Mangel på tonnasje

Bountyhunter
SOFF 16.03.2018 kl 08:41 3781

Så vidt jeg vet har det blitt bygd minimalt med supplybåter i 16, 17 og sikkert også i 18.
Vil det ikke etterhvert oppstår mangel på tilgjengelige båter ?
Redigert 20.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
pålern
16.03.2018 kl 09:58 3670

lol
desirata
16.03.2018 kl 21:47 3504

Det går an å lese selv også.
Gå inn på diverse medier og en kan se at det er 1000-et tusen ! for mange supplybåter i verden.

Herregud, har du sovet siste åra -
Bountyhunter
17.03.2018 kl 16:04 3318

Tja mulig det men jeg tror mange av dem er så gamle at de aldri kommer ut i arbeid igjen.
Vi får se..
bålfreak
17.03.2018 kl 16:31 3301

Jepp, det er riktig. Clarkson Platou anslår at så mye som 60 prosent av supplyflåten aldri vil komme ut i markedet igjen. Det kreves kostnadskrevende oppgraderinger på svært mange av skipene som ikke lar seg forsvare økonomisk.
Met1976
17.03.2018 kl 17:55 3242

For SOFF sin del er det vel slik at ca 30-35 av de ca 40-45(?) båtene som er i opplag sannsynligvis ikke kommer ut i full operativ virksomhet igjen, ihvertfall ikke for SOFF. Det mest interessant er igrunn hva som skal skje med all denne tonnasjen, og i hvilken grad den er nedskrevet/betalt når oppgangen kommer etterhvert.
desirata
17.03.2018 kl 21:25 3148

eksempel dersom halvparten ikke vil komme i arbeid, vil dette ramme SOFF like mye som andre. Store deler av Deep Sea flåten er ikke anvendeleg i Nordsjøen. Ifølge siste børsmelding, vil SOFF la Deep Sea gå under og dei vil kvitte seg med 2-3 dusin båter. Dersom suksess kan dei kvitte seg med deler av Farstad flåten likedan. SOFF er ikke ansvarleg for gjelda i søsterselskapene, utrolegt nok. Aker Capital gutta er dyktige / skruppeløse.

Troleg vil også mange av disse båtene konkurere andre steder i verden og derved bli konkurerende likevel. Problemet til supply kontra tank & bulk er at det er minimalt med skrapverdi i en supplybåt. Dei veier +2000 ton x $400, så blir det under $1m og da er ikke frakten til skrapstedet medtatt.