REC - Dagens kommentar 16.03.18

AntonBerg
REC 16.03.2018 kl 08:31 8389

GCLs R&D kostnader hopper i taket. I 2017 brukte de mer penger på å forsøke å utvikle ny teknologi. Herunder gikk mye penger med til å forsøke å få til FBR-teknologi, både sin egen og den fra SunEdison. Total brutke GCL hele 151 MUSD på R&D i 2017, der mestparten handlet om FBR. Dette viser hvor viktig FBR-teknologien er og hvor desperat GCL var på å forsøke å få den til å fungere. REC er det eneste selskapet i verden som har erfaringen og kunnskapen til å vellykket ha kommersialisert FBR-teknologien. REC har et enormt teknologisk forsprang innen polysilicon/monosilicon nå. Norske investorer har imidlertid ikke skjønt det ennå og trader vekk aksjer til konkurspris - det til tross for at selskapet heller ikke går konkurs.

FBR-teknologien kan erstatte Siemens-teknologien. FBR-teknologien har høy verdi.

https://www.pv-tech.org/news/gcl-polys-rd-expenditure-skyrockets-in-2017

GCL produserte 74,818 MT i 2017 hvorav 7,316 MT ble solgt til eksterne kunder. I 2016 produserte de 69,345 og solgte 9,951.
Gjennomsnittlig ASP uten VAT var 15,5 mot 15,0 året før.
De produserte 23,902 MW med wafer mot 17,327 MW året før. De solgte 23,417 mot 17,518. ASP uten VAT her var 0,134 mot 0,164.

REC selger betydelig mer til markedet enn GCL som primært bruker opp sin polysilikon.
GCL forsøker å produsere mer høykvalitet for å erstatte sitt behov for importert polysilikon (Wacker, OCI).

Fremover handler det om å være godt posisjonert for MonoSi Teknologi hvor FBR og CCZ er sentrale. I 2017 hadde MonoSi en markedsandel på 28 %. I 2022 er den estimert til 41 %. Markedet går dermed mot høyere kvalitet.

GCL is working to integrate SunEdison’s leading technologies with our own and applying such leading technologies with custom-made, lower-cost Chinese equipment. GCL sier litt om FBR i sin presentasjon, men sier ikke noe om substansen utover det vi allerede vet. SunEdison klarte aldri å demonstrere at de kunne kommersialisere FBR. GCL prater heller ikke om sin egen FBR-utvikling, men viser til SunEdison. GCL sier ingenting om hvor mye FBR semi-grade de kan produsere.

http://gcl-poly.todayir.com/attachment/201803152010041703628627_en.pdf

Norske investorer bør anerkjenne betydningen av at REC har klart å kommersialisere FBR-B.


I følge GCL
- Global PV installations in 2017 reached 102 GW, an increase of 25% as compared with that of 2016.
- China for the first time, has installed over 50GW, of which the distributed installation increased over 400% yoy
- In 2018, Global PV installation is expected to hit 106 GW, and China is expected to continue to account for around 50% of newly installed capacity
- By 2020, cost of all renewable power generation will be competitive with fossil fuels
- Global PV cost has fallen by 73% since 2010
- PV cost is expected to be cut in half and as low as 3 US cents per kWh or less within the next two years
- The current cost of fossil fuel power generation ranges from 5 to 17 US cents per kWh; by 2020, the cost of all commercialized renewable power generation will range between 3 and 10 US cents per kWh
- Record-low PV prices in Abu Dhabi, Chile, Dubai, Mexico, Peru and Saudi Arabia have made 3 US cents per kWh the new benchmark

Redigert 19.01.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2018 kl 08:53 8217

Dette må jo være den endelige bekreftelsen for de som ev fortsatt lurer på om FBR er fremtid. verden største poly produsent kjemper som du sier desperat for å få til egen FBR teknologi. Egen polyteknologi vil vel i et best case scenario hvor alt går perfekt resultere i en fabrikk om 5-6 år.
Man lurer på om de skulle kunne klare å få til noe i Sun Edison fabrikken (som vel er stort sett ferdig bygget). At det vært meget stor problemer der er jo helt klart, men det er vel ikke helt utelukket at de klarer etter hvert å få noe til der. Uansett vil det sikkert ta flere år best case det også. Det enkleste ville vel være å legge et bud på rec og bli ferdig med saken :-)
Slettet bruker
16.03.2018 kl 08:54 8203

dobbel
Redigert 16.03.2018 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2018 kl 08:56 8179

Veldig bra informasjon. Slik jeg forstår det, har REC de fabrikkene de trenger for å generere en inntektsstrøm som er synlig for analytikerne. Hvis de selger flere FBR lisenser blir også inntektsstrømmen enda større. Analytikerne har vært opptatt av RECs evne til å tjene penger. For meg ser det ut som om alle problemer er ryddet av veien og at vi snart kan få en rekke positive REC analyser vedr inntjening og stigende aksjekurs. Blir nok mer naturlig å ta inn fabrikk verdiene i vurderingen av aksjekurs når REC kan vise at de faktisk tjener penger (på en måte som analytikerne kan forstå).
AntonBerg
16.03.2018 kl 09:04 8126

Hvis markedet for MonoSi går mot halvparten i forhold til PolySi, vil behovet for 9N-11N øke kraftig og FBR-granules med RECs monosilane-baserte teknologi vil få et større marked.

Taperne blir solar-grade-produsenter på lav kvalitet 6N-8N. Det innebærer at store volumer med kapasitet på lavere kvalitet blir mindre relevant, mens høy kvalitet er forbehold noen få produsenter som har teknologien og infrastrukturen.

RECs FBR-teknologi er "superior" og i god posisjon for markedet fremover.
Redigert 16.03.2018 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
16.03.2018 kl 09:09 8080

I 2014 ble følgende sagt om FBR vs Siemens. Da var REC, GCL og SunEdison alle sammen på vei med masse FBR-kapasitet i teorien. Kun REC har faktisk gjort det i realiteten.

FBR ville da ta en stadig økende andel av markedet.

- Siemens process remains mainstream until 2020
- FBR share will increase new capa w/ FBR
- Other technologies (like umg) Current no visible cost potential

http://www.itrpv.net/.cm4all/iproc.php/ITRPV_2015_allcharts.pdf?cdp=a

som følge av at GCL og SunEdison ikke fikk på plass FBR-kapasitet som annonsert måtte FRB-markedsandelen justeres ned

http://www.itrpv.net/.cm4all/iproc.php/ITRPV%20Eight%20Edition%20Presentation%202017.pdf?cdp=a
Redigert 16.03.2018 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Ebit
16.03.2018 kl 09:12 8058

Absolutt relevant innlegg i disse shorting og trading tidene.
Enkelte ganger skulle en nesten tro at dette uvesenet var kjøpt og betalt av Kina
AntonBerg
16.03.2018 kl 09:13 8037

Det må bero på en inkurie at tradere forsatt selger aksjer til 1,40. Mangel på kunnskap er årsaken ;)
Redigert 16.03.2018 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Maxmakker
16.03.2018 kl 09:21 7973

AB
Takk for god og saklig info! Du legger mye jobb i dette her.

Et spørsmål:
Har du formening om paneler? Skal støtte mono-produksjonen med installasjon av 42 paneler på tak. Man blir litt nerdete når det kommer til stykket og kost/nytte-fornuften drar i alle retninger:) Jeg står nå ved følgende valg: Fornuftige og svært gode Trina-paneler vs Q Cells og REC.

Q Cells er dyrest, med REC hakk i hæl og Trina som desidert vinner (35k spart). Følgende link er en sammenligning av effektivitet + + ..Her er det marginale forskjeller men på PTC scorer Q Cells lavere av en eller annen grunn. Alle tre har gode garantier og Trina særlig får skryt for oppfølging i ettertid.

http://www.solardesigntool.com/compare-solar-panels-modules.html;jsessionid=AFF9E1E00BA5802FFEC086F906F01978?submit=Compare+Solar+Panels&modules=4188&modules=3770&modules=3547&_modules=on&compare=true

Ka du/dere trur? :)
AntonBerg
16.03.2018 kl 09:27 7938

Jeg bruker 2 minutter ;)

Skal du ha paneler på taket må du vurdere pris vs. kvalitet. Du må vurdere om pristillegg for ekstra kvalitet er verdt formålet ditt. RECs moduler er kjent for sin kvalitet. Om du regner med å skifte ut panelene med nye om 15-20 år så er kanskje pris viktigere.

Salg av moduler i Norge er ikke min greie. Jeg vurderer å gjøre hytta fornybar med både sol på taket og en vindturbin med batteripakke. Men det er dyrt i Norge per i dag.
Slettet bruker
16.03.2018 kl 09:31 7904

AB: Nå er det meste av usikkerhet for REC fjernet og vi kan begynne å fokusere på RECs evne til å tjene penger. Hvilket tidsperspektiv har du med tanke på utbytte? Når tror du REC starter med å betale utbytte til sine tålmodige eiere?
Polygon
16.03.2018 kl 09:37 7866

Det var en i salen som spurte JUM om dette på siste GF. Da bare lo han. Fakta.
Slettet bruker
16.03.2018 kl 09:41 7835

JUM kan ikke forplikte seg til svaret. AB kan analysere seg frem til et fornuftig svar:)
Redigert 16.03.2018 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
16.03.2018 kl 09:44 7804

Jeg driter i hva traderne tenker i dag, for jeg er mentalt sett 12 måneder frem i tid. Dagens aksjekurs er alltid basert på hva som har skjedd 200 dager tidligere... ikke hva som kommer til å skje de neste 200 dagene. Og det er jo fremtiden traderne strengt tatt skal spekulere i, ikke kopiere mønstre på handel fra i fjor.

Den finansielle risikoen i REC vil være borte når selskapet er refinansiert. Undertiden har jeg alltid sagt at REC ville bli refinansiert uten at noen trodde på det.

Jeg tror ikke du skal forvente noe utbytte med det første. Dine forventninger bør heller være knyttet til at selskapet gjør det bedre, at tallene går i riktig retning og at selskapet vokser på sikt. Du vil heller at penger skal gå til Yulin-andel og FBR-B ekspansjon ved Moses Lake enn at du skal få et utbytte. Men man vet jo aldri, et potensielt salg av assets er spennende om vi skal tenke som finanshaier som vil ha raske gevinster.

Fokus bør være at REC har greid å utvikle FBR-B teknologien som nå kommersialiseres. REC har per i dag monopol på den teknologien som er neste generasjon for polysilion-industrien. Da fortjener ikke REC stemplet som den sorte andungen. Rent operasjonelt så har REC faktisk ganske gode prestasjoner på tallene for 2017 som forbedrer seg i 2018. REC var i omstilling i 2015-2016 så genererte EBITDA-underskudd midlertidig (som forventet) og som markedet forsatt ikke har klart å legge bak seg. REC er en traderaksje og tradere er ekstremt sensitive bipolare mennesker. Når traderne etterhvert blir trygget på at REC ikke går konkurs, at selskapet blir refinansiert og at tallene er blå fremover så vil mentaliteten til traderne snu seg fra dagens ultrapessimistiske verdenssyn på 1-tallet til et noe mer balansert syn... og kjenner vi traderne rett så vil det så blir erstattet med et ultrapositivit syn. Vi har nå en shorterboble som sprekker. Om 2 år kanskje vi er en luftballong. En aksje kan gå fra et ytterpunkt til et annet på relativt kort tid alt ettersom hvilken vei vinden blåser.

Om du har bunnsolid inngang... merk bruken av ordet bunn... hehe... så kan du nå bare lene deg tilbake og ta livet med ro. La tradere være tradere, som du ser av omsetningen så kannibaliserer de hverandre. Øker omsetningen så øker kursen, faller omsetningen så faller kursen på ingenting. Assets er underpriset. Ting snur. Traderne vil være de siste som kommer inn døra.
Preben_
16.03.2018 kl 09:48 7766

Fest blikket til skjermen gutter og jenter, og følg med utover dagen.
Say no more!
Ramajama
16.03.2018 kl 09:49 7756

Uka med forhandlinger er vel over, satser på at de rekker å kommunisere ut det glade budskap før børsen stenger.
bug11
16.03.2018 kl 09:50 7743

Til forskjell fra utbytte, kan det være håp om tilbakekjøp av aksjer? Dette vil jo gi kapitalgevinst for folk på sikt, øke eierandel for JUM uten at han trenger å handle mer, og bidra til å få langsiktighet i investeringene.

Note: Jeg er ferdig hamstret, 25% mer enn min egen investeringsfilosofi tilsier.
Slettet bruker
16.03.2018 kl 09:51 7738

Kan vel være at meldingen blir publisert så snart resultat av bond er klart og at de altså ikke venter til etter børs stengetid da det ellers er overhengende risiko at noen veit mer enn andre.
AntonBerg
16.03.2018 kl 09:51 7728

@rama

Jeg tror ikke du skal ha som hovedscenario at REC gir ut en selskapsmelding om refinansiering med det første. Men det er jo lov å håpe. Det er teoretisk mulig. I praksis vil ting nok bli mer avklart over litt mer tid.

Men dere er deres jobb å være forberedt på muligheten. Omsetningen er lav, og da haster det for folk som vil posisjonere seg med større volumer. Kursen stiger også nå på lav volum, så om man vil ha mest mulig billigst mulig må man jo vurdere hva man skal gjøre. Vi har bevegd oss opp fra 1,35... da må traderne vurdere hvor sannsynlig det er å synke ned dit igjen eller om 1,45-1,50 er neste slagsmål.


@bug

Hadde jeg vært CEO med noen millioner til overs hadde jeg nok hatt en aktiv tilbakekjøpsplan av aksjer for å være aksjonærvennlig. Jeg hadde også hatt en kvartalsvis utbyttepolicy, selv om utbyttet ville være marginalt. Det hadde gjort aksjonærene mer happy. Kursen ville da styrket seg. Jeg ville også spleiset aksjen 10 til 1 slik at hver aksje fikk større underliggende verdi og ble mindre tradervennlig.
Redigert 16.03.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2018 kl 10:05 7659

Inngangen er bunnsolid og jeg kunne tenke meg å pensjonere meg i løpet av 10 år:)
AntonBerg
16.03.2018 kl 10:06 7651

En ting som taler for at REC vil kunne annonsere utfallet av investormøtet før enn senere, er at man ikke vil at ulike deler av markedet skal sitte på ulik informasjon. Ryktebørsen kan fort begynne å løpe.


Jeg er derimot ikke så opptatt av at REC f.eks. kommer med en selskapsmelding nå som sier at bond er i boks eller ikke. Jeg er mer opptatt av at prosessen er i gang og hvilke strategier selskapet følger for å oppnå målet i september 2018. En form for refinansiering blir det uansett. REC må jo også jobbe for å få i stand en god avtale for seg selv. Men man går neppe i investormøter med parter man allerede har sondret spørsmålet med om man ikke har en forståelse av de ytre rammer for en potensiell mulighet til å bli enige. Så vil detaljer ta tid å utarbeide.

De fleste av dere ville forventet at REC ville annonsere en refinansiering to uker før forfallet i september. Nå kan vi ha en løsning på plass allerede i april med forhandlinger i gang i mars.
Redigert 16.03.2018 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2018 kl 10:37 7507

Vi bør absolutt forvente en snarlig melding fra selskapet vedr obligasjonslånet.
I fjor høst tok Scatec Solar et obligasjonslån (usikret) på nok 750 mill. Dette ble offentlig ca 1 uke etter investormøter startet. Renten for dette lånet ble fastsatt til 3 mndr NIBOR + 475 bps, noe som idag tilsvarer i underkant av 6 %.
Rec burde med sitt sikrede lån klare like bra.
Odi.1
16.03.2018 kl 10:51 7452

REC går Rett ut av Norge , om de blir for Griske på renten.
Har ikke noe bekymring for det.
AntonBerg
16.03.2018 kl 11:06 7397

Ikke akkurat mye omsetning på 1,41... så om folk vil ha innganger må de nok by litt høyere for å få litt tilgang til trader-volumer.

...............

@grandbu

Om REC får låne 110 MUSD til 6 % så må vi si at vi har kommet svært godt i havn. Jeg er imidlertid forberedt på at det kan bli noe høyere rente. Jeg er ikke redd for at renten blir for høy, for ledelsen i REC vil ha vurdert hvilke løsninger som er mest optimale på de ulike lånealternativene.

REC har tidligere kommunisert at de hadde et finansieringsbehov på 100 MUSD, mens de nå operer med en target på 110 MUSD. I dette kan ligge en buffer på 10 MUSD. De ekstra 10 MUSD er likevel godt å få med seg for å styrke selskapets handlingskraft.
Redigert 16.03.2018 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2018 kl 14:19 7023

Is REC supposed to wrap up the fixed income investor meetings by the end of this week, or are we talking about several weeks here? Are we expecting any announcement today?

if nothing is scheduled for today, then I feel a pump-and-dump coming our way :-) somebody is tickling the share price
Redigert 16.03.2018 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
kongkveite
16.03.2018 kl 14:24 7002

Alvorlig med 15’ poster som dumpes ut for å holde kursen nede ..
AntonBerg
16.03.2018 kl 14:24 6997

@kevin

Investor meetings this week. If they continue next week... we'll see. Announcement today? most likely not, but possible. Don't stress it!

.............................

Jeg begynner å gjøre meg klar for en helg til fjells. Hater å pakke! Det er min største bekymring i dag.
Redigert 16.03.2018 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Aldara
16.03.2018 kl 14:25 6987

Preben_
Hur visste du..?
Imponerende....
Hvis du ikke selv sitter i en gjeng som nå kjøper...?
AntonBerg
16.03.2018 kl 14:27 6978

Aldara

Klokken tikker jo, den tikker i mot tradere som stresser rundt som små høns som venter på å bli slaktet.
Investormøtene denne uken nærmer seg slutten. Og det er solskinn på en fredag. Klart kursen skal opp da.

Volum ligger nå mellom 1,45-1,50. Omsetningen gjør et byks når vi passerte her.

Alle som ikke har en klar og vellykket tilbakekjøpsplan bør ikke selge under 1,50 nå. Nå er det profesjonelle tradere som kannibaliserer mindre profesjonelle tradere og lopper dem for aksjer.
Redigert 16.03.2018 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Aldara
16.03.2018 kl 14:29 6959

AB__
Du vet ALDRI hva en giftig blanding av shortere og tradere finner på!
I denne aksjen tror jeg at jeg har opplevet alt der kan oppleves...
Bortsett fra oppgang over lengre tid!
AntonBerg
16.03.2018 kl 14:32 6945

@aldara

REC-aksjen er en aksje du vil ha opplevd absolutt alt man kan oppleve på en børs. Om du mestrer REC-aksjen så er nok det meste andre på OSE barnemat. Aksjen er en god case-study.
kongkveite
16.03.2018 kl 14:32 6935

Vil anta det foreligger flere finansieringsalternativ som skal drodles, analyseres og forhandles om før endelig avgjørelse tas
Redigert 16.03.2018 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2018 kl 15:23 6747

Omfg...This is building up to a kinky short squeeze :-) Poor shorters
Slettet bruker
16.03.2018 kl 15:30 6721

Here we go again, the castle of 1.5 is going to fall today :-)
Skalleknarp
16.03.2018 kl 15:33 6706

Litt positive SOL nyheter skader i så måte ikke... Ser ut til at det er økning i alle krinker og kroker mht. installasjon av solpaneler :). Norge er et dyrt land å installere + at strømmen er billig. God helg i solen :)
(https://www.fagpressenytt.no/artikkel/solcellepanel-i-norge-sol-eksplosjon-aldri-blitt-bygget-ut-mer-solkraft-i-norge)
Slettet bruker
16.03.2018 kl 15:35 6696

Hehe; shorters in checkmate :-)
mr Nelson
16.03.2018 kl 15:40 6671

De får som fortjent,det gjør også traderne som må løpe etter nå.
Slettet bruker
16.03.2018 kl 15:48 6638

Oh, no, don't get me wrong, I am not feeling pity for the shorters at all; I would shove my right foot up their ars** for being such a bunch of greedy destructive parasites if I could :-)

As for traders; aren't we all?
Redigert 16.03.2018 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
mr Nelson
17.03.2018 kl 14:10 5866

Veldig bra dag på fredag, nå er det spennemde å se om vi får noe melding i neste uke. Gleder meg