke skjønne annet enn at det må komme en rekyl, men det er mye nerver ute å går blant investorene.
Gud vet hva mandagen bringer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.08.2019 kl 18:38 6783

Ja, da kan det være LNG som går først nå ;) Er du ferdig lastet i Flex? LPG kan få en siste dupp opp, eller så nærmer det seg rolig sesong i det markedet. VLCC ser ut til å starte et hopp opp nå, får håpe ratene stabiliserer seg på dagens nivå eller høyere på kort sikt 😊

Fin oversikt det, får følge med om de klarer å holde guidingen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare