Photocure: Har styre og ledelse kontroll?

Medisinmannen
PHO 17.03.2018 kl 11:06 5938

Photocure har lagt et løp der de nå bruker store summer for å øke salget. Forhåpentligvis lykkes Hestdal og Co.

Kan vi stole på at styret handler riktig i denne situasjonen? Får Hestdal ture på som han vil eller har styret kontroll med det som skjer? Styret har null økonomisk interesse i det som skjer i selskapet og

Kostnadsøkningen er formidabel Kostnadsøkningen fra Q4-16 til Q4-17 for salg og marked er på litt over 3 mill. Innen "Other Operating Expenses" så er det nesten en dobling fra 8 mill. til 15 mill. Er det noen som vet hvorfor dette drar så vanvittig i vei?

Hvis kostnadene ikke løpet fullstendig av gårde og Photocure klarer å holde norden salget og partner salget på dagens nivå så blir det OK i 2020.

Jeg er absolutt ikke trygg på at Hestdal, ledelsen og styret leverer eller har nevneverdig interesse av å lykkes.

Nå håper jeg at HS tar noen skikkelige grep fremover slik at vi unngår et skikkelig havari der Hestdal mislykkes og kjører en satsing i grøfta slik han i realiteten alltid har gjort (Vidar Hansson lykkes med Hexvix).

Vi får håpe High Seas:

Fjerner en udugelig valgkomitee som absolutt ikke har noen funksjon.
Får på plass en styreformann og et styre som har økonomisk interesse av at Photocure lykkes
Får på plass en ny ledelse som sitter i USA og er mer "hands on" på det som skjer i USA.
sjakknøtt
17.03.2018 kl 12:09 5886

Medisinmannen,
Jeg har fulgt dine innlegg om Photocure gjennom flere år her på forumet. Noen ganger kritiserer du Hestedal og styret for ikke å handle.
Nå ser jeg du kritiserer dem for å handle. Alle vet at det koster å bygge opp en salgsorganisasjon i USA. Jeg tror selskapet gjør det riktige her og at denne satsingen vil bære frukter, noe jeg tror vi vil se allerede nå i 2018 og da spesielt i siste halvår. Du har et poeng i at styremedlemmer burde være mere involvert på eiersiden! Skulle selv sett nye storaksjonærer i selskapets styre, som hadde en klarere og mere overbevisende profil.
Hestedal har en ganske betydelig aksjepost i selskapet, så han burde absolutt være interessert i at satsingen lykkes.
Jeg syntes du er for negativ i synet på den satsningen selskapet gjør i USA.
Medisinmannen
17.03.2018 kl 14:09 5846

Sjakknøtt, da tror jeg du skal øve deg litt mer på å lese og forstå det som skrives. Det jeg spør er om styret og ledelsen har kontroll på satsingen. Får man ønsket effekt? Dvs. får man den salgsøkningen man kan forvente?

Et interessert styre ville vurdert effekt av tiltakene og vurdert om Hestdal var rette mann til jobben. Jeg tror ikke han er det.

Nå har man økt kostnadene over et år i USA. Hestdal er strålende fornøyd, men er salgsøkningen og effekten god nok?

Jeg tror man må få inn noen som forstår internasjonal biotec i toppledelsen og vedkommende må ha kontorsted hos Photocure Inc. og ikke i Oslo.
Redigert 17.03.2018 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
focuss
17.03.2018 kl 17:56 5763

Må si jeg synes alt gjøres riktig nå og ser ingen grunn til bekymring. Det skal bare marginalt økt salg til for å gå i pluss på driften. Med godt over 100 mill på bok og ingen gjeld så er dette under kontroll. De har lagt ned store ressurser i USA for å øke bevisstgjøring av hva BLC Cysview kan gjøre for pasientene og det synes å virke. Videre satser de på de 25 mest befolkede områdene i USA, foreløpig med 18 salgsansvarlige og antar det vil bli sterk konkurranse mellom disse for å prestere best. Det jeg imidlertid ikke slutter å undre meg over er hvorfor vi har den styreformannen vi har. Hans bakgrunn synes jeg er merkelig.
Redigert 17.03.2018 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2018 kl 18:56 5730

Vi burde få en oppdatering på salg no, det er ikke aksjonær venlig å vente til neste q, salg opplysning burde komme fast hver mnd, f eks den 7. Slik en kan se om der blir mersalg, så får der heller være gode og dårlige mnd.
JosefK
17.03.2018 kl 19:00 5725


Det er mangt og meget som er merkelig. Det merkeligste er at Hestdal sitter ennå. Jeg har ikke tall på antall blundere mannen har funnet på. USA ser ut til å bli det han vil bli husket for. Men til hvilken pris? Spørsmålet burde runge på styrerommet etter at de har svidd av en av de største pengebingene relativt sett blant sine peers.
bravi
17.03.2018 kl 20:24 5679

Synes at både salg og utplassering/ bestillinger av scope bør rapporteres månedlig. Dette er spesielt interresant nå i 2018 med refusjoner. Hestdal har allerede fått flere henvendelser om å rapportere utplassering av scope, så vidt jeg vet har de ikke sagt at det er uaktuelt men de har heller ikke rapportert noe utenom på Q presentasjoner.

Enig med focuss, styreformannen lurer også jeg på. Det eneste vi vet om han er at han ikke har en eneste aksje i PHO, det gjelder resten av styret også. Hva styreformannen har bidratt med til dette selskapet bortsett fra å heve honorar vet ikke jeg, har aldri hørt et pip fra den mannen. Hvis AH skal være den ledende aksjonæren har han en jobb å gjøre med valgkomité og styret. På tide å få inn noen som ønsker å synliggjøre aksjonærverdier.
Medisinmannen
18.03.2018 kl 07:46 5543

Jeg tror også på suksess i USA, men jeg ville vært langt mer komfortabel med en annen ledelse og et annet styre. Det som holder Hestdal i jobben er "suksessen" i Norden og Tyskland samt at man nå endelig ser ut til å være på vei opp i USA:
bravi
18.03.2018 kl 10:23 5468

Ledelsen har en god del aksjer og optioner, de har kommet i mål regulatorisk med Cysview på en overbevisende måte. Det er mange biotek selskaper som sliter med det. Om de får fart på salget gjenstår å se, det må vises på Q1, klarer de ikke å levere på salg må det utskiftninger til. At det ikke informeres noe om salg/ utplassering av scope mellom Q presentasjoner er et dårlig signal, alle vet at gode nyheter meldes så raskt som mulig, dårlige nyheter meldes så sent som mulig, ikke før de må.

Styret, som ikke har noen aksjer, hva slags motivasjon har de for å gjøre en god jobb utover å heve honorar og andre frynsegoder?
Styreformannen kan man tro ønsker en lavest mulig kurs slik at hans eget selskap Veritas Investment kan kjøpe opp Pho billigst mulig.
De andre styremedlemmene representerer og er engasjert i andre selskaper som er/ kan bli konkurrenter til Pho.
Det er mange som vet hva som foregår på styrerommet til Photocure. De som vet aller minst er aksjonærene, har aldri hørt et pip fra styreformannen til aksjonærene.
focuss
18.03.2018 kl 10:44 5448

Vi kan ikke forvente fantastiske tall for Q1. FDA godkjennelse for survellanse kom i Februar og blir USA lansert til sommeren. Det har imidlertid selv uten godkjennelse for Surveillance markedet og refusjon i TURBT markedet, vært god prosentvis vekst i flere kvartaler allerede så Q1 blir uansett spennende. TURBT refusjon er jo fra Jan 1, men ikke oppsiktsvekkende om markedet trenger noe tid på å omstille seg.
bravi
18.03.2018 kl 16:54 5316

Det ble søkt om FDA godkjennelsen i august 2017 for surveillance, da ble det opplyst at behandlingstiden var 6 mnd. Godkjenningen kom på dagen 6 mnd etter søknaden. I mellomtiden fikk Pho innvilget refusjon for turbt, det fikk de vite i november 2017, da regner jeg med at Hestdal med stor sannsynlighet også visste at surveillance ville bli godkjent. I tillegg har de i hele 2017 svidd av masse kr og bygget opp en salgsorganisasjon i US. Da forbauser det meg at de ikke kan lansere i US før til sommeren. Hva har Pho og salgsorganisasjonen drevet med hele tiden etter at søknaden for surveillance ble sendt? De kan ikke ha forberedt noen ting, Cysview med flexscope skulle vært klar for lansering den dagen godkjenningen kom. Ikke rart at kursen utvikler seg tregt i dette caset.
Medisinmannen
18.03.2018 kl 17:52 5284

Det er typisk Hestdal. Ekstremt tregt og uinspirert.
focuss
18.03.2018 kl 18:05 5271

Det er ikke Pho som leverer scopene,det er det Karl Storz som gjør. Dette vet jo MM bedre enn noen. Det kan jo være at Karl Storz mottar bestilling i disse dager og får mer effektiv produksjon ved at volumet går opp. Det er også underleverandører involvert. Skal bli interessant å se hvordan lanseringen vil bli. Med presse og hornmusikk.
focuss
18.03.2018 kl 18:34 5242

Det jeg håper og tror er situasjonen nå er at Photocure og Karl Storz samarbeider og samordner sin hær av selgere i USA, oppsøker sykehus og beslutningstagere. Gjerne i samarbeid med BCAN som er pasientenes interesseorganisasjon og som Photocure er sponsor av. De informerer om at de som skal ha leveranse fra lanseringen skjer i Juni må ta opp bestilling nå. Etter ett visst antall bestillinger er tatt må de andre regne med noen måneders leveringstid. Sykehus og beslutningstagere skjønner at skal de hevde seg i konkurransen fremover gjelder det å være tidlig ute. "Fastleger" henviser kun pasienter til sykehus med BLC Cysview. De som er trege i avtrekkeren blir akterutseilt. De næreste ukene nå må salgsorganisasjonene jobbe i høygir.
focuss
19.03.2018 kl 12:54 5019

Det er en grunn til at Biotech selskap får en formidabel verdiutvikling dersom de får godkjennelse av FDA til kommersielt salg av sitt produkt.

Grunnen er at de får tilgang til et svært marked med høyere lønnsomhet en kanskje noe annet marked. Og da ikke minst om produktet skal inn i den delen av markedet som har med kreft å gjøre.

Med beslutningen fra FDA så får Photocure tilgang til et marked som vil føre til at Photocure kan selge sitt produkt Cysview for 15 milliarder kroner i året dersom de tar 100 % av markedet. Og voksende.

Den store ukjente for Photocure nå er hvor stor del av dette markedet de vil ta.

For å ta en stor del av dette markedet så har Photocure alle fire ess på hånden.

De har myndighetene i ryggen, de har pasientorganisasjonen i ryggen, de har dokumentasjonen i ryggen og i tillegg er deres produkt ikke en gang dyrt og vil føre til reduserte kostnader for det amerikanske helsevesenet.

Det er ingenting med dagens kurs som reflekterer dette.
Medisinmannen
19.03.2018 kl 19:34 4921

Potensialet er svimlende, men markedet har ikke tro på at Photocure skal lykkes. Dvs. null tillit til Kjetil Hestdal og det har jeg stor forståelse for.

Photocure hadde en målsetting om å øke salget i USA innen 2020 til mellom 20-25 mill. USD. Denne målsettingen var FØR refusjon og FDA godkjenning av surveillancemarkedet. Selv ved en fortsatt kraftig utgiftsøkning og når man kun det lave anslaget så skal kursutviklingen være god.

Hvordan vil refusjon innen Medicare og salg innen surveillancemarkedet gå? Selvsagt vil det bli noe salg som kommer i tillegg til det som er forventet innen TURBT:

Hva tror dere ville skjedd med Photocurekursen hvis man ansatte en amerikansk CEO med erfaring og med god kommersiell track record?
focuss
19.03.2018 kl 20:20 4898

MM

Jeg tror vi har de riktige menneskene for oppgaven.

Jeremy Bahr
Chief Business Officer
Jeremy Bahr joined the Company in 2017. Jeremy comes from UCB, where his most recent role was Global Head of Market Analytics and where he previously served as Head of Commercial Operations in North America. Prior to UCB, he spent 7 years at Pfizer where he held senior roles within marketing, sales and strategy. Earlier in his career he worked in private equity, as an entrepreneur and spent several years as a consultant at McKinsey & Company.

Bahr holds an MBA from Harvard Business School and bachelor's degrees in Molecular Biology and Political Science from Brigham Young University.


Ambaw Bellete
President, Photocure Inc. and Head, US Cancer Commercial Operations
Ambaw Bellete joined the Company in 2012. He has over 26 years of experience in the biopharmaceutical and medical device industry. He has held senior executive positions across multiple therapeutic areas in business development, commercial operations, managed care, marketing and sales at companies such as Pharmacia and Sanofi. Prior to joining the company he was the President of Medical Compression Systems.
Ambaw Bellete holds 2,000 shares in Photocure. He holds 76,600 share options in the Company.


Medisinmannen
20.03.2018 kl 08:11 4775

Over disse sitter denne mannen:

Kjetil Hestdal, MD, Ph.D., has served as President and CEO since January 2005.

Dvs. sjef de siste 13 årene og den som har vært øverste ansvarlig for arven etter Vidar Hansson. i 2005 hadde man følgende situasjon:

1: Metvix var nylig lansert og salget økte kraftig.
2: Hexvix var klar for lansering.

Lovende produktkandidater:

1: Visonac: Akne
2: Cevira
3: Endetramskreft
4: PCI Biotech


Så kan man spørre seg selv. Hvor godt har Kjetil Hestdal forvaltet verdiene?

Katastrofalt etter min mening.
focuss
20.03.2018 kl 08:56 4738

MM
Jeg synes du er urimelig negativ til Hestdal, men skjønner at det har vært krevende å være aksjonær i svært mange år. Det er imidlertid noe en må ta mest ansvar for selv. Selskapet har ikke gitt opp Visonac, Cevira eller endetarmskreft. Visonac og Cevira er klare for registreringsstudie og Karl Storz jobber på egenhånd med Hexvix i endetarmskreft. Skulle Photocure alene brakt disse gjennom registreringsstudie, ville vi nå hatt kanskje 200 millioner flere aksjer å dele verdien med i stedet for kun 21 millioner aksjer. For å gjøre Hexvix/Cysview til en blocbuster har Photocure en sterk prioritering og kapital disiplin. I denne sammenheng ga salg av PCIB aksjene sitt bidrag. Nå satses det 100% på å gjøre Cysview Hexvix til den suksessen pasienter og aksjonærer fortjener.
Slettet bruker
20.03.2018 kl 09:02 4732

20/03-2018 08:00:00: (PHO) Photocure: Hexvix® featured at the 2018 Annual European Association of Urology (EAU) congres
Oslo, Norway, March 20, 2018: Photocure ASA (OSE: PHO), is pleased to announce
that Blue Light Cystoscopy (BLC(TM)) with Hexvix® was featured during the EAU
annual meeting held in Copenhagen, Denmark, March 16th - 20th. The EAU is one of
the largest international meetings in urology, attended by more than 12,000
urologists and exhibitors from over 110 countries.

Blue Light Cystoscopy (BLC(TM)) with Hexvix® was featured through abstract
presentations, a symposium hosted by Ipsen, our strategic partner in Europe
except the Nordic, and exhibited both at the Ipsen and Photocure booths.

Ditte Drejer, Aarhus University Hospital, Denmark, presented base line results
from the Da-Bla-Ca 11 trial: Photodynamic diagnosis in flexible cystoscopy -
initial findings in a randomized controlled trial (abstract 1140). 605 patients
were enrolled from three urological departments in Denmark. The initial results
indicate that Blue Light flexible cystoscopy with Hexvix can reduce the need of
TURBT when biopsy and fulguration of small tumors is possible in the
outpatient/office clinic. Further follow-up data on recurrences is ongoing and
will be needed to estimate the clinical impact on reduction of recurrence risk
and repeated procedures.

Dr. Siamak Daneshmand, University of Southern California Institute of Urology
presented data from a registry study with 533 patients, 1632 identified lesions
from 641 BLC(TM) procedures across 9 different centers: Blue light cystoscopy
for diagnosis of urothelial bladder cancer: Results from a multicenter registry
(abstract 1139). BLC with Cysview increases detection rates of all tumor types
compared to standard white light, especially CIS lesions (43%), and changed the
management in about 14% of patients. Furthermore, recent BCG therapy did not
appear to impact the BLC accuracy.

Professor Morgan Roupret, Academic Department of Urology of Pitié-Salpétrière,
Paris, France presented "Predicting the future of PDD - blue skies or dark
clouds" at the Ipsen hosted symposium Saturday March 17. This presentation
challenged the continuing role of photodynamic-diagnosis amidst the emerging
trends in NMIBC management. It concluded that combined with biomarker testing
and targeted biopsies, PDD will remain key to optimal treatment and patient
follow-up.

Kjetil Hestdal, President and CEO comments: "It was a great pleasure to be
present at the EAU congress in one of the European countries where we market
Hexvix ourselves, and see the engagement and activities at our booth in addition
to the new data on BLC with Hexvix/Cysview being presented. With the recent FDA
approval of Cysview with flexible scopes it is especially encouraging with the
initial data from the Danish investigator initiated trial indicating how BLC
with flexible scopes might change the patient pathway and reduce the burden on
health care costs and make life better for the patients".

About Hexvix®/Cysview®
Hexvix®/Cysview® is a drug that is selectively taken up by cancer cells in the
bladder making them glow bright pink during Blue Light Cystoscopy (BLC(TM)).
BLC(TM) with Hexvix® /Cysview® improves the detection of tumors and leads to
more complete resection, less residual tumors and better management decisions.

Cysview® is the tradename in the US and Canada, Hexvix® is the tradename in all
other markets. Photocure is commercializing Hexvix®/Cysview® directly in the US
and the Nordic region, and has strategic partnerships for the commercialization
of Hexvix®/Cysview® in Europe, Canada, Australia and New Zealand. Please refer
to https://www.photocure.com/Partnering-with-Photocure/Our-partners for further
information on our commercial partners.

For more information, company contacts:
Kjetil Hestdal, President and CEO
Tel: +47 913 19 535
Email: kh@photocure.no
Erik Dahl, Chief Financial Officer
Tel: +47 450 55 000
Email: ed@photocure.no
Medisinmannen
20.03.2018 kl 16:43 4608

Hestdal har solgt Metvix, PCIB samt at Algetaaksjene gikk på billigsalg. Kan vi stole på at Hestdal er den som skal få til noe? Ellet skal man la noen andre ta over skuta.

I Hestdals 13 år som CEO så har han ødelagt mange muligheter og han flyter fortsatt på det grunnlaget som ble lagt av Hansson.

Jeg ville blitt langt tryggere hvis noen andre skulle ta over stafettpinnen. Det kunne nær sagt vært hvem som helst....
Slettet bruker
20.03.2018 kl 17:09 4586

Vidar Hansson er en klok mann.

Hans betegnelse på Hestdal vil stå som en bauta til evig tid

«Bruker penger som fulle sjømenn»
focuss
20.03.2018 kl 18:29 4534

MM
Slapp helt av. Dette blir kanonbra. . Men skjønner meg fortsatt ikke på hvordan HPB fant den styreformann vi har. KH har solgt unna andre ting. Det er p.g.a denne kapitaldisiplinen vi nå sitter med en blockbuster som kun skal fordeles på 21 millioner aksjer. Det er derfor det ikke er urealistisk å tenke på aksjekurser på rundt 2000 kr.
Redigert 20.03.2018 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
Medisinmannen
26.03.2018 kl 10:16 4198

Det var ikke HPB som fant vår nye styreformann, dette har jeg skrevet tidligere. Vi har en såpass talentløs valgkomitee uten kontakter og relasjoner og de leier inn et konsulentselskap for å finne styreformann og styremedlemmer.

Er det noe Photocure kan så er det å kjøpe seg hjelp for å ha minst mulig ansvar og jobb selv....