Bygge togbane fra Narvik til Tromsø ?

Slettet bruker
TROMSØ 29.07.2019 kl 23:07 12500

En ordførerkandidat i Tromsø er ute på en helside i VG i dag om dette spørsmålet.
Jeg målte avstanden til 146 km i luftlinje. 6 % legges gjerne til for å få trasélengden.

Tar en eksempelet med den nye dobbeltspor strekningen fra Farriseidet til Porsgrunn,
så kan en få et visst bilde av dette. Strekningen er dimensjonert for 250 km/t, og går
gjennom kupert terreng. Det er mye broer og tunneler. 22,5 km kostet 7,2 mrd. kr.

Dvs. ca 1/7 av det som trengs Narvik - Tromsø. Det kan være litt mer kompliserte
fjordkryssinger i nord. Men at Norge bruker 50 - 90 mrd. kr på en slik bane virker
ikke helt umulig. Vilkåret må bl.a. være at trafikkgrunnlaget er noenlunde forsvarlig.
Her trenger en ikke dobbelspor sannsynligvis, men forbikjøringsspor noen steder.

Det har vært snakket om 20 mrd. kr. flyplass i Lofoten, og 1,5 mrd. kr. flyplass i Mo i Rana.
Dette virker urealistisk og unødvendig. Bodø skal bygge ny, og får fin byutviklingsplass
gjennom dette. Tromsø lufthavn skal også oppgraderes. Det virker fornuftig.

Nord-Norge har behov i uttransportterings-sammenheng for sjømaten. Med tog til Narvik,
kan sjømaten transporteres videre derfra med tog gjennom Sverige. Og turister kan komme
inn den veien. Ofotbanen har høy standing i Sverige, og regnes som den vakreste banen de
har. Pga. finske planer om jernbane til Kirkenes, kan jernbane fra såvel Rovaniemi som Luleå
og sydover, få mer for seg i fremtiden. Det kan bli et økt finsk-svensk-norsk-russisk samarbeid
i dette området. Til glede og gavn for alle 4 land. Det fins også både råvarer og fabrikker på gang
i dette området. Bl.a. batterifabrikk i Nord-Sverige.

En sånn bane vil gi økt fremtidstro i Nord-Norge. Senere kan den skjøtes på til Fauske.
Vil tro hele Norge er åpne for tiltak som kan bedre Nord-Norges kår. Det gjelder å få
frem de rette prosjektene som er liv laga.

Så se gjerne videre på dette Tromsø og Narvik, det i mellom og det rundt. Kom med
argumentene. Det er kortere mellom Tromsø og Narvik i luftlinje, enn mellom Narvik
og Fauske. Så manøveren med den kortere og svensktilknyttede strekningen først,
kan være en fornuftig strategi. Se på mulighetene som fins rundt dette.

Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 07:03 2660

https://e24.no/energi/teknologi/tysk-delstat-vil-erstatte-diesel-kaster-seg-paa-hydrogentoget/24183272

Dette er under utvikling.
Batteritog er det også snakk om. Fordel å slippe master, Bedre utsikt, og billigere å bygge uten master.
Og billigere å vedlikeholde og drifte bane uten master. Mastefritt er nok fremtiden.
Men hastigheten må bli betraktelig høyere enn 140 km/t. Et sted begynner sånn utvikling.
Både hydrogen og batteri burde ligge for Norge. Hybrid kan også være aktuelt.
Penere i landskapet for naboer til skinnegang også.
Kanskje det muliggjør flere avganger med kortere togsett ? Uten at det blir så særlig veldig mye dyrere ?
Og hva med mulighet for kanskje litt gummibelegg på hjulene ? Dvs.mer lydløs og mykere kjøring.
Man bytter belegget inne imellom ? (Nå snakker jeg om noe jeg ikke har greie på. Men kanskje noe
sånt kommer ?)
Record
21.08.2019 kl 07:23 2654

Hvordan er jernbanen ellers i landet , hvordan gikk det med storsatsingen til Linjegods for noen år tilbake ,alt skulle over på bane ?
Jeg tror at dette landet ikke egner seg for noen bane , de fleste omtaler er noe slikt som dettte :
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Bane-Nor-og-Vy-med-2.069-innstilte-tog-paa-15-dager
Tror vi vil profitere på å få ett veinett som dimmisjoneres for fremtidens behov i stedet for noe bane , all denne fisken som skal bort fra veiene vil være gammel før den når markedene med tog , er jeg redd for :-)
Noni
21.08.2019 kl 15:11 2619

Det er en stor NATO-flyplass på Evenes, bare noen få mil fra Narvik, så det som trenges nå er jernbane fra Narvik som kan gå i ganske rett linje fra Narvik til fastlandet ved Tromsø, slik at den kommer utenom fjordene som ligger mellom.
Dette skulle være en jobb for FrP å fronte.
Odi.1
21.08.2019 kl 15:15 2615

Bruke tog på gods er dobbelt arbeid og dobbelt så dyrt.

Helt meningsløst.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 15:58 2604

Med andre prisingsmekanisner og oppfinnelser kan dette bli annerledes, og dessuten spørs det hva slags gods du sikter til.
coccoman
21.08.2019 kl 17:17 2582

Slapp no av folkens, tog nordpå kalles for V A L G F L E S K.

Forlengelse av nordlandsbanen blir det aldri noe av. Alle nordpå skjønner at det er langt mer fornuftig å bruke pengene på doble høyhastighetsspor sørpå og spare 2 min og 4 sek mellom Oslo og Moss, Og her trenger man ingen beregninger fra transposloøkonomisk institutt heller for å vedta noe som helst. Vi er da ikke idioter heller.
coccoman
21.08.2019 kl 17:30 2583

Og blir det skarve 80 milliarder til overs blir det nok til et miljøvennlig gjenbruks-OL på østlandet i samme slengen, med grønn kollektivprofil drevet av vindkraft fra naturpelene i Trøndelag.

Hau, hau.
coccoman
21.08.2019 kl 17:39 2576

Om lag 80% av godstrafikken mellom Trondheim og Bodø går i dag på bane. Mye av dette sendes videre nordover fra Fauske/Bodø med bil og båt.

Helt meningsløst???? ;O)))

Kilde: https://www.banenor.no/Jernbanen/Banene/Nordlandsbanen/
even25
21.08.2019 kl 17:55 2566

Innen Nordlandsbanen er ferdig forlenget til Tromsø, har vi hatt el-fly på kortbanenettet i flere år.
coccoman
21.08.2019 kl 17:58 2566

https://www.an.no/samferdsel/nord-norge/politikk/derfor-apner-jonas-gahr-store-og-ap-for-jernbane-i-nord/s/5-4-1067925?access=granted

AP på stemmefiske nordpå ;O))))

V A L G F L E S K

Etter å støttet nedleggelse av Finnmark, Andenes, Bardufoss (helikopter), Bodø(flyskvadron) er den nok mange som biter på den !
Slettet bruker
21.08.2019 kl 19:31 2549

Så små el-fly erstatter jernbane..? Slik jeg leser det, mener du det. Var vel helst godstransporten du tenkte på da..?Konteinere tilsvarende de på et kilometerlangt tog inn i propellbabyen..? Oh Lord, it’s a miracle!

😂
Slettet bruker
21.08.2019 kl 21:23 2524

Det er mye som er et tap for samfunnet som staten har sørga for likevel, som F-35-flya. Det er et stort tap på kalkulatoren, men likevel en god investering. Man kan velge å si at «Vi tar tapet, for vi vil ha det!». Norge er i den situasjonen at det faktisk er mulig å bygge ut jernbanen videre i Nord-Norge med ei «feita lommebok».

Ps. Og jeg bryr meg ikke om hva DN måtte mene om dette. De har nok motvilje i utgangspunktet, og da blir nok meningen deretter også.
Redigert 21.08.2019 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2019 kl 15:56 2472

For/imot... fra Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/norge/i/0nXVmM/Er-det-Nord-Norges-jernbanetur-na-Her-er-argumentene-for-og-imot

Ikke enig i det som er nevnt om passasjertall. Turismen er det ikke tatt hensyn til, slik jeg leser det.
OZZY
22.08.2019 kl 17:34 2452

forstår ikke at det er så viktig med et spor mellom Narvik og Tromsø. lag heller en motorvei og kjør Hydrogen og EL biler. mye mer miljøvennlig enn å rasere mye natur på bekostning av Samer og andre. Tipper Samene har sterke motforestillinger om dette Så bygg heller og skikkelig vei mellom de to stedene.