Glede! Folk vil ikke lenger ha elektrisk kjøretøy (EV).

Britax
01.08.2019 kl 17:20 2120

Tulleartikkel.
Vi har ferie, selges lite biler i ferien, akkurat som i fjor.
Derav laveste salg siste 12mnd, som forøvrig var mye lavere enn juni i år.

Neste måned er det bussiness as usual.
Redigert 01.08.2019 kl 17:21 Du må logge inn for å svare

Er jo ikke så voldsomt å spare på elbil som det var, og alt det lademaset er jo bare så irriterenede at det er verdt å betale noen hundrelapper ekstra i måneden for å slippe.
mishka
01.08.2019 kl 19:02 2056

Det ligger for tiden ute 1291 brukte Leafer, 712 brukte Teslaer og 795 Golfer på finn.no. Sikkert mange 1.generasjons kjøpere av elbil som nå kan tenke seg å bytte, men ikke like mange står klar til å overta bruktbilen. Blir litt som å bytte mobiltelefon. Enkelt å legge en Iphone 6 i skuffen om den ikke selges og kjøpe en ny. Ikke like enkelt med en bil:-)
Jeg tror dessuten markedet for elbiler i Norge har et tak pga bruksegenskapene, og at vi snart er i det taket.
Britax
01.08.2019 kl 22:24 1948

Det er fortsatt solgt 50% flere enn samme måned som i fjor.

Var akkurat samme tulleartikler i mai, da tesla slipper sine biler i puljer.
De leverte 5000biler i mars, da de leverte noen få i april var det "krise" i media, før det så var tusenvis måneden etter, fordi de ikke skjønner at Tesla alltid har levert biler i større puljer.

Så ja, tilfeldigheter.
Eller er du villig til å inngå et veddemål?
5000kr om det ikke har tatt seg opp neste måned?
Britax
01.08.2019 kl 22:27 1941

Alt lademas?
Tydelig at du ikke har kjørt mye elbil.
Man lader jo 99% av tiden hjemme, det er jo helt unntaksvis man trenger vente på noe lading.
Totalt venter man nok mer på fylling av drivstoff enn en elbileier bruker på lading.

Du må jo ha en skrue løs.
Basse
01.08.2019 kl 23:24 1894

enhver som var veien i juli kunne med egne øyne se at din påstand om at det ikke eksisterer "lademas" er blank løgn

Selv kjørte jeg E18 oppover og nedover t/r hjemme og hytta 2 ganger hver uke i hele juli

hver gang jeg svingte innom for å plukke opp en burger og milkshake i drive-in så stod batterisøppelet stablet opp ved ladestasjonene, batteriladeavhengighet er uten tvil en begrensende, frustrerende og slitsom måte å leve på. Livet kjører jo bokstavelig forbi og fra deg mens du svetter og sparker matrester på en ladeplass ute i ingenmannsland

bilen jeg kjører t/r hytta har 75 liter tank, fyller den 1 gang i måneden, når jeg synes prisen på den faste selvbetjente stasjonen er "grei"

livet er bedre med forbrenningsmotor, det er faktisk et faktum som er ferdig snakka
Basse
01.08.2019 kl 23:28 1882

og selv Tesla-forguderen i Broom har nå måttet kaste inn hånkle og gå tilbake til dieselbil

https://www.tv2.no/broom/10736666/?fbclid=IwAR2fNcMa1eRIoZSoE0kgZT4X5RxCXNL1hIMppSfH3BRwc9MUMLiDdJmu_iI

Britax
02.08.2019 kl 00:20 1838

Skulle det være noe overraskelse?
At det er mange elbiler på tur i fellesferien?

Og du måtte uansett stoppe for mat og pissepause?
Kunne ikke bare ladet samtidig?
Laderne bruker stå meget sentralt, det må de jo gjøre siden du ser de når du stopper for pause og står og ser på elbilene som lader.

Det bestrider likevel ikke at nesten all lading foregår hjemme.

Alltid morsomt med folk som mener alt er "ferdig snakka" uten at de klarer se det store bildet.

Lade samtidig som man pisser og tar matpause? Altså 10-15 minutt. Da kunne jeg fylt tanken min 4-5 ganger. El-bilen din er ikke halvladet en gang etter så kort tid.
Nei, det er lenge til elbil blir et alternativ her i gården. Elendig rekkevidde på selv de beste. En vanlig VW Caddy diesel kan jo kjøre nesten 1000 km på EN tank.
Britax
02.08.2019 kl 09:48 1670

De fleste av oss kjører ikke 40+mil regelmessig uten en stopp på mer 10minutter.
Så desperate er ikke folk flest.

Om kriteriet er at man ikke kan ha en stopp et par ganger i året på en ladestasjon, men man kan stå 5-10minutter på bensinstasjonen 1-2 ganger i måneden, ja da er det ikke håp for deg. Blir tulleargument.

Kjører selv diesel, en til 2 ganger i året kjører vi til stockholm med 2 barn i bilen og vi beregner totalt 1-2t pause på 75mil. Ingen grunn til at dette kan kombineres med lading. Ser det har poppet opp ladere overalt i sverige også de siste årene.

Elbil passer nok ikke absolutt alle, men 80-90%av befolkningen kunne nok byttet ut i alle fall 1 av bilene med elbil uten at det ville gjort noe som helst med komforten og samtidig senket de totale kostnadene betydelig.
mishka
02.08.2019 kl 10:33 1640

Here we go again. Kjører man mye langkjøring er det diesel som gjelder og omvendt med elbil. For oss som kjører langt, spesielt utenlands blir ladestoppene for mange og for lange. For å mimre litt så ender man opp med slike reisetider vi hadde tilbake på midten av 70 tallet. Det var den gang det mellom Oslo og kontinentet var 3 mil motorvei på hver side av Gøteborg. Motorveien ut av København endte ved Køge bukt. Da brukte man 16 timer på strekningen Oslo-Berlin mot 12 i dag. Og 16t. er nettopp det man gjør i dag med en Tesla 85S. Prøvd det og det frister ikke ennå. Vår lille bilferie fra Berlin i sommer var vi i familien skjønt enige om hadde på et vis gått greit med elbil, dog med mye pes og mas. Strekningen var Berlin-Lido de Jesolo-Parma-Modena-Nice-Lyon-Stuttgart-Berlin. Utfordringen er at ingen av billigkjedene av hoteller som man typisk overnatter på underveis har ladere. Bodde på B&B både i Rosenheim og Stuttgart og ladere fantes ikke, så det å lade fult batteri om natten kan man glemme om man ikke skal bo på de stedene som har "destination charging". Og det er typisk slottshotell ditten datten til 300 euro med dørvakt i fjollete sirkusuniform.

En fordel er det foreløpig med elbi i resten av Europa: Aldri kø på ladere i motsetning til i Norge, fordi omtrent ingen har elbil. En formiddag i lunsjtiden i Frankrike var vi innom byen Macon, og på vei ut etter lunsj passerte vi Teslas SC. Sikkert 20 ladere og EN bil. Og den var Norsk!! Plassert i en grushaug langs elva, akkurat for langt unna byen til å kunne gå inn dit å spise lunsj. Bare et hotel rett over gata som man da måtte være tvunget til å spise på. Bare vent til Fritz gjennomsnittstysker begynner å kjøpe VW ID så skal det bli mye køer og morro.

Britax har helt rett i at 80-90% kunne byttet ut EN av bilene med elbil og bruke elbilen til det den er laget for, nemlig transport og jobbpendling nær hjemmet med lading hjemme om natten. Og for å legge til, OM man har 2 biler da.
Redigert 02.08.2019 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
mishka
02.08.2019 kl 10:46 1614

Joda, det er det faktisk mange av oss som gjør. Jeg kjører Oslo-Berlin ca. 6 ganger årlig og her er en typisk dag: 5 min pissepause sør for Strømstad. Nye 5 min ved Gøteborg, 10 min stopp for tankining og pissing i Sør-Sverige. 15 min lunsj på KfC rett før brua over til Danmark. 1t.og 45 min på båt Gedser-Rostock. 5 min pissepause på rasteplass ved Wittstock. Avgang Oslo 7.30, 15 ferga fra Gedser og ankomst Berlin kl. 19.30.

Det Britax glemmer er at det er ikke antall km. som teller. Det er hvor mange minutter man sitter i bilen. Når man kommer seg vekk fra norske fartsgrenser så går 40 mil ganske raskt.

Jeg har over 40 års erfaring med kjøring på kryss og tvers i Europa. Det som er tidstyven er alle stoppene. Og det gjelder spesielt pissepauser hvor man må kjøre bort fra motorveien for å slå lens. Sånn sett er Sverige et helvete med bensinstasjoner langt vekk fra veien og få tradisjonelle rasteplasser.
Og da er det nå en gang slik at man ikke kan styre pissinga etter når man skal lade. Så ladinga kommer ofte i TILLEGG til alle de andre stoppene.
Redigert 02.08.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Tm3P
02.08.2019 kl 10:53 1667

Det blir jo bare en tulleundersøkelse medmindre man korrigerer for leveringene til Tesla som alltid leverer hovedandelen av bilene sine i mars, juni, september og desember.

Og ja, kjører man mye rundt på road trip i Europa er sikkert ikke elbil det mest praktiske. Holder man seg for det meste til Norden så er det virkelig null problem å eie en elbil med rekkevidde på 400km+
Britax
02.08.2019 kl 10:58 1649

Prøv igjen.
De fleste av oss pendler ikke 40+mil regelmessig med privarbilen.
De fleste av oss er ikke avhengige av å kjøre 105mil med maks 35min pause.

Og kilometer er da på alle måter relevant.

La oss si det er 100.000mennesker i norge som er avhengige av et slikt regime, det er mange mennesker, men likevel bare 5% av bilparken, så det kan ikke på noen måte regnes som gjeldende for de fleste av oss.

Jeg ahr aldri sagt alle. Noen er i alle fall psykologisk avhengige av en bil som går 100mil+ pr. Tanking, de aller aller fleste av oss er ikke
mishka
02.08.2019 kl 10:58 1647

Kanskje ikke like ekstremt som meg, men jeg kjenner mange som bruker bilen rundt om i Europa. Og alle kjører diesel. Forøvrig helt enig i at denne statisitikken bare er tull.
mishka
02.08.2019 kl 11:06 1636

Det spiller ingen rolle hva som er relevant for de FLESTE av oss, hadde det ikke vært for myndigheter som skal påtvinge folk det ene eller andre ved hjelp av avgifter og annen faenskap. Folk flest vet utmerket godt hvilken bil som passer for dem. Debatten om elbiler er helt forskjellig i Norge og Tyskland. Og jeg tror årsaken ligger i forskjellen i subsidier og IKKE MINST avgiftene på vanlige biler. Det er styringen fra myndighetenes side som skaper raseriet.
Britax
02.08.2019 kl 11:27 1614

Vi har da alltid blitt styrt i den ene eller andre retningen med avgifter. Det er ikke noe nytt.
Og det fungerer. Det er derfor det brukes. Det er enighet blandt alle partiene, til og med frp, om å fortsette denne kursen.

Pussig at det skal være raseri fordi du dyttes mot et billigere og mer miljøvennlig alternativ.
Det viser seg jo gang på gang at for de fleste passer elbil helt ypperlig. Det er motstand mot forandring som er problemet.

Du kommer til å få kjøre fossilbil så lenge du vil, men det blir en dyr timespris på denne timen du MÅ spare på disse Berlinturene dine.
mishka
02.08.2019 kl 11:32 1602

Jeg har faktisk aldri reagert noe særlig på avgiftsfritaket for elbiler. Det jeg reagerer på er den stadige skjerpingen av avgiftene på vanlige biler, og spesielt etter at dieselbiler har fått utslipp omtrent ned mot null.

https://www.dinside.no/motor/oppsiktsvekkende-tall-for-nye-dieselbiler/71097209

Norske avgifter gjør bare at folk beholder forurensende biler lenger i stedet for å bytte de ut. Men norske politikere har jo aldri hatt peiling på bil...
Redigert 02.08.2019 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
mishka
02.08.2019 kl 11:43 1594

"Du kommer til å få kjøre fossilbil så lenge du vil, men det blir en dyr timespris på denne timen du MÅ spare på disse Berlinturene dine."

Ja, og det er hovedgrunnen til at jeg har begått det de i DDR kalte republikkflukt, Jeg fikser ikke Norge lenger. Og det gjelder ikke bare bil....
Så egentlig ser jeg hele debatten litt utenfra og fra sidelinja. Og jo mer man ser det utenfra, jo mer koko virker alt som omhandler bil i Norge.
Med tiden vil behovet for å dra til Norge minske mer og mer og deilig er det.

Det er ikke noe raseri for å dyttes mot et billigere og mer miljøvennlig alternativ. Det er et raseri mot å påtvinges å settes 40 år tilbake i tid mht. reisetid. Det er forskjellen med å komme frem i middagstid i stedet for midt på natta.
Britax
02.08.2019 kl 11:46 1590

Dieselbiler fått utslipp ned mot 0?? Om du virkelig tror dette, da skjønner jeg hvorfor du mener det du gjør.

Dieselbiler har aldri, og kommer aldri til å komme på utslipp i nærheten av 0!
Nox er ikke det samme som utslipp, avgasser fra eksos består av mye mer enn nox!
Metaller, hydrocarboner, co, co2 osv osv
Forbrenning av en liter diesel vil alltid føre forurensing, det hjelper ikke at man har redusert nitrøse gasser.

Disse skrytetallene som oppgis er også best-case-scenario.
Det er for biler som er oppvarmet og kjøres under optimale forhold. Sist jeg sjekket trenger dieselbilen tid på å varmes opp og vi bruker den ikke ved 20c hele året.
Ved køkjøring, under oppvarming, og ved kalde temperaturer er utslippene mye høyere enn oppgitt.
Så har man biler som har gått ut av garantitiden som får dyre feil på egr, adblue systemer, dpf osv som så får fjernet disse i steden for å påkoste 20.000kr for å få de reparert.

Og hva med utslipp til leting, utvinning, rafinering og distribusjon av drivstoff? Tror du diesel er noe som kommer på pumpen ved hjelp av magi?

Å tro at dieselbilen er utslippsfri er utopi.
Redigert 02.08.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
mishka
02.08.2019 kl 12:12 1558

Helt ned på null kommer man ikke, og jeg mente partikkelutslipp som forurenser lokalt. Men det har nå blitt så bra at i alle andre land enn Norge og Frankrike med sin atomkraft så er det omtrent ingen forskjell på strøm og diesel når det gjelder co2. Det er utslippet av Nox som er fjernet, ikke co2. Med en Tesla S ladet på tysk-strømmix så er utslippet av Co2 nærmere 130g/km. Det er faktisk mer enn en Mercedes 220 diesel. Selv t-banen i Berlin har et utslipp på 75g/passasjerkm. Alt dette fordi kun ca 50% av strømmen kommer fra forybare kilder. Norge er noe helt annet med sin vannkraft. Og debatten om felles strømnett osv. gidder jeg ikke å ta. Faktisk blir bylufta i tyske byer bedre og bedre for hver dag og det skyldes ikke en håndfull Renault Zoe som enkelte her kjøper. Det skyldes mer og mer moderne vanlige biler.

Og dette med oppvarming er nettopp det Mercedes har løst nå ved å legge katalysatoren i motorblokka. Rensingen begynner omtrent umiddelbart. Dette med høyere utslipp ved køkjøring og kalde temeraturer er feil. Nye biler i dag testes under det som kalles real drive emission test procedure og fanger opp alt dette. Og at folk trikser med systemene på gamle biler får så være, men lenge går det ikke for det er bl.a derfor man har EU-kontroll av biler.
Redigert 02.08.2019 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Britax
02.08.2019 kl 13:09 1532

Nå driver du å legger fram fantasitall.
Tesla s har et reelt utslipp på 62g/km med europeisk strømmiks, som forøvrig synker år for år.

Denne mercedesen din kan du MINST dobble utslippet på når man ser på virkelige utslipp og tar med alle utslippene i kjeden fra utvinning til den er på tanken.

Du fortsetter å legge kunntige tall for dieselbilen til grunn, og så tar du tall som baserer seg på 100.000km livsløplengde for elbilen. Da blir det bare tullete å diskutere.
mishka
02.08.2019 kl 13:22 1520

Jeg snakker slett ikke om EUROPEISK strømmix. For da får du med land som Frankrike og Litauen med sin atomkraft. Her er en link til co2 utslipp på tysk strøm, så kan noen og enhver regne ut selv. Jeg har aldri lagt noe 100k.km. livsløp til grunn ang.elbil. Det eneste du har rett i er at co2 utslippet synker år for år på strømmen.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/38897/umfrage/co2-emissionsfaktor-fuer-den-strommix-in-deutschland-seit-1990/

Edit. Jeg skal gi deg rett i en ting. Forbrukstallet på 130g. er gammelt fra model S sin barndom og tysk strømmiks den gangen. Enkelt regnestykke:
Om man regner at det medgår inkl. ladetap osv. 80Kw/t for å få 350 km. PRAKTISK rekkevidde. Blir det reele tallet 104 g.co2/km.

Redigert 02.08.2019 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Britax
02.08.2019 kl 13:30 1506

Mercedes sine nye WLTP tall for e220d fra 146g-170g/km før du tar med utslipp til produksjonen av drivstoff og komponentene bare bensinbilen drar på.

Så det du legger fram er bare fantasier.
Selv på ren kullkraft har elbilen laver co2 utslipp enn dieselbilen, det er noe å tenke på.
mishka
02.08.2019 kl 13:42 1493

På ren kullkraft vil det være mer, men dette blir vi aldri enige om. Bare en liten "greie" fra mitt rede i Tyskland: Merkels mareritt er ikke at folk kjører dieselbil. Marerittet heter SUV, enten det er en Tesla eller en Benz. Og grunnen er at alle SUV,er har et vanvittig utslipp av co2 i høyere hastigheter og grunnen er sef. fysikkens kvadratlover mht. luftmotstand. Hvis ingen kjøpte suv,er ville sannsynligvis tysklands utslipp av co2 fra biler synke med 10%. Grunnen til at elbiler ikke subsidieres med mer enn 6K.euro i Tyskland er at med massevis med elbiler vil det ikke gjøre rare forskjellen på utslipp av co2. OG det vil bare gjøre det elendige strømnettet enda mer ustabilt pga Merkels fordømte energiwende med vindmøller.

Og sorry ang. unøyaktigheter med MB 220d jeg la til grunn NEDC tallene som vel er 108g./co2.

Det korrekte tallet er 158-137 g.co2 pr.km.

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/e-class/saloon-w213/specifications/specifications-teaser.module.html
Redigert 02.08.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
mishka
02.08.2019 kl 14:30 1465

Artikkelen til en av norges mest respekterte biljournalister, Frank Williksen, sier det meste om hvorfor jeg og Elbil ikke passer sammen:

"Stor forskjell på oppgitt og reell rekkevidde!"

"Dobbelt så lang ladetid
Det lengste vi oppnådde på turen sørover, var 270 kilometer på det siste strekket fra ladestasjonen i Rhüden til hotellet i Wehrheim – men da var batteriet også bokstavelig talt tomt; 14 fattige kilometer hadde vi å gå på da vi parkerte."

"Det skilte også svært mye på effektiv ladetid i forhold til det som gjerne har vært sagt om Tesla på egne superladere."

"For eksempel sa den at vi hadde 436 kilometer tilgjengelig ved start fra Wehrheim. Etter å ha kjørt beskjedne 187 km hadde vi bare 76 km igjen – og måtte lade. Omtrent slik var det, mer og mindre, hele veien."

"Vår erfaring er også at forbruket øker vesentlig raskere for en elbil enn for en fossil bil når hastigheten økes."

"3 timer 15 minutter til lading - én vei!
Konklusjonen er uansett klar: Et slikt kjøremønster som vi hadde på denne turen passer bilen rett og slett ikke til. Det blir for mange ladepauser – og de blir for lange."

https://www.tv2.no/a/10102444/

Og legger man ut en slik artikkel er man selvfølgelig en "haters" blant Teslafansen. Men det er jeg slett ikke. Jeg regner meg selv som innovatør på livets fleste sider. Kjøpte f.eks. Iphone så tidlig at den måtte kjøpes i London og hackes. Og hadde mac allerede på 80 tallet, Men når innovasjonen setter en mange år tilbake i praktisk bruk, da sier jeg stopp og ser det i alle fall an litt. Skulle gjerne hatt en Tesla 3, men da må ladetiden ned og rekkevidden opp.
Redigert 02.08.2019 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Britax
02.08.2019 kl 16:05 1407

De har virkelig prøvd å fremstille bilen dårlig også da, med å legge ut på langtur uten å lade opp først, drive med akselerasjon opp og ned i fart, helt opp i 235km/t.

De har virkelig lagt innsats i å få rekkevidden så kort som mulig, da det ikke er noe problem overhodet å kjøre 45-50mil på en lading med den bilen.
Redigert 02.08.2019 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2019 kl 16:20 1387


Elbiler monner IKKE EN DRITT ! Alt er bare ET SKALKESJUL!
Egentlig vil ikke regjeringer gjøre en dritt forandring som monner! ! Visst dem brydde seg hadde de gjort noe for LEEEENGE SIDEN !!
mishka
02.08.2019 kl 16:27 1382

Vel, 45-50 mil kan nok gå, men da snakker vi om i Norge. Man skal ikke lenger enn til den svenske vestkysten før fartsgrensen er 120 og "alle" kjører i 140.
Vi hadde samme opplevelse med et vennepar vi kjørte samtidig med fra Oslo til Berlin. De svingte av allerede i Uddevalla. Og det ble videre stopp både på SC,en i Varberg og i Køge. Og jaggu måtte de ikke toppe opp litt på SC,en i Nørre Alslev også for å rekke frem til SC,en i Herzsprung uten rekkeviddeangst og i normalt tempo.

Kort fortalt var vi fremme som alltid kl. 19.30. Da vi satt på restaurant og hygget oss og var langt ned i avecen kl.22 sjekket de akkurat inn på SC,en i Herzsprung. Og middagen deres ble gatekjøkkenmat på trailer-rasten som ligger rett bortenfor. Vi ble vekket etter midnatt da de ankom leiligheten.
Det er dette jeg mener med å settes tilbake i tid.

Det Williksen skriver om at forbruket øker mye mer med hastigheten på en elbil sammenlignet med vanlig bil er jo en selvfølge. Elbilen har ikke girkasse. Williksen er en av de mest seriøse av biljournalistene i Norge, så hva han skriver kan man ta for god fisk. Ja, det er ofte litt akselerasjon opp og ned på europeiske motorveier om man ikke kjører midt på natta. Dette pga trailere som kjører forbi hverandre osv. Vanlige biler fikser dette helt fint.

Neste dag besøkte vi en venninde av kona i Dresden og det var jo null problem for Teslaen, men tur-retur ville bli litt drøyt. Resultatet var å finne da en lader i Dresden. Den lå såpass langt unna at jeg og eieren av Teslaen måtte finne den og ta trikken 3 holdeplasser tilbake til leiligheten. Og så samme styr da vi skulle dra.
NEI TAKK! Dette er for prematurt for folk i farta.
Redigert 02.08.2019 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Britax
02.08.2019 kl 16:33 1377

Så det tok dem 5t mer pga lading på 100mil?
Bullshit.

Det er så mange som har vært på europaturne med teslaen, ja, litt mer tid til lading går med, men om man ikke er fullstendig desperat på ferietur er det helt uproblematisk.

At du ikke vil, er ikke det samme som at du ikke kan. Det handler utelukkende om holdninger og frykt.
mishka
02.08.2019 kl 16:40 1361

Ja, og det spurte jeg om også. Og da kom alle unnskyldningene. Det sto en annen på samme ladesøyla i Uddevalla så vi fikk ikke stor nok effekt. Vi måtte vente litt for en var foran oss i Varberg og ikke nok med det så ble de ventende nesten 1 time på ferga i Gedser for ferga før rakk de uansett ikke. Planlegging av et tight tidskjema er håpløst med elbil. Og sånn går no dagan som elbileier på langtur en påske....Det tok ikke 5 timer mer, men for å være nøyaktig 4t. og 40 min.
Redigert 02.08.2019 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Britax
02.08.2019 kl 16:47 1353

Ikke engang journalisten i artikkelen du la ut over her brukte så mye tid, selv om de virkelig gikk inn for å fremstille bilen dårlig.
mishka
02.08.2019 kl 16:51 1349

Og da er det lett å væe enig med Tm3P lenger opp:

"Og ja, kjører man mye rundt på road trip i Europa er sikkert ikke elbil det mest praktiske. Holder man seg for det meste til Norden så er det virkelig null problem å eie en elbil med rekkevidde på 400km+"

Eller for å si det som Kent Andersen skrev om elbiler i Document i fjor. Man kjøper ikke en sag på Maxbo hvis det er en hammer man trenger. Ikke noe galt med elbilen, men den er ganske enkelt ikke egnet til alt. Og lange turer i høye hasigheter er altså nettopp det den ikke er egnet for. Så får hver enkelt vurdere hvor mye man har av dette og om man kan leve med den til daglig.

En ferietur i Europa er ikke noe problem i en Tesla, Det er bare litt mer styr. Når styret blir noe som man må forholde seg til ofte er det ikke fullt så festlig.
Redigert 02.08.2019 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
mishka
02.08.2019 kl 16:58 1337

Nei, de tok ferge fra Norge og da var de allerede kvitt hordene av andre som også skulle lade. Det er en av fordelene foreløpig her i Tyskland at SC,ene er tomme for andre biler og det var heldig for dem. Dette er en av de tingene som bransjen forutser som den STORE akilleshælen her i Tyskland om folk flest begynner å kjøpe elbil. For da snakker vi ikke om 5 mill mennesker. Vi snakker om 90!

Williksen skriver:
"For eksempel sa den at vi hadde 436 kilometer tilgjengelig ved start fra Wehrheim. Etter å ha kjørt beskjedne 187 km hadde vi bare 76 km igjen – og måtte lade. Omtrent slik var det, mer og mindre, hele veien"

Hehe, 187 km. Går fint det om man har god tid og ferie. Man kan ikke da bare fortsette til man har igjen 4-5 mil for da er det ikke slik at en SC plutselig står der i veikanten.
Redigert 02.08.2019 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Britax
02.08.2019 kl 18:36 1293

Klart når man sitter å gasser opp og ned mellom 100 og 235km/t uten mål og mening for å bedrive testing og kappkjlring med mercedeser så blir rekkevidden kortere.
Velkommen etter.

Hele artikkelen bærer jo preg av at dette er en person som ikke har kjørt elbil før.
Enhver person med litt kjenskap til hvordan man kjører effektivt ville klart å dobble rekkevidden han fikk.