Global rekord 29. Juni 2019 med 202157 flyvninger.


On June 29th, 2019 a record 202,157 planes flew; essentially double the quietest day (Christmas Day, 2018) in the past 12 months. Peak number of simultaneous flights on June 29th was above 19,000. Each year, there are 4 billion passengers, expected to double over the next two decades. About 4 to 9% of the climate change impact of human activities is from aviation. Since 1990, carbon dioxide emissions from flying are up 83%; the climate impact is 2-4x that of the carbon dioxide alone. The “cheap fares” are NOT cheap in terms of their huge climate change impacts.

NAS, SAS og de andre må legge på billettprisene før myndighetene gjør det. Og de privatsponsede partivalgte såkalte myndighetene vet vi at bare soser
bort pengene.

Utsiktene til 404314 flyvninger 29 Juni 2039 er skremmende. Om ikke fremdriftssystem er bedret vesentlig i utslippsfri retning, vl dette gå ordentlig galt.
43 grader Celsius i Europa er bare forsmak. Innen 10 år fra i dag er all sjøis i Arktis borte en dag i september det aktuelle året. Allerede i september
2026 - 2028 kan vi være der. Innen 2025 vil alle se dramatikken i dette.
Redigert 28.07.2019 kl 16:40 Du må logge inn for å svare

Tall fra miljøorganisasjonen ICCT viser at forskjellen på utslipp mellom de nyeste og mest fueleffektive fly og de fly de fleste større operatører benytter er over 40 %.
Norwegian slipper i snitt ut ca 30 % mindre skadelige miljøgasser enn konkurentene.
Dersom alle passasjerer benytter de nyeste flytypene, vil BA ,SAS og de større amerikanske bli tvunget til å kjøpe nytt.
Og 40 % utslippsreduksjon er betydelig og veldig lett å få til.
Men sist gang jeg sjekket inn på et relativt gammelt sas - fly på Gardermoen var nesten hele Stortingets miljøkomité på samme fly....ikke akkurat gode forbilder.
Redigert 29.07.2019 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Noni
29.07.2019 kl 13:18 318

Vel, så det var forandret fra i går. Det er trist at jeg bare får beskjed her på HO.
Lykke til med NAV. Skal ikke forstyrre.

Her er du inne på noe vesentlig seismicrec,
Hvis noen skal drive med flyavgifter, så får det jaggu være ihht. utslipp, slik som f.eks. biler er underlagt.
Og da vil NAS komme bedre ut. Vi skal forsvare NAS på dette.