NOM : Oppdatering Engebø.

annette
NOM 19.03.2018 kl 08:49 8865

19/03-2018 08:25:03: (NOM.OAX) Engebø Rutile and Garnet; update on feasibility study
Following from the successful completion of the prefeasibility study (PFS) for
the Engebø rutile and garnet project in October 2017, a comprehensive work
program related to the definitive feasibility study (DFS) is now progressing.
The work program includes i.a. geological and geotechnical assessments, process
optimisation and verification, mine design and detailed engineering and
preparations related to project execution.
The international engineering and consultancy company Hatch has been appointed
for technical advisory services and coordination of the DFS. Hatch was also the
technical advisor and coordinator of the PFS. An update of ongoing activities
and work program is summarised below.
Drilling program finalised

A limited drilling program was carried out at Engebø from mid-January to mid
-February 2018. The drilling went according to plan. In total, 1,581 meters was
drilled in 10 drill holes. The aim of the drilling was to increase the knowledge
of the ore body and the geotechnical conditions in the open pit.

Drill core logging is completed and drill cores are being chemically assayed.
The data will be basis for updating of the current block model and ore
classification. Qualified Person, Adam Wheeler is responsible for this work, and
will complete an updated resource estimate within April 2018.

The international mining consultancy company, SRK has been contracted for
geotechnical, hydrogeological and structural logging and modelling based on
drill hole data. SRK will make recommendations on slope angles and stability
conditions for the open pit and underground infrastructure.

The resource and pit stability assessments will form a basis for Hatch's final
open pit design and mine schedule, assessing ore and waste rock tonnages from
the open pit mining operation. Consideration of measures to optimise the mine
plan is ongoing.
Process optimisation and flowsheet design

The DFS process test work is divided in three stages 1) process optimisation, 2)
repeatability demonstrations, and 3) ore variability testing.

The process optimisation test work is well under way. Tests carried out at IHC
Robbins (IHC) in Australia have been successful in making cost saving changes to
the flowsheet and confirming some critical process parameters.

Ongoing work is carried out at IHC and Light Deep Earth (LDE) in South Africa to
investigate process solutions to recover additional coarse garnet. The coarse
garnet distribution in the deposit is complex. Optimal crushing and grinding, as
well as maximising recovery is important to secure stable output volumes of
coarse garnet from the process plant. After process optimisation, bulk samples
will be processed at IHC and LDE for repeatability and variability testing.

Process test work is currently on the critical path for the DFS. The assurance
of an optimised, cost efficient and robust flowsheet as the basis for
engineering and detailed design is crucial. The DFS timeline will be reviewed
based on the progress of critical path activities.

Strengthening of organisation and project execution planning
Recruitment processes have been initiated to strengthen the Engebø project team
both on project management as well as for various discipline areas.
The Norwegian engineering and architectural advisory company Asplan Viak has
been contracted to coordinate the planning of fresh water supply to the
processing plant, the re-direction of county road 611 and various detailing of
buildings and infrastructure at the process plant and mining operation areas.

In cooperation with the Directorate for Cultural Heritage and the University
Museum in Bergen, plans have been established for archeological investigations
at selected locations within the regulated industrial area. The purpose is to
register possible cultural heritage footprints in accordance with regulations
and prior to construction start-up. The investigations will be executed in the
second half of 2018.
Nordic Mining aims to secure structured and effective work programs on all
preparatory issues that are important for the overall progress plan for the
project. Dialogue meetings and good communication with Naustdal municipality and
other authorities, as well as the landowners and other stakeholders, are vital
for the implementation of the project.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
19.03.2018 kl 13:53 8683

Ny finansdirektør også.
Bør jo få fart i aksjen disse to meldingene vel?
Er jo utrolig positivt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
3333
19.03.2018 kl 16:22 8611

Håper det blir fart i aksjen utover våren. Nyheter rundt Keliber er kanskje det som er mest interessent. Avtaler om avtak er også en stor kurstrigger!
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2018 kl 20:57 8499

Noen er redd regjeringsskifte .. helt ubegrunnet. Linjene og føringene er lagt
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
long-stocking
19.04.2018 kl 19:23 8086

Selv om det gjenstår et par hindre og en del nybrottsarbeid har jeg valgt å satse litt i NOM. Dagens kurs virker rimelig i forhold til potensialet.
Er det noen som har gjort seg opp noen tanker om finansieringen av Engebø ? Ifølge pfs trengs rundt 700 mill nok i tillegg til lån, diverse alt. er nevnt i siste presentasjon.
Mitt tips/håp er at 1/3 av Nordic Rutile kan selges til partner(e) for å dekke ek, men er langt fra noen fagmann. NOM sine 2/3 vil da gi en eps på ca 2,- nok. i henhold til pfs. (120 mill aksjer)
Jeg har sett helt bort ifra Keliber der hvor ingen vet hvor "haren hopper" enda.
Mitt tips er kanskje for optimistisk så det kan gjerne slaktes, helst før jeg gaper over for mye i NOM.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 19:42 8065

Longstocking. Anbefaler deg å lese deg opp på Infonom:=) der står det mye. Og velkommen til Nom forresten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
long-stocking
19.04.2018 kl 21:31 7988

Takk for det fryktløs.
Scenario 2 er noenlunde likt min tankegang, bortsett fra at jeg mener salg til partner(e) er å foretrekke framfor aksjeutvidelse.
Jeg tror det blir tungt å få kjørt en emisjon på 8,24 om et års tid, Ser ut som Tigerstaden alene kan holde kursen under 4 til den tid, men man skal aldri si aldri og på ett år kan mye skje.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 22:38 7941

Bare hyggelig:=) Aksjeposten til Tigerstaden forsvinner på et blunk når DFS Keliber kommer hvis de har tenkt å selge resten da. Har sittet i Nom i 7 år og vet hvor fort kursen går når noen begynner å plukke og det kan skje hver dag nå som vi nærmer oss.. Er også en side på Facebok som heter Nomaksjonære som det blir vekslet ord mellom aksjonærene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
abroker
20.04.2018 kl 10:09 7793

Men griske grunneiere kan vel kødde det til for NOM også?
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
npv
06.05.2018 kl 11:17 7339

Er vel heller inkompetent ledelse. Enten har man ikke tenkt muligheten at grunneierene selv kan utvikle et eget prosjekt, eller så har man tatt risikoen for å maksimere nåverdien i prosjektet, uten å justere for nevnte risikoeksponering . Det er nå gått to uker uten at NOM kommer med noe seriøst i forhold til AMR, og i PFSen viser NOM selv til at deres rettigheter er begrenset av minelralloven §32, akkurat hva AMR angriper.

Det blir ikke enkelt å hente penger i Q3 når hovedprosjektet i selskapet i realiteten er dødt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
longterm
06.05.2018 kl 12:08 7305

Javel, så du begynner å bekymre deg over ikke å ha hørt noe fra NOM på to uker - aner man en viss utålmodighet? Jeg vet ikke hvor mye du har evnet å få med deg av diskusjonen som har versert i tiden etter utspillet deres, men kan minne om at NOM har gjort det helt klart at driftsopplegget de første 15 årene på ingen måte vil være influert. Så spørs det hvor langt dere er kommet om 15 år. Det mer enn aner meg at grunneierne dere skryter av å ha inngått avtale med, på det tidspunktet er blitt ganske lei av å sitte og se inntektene strømme inn hos sine naboer, mens dere fortsatt lurer på hvordan dere skal være istand til å finansiere nødvendige undersøkelser (går ut fra at det vil være grenser for hvor lenge dere kan belage dere på utelukkende å benytte konfidensiell info fra NOM), utarbeide PFS og DFS, for ikke å snakke om fullfinansieringen av deres luftslott - velbekomme!
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
A.Ksje
06.05.2018 kl 12:23 7288

Istedet for å diskutere Nom som har alle rettigheter, kan man heller se på Luftslottet Amr og hvilke muligheter de har for å realisere utspillet i media.

Driftskonsesjon kan kun gis til den som har utvinningsrett (utvinner). Dette gjelder både statens og grunneiers mineraler.

DMF vil ved behandlingen av en søknad om driftskonsesjon foreta en skjønnsmessig prøving av om konsesjon skal gis eller ikke. Ved vurderingen vil DMF legge vekt på om søker er skikket til å utvinne forekomsten. I dette ligger at DMF vil legge vekt på om prosjektet fremstår som gjennomførbart økonomisk, om det legges opp til en bergmessig forsvarlig drift og om søker har tilstrekkelig kompetanse for drift av forekomsten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
longterm
06.05.2018 kl 13:44 7229

Godt poeng, A.Ksje, men spørs vel om det er så veldig mye å diskutere! ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
A.Ksje
06.05.2018 kl 14:14 7201

Enig long.Svaret gir seg vel selv.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2018 kl 16:18 7118

Kan ikke se Nom har noe behov for noe mer avklaring før et svar foreligger neste uke av næringsministeren. Slik jeg har forstått er saken sent høyere opp i forvaltningen til et mer grundig svar fra regjeringen.
Ser NPV terper og terper på det samme uten å ha tatt til seg svar som allerede er gitt under Nom tråden NOM MELDING.
Svar kommer neste uke,ferdig med saken.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
unotert
06.05.2018 kl 17:07 7079

Viana rønningen tror mineralloven kun består av en paragraf, nr 32.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
ArveAnd
06.05.2018 kl 18:09 7025

npv

NOM har svart på AMR sitt utspill - en gang. Og det holder da i massevis. Kva anna er det du venter svar på? Er det svar på den latterlige påstanden fra AMR relatert til diskusjonsforumer du sitter å gnager på at du ikkje får svar på?
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Sailor
06.05.2018 kl 18:50 6983

Kompetansen på utvikling av gruver, og spesielt rutil og granat, er det tynt med hos SLM/AMR.
Hermansen var bare administrativ direktør for kullgruvene på Svalbard, uten å ha gruvekompetanse. Viana-Rønningen er advokat og har bare sittet i NOM's styre for å være lyttepost for storaksjonær Dvergsten, som heller ikke har noe gruvekompetanse så vidt jeg kan se. Om Viana-Rønningen og Dvergsten nå ikke har røket uklare, så er nok Dvergsten også med på dette "attentatet".
Andre av investorene i SLM/AMR, bl.a. Øistein Tvenge, har heller ikke noen form for gruvekompetanse, det miljøet er kun opportunistiske gribber med kort horisont.

Man kan spørre seg om Tvenge og co har blitt med på dette for å skremme ned kursen på NOM. "Noen" har jo kjøpt alt det som er panikksolgt den siste uken. De omsatte volumene er kanskje ikke store nok til at "noen" har kommet i angrepsposisjon, men når kursen nå spretter i været er det "noen andre" som kan selge ut med en saftig gevinst på et par ukers raid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
npv
06.05.2018 kl 19:03 6966

unotert,
Jeg tror denne tolkningen ikke kommer fra Viana-Rønningen men fra Arnold Rørhold i SLM og tidligere leder av Advokatfirmaet Schjødt, hvor han i følge SLM sin hjemmeside spesialiserte seg på forretningsjuridiske problemstillinger innen energi og naturressurser.

ArveAnd
NOM skriver i sin melding:
"Nordic Mining holds all rights and permits necessary for its current operations related to the Engebø rutile and garnet project."
Merk at det står "current operations"

Videre skriver NOM:
"Over many years Nordic Mining has kept a close dialogue with the main landowners in the area and the parties have put efforts into establishing private agreements for acquiring the property of the contemplated processing plant and necessary rights to the area for mining operations. If agreements are not reached, Nordic Mining may in any case ultimately expropriate the area and rights. AMR's project and agreements with certain landowners has no legal relevance in this respect."

NOM melder her om ekspropriasjonsretten de har for rettighetene på Engebø-siden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
npv
08.05.2018 kl 23:44 6550

AMR kommenterer næringsministerens svar til Haltbrekken her:
http://arcminres.no/onewebmedia/Pressemelding%20-%20AMR%20-%20180508%20(NO).pdf
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Tjuagutt
09.05.2018 kl 08:22 6428

npv, du vet like godt som oss andre at dette er et spill i scene satt av motstanderne av Nordic mining sitt prosjekt. Det er ikke tilfeldig at det var Haltbrekken som tok opp dette og når SV er innblandet, så er Thingnes klanen innblandet. Jeg har en mistanke om hvem du er og det er ikke Rønningen. At du tilhører motstanderne er jeg overbevist om. Du er for godt informert, om ting som bare de som står motstanderne/AMR nær kan vite, til å være en vanlig børsspekulant.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
npv
09.05.2018 kl 08:43 6379

Tjuagutt,
"Du er for godt informert, om ting som bare de som står motstanderne/AMR nær kan vite, til å være en vanlig børsspekulant."
Om du kan stille en slik diagnose, så skulle det tilsi at du ikke er en vanlig børsspekulant. Men hva er det jeg skriver som ikke er kjent i markedet?

Hvem som står bak "spillet" er etter min mening uinteressant. Det som er interessant er at Engebøforekomsten er satt i spill.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Råvarer
09.05.2018 kl 08:48 6370

Fake news, kurs manipulering? Det ligger ingenting om AMR på SLM Partners side som eier AMR til 100%.

http://www.slmpartners.no

Dessuten er viktige deler av § 32 utelatt i pressemeldingen, de som gir NOM alle rettigheter.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
RiskReward
09.05.2018 kl 08:48 6368

Har tittet litt etter hva en leiepris for slike tilfeller ligger på, men ikke funnet det. Dog foreligger det en standard avtale på dette, som kan være et utgangspunkt for forhandlinger med grunneiere (i dette tilfellet AMR som har overtatt rettighetene til grunneierne)
https://www.allskog.no/upload/2012/01/17/standardavtale-mineraler-nsf.pdf

AMR har etter min oppfatning en "forretningsmodell" kun basert på mengde opplysninger fra NOM, men de aner ikke godt nok hvor granaten er og alt annet de trenger fra boreprøvene for å utarbeide den konkrete driften. Deres løsning basert på kun granat virker også på meg som så kostnadstung at jeg tviler på at den blir lønnsom. Og da er man ved et vesentlig punkt i mineralloven, som DMF må ta stilling til. Nemlig at grunneieremineraler må kunne utvinnes selvstendig.

Jeg føler meg rimelig sikker på at griskhet hos AMR/grunneierne vil sette en stopper for signerte avtaler med NOM, og at ekspropriasjon vil komme til anvendelse

RR
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
unotert
09.05.2018 kl 08:51 6359

Dette blir mer som en blanding av Don Quiote og Komiske Ali som forsøker å bringe en tapt kamp til live.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
unotert
09.05.2018 kl 09:55 6268

Det riktige er vel heller at dere forsøker å sette den i spill, eller et eller annet spill, Grunnlaget for dette spillet blir jo stadig tynnere.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Tjuagutt
09.05.2018 kl 10:24 6236

Dette er keiseren uten klær.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
A.Ksje
09.05.2018 kl 11:36 6177

Scenario 2028 : Grunneiere som ble med i Noms avtale og sitter stinne av kroner kjøper ut gårdsbrukene til grunneierne på Vevring som er i beit for kroner etter varsel om ekspropriasjon og engangserstatning på noen få kroner. Engebøgrunneiere drifter gårdsbruk å henter inn betydelig med kroner fra gruva på begge sider. Ja det blir nok slik :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare