Photocure- Når kommer den berømte ketchup effekten?

focuss
PHO 29.07.2019 kl 17:46 17174

Når kommer den berømte ketchup effekten i PHO?
I Pho er vi mange som venter på den berømte ketchup effekten. Så hva er egentlig ketchup effekten det ventes på? Det er et bilde på situasjonen hvor ketchup ikke kommer i en fin stråle, men hvor alt deiser ut som om lokket ble borte. Det er det som det forventes at vil skje med PHO`s salg av Cysview i USA.

De av oss som følger PHO tett, er oppmerksomme på at PHO er godkjent i USA med sterk anbefaling i operasjonsmarkedet. Det såkalte TURBT markedet. Vi vet også at størrelsen på dette markedet er ca 3-4 milliarder kroner og vi vet at dette markedet betjenes med «stive» scope

I tillegg så vet vi at PHO`s produkt i det såkalte oppfølgingsmarkedet (surveillace) nå også her er godkjent og anbefalt og dette markedet er på 11-12 mrd kroner i USA alene. Dette markedet betjenes med flexible scope.

Som om ikke det var nok så synes det som at USA`s største Cancer Treatment Network har tatt det i bruk der det kanskje er mest naturlig å ta det i bruk, nemlig i First Diagnostic. Skal vi regne med dette markedet så snakker vi om et nytt marked som er like stort som TURBT og Surveillance til sammen. Dette markedet betjenes også med flexible scope.


Når Pho forteller om hvor de nå befinner seg i dette markedet når det gjelder markedsandel så sier de at de bruker ikke begrepet markedsandel. Dette forklares med det faktum at de ikke har noen konkurranse. Det er bare PHO som kan gjøre det PHO kan gjøre. Det de synes gir mer mening er å bruke begrepet «penetration» og med det mener der at de angriper dagens Standard of Care og jobber for at deres eget produkt skal få slik penetrasjon i markedet at BLCC blir den nye Standard of Care.

I PHO mener jeg forholdene ligger usedvanlig godt til rette for at vi vil oppleve en Ketchup effekt. Jeg vet ikke om andre selskap som har like god grunn til å forvente det samme. Om det vil skje ved Q2-19 skal jeg ikke mene mye om, men at det vil skje virker på meg ganske åpenbart.
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
30.07.2019 kl 19:44 4787

London, du har rett men du roter litt med høna og egget.
I 1990 årene bygde jeg en modell som samler inn data. Bl.a S&P, OSEBX, korte og lange renter. (og mer, men det har ingen betydning her).
Man trenger ikke se lenger enn 1 sek på chartet før du ser at FED øker renta i sterke oppgangstider (for å bremse) og senker renta i nedgangstider for å stimulere.

Jeg trodde oppriktig dette var almen kunnskap.
focuss
30.07.2019 kl 19:56 4762

Det er jo bare trist at det er nødvendig å diskutere betydningen av renter på et aksjeforum. Trodde vel det var folk her som klarte å ta vare på egne penger. Nå skal jeg ikke se bort fra at det etterhvert går opp for selv de aller mest ignorante at heving av renten ikke er stimulerende for aksjemarkedet.
Predator
30.07.2019 kl 19:57 4758

Som jeg sa tidligere så er vi vel alle enige om hva renteheving/senking gjør med markedene, men du er svak i formuleringen i dette innlegget som egentlig uttrykker det motsatte av hva du mener. Sluttproduktet blir feil.

Scoopfinder
I dag kl 15:43
Nix. Børsene pleier å stige i perioder der renta heves og falle i perioder når renta senkes.

Scoopfinder
30.07.2019 kl 19:59 4749

Det jeg skrev der er 100% korrekt, Predator.

Du må huske at FED er de som har best oversikt over markedet. Når de starter å senke renta så er det fordi de mener at markedet trenger stimuli. Fordi markedet kjølner. Som oftest er de for sent ute med stimulansene. Vi får se om de klarer det denne gangen.
Fakta er at FED ser skyer på himmelen. Derfor senker de renta.
Så får vi se om de klarer å unngå resesjon
Redigert 30.07.2019 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Predator
30.07.2019 kl 20:11 4718

Nå er det på grensen til kverulering fra deg Scoop.
Implisitt sier du at alle andre tar feil og at kun du har rett.

I en setting hvor jeg er din aksjemegler og råder deg til å kjøpe nå; fordi renten settes opp og da stiger børsene.
Din tanke bør jo være å finne deg en annen megler/rådgiver så fort som mulig, eller ..........
Scoopfinder
30.07.2019 kl 20:17 4704

Predator, tro meg - jeg driter i hvem som skjønner dette eller ikke. Aksjemeglere bør du ikke stole på.

Nå prøver jeg en siste gang :
Hvis dere hadde kjøpt indeks (S&P) og sittet i alle perioder hvor FED økte renta, og sittet helt ute av markedet i perioder hvor FED senket renta, så hadde dere slått markedet. Dere hadde også unngått krakkene i 2008 og dot.com

Hva fremtiden bringer vet ingen, men sånn er historien. Og teorien bak trodde jeg alle kunne.
Takk for i kveld :-)
Redigert 30.07.2019 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
focuss
30.07.2019 kl 20:18 4703

Jeg må bare få be om at Scoopfinder holder seg borte fra tråder jeg starter. Ønsker diskusjon om Pho. Når det gjelder PHO så synes jeg det ser svært så lovende ut.
Scoopfinder
30.07.2019 kl 20:24 4680

Jeg lover, så lenge du slutter å kommentere PCIB
Avtale ?
Redigert 30.07.2019 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
Predator
30.07.2019 kl 20:43 4646

Fikk ikke noe svar..........
I en setting hvor jeg er din aksjemegler og råder deg til å kjøpe nå; fordi renten settes opp og da stiger børsene.
Din tanke bør jo være å finne deg en annen megler/rådgiver så fort som mulig, eller ..........
Scoopfinder
30.07.2019 kl 20:45 4645

Predator, jeg har sagt mitt. Jeg venter bare på at Focuss skal gå med på forslaget mitt så slipper dere å lese mer fra meg.
Lykke til med Photocure. Det går nok rette veien :-)
Hayen
30.07.2019 kl 20:54 4623

Var på vei til å skrive det samme. Begge har rett, men de snakker litt forbi hverandre.
Tidsperspektivet er et poeng i rentediskusjon.
Markedet pleier å kjøre aksjer opp når styringsrente blir satt ned.
Dette fordi kostnadsnivået til bedriftene synker med lavere rente.

Men rentenedsettelse gjøres for å stimulere til vekst i en økonomi som går gal vei, dvs at trenden i økonomien er ned, og det vil normalt sett gjenspeile seg i synkende aksjekurser over lengre tid.

Også er det ofte motsatt når renten settes opp.
Jeg tar det for gitt at nåde focuss og scoopfinder kan dette (elementær kunnskap), men av mangel på nyheter om PHO så er de så sulteforet på å diskutere at de byr opp til debatt :-)
Scoopfinder
30.07.2019 kl 20:56 4618

Du er en klok mann, Hayen :-)

Legg forøvrig merke til om det var meg eller focuss som startet kveruleringen.
(Det er ikke første gang)
Redigert 30.07.2019 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Predator
30.07.2019 kl 20:59 4612

Da legger vi ballen død; siden du ved ikke å besvare eksempelet kommer med en innrømmelse om at formuleringen din tidligere er meget vag og kan misforstås.
Scoopfinder
30.07.2019 kl 21:02 4601

Jeg er drittlei kveruleringen til focuss. Han vet hva jeg prater om (sist hadde han drukket for mye hvitvin, i følge ham selv)
Jeg ser derfor frem til en avtale om at han holder seg unna PCIB, jeg holder meg unna PHO
focuss
30.07.2019 kl 21:33 4548

Jeg skriver selvfølgelig akkurat hva jeg vil på mine tråder. Om det er om PHO eller andre.
Redigert 30.07.2019 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
bravi
30.07.2019 kl 21:38 4522

focuss hadde helt rett om Nano. Spørsmålet er vil han få det om Pcib også? Har endel Pcib aksjer og har vurdert å selge meg ut men får se det an en stund, innrømmer at det ser dårlig ut. Focuss har endel gode poenger om det caset, ingen tvil om det.
Redigert 30.07.2019 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
30.07.2019 kl 21:40 4517

Har noen noengang fortalt deg at du er en arrogant, ufordragelig tulling, Focuss ?
Takk for meg.
Jeg gjør også akkurat som jeg ønsker. Men det var du som spurte meg om å holde meg unna trådene dine,,,,,hvis du er i stand til å huske så langt tilbake
focuss
30.07.2019 kl 21:59 4481

Ufordragelig arrogant tulling. Så det er din analyse av meg. Din analyse av PCIB er neppe særlig mye bedre.
Scoopfinder
30.07.2019 kl 22:01 4474

Nå gidder jeg ikke prate mer med deg, focuss.
Jeg gidder ikke sende deg melding hvis PCIB går heller. Du er ikke verdt det.
focuss
30.07.2019 kl 22:02 4472

Scoopfinder.
Skal jeg være ærlig så synes jeg litt synd på deg. Ikke så greit å ønske så sterkt å være noe annet enn hva du er.
Slettet bruker
30.07.2019 kl 22:39 4386

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men er dette den berømte ketchupeffekten? Alt kommer ut av samtidig...... :)
Slettet bruker
30.07.2019 kl 23:04 4335

Trouble in paradise. Love it
Durable
30.07.2019 kl 23:39 4279

thepower loves trouble. Why am I not surprised?
Slettet bruker
30.07.2019 kl 23:49 4265

Det er slik jeg også forstår det kreinh og slik har flere økonomi professorer også forklart det. Renteheving/senking er ikke gjort fordi en børs skal heve eller senke seg, sentralbanken senker renta for å få fart på økonomien (verdien på NOK synker slik at eksportbedrifter får solgt flere varer, men import blir dyrere). Motsatt er når renten heves fordi økonomien går for bra og man ønsker å dempe veksten (verdien på NOK stiger og det blir dyrere og eksportere og billigere og importere. Husk også at renten settes utifra hvordan f.eks Norge befinner seg i forhold til inflasjons målet på 2,5 %. NB ønsker å ligge så nær inflasjons målet som mulig hele tiden. For lav inflasjon, lav rente, for høy inflasjon, høyere rente. Børsen har en indirekte virkning av hvordan rentenivået er, historisk mener jeg at lav rente (slik vi har sett over flere år nå) stimulerer mer til at verdiene på OB øker og visa verca. Det finnes sikkert unntak :)

La meg bare si at et foretak som Photocure er mindre avhengig av renten enn hva mange andre selskap er. Folk får kreft uavhengig av hva renten er. PHO stod pokker så sterkt idag, OB falt 1,47 % idag, PHO steg 1,77 %. Investormøte 1. aug, hold på aksjene, denne kommer uansett rente.
Slettet bruker
31.07.2019 kl 10:13 4030

Ny post på 30 000++ aksjer er igjen lagt ut til salgs - denne gangen er det tatt forholdsregler, ved at det er lagt inn en "høyere" margin (dvs. at posten er lagt noe høyere enn sist salgskurs sml med tidligere)....
Redigert 31.07.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2020 kl 23:31 2627

Ja focuss,
Hva skal man si, vi er nok ikke langt unna den berømte ketchup effekten nå.