IMO2020 - Hvilken selskap har dere mest tro på

Frodon
IMO20 26.07.2019 kl 10:19 32203

og hvorfor? Hvem av selskapene tror dere vil få mye høyere rater i sitt segment først? LPG ratene er mye opp, tørrbulk ratene har steget bra. Hvem av ratene vil stige mye utover og hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 08:27 7052

Vil ikke dette sannsynligvis gi høyere VLCC rater og lavere oljepris, hvis ikke noe annet endrer seg samtidig?

«Amerikansk produksjon (crude) ventes ifølge OPEC-rapporten å ta av i 4. kvartal 2019, etter åpningen av nye rørledninger fra Permian-bassenget til Mexicogolfen. Produksjonen ved årsskiftet ventes til 13,0 millioner fat per dag»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2019/08/USAs-oljeproduksjon-dundrer-videre
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 10:02 7009

Det er vel ikke umulig at OCY bunner ut på disse nivåene (tilsvarer vel mars 2016) men utbytte er noe annet. Ser ikke bort i fra at mange selskaper må kutte i utbytter når regnskapene blir dårligere. Om handelsuroen vedvarer så tror jeg ikke det blir utbytte i det store å hele. OCY har jo en sterk eier i Aker, men kursen i Aker har heller ikke strålt ettersom den har falt fra formidable 740 ned til 400.
Du må være noe i underbevisstheten til investorene som sier at de ikke skal ha aksjer som linkes mot olje, kanskje det ikke er sturent, ikke vet jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 11:18 6987

OCY har lange faste kontrakter, gjennomsnittet er på 10,9 år med backlog på usd 3,5 milliarder og mcap er på usd 849 millioner. Så hvis det skal gå dårlig her, må selskapene de har kontrakter med bryte avtalene. Da eier fortsatt OCY fartøyene. Utgangspunktet er at fartøyene er gjeldsfrie når de lange kontraktene er ferdig. Da kan OCY selge det eller leie ut med lavere kostpris. Husk at OCY tjener mer med lavere renter og høyere dollar. Rentene ser det ut som skal være lave frem til 2030 nå 😊 Grunnen til at aksjen har falt nå, er fordi FPSO’en har gått av en kontrakt og venter på ny langtidskontrakt med Aker Energy i Q1 2020. Hvis ikke kontrakten er signert innen den tid, kan utbyttene gå midlertidig ned fra usd 0,191 til usd 0,15. Det er også 2 av fartøyene som ikke tjener penger nå, pga de økonomiske problemene i Solstad. Der får vi mer svar 1 september. Og et 4dje fartøy går på korte kontrakter nå, i påvente av signering av langtidskontrakt når ratene blir høyere neste år. For de som er langsiktige, betyr ikke er midlertidig fall i utbyttene noe. Spesielt ikke når du kan få 13-14% i årlig utbytte i lang tid 😉 Etter 7 år har du fått like mye i utbytter, som du betalte for aksjen

https://www.oceanyield.no/Charter-Backlog
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 11:54 6954

Ett relativt retorisk spørsmål Frodon. Svaret er vel ja, men det kommer ann på i hvor stor grad.
Hvem vil importere denne oljen? (Tenker da på egenskapene til shale olje, samt hvilke skipsklasser som kan nå både eksport og import havn).

Til hvilken pris? (Når shale øker, så er Opec nesten programforpliktet til å minke sin for å nå likevekt i forhold til pris pr bøtte vs statsbudsjetter)

Tror det er viktig å dele Us shale inn i produksjonskapasitet og eksportkapasitet. Det ene påvirker selvfølgelig det andre, men mange journalister tror ofte at dette er det samme. Enten så mangler de forståelsen, skriver dårlig eller en kombinasjon av disse.

Eksportkapasitet kan godt vokse, mens produksjonskapasitet ikke vokser like sterkt. Her har man sagt at produksjonsøkningen er lik eksportøkningen. Det kan være, men det trenger det ikke å være.

I utgangspunktet er svaret ja, men i et dynamisk oljemarked så er nok ikke svaret like rett frem som en del vil ha det til.

Et lite eksempel er at dårlig eksportkspasitet har stengt mye shale inne i US. Opec har prøvd å motvirke høye amerikanske lagertall(lav pris) ved å eksportere minimalt med olje til US. Hvis da all denne "innestengte oljen" får flyte rundt, så bør vel amerikanske lagertall synke og oljeprisen kanskje øke på bakgrunn av dette?

Mange muligheter, men i utgangspunktet så har du rett med at økt eksport skal føre til lavere pris, men husk på at forskjellig olje har forskjellig egenskaper og er dermed etterspurt forskjellig.

Har også fått billig Flex, men sitter med et høyere snitt enn deg. Har blant annet fylt på med Bulk, Nodl og fikk første runde med Fro.

Ps. Et alternativ til Ocy er SFL. Har mye lengre fartstid en Ocy og har kommet seg sterkt igjennom det siste året med tanke på interaksjon med drillen 2.0. Ingen redusering av cashflow i sikte, bare et kjempe kjedelig bånn solid selskap som vokser.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 12:06 6949

Var det ikke SFL som skal skifte navn?
Selskapet er 20 % + i år, og da spørs det om det er det selskapet det er lurt å kjøpe nå når mange andre er 20-30 % i minus på samme tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 12:08 6981

Nja. De skiftet fra ship finance limited til SFL limited siden en del kunder trodde at de var et rent finansieringsselskap og de var lei av å fortelle verden at de faktisk er en skipseier.

Sjekk utbytte de har gitt eierne over de 20+ årene. Ingen grunn til å være redd med den trackrecorden. Forstår forøvrig ikke argumentet med alder på selskapet.

Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 12:43 6965

Mulig jeg har misforstått, men slik jeg har forstått det, skulle lednings systemet frakte olje ned til tank båtene, istedenfor å frakte oljen med tankbiler. Men absolutt et viktig tema du tar opp. Qec rapporterte at det eks blir mindre salg fra Canada til USA. Har du fulgt noe med på Venezuela i det siste? Er det noen sjanse for at olje produksjonen øker der igjen de neste årene? Lurer på hva som skjer med olje prisen hvis de øker produksjonen igjen og Iran får lov å selge olje til alle? Det virker som det er mer enn nok olje nå i hvert fall. Saudi trenger høy oljepris til børsnoteringen sin + balansere budsjettene sine (ca usd 80). Russland vil helst ha usd 60. Kostpris på produksjonen world wide varierer voldsomt. Hvor lenge kan deler av produksjonen fortsette å gå med tap? Vil de som går med tap klare å få ned kost pris, kan oljeprisen stabilisere seg på et lavere nivå. Jeg tror bunnen på olje prisen er rundt usd 50. Går prisen under dette nivået, vil det bare være midlertidig til produksjonen går ned pga betydelige tap. Sist oljeprisen gikk midlertidig ned, varte det ca 1,5 år til oljeprisen gikk opp igjen. Så da begynner AkerBP å se mer attraktiv igjen 😊

Tenker du å sitte med Flex til utbyttene kommer, eller er det rett ut etter 50% oppgang? Hvem valgte du innen bulk? Det er mye bra der, men jeg heller mot Gogl pga Fredriksen hver gang jeg skal ta valget 🧐 Fro landet nesten på håpet på kr 50, kanskje etter Q2? Fikk du dem på ditt mål kr 58? 🤩

SFL er absolutt er bra alternativ til OCY, men jeg tror kursen vil stige mer i OCY de neste 12 månedene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 13:49 6946

NEKKAR (NKR, gamle TTS) eier Syncrolift - markedsleder paa aa heise skipene opp av vannet for installering av Scrubbers. Regner med gode tall der fremover, I tillegg til syncrolift og intellilift (51% eierandel) har selskapet NOK 7+ i net cash. Tenker verdier for over NOK 10 totalt. Handler til stor rabatt 6.50 - selv etter dealen closet nylig. Druknet vel litt i generell markedsuro.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 13:50 6956

Nei, tror ikke du har misforstått. Er vel heller jeg som ikke liker å være så bombastisk som den Hegnar artikkelen, når det kommer til det meget dynamiske oljemarkedet.

Venezuela er et dødt løp nå og jeg tror ikke de blir en stor produsent igjen i de nærmeste årene. År med underinvesteringer og kunnskapsflukt er en tung båt å snu. Absolutt mulig, men det fordrer kanskje et regime skifte før det skjer og det er en helt annen gate enn fallende olje produksjon. Jeg tror heller ikke Iran vil være en utfordrer, før eventuelt etter at Trump har tapt presidentvalget. Om det skjer vet vel ingen?

Flex skal jeg ikke sitte i til det kommer utbytter. Mest fordi det er et vekstselskap, slik at jeg tror ikke noe på utbytte før om en stund (2020/2021). Alt av tilgjendlig cash bør brukes på å øke flåte og skaffe seg god låneavtaler. Bygge selskapet først, så nyte fruktene. Jeg sier heller ja, takk til 50%, så får vi se. Flex er et selskap med potensielle gode fremtidige utbytter, men jeg velger heller å sikre gevinst om mulig nå i år. Fredriksen systemet har jo bestilt flere Lng baljer, som på et eller annet tidspunkt overføres til Flex.

Star Bulk, Golden og 2020 bulkers er selskapene i bulk sektoren. Burde muligens funnet et supramax selskap til kornhøsten, men det var dette med tilgjengelig cash og risiko. Ikke nevn Jin, for makan til søppel skal man lete lenge etter.

Fro håper jeg vi får billigere når rapport legges frem, men som sagt før, så tviler jeg. Target på 58 var ikke så langt unna bunnen, men spørsmålet er jo om dette var den endelige bunnen for høsten 2019? Har kjøpt en del, men mangler ca 50% av det jeg har satt av til Fro foreløpig.

Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 15:24 6928

Vil ikke Kina kjøpe oljen til Iran, som et stikk til USA, pluss de trenger oljen? ;) Hva slags konto handler du med? Investeringskonto? Det er så mange av disse selskapene som utløser skatt, noe jeg ikke er fan av. Liker bedre å reinvestere, få skjermingsfradrag og avkastning på gevinstene ;) 2020 venter jeg med, selv om den sikkert kommer til å stige på forventning om at det blir bra om et år 😊 Jin står ikke på watcjliste engang. Hvor lavt vil du ha Fro, hvis ikke 58 var billig nok? 😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 15:40 6943

Det er ikke lenge siden den var i 42.- men dit kommer den ikke uten at Donald steller til mere og større problemer ;) 52/54 derimot er innen rekkevidde.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
17.08.2019 kl 15:51 6782

Kina kjøper iransk olje i dag og som jeg har sagt før, Kina driter fullstendig i hva Us måtte mene. De statlige shipping og raffineri selakapene trenger ikke å bry seg nevneverdig om amerikanske sanksjoner. De har dog halvert sin import fra ca 700 000 bøtter til ca 350 000 bøtter gjennom sommeren, men er fortsatt største importør av iranske bøtter og kommer sannsynligvis til å vøre det i lang tid fremover.

Har noen forskjellige typer konto og er med på det du sier angående utsatt skatt og selskaper som er registrert på utsiden av EU/EØS, men det styrer ikke nødvendigvis hvilke selskaper jeg investerer i, bare mengden papirarbeid og skatt som påløper hvert år. Å betale skatt er jo egentlig en god ting, da det betyr at posisjonen har vært riktig :)

Angående Fro så er det ikke mer enn min strategi i forhold til at jeg tviler på at jeg klarer å treffe bunn og topp 100%. Da kjøper jeg over en periode og selger over en periode. Jeg bruker med andre ord flere kroner på kurtasje i håp om å kunne få et best mulig snitt. Nå vil jeg f.eks vente med resten av de 50% frem mot rapport og håpe at det kommer en nedtur. Hvis det ikke skjer så har jeg to valg. Enten å ikke kjøpe mer og bare sitte med det jeg har eller kjøpe på et høyere nivå. Å treffe på 58 kroner target er egentlig mest flaks ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 17:36 6620

Hehe, på tide vi lærer oss kinesisk snart? ;)

Jeg må si det er noe skikkelig dritt med ASK og ikke kunne handle aksjene på utsiden av EU/EØS. Det blir mye frem og tilbake og overføringer og jeg handler nok med lavere beløp i selskapene på utsiden, pga ferdighetene til disse kontoene. Skatt er en bra ting, utsatt skatt er en genial ting :) Skattesystemene blir også endret underveis, så med litt flaks trenger vi ikke skatte av gevinstene fra ASK ;) Jeg bygger opp ASK kontoer med utbytter, slik at utbyttene kan stå igjen og generere utbytter på utbyttene. Etterhvert kan jeg ta ut beløpene som er satt inn skattefritt, og investere de på nytt et annet sted.

Du er ikke redd Fro løper ifra deg nå? Skipsaksjene begynner å bevege seg oppover igjen :)

Det ser ut som noen har lest på tråden vår og skrevet om det i avisen!!

BørsXtra mandag

«Flex LNG var ukens selskap i lørdagens Finansavisen. Avisen skriver at aksjen er på det laveste siden 2015, men påpeker at høsten er høysesong for LNG-frakt og henviser til kommentar fra analytiker Eirik Haavaldsen i Pareto om at det kan det være gunstig å posisjonere seg nå ettersom aksjen de to seneste årene har steget med 40–50 prosent fra slutten av tredje kvartal og inn i fjerde kvartal. I dagens marked kan iht analytikerne langtidskontrakter (perioderater) tegnes til rundt 80.000 dollar pr. dag, som igjen vil kunne gi en inntjening på 29 kroner pr. aksje når hele nybyggprogrammet til Flex LNG er på vannet. Alle 11 meglerhus som følger aksjen anbefaler kjøp med et gjennomsnittlig kursmål på NOK 178. Dog skal nevnes at optimismen til LNG-frakt var større for et år siden, handelskrig, mild vinter og prisfall på LNG har dempet denne. (Finansavisen)»
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
19.08.2019 kl 20:21 6398

Fro har steget meget pent og jeg er glad jeg fikk kjøpt. Kjøpte noe mer i dag og vil vel ikke si den gikk ifra meg? Kunne sikkert vært litt tøffere med kjøpene nedover, men det er alltid lett å se i etterkant når det har snudd. Jeg mener fortsatt jeg gjorde det riktig i forhold til hvordan stemningen var for noen dager siden, så får det heller bli litt mindre aksjer enn det var satt av cash til i første omgang. Alltids nye muligheter til å tape penger ;)

Seadrill gikk derimot ifra meg med 25% på to dager. Får være en trøst at jeg var i nærheten.

LNG, LPG og tankrater stiger, samt Olje snuser på 60 tallet
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Noni
19.08.2019 kl 20:34 6375

Det var mange spørsmål, jeg får bare si vet ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.08.2019 kl 07:29 6294

Hehe, den ser billig ut hvis ratene blir slik de spår i 2020 og ratene ser veldig bra ut nå ;)

Det ser ut på tallene idag at det var bra du ikke gikk inn i Seadrill, men aksjen stiger kanskje på de store tapene også?
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
20.08.2019 kl 11:30 6212

Hva mener du?

Tallene til drillen var bedre en både forventning og selskapets egen guiding fra Q1. Ja, de taper penger, men det er ikke nødvendigvis det som er det viktigste når sektoren har ligget med slagside de siste årene. Jeg har nå gått glipp av ca. 30%, så det er fortsatt surt at jeg ikke fikk med meg det klippet, men det vil komme flere muligheter til å tjene penger på feilprising av drillen i tiden fremover. Det var vel heller ikke tiltenkt som en long long posisjon og jeg hadde vært ute i dag, hvis jeg hadde holdt så lenge. Spør surik :)

Neste kvartal blir også levert med røde tall fra drillen og hvis man er nervøs for syklisk aksjer(perioder med røde tall) så er jeg enig i at man burde holde seg borte. Sykliske bransjer er ikke noe man lærer på første forsøk og man kan tape mye penger uten å lære noe som helst :)

Hva består porteføljen din av Frodon, hvis det er lov å spørre om?

Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
elderlywoman2
20.08.2019 kl 11:35 6209

FLEX LNG
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.08.2019 kl 19:10 6123

Jeg er ikke veldig fan av selskap som går med store underskudd, spesielt ikke når de går med milliarder i underskudd på 3 måneder. Selvfølgelig litt bedre når eieren er John Fredriksen, men da skal man vite hva han er investert i. Han kan stå som eier på lån og obligasjoner i bakgrunnen, slik at en utvanning av aksjonærene ikke er det verste for han selv. Den store faren med disse underskudd selskapene, er hvis de ikke klarer å gå med overskudd igjen. Da blir det vanskelig å hente inn tapet på aksjen. Jeg har gått på smeller på slike aksjer før, også i Fredriksen selskap, så det skal vanvittig mye til at jeg går inn i slik ekstrem risiko aksjer igjen ;) Det der med "bedre enn ventet" er det største sprøytet, haha, ja, bedre enn ventet fra hva Fredriksen og vennene hans fikk markedet til å tro ;);)

Jeg har mange forskjellige porteføljer, kortsiktig portefølje, langsiktig portefølje, utbytte portefølje, selskap som "snart" starter opp med utbytter, fonds portefølje og pensjons portefølje. AkerBP, American Shipping, Avance, Axactor, Bonheur, BW LPG, BW Offshore, DNO, Flex LNG, Frontline, Golden Ocean, Hunter, Norsk Hydro, Ocean Yield, Okeanis Eco Tankers, Selvaag Bolig, Sparebank 1 Nord-Norge, Sparebank 1 SMN, Sparebank 1 BV, Storebrand, TGS, Vistin Pharma, Dnb Teknologi, ODIN eiendom C, ODIN Flex C, ODIN Konservativ C, ODIN Aksje C, ODIN Global, ODIN Norge, Holberg Norge, Holberg Global A, Dovre Inside Nordic, Nordea Stabile Aksjer Global Etisk, Vekterfond Aksjer I og BlackRock Global Funds - World Gold Fund A2. Mao, bare no småtteri her og der :)

Her er en liten oversikt med tanken bak eks en utbytteportefølje. MYE gode tips fra flinke investorer på den tråden:

https://forum.hegnar.no/thread/8461/view/0/0?page=3
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Surik
21.08.2019 kl 11:52 5989

Seadrill har gått utforbakke i likhet med alle andre riggaksjer det siste året. Man skal ha nerver og kløkt for å tjene penger på de kursbevegelsene men det er vel mulig.
Holder meg unna, men du vaker altså rundt i sivet der Empire? Hugger til når bunnen skrapes, en rask svømmetur til overflaten, kanskje et lite hopp opp i lufta og så spytte ut.
Hmm, tror jeg skal pakke stanga, grave opp noen meitemark og dra inn i marka til helgen. På tide å fange maten selv når det går så som så på børsen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
21.08.2019 kl 19:34 5905

Spennende og følge med nå og om IMO 2020 gir en etterlengtet og ytterligere boost fremover

Odfjell SE 2Q19: Improved results from Odfjell Tankers as spot and COA rates begin to recover.

Odfjell SE today reported its results for the second quarter of 2019. The results reflect an improving chemical tanker spot market and improved contract renewal rates.

Highlights for the second quarter of 2019:

•The chemical tanker market continued to improve
•EBITDA of USD 57 million, compared with USD 47 million in 1Q19
• EBITDA of USD 50 million from Odfjell Tankers compared with USD 40 million in 1Q19. Excluding the effect from IFRS 16, Odfjell Tankers EBITDA improved to USD 37 million in 2Q19 vs USD 27 million in 1Q19
• EBITDA of USD 6 million from Odfjell Terminals compared to USD 7 million in 1Q19
• Net result of USD -10 million compared to USD -15 million last quarter
•Spot rates on main trade lanes improved by 7% compared to 1Q19, and Odfjell's COA rates (renewals) are up 6% YTD 2019

"We are pleased to report continued improvements in our results for the second quarter. The improvement in both spot and COA rates are still modest, but we continue to believe that we are at an early stage in the recovery of the chemical tanker market. We expect the next quarter to be slightly affected by
seasonal slowdown in the chemical tanker market, but we still expect to report figures in line with the second quarter", said Kristian Mørch, CEO of Odfjell SE.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2019 kl 20:10 5880

Når regner du med at kjemikale tank tar av i forhold til IMO2020? Det ser ut som Odfjell ikke forventer noe action før tidligst Q4 2019?

"Vi er fornøyd med å rapportere om fortsatt resultatforbedring i andre kvartal. Forbedringen i både spot- og kontraktsrater er fremdeles beskjeden, men vi tror fortsatt at markedet for kjemikalietankskip er i en tidlig fase av ett forbedret marked. Vi forventer at neste kvartal blir noe påvirket av sesongmessig nedgang i kjemikalietankmarkedet, men vi regner likevel med å rapportere tall på nivå med andre kvartal, sier Kristian Mørch, administrerende direktør i Odfjell SE"
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
21.08.2019 kl 22:17 5814

Skulle ønske det hadde vært som fisken denne gangen. Men det som går opp, kommer også ned. Det blir nye muligheter i drillen fremover, så jeg sover godt. Jeg tror som sagt vi er i bunnen nå og jeg ser for meg en opptrend fremover innen drilling. Ikke gull og grønne skoger i morgen som mange tror, men en reprising over en lengre periode, der også noen selskaper vil takke for seg.

Du lurer ikke meg når du sier at det går så trått at man må grave etter mark. Jeg tror du er i samme posisjon i de aksjer du har nå, som når du var i tank i fjor på denne tiden. Du eksponerte deg mer enn du var trygg på, men landet med 20 i stil for 2018 etter hva jeg kan huske.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
22.08.2019 kl 00:09 5765

tipper samtidig som produkttank markedet med kanskje en liten forsinkelse siden det kan ta litt mer tid før sving tonnasjen er ute
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Surik
22.08.2019 kl 11:17 5637

18 kanskje, husk jeg gikk på en liten smell i Hoegh LNG.
Tror vi er på noenlunde linje når det gjelder trua på rigg fremover, jeg er ihvertfall bull på lang sikt. Ser over siste "Økonomiske utsikter" fra DNM, de reviderer ned oljeetterspørselsveksten til 0,8 mb/d i år og 1,1 mb/d for 2020 før det øker igjen. På ett tidspunkt må vel fall i oljeinvesteringer over flere år merkes på tilbudssiden også? Oljeprisestimatene er på 66 USD/bbl, 64 og 68 (brent) for 2019-2021.
Det er jo bare estimater og høyst usikre sådanne, blir interessant å se hva fasiten blir og hvorvidt etterspørselen etter rigger øker.

Vedrørende denne tråden og IMO2020, er det noen som har sett på Philips 66? Har hatt det litt halvveis i kikkerten en stund (etter at Buffet solgte en større post for noe tid siden) uten å hatt tid til å gå i detaljene. Historisk en spin-off av ConocoPhilips, driver flere store raffinerier, rørledninger og terminaler.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2019 kl 09:46 5548

Ser ut som du får sjansen i SDRL igjen Empire :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2019 kl 20:04 5492

Hvordan klarer du å se lyst på sitasjonen slik som nå Surik?
Ser bekmørkt ut i rigg nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Surik
25.08.2019 kl 01:31 5373

Albert Kåre J,

betimelig spørsmål du stiller.
Jeg er ikke udelt positiv til rigg.
Men det er enkelte riggaksjer som er billige nå til tross for en eventuell fremtidig nedskrivning av riggverdiene.
Lar det være opp til deg å finne ut hvilke.
Det er ikke et spørsmål om verden trenger olje og gass men hvor det skal komme fra. Jeg er overbevist om at Permian ikke kan forsyne hele verden og at offshore boring ikke er et tilbakelagt kapittel.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2019 kl 08:56 5312

Selv om risikoen er gigantisk så kjøpte jeg litt DSRL på fredag, og når jeg i tillegg har AKSO så føler jeg at jeg har tilstrekkelig med offshore selv om AKSO ikke er rigg i den forstand.

Nå er det bare å stålsette seg for mandags morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
25.08.2019 kl 09:31 5290

Ja, det blir nye runder i drillen, det har jeg aldri vært bekymret for, men da må dagens aksjonærer selge seg billig ;)

Tror du har kjøpt litt tidlig Albert K, både med tanke på en eventuell bounce fra drillen, men også med tanke på at Twitter kongen og hans kinesiske venner var i gang på fredag, så jeg tipper drillen ned gode 5% på mandag, som mye annet på verdens børser. Kanskje jeg kjøper drillen på 12 kroner etter at det har rast fra seg
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2019 kl 11:33 5236

Situasjonen forverret seg vel litt som følge av Donald meldinger etter at jeg kjøpte, så jeg rakk å komme i minus på drillen, men tror ikke det blir 5 % nedgang fra åpning, om det da ikke krakker fullstendig i ASIA. Det kan fort komme positive meldinger av generell art før åpning mandags morgen, også.
Donald har det med å korrigere etter at han har sakt noe dumt og blitt uvenner med resten i sandkassa.
Det er ikke bare negativt alt som leses om rigg for tiden. Om det stenges ned rigger i USA pga. dårlig lønnsomhet, så er det rom for at andre settes i drift andre steder, og som igjen kan gi kontrakter til drillen eller andre, men det har vel neppe innvirkning på åpningen mandags morgen.

Om drillen skal i 12 kr uten at det kommer selskapsspesifikke negative meldinger, så er det ikke bare drillen som faller, det er nå helt sikkert
Investorene sitter med tap, og de er livredde for å bli med lengre ned, men på samme tid er de redd for å ikke bli med på en eventuell rekyl opp også.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2019 kl 11:40 5232

Alt henger sammen med alt er det noe som heter, og dette er ett eksempel
Økte toller

I E 24 står det i dag at;
Fredag besluttet Kina å øke tollen på amerikanske varer verdt 675 milliarder kroner. De nye tollene er på 5–10 prosent, og råolje og soyabønner skal være blant produkter som får en toll på fem prosent med virkning fra 1. september. Resten av tollene blir innført den 15. desember.

Om det er slik at det blir økt toll på olje fra Amerika til Kina så vil det medføre at den oljen må produseres andre steder, og det kan jo generere at flere rigger settes i drift også, ikke bare at transporten av olje endrer mønster fra/til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.08.2019 kl 20:33 5156

Hvordan vil det påvirke shipping markedet hvis England skal begynne å frakte varene sine til USA?

«Storbritannia trenger sårt en handelsavtale med USA når de etter alt og dømme melder seg ut av EU og det indre markedet i oktober»

https://aksjelive.e24.no/article/qLbbvE
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2019 kl 20:42 5149

Fra før feite Amerikanere skal begynne å stappe i seg "Svinepai", høres ut som en god forretningside.
Det blir vel frysekontainere det da vil jeg tro, eller kanskje fly.
Mange av Containerskipene går jo i ruter som tar flere måneder, så da er paien gått ut på dato når den kommer frem :-) he he
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.08.2019 kl 22:16 5097

😂😂 Sikkert mange grunner til at de ikke handler derfra fra før og det ser ikke ut som Johnson gadd å sjekke ut grunnen bak heller 🙈 Jeg tror det blir tidenes korteste lederskap i England i nyere tid 😜 Hvis han får til noe som helst som hjelper England, blir jeg overrasket...
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
26.08.2019 kl 08:30 5000

Hva tenker du om drillen i dag da Albert?

Asia relativt tungt ned, oljen har mistet 60 tallet og jeg tror det blir en tung dag for mange selskaper, inkludert drillen.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Kraftig-boersfall-i-Asia2
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2019 kl 08:38 4990

Asia er mere volatil enn USA, og det føles ikke så galt at Asia faller 2 % som om USA gjør det samme.
Vi får bare vente å se hvor mange som kaster seg på og selger, så du tippet ned 5 % tidligere, er ikke det vel mye?
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
26.08.2019 kl 08:42 4982

Ordet er vel tippet ja. Jeg tipper 5% ned for drillen.

Jeg ser forøvrig at jeg kanskje har vært litt flåsete med deg i mine innlegg og jeg beklager det. Det er aldri hyggelig å sitte i minus og det er bra å se at du ikke tar det så tungt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.08.2019 kl 16:21 4874

Hva skjer med Team Tankers idag? Ned 14%
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Empire
26.08.2019 kl 16:35 4860

De dårlige selskapene vil rase mest?

Team tankers, selskapet som skulle være ett kjapt asset play. Kjapt inn og kjapt ut av skip, med kjappe penger på bok. Alt skulle være så kjapt og deilig for aksjonærene. Eller som historien egentlig ble, middelmådig drift over flere år med en middelmådig flåte ;)

Albert K
Ja, hva sier du? Ned hvor mange prosent på åpning? Gikk bedre utover dagen da og er i pluss i Us nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare