NAS - hvorfor slik kursutvikling, obligasjonseiere og short

PaleRider
NAS 30.07.2019 kl 16:54 13159

NASs kurs og kursutvikling kan ikke bare forstås på bakgrunn av fundamentale forhold. Et eksempel er verdien av ordre. Fly er bestilt på lavere priser enn markedsprisen for nye fly er. Særlig Airbus dealen kan være god, nå med MAX-utfordringene. Kursen ekstremt svak og kursutviklingen ille.

Dette handler nok om gjeld. At dem som har gjeld utestående hos NAS nok forsikrer gjelden ved å selge short.
Jo lavere kursen er, jo mer utrygg er gjelda, og jo mer shortes det. De håper på emisjon.
Da får de både dekket inn shortaksjer billig og økt sikkerhet om gjelda.

Dette skjønner andre, og kaster seg på shortingen. De ønsker også emisjon og billige aksjer.

Derfor ser vi slikt kurspress. Og nedkjøring av kruser. Helt ute av proporsjoner med fundamentale forhold. Svingningene som skapes er ekstreme, og de er også positive for tunge shortere siden de øker risikoen og senker kursen og øker kapitalkostnadene.

Slik raseres aksjonærverdier i NAS og en rekke andre selskaper på Oslo Børs.
Det handler mer om omfordeling enn det å skape verdier.
En favorittøvelse for enkelte.

Så er spørsmålet om selskapet klarer å stå imot emisjons presset. Og verre, om det egentlig ønsker det, eller om ledelsen kan få billige aksjer i emisjon. En reduksjon av gjelda kan friste, for mye.

Det er vel dette som skjer i NAS, SDRL med flere.

Det er på tide at ledelsen gjør noe for å ta ned risiko. Om markedet får en alvorlig dipp, så er NAS ute å kjøre skikkelig.
- Selge fly, det kan tvinge budgivere og dem som ønsker Joint Venture på banen.
- Informere godt, ikke som vi ser nå. Avtale innen uker, så skjer ingenting. Dette gir ev. dem de skal forhandle med en forhandlingsfordel.

Det siste vi trenger å se nå er nedsalg av innsidere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Investor 33
30.07.2019 kl 18:08 9296

Godt skrevet og reflektert. Jeg tenker det er mange årsaker til dagens kurs. Jeg har tidligere stilt spørsmål om ledere i de ulike selskapene på Oslo børs. Min mening er at jeg ikke er særlig imponert over enkelte ledere. Dette gjenspeiler når selskapene har utfordringer. Gode ledere "løfter" selskapene til lønnsomme bedrifter uten å be om emisjon på emisjon for muligens å lykkes. Det skal bli spennende å se utviklingen til NAS. Par i dag er jeg ikke så positiv. Håper jeg tar grundig feil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
30.07.2019 kl 18:40 9178

Si det, men har lest tidligere at Norwegian ikke skal ta denne kostnaden da det var et innleid fly
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
dreamliner
30.07.2019 kl 19:45 9050

Det er forsikringselskapet til Hi-Fly som må ta denne kostnaden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2019 kl 21:35 8803

Dagen i dag, er kun et forsøk på å få dekket inn for short før det smeller.
Null volum.
For morgen dagen Er det fint å ha cash.
Å blande Lufthansa og Ryanair sine tall inn i NAS sin verden er tull.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Hugoil
04.08.2019 kl 16:40 8323

Noen som vet hvem de største/store bond-holders er, på NAS007 er det vel som først må håndteres?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2019 kl 19:31 8109

Rart at IAG vurderte bud rundt kurs 175. At de trakk seg ut er en del av spillet. Men de ville aldri antydet et bud hvis de ikke øynet store muligheter og verdier i selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
PaleRider
06.08.2019 kl 16:33 7727

Det er underlig med det, at en lavere oljepris ikke trekker opp kursen.

Det er også merkelig hvor mye spalteplass negativ omtale får. Har noen engasjert et PR-byrå til å svartmale?

Det er også underlig hvor langt ledelsen strekker strikken. For hver dag som går, er det en dag mindre til gjeldsforfallet. Risikoen øker når selskapet ikke får på plass en løsning, og det vet sikkert dem de forhandler med. Kommer det uvær i markedene, når NAS i siste liten skal forhandle gjeld kan det bli ille.

Risikostyring?

Selv tror jeg mest på at IAG kommer med bud snart. De var villige til å betale ekstremt mye mer for noen mnd. siden. De har bestilt flere MAX-fly. For dem er det ikke så viktig om NAS koster noen hundre millioner fra eller til, men det blir større forskjell for aksjonærene siden NAS har såpass liten egenkapital.

Hadde jeg styrt NAS så hadde jeg satt dato for når jeg ville begynne å selge fly. Det er flyene IAG vil ha, og de blir tvunget til å agere om NAS selger mange fly fort. Salg av fly og kanskje også eierandelene i banken ville tatt ned risikoen, raskt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 17:11 7617

Det er markedet som har konkludert med at det er en utfordring å refinansiere eller tilbakebetale obligasjonslånet.
Det finnes mange utveier og er noe selskapet vil vurdere frem til deadline. Utfordringen til NAS er at mye kapital er bundet opp og ikke ønskelig realiserbart.
Det er lite trolig at NAS ber om en ny emisjon når det ikke lengre fokuseres på vekst. Det er neppe reel fare for brudd på forpliktelsene i obligasjonen heller.
Jeg ville ikke lagt kortene mine i NAS basert på oppkjøp av IAG. Det virker mindre sannsynlig med et bud fra den kanten nå, de gunner på for egen maskin for å ta posisjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Hartepool
07.08.2019 kl 22:14 7339

Kan se ut som om Norwegian har gamblet høyt på fallende oljepriser.
De er nesten ikke hedget utover noe småtteri i Q3.
Deres konkurrenter har hedget stort til høye priser.
Kostnadsbesparelsene for nas med dagens jetfuel- priser og hva analytikerne har i sine estimater tilsvarer omtrent verdien av obligasjonslånet.
Skulle oljeprisen deise ned i 50 usd er det Julekvelden for nas.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
kronekursen
07.08.2019 kl 23:24 7196

Ser mer ut som 100$ enn 50 akkurat no.. Blir spennende å se, men NAS bør fortsette hedging og ikke risikere hele selskapet på noe så volatilt som oljeprisen.

Følg med på hva som skjer i verden :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 12:59 6896

Det er rart med det. Et selskap som tjener grovt på lavere oljepris, kollapser når oljeprisen gjør så.

Når det er sagt, så er ledelsen i ferd med å male seg fullstendig opp i hjørnet. Jo lengre de venter med å få på plass en JV-løsning, jo lavere kommer kursen til å gå. Dette vet nok dem som de forhandler med. Så NAS sin forhandlingsmakt svekkes hver dag.

NAS burde fått flere konkurrerende konkurrenter på banen, for å by på selskapet, JV eller fly og spille disse ut mot hverandre,

Det siste vi trenger nå er at store aksjonærer begynner å selge.

Risikostyring? Hva er det? Det er bare å spørre ledelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
sognoksen
14.08.2019 kl 13:18 6830

Nå når de har lagt ned alle Max rutene er det vel bare og selge flyene eller heve kjøpet på de
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 13:19 6820

Det er to sider av den saken og for å utdype: SAS holdt jo på å gå konkurs som vi husker. Hvorfor? Fordi de låste inn mye av fuelkostnaden rett før olja kollapset fra USD 100, etter å ha vært godt over 20% høyere. SAS låste da inn "billig" fuel... Da sikret de seg i realiteten et høyt kostnadsnivå. I nyere tid har SAS gått mer over til å kjøpe opsjoner på fuelingkosten, istedenfor kontrakter av denne grunn. Hvem som plukket opp regningen på slett hedgingspekulasjon: norske, danske og svenske myndigheter...
Altså: Norwegian har hedget kun en liten del av fuelen, og historisk har de også alltid ligget veldig lavt. Om vi får en markedskollaps, resesjon? Da kan olja gå kraftig ned. Skal da Norwegian ha låst inn 80-90-100% på 50-60 dollar fatet? Og samtidig oppleved lavere yield? = Mulig konkurs.

Hentet fra XI: https://www.dn.no/borskommentar/jan-petter-sisseners/norwegian/oslo-bors/hvilken-dust-var-villig-til-a-kjope-sisseners-norwegian-obligasjoner-til-pari/2-1-653948
Her gikk han nok over streken, og innlegget slettet... Men, hvem kjøpte obligasjonene til pari? Og det er ikke snakk om lite beløp, som er lik med en med mye penger og da følger gjerne en teft og informasjon?..
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 13:53 6695

Noen må ha misforstått totalt hva hedging bør brukes til i et flyselskap.
Eller de kan være tjent med det selv. Har de flaks, så får de enorm bonus. Har de ikke det, bare vanlig lønn.

Det går nok fint å hedge fuel på en måte som styrer risiko, på en god måte. Og en kan styre slik at en hedger bort fra katastrofeutfall. F.eks. mot pris høyere enn break-eaven på fastlagte flyvninger.
En bør nok samtidig hedge mot økonomisk vekst som påvirker passasjertilgangen. Ikke de normale svingningene, men mot ekstremutfall.

Samtidig virker regnskapsføringen av dette snodig. NAS kan hedge for å unngå for høy pris, men må da ta store tap om ikke forsikringen inntreffer. Skjønner ikke det. Det burde vært behandlet som en forsikring og ikke som et spekulasjonsobjekt som setter hele selskapet på spill.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 13:55 6688

PaleRider: enig i det du skriver angående spekulasjonsobjekt... Tenker NAS øker hedgen sin godt i disse dager, men kommer nok aldri til å risikere hele selskapet slik SAS gjorde.

Edit: lite omsetning på denne nedgangen da...
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Proletar
14.08.2019 kl 15:31 6474

De har ikke lagt ned alle MAX-ruter, kun de som krysser Atlanteren. De trenger MAX-flyene på Europanettet på sikt.

(Om de kan komme ut av MAX-kontrakten er det selvsagt mulig at de går over til Airbusflyene de også har ordre på, men det vil ta lengre tid og de vil være mindre konkurransedyktige i overgangen.)
Leste noe for en stund siden at flyselskapene kan avbestille uten kostnad om groundingen ikke er over 1. oktober, men har ikke sett kilder som bekrefter dette
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 15:45 6380

Husker dere den lyden Per Ulv lager nå enda en ACME oppfinnelse feiler og han faller ned fra klippene nok en gang?

Det = NAS 😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
sognoksen
14.08.2019 kl 15:48 6348

For håpe det går konk snart heile møkka selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 15:55 6296

9% ned 😁😁 Gud bedre. Kunne da delt det utover et par-tre dager eller? 😂
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
14.08.2019 kl 16:18 6189

Haha ja, den reiv. Får håpe det kommer en kursredningspakke fra ledelsen snart.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 16:35 6101

En bør kanskje spørre seg, hvem låner ut aksjer.
Vel, litt gøy med action også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 16:35 6097

Og han Sissner? Som hadde kjøpt ned på lav 30 tall har vel nå lempet ut dritten før han gikk i minus på aksjene! Imorra er det muligens kjøpedsg i NAS?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 16:40 6070

Ler meg ihjel. Ikke som menigmann. Ulvene må få herje på lavmålnivå :)))))
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 16:42 6059

Vært kjøpsdag siden 43,-
Geir Karlsen bør sende ut JV info. Dårlig eller god. Dagens kurs er jeg ikke redd for, selskapet går greit og er ferdig med veksten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 16:52 6015

Skal i 100 minimum selv om det er vanskelig å se det nå. De som tror på Norwegian som verdens beste og miljøvennlige flyflåte, blir rike.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Nukjørvi
14.08.2019 kl 19:30 5794

Hjalp ikke at Trump tilsynelatende sendte oss inn I en ny resesjon. Tror det forklarer mesteparten av dagens kraftige kursfall. Dette er litt morsomt egentlig. Litt som en råtten løk. Lag på lag med dårlige nyheter tilsynelatende uten håp i sikte. Men jeg tror Norwegian kommer seg igjennom dette. Markedet overreagerer som vanlig. Nå begynner kursen virkelig å se attraktiv ut men jeg mistenker at vi skal kraftig ned i noen dager til før noen stopper opp og lurer på hvorfor aksjen er så billig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 19:55 5723

To aktører har så smått begynt å dekke inn shorten. Fornuftig...
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 00:08 5521

NAS er en av ganske få selskaper som kan tjene på denne børskrisen med fallende drivstoff pris. Tror kanskje aksjen vil hente seg inn i slutten av denne uka
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 12:19 5643

NAS har nå malt seg solid opp i hjørnet. Skulle tro piloter hadde mer forstand når det kommer til risikostyring. Det er knapt rullebane igjen. Det at de ikke har ordnet opp med obligasjonsgjelden som forfaller i god tid. Det setter hele selskapet på spill.Og nå møter selskapet en ny svart svane - uroen skapt av Twitter mannen.
- Hva er det egentlig Ledelsen driver med? Gambler med hele selskapet.

Hadde de bare klart å få pengene fra Boeing for MAX-tullet, hadde mye vært løst. Men Boeing venter vel, siden om NAS konker så slipper dem regninga. Elendig.

Hadde de klart et JV, noe de ikke klarer å levere. Og i dagens klima og med stadig kortere tid til obligasjonsforfallet, så blir kortene de har på hånda dårligere og dårligere. Det vet motparten. Elendig.

Og de klarer heller ikke selge fly i et anstendig tempo. Det kunne TVUNGET kjøpere av selskapet eller JV på banene. Elendig.

Aksjonærene får svi for elendigheten.
Redigert 15.08.2019 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Kantarell
15.08.2019 kl 12:24 5614

Vær tålmodig ;)
Slettet bruker
15.08.2019 kl 12:37 5557

30 kr straks! Rockbottom! Sitter klar med 2 mill som sjal inn på rekylen😊! Disney figuren Sissner går på en smell 😊
PaleRider
15.08.2019 kl 12:40 5548

Kantarell skrev Vær tålmodig ;)
Tålmodig?

NAS er på vei mot problemer med høy hastighet. Da kan en ikke være tålmodig. Tålmodigheten har kostet enormt.
Det står vel heller ikke så bra til med selskapet til Gründerne.

- Er K&K fortsatt innsidere, eller kan dem selge uten å melde? Det skulle jeg like å vite.
abban
15.08.2019 kl 12:54 5505

På middels og lang sikt er det ihvertfall ikke noen fare for emisjon om denne prisen holder seg.

Prisen går KUN ned nå fordi mange store institusjonelle aksjeeiere tar pengene ut av aksjemarkedet, og setter dem inn i short-instrumenter over hele fjøla.
De har ikke så mange andre steder å plassere pengene, stakkars. Rentene er for lave.

Kursen til NAS går nå gjerne ned fordi det er plassert nye short posisjoner i aksjen de siste dagene.
Nedgangen er ikke forårsaket av noe annet.

Dette kan fortsette en liten stund til, men det er en grense for hvor mye short som kan plasseres, og da vil kursen snu.
Det er gjerne høye renter på de siste short-posisjonene som er ledig i aksjen.
De som tar disse holder dem ikke lenge.
De pengene som har gått ut av aksjemarkedet, går lettest inn igjen i de aksjene som har blitt billigst, og, mest mulig positiv underliggende utvikling i driften.

Når falltakten avtar ⚖️ kan du kjøpe aksjer til en hyggelig 💲💲💲
Redigert 15.08.2019 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 12:55 5496

Pressen skriver om utvanningen fra helvete og viser til at obligasjonene kan bli konvertert til egenkapital. Kjos avviser dette. Tror vi på ham? Jeg velger nå å gjøre det. NAS har flere valg og de sa på siste Q at driften sammen med tiltak som kostnadsspareprogrammet også muligens kan klare låneforfallet. Nå har vi fallende oljepris og svak NOK. Det i sum gir økte marginer. Videre ser vi i balansen at fordringsstørrelsen er vel stor og i den ligger det også muligheter bare når den kommer ned mot normalnivå. Og så er de mange som ikke har fått med seg tilbakebetaling av forskudd på fly?.. I kort: bare muligheter. Det er etter min mening en overdreven pessimisme der ute nå. Utspillet fra ny CEO om JV burde han spart seg for, det skaper bare usikkerhet som vi ser nå.
abban
15.08.2019 kl 13:03 5465

Kjos låner selv ut aksjer til shortere med meget god rente, det er det gjerne flere av de største eierne som gjør.
Er nok sikkert litt lettere for dem å akseptere en lavere kurs på aksjene i en periode da, eller hva tror du?
PaleRider
15.08.2019 kl 13:09 5425

Du har gode innlegg.

Men det spørs om ikke K&K selv ligger veldig dårlig ann nå, om det stemmer at de har belånt aksjene sine kraftig.
Du snakker om langsiktig god utvikling. Det er bra og greit nok.
Det er imidlertid obligasjonslånet som må løses NÅ. Det nytter ikke å kunne vise til noen forbedringer. De skal ha pengene.
Obligasjonseierne har helt sikkert shortet kraftig og de SKAL ha aksjer. Da går det mot konvertering og/eller emisjon om ikke NAS har pengene.
NAS har hatt godt med tid siden siste emisjon, og har klart null og niks i et ok marked. Nå er markedet elendig - frykten rår. Boeing har sikkert ingen hast med å betale ut. Konker NAS så slipper de å betale.

Jeg sitter kun med et inntrykk fra utsiden og det er katastrofalt svak risikostyring i NAS.

Men når noe blir billig, så kan en håpe at det oppstår budkrig. Men sjansen for det er nok liten. NAS ledelsen er i ferd med å rasere det som er skapt.
Slettet bruker
15.08.2019 kl 13:09 5425

abban: jeg snakket med en storinvestor, i et annet selskap riktignok... Jeg spurte ham: "hva er kursen"? I dag svarte han? Vet ikke... Ser ikke på den. De som er tungt inne sitter på så lang sikt at kursen fra dag til dag ikke er interessant, de er opptatt av å skape resultater. Vi små titter hvert tiende sekund og det er noe helt annet. Jeg skal nå i alle fall være en av de som kjøpte på dette nivået og se tilbake. Vi har sett at et par shortere forsiktig har begynt å dekke seg inn, mens en tredje har økt likt samtidig. De spiller nok på tanken om full kollaps og låneforfall... Det er et veddemål på nå rundt en halv milliard. Tenk om det kommer en positiv nyhet her nå... Ikke lett å se den muligheten, men jeg tror faktisk det...

PaleRider: Ok? Har du sett webcasten fra Q2 i år? Spørsmålet er om vi tror på Kjos & co eller ikke? Det er ikke få ganger Kjos er blitt spådd nord og ned. Nå jobber de mange dyktige mennesker med å få dette på plass og de har allerede vist handlekraft med å legge ned ulønnsomme ruter. Jeg biter meg merke i nye styreleder og hans' bakgrunn. Det ligger litt i korta hva han skal bidra med her spør du meg. En rå danske kommer inn og er god på...
Redigert 15.08.2019 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 13:18 5387

Tro på K&K -nja.
De tok skyhøy risiko, og lykkes. Og de gjorde mye rett - da.

Nå, mener jeg at de gambler videre. Gamblere som har lykkes gjør gjerne det.
Det å skulle få på plass en løsning i siste liten er en dårlig ide når en står rett foran stupet.
Det er obligasjonsgjelda alt handler om nå. Den burde vært håndtert - i et godt marked - for lengst. Alt står og faller på dette nå.

CEO - var det ikke han som var i Songa? Det var vel ingen god opplevelse. Det gikk rett vest.
Redigert 15.08.2019 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 13:26 5361

PaleRider: tja? De har jobbet lenge med JV nå. Leeeeeenge. Og NAS var til salgs for ikke lenge siden. Fordringene i balansen er mange ganger gjeldsforfallet og bare ned til "normalnivå" er nok. Sikkert noen momenter ikke jeg ser her, men jeg velger å være positvt innstilt. Sparret med noen andre større aksjonærer og de er enig. NAS drifter med lave kostnader og sparer mer i disse dager samt marginøkning.

Angående ny CEO: han er også CFO i NAS... Dyktig fyr!!! Uten tvil.
Redigert 15.08.2019 kl 13:27 Du må logge inn for å svare