Båthendelsen i Namsos - stor forskjell på flo og fjære.

Slettet bruker
01.08.2019 kl 17:59 3401

https://www.dn.no/politikk/ingrid-aune/eivind-olav-kjellbotn-evensen/arbeiderpartiet/malvik-ordforer-ingrid-aune-omkom-i-batulykke-i-namsos/2-1-647651
https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2019/08/01/Ulykkesb%C3%A5ten-har-en-maksfart-p%C3%A5-45-knop-19608283.ece
https://www.namdalsavisa.no/


Det er veldig stor forskjell på flo og fjære i området. 2 og bortimot 3 meter i døgnet.
Dette forklarer bildene som umiddelbart var vanskelige å forstå. Stedet heter muligens Kvitingen.
Det er stake der.
Redigert 01.08.2019 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2019 kl 11:26 1457

Nå har hendelsesforløpet endret seg. Båtens baug har truffet noe før stammen på påhengsmotoren gikk på en grunne.
På mandag får vi vite hvor dette var. Det kan ha vært et helt annet sted i fjorden.
På den annen side har vitne fortalt om to smell.
Hendelsesforløpet er nå uklart og et annet enn først antatt, og derfor er det ikke p.t. grunnlag for å tale om evt. uflaks i flaksen.
Man bør ikke kjøre i bekmørket om man ikke kjenner farvannet veldig godt, og hele den rute man har tenkt å kjøre veldig godt.
Og ikke kjøre særlig fort, så seilasen skjer kontrollert.
Noni
03.08.2019 kl 11:52 1449

Skofterud kjørte også i mørket og regnvær, det er hasard å legge utpå i slike vær.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:24 1394

Hva er promillegrensen til sjøs?
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:28 1391

Er det ikke 0,8 ?
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:31 1390

https://avogtil.no/artikler/promillegrense-for-bat/

0,8

0,2 for større båter
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:59 1382

« Forslaget krever lovendring og en bredere vurdering. Dette har vi ikke tatt endelig stilling til, skriver næringsminister Trond Giske i en melding som blir sendt ut mandag»
Slettet bruker
13.08.2019 kl 15:33 1372

Jeg tror mer på opplæring, kunnskap og bevisstgjøring, enn promillegrense.

Skofterud og Aune ulykkene var ekstreme på sine måter. Skofterud kjørte i bekmørket, det kom et
plutselig massivt styrtregn, og i farvannet var det veldig lett å ta feil av øyer. Denne kombinasjonen
sammen med det andre, ble en håpløs og livsfarlig blanding.

I Namsos tror jeg den gigantiske forskjellen mellom flo og fjære har spilt inn. Båtfører trodde vannet
sto så høyt, at det ikke var noen farer. Det var her også bekmørkt.

Å kjøre fort med båt i bekmørket er veldig farlig. Har gjort det selv i min ungdom. (Dog ikke bekmørkt da, men mørkt).
Første bud i mørket er ihvertfall å ikke kjøre fortere enn at man har full kontroll.
Redigert 13.08.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 15:37 1371

"I Namsos tror jeg den gigantiske forskjellen mellom flo og fjære har spilt inn. Båtfører trodde vannet
sto så høyt, at det ikke var noen farer."

Dette har jeg ingen tro på. De tok nok feil av hvilken side av leia den grønne lykta stod på. Generelt er jeg imidlertid enig. Å kjøre om natta i en slik båt med stor fart krever at man er kjent og/eller er istand til å orientere seg ved hjelp av lykter, kart og instrumenter.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 15:52 1369

jeg får håpe AP tar lærdom og ikke kjører norge på skjær til tragedie selv om AP alltid vet best om kursen du må følge med på
jonas bør ro.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 18:55 1354

Skulle ikke Trond Giske gjøre noe med promillegrensen?
Slettet bruker
13.08.2019 kl 19:00 1353

Vi skal ikke være i dårlig tro men ha god tro på at han har kjempet for lavere promille i praksis ute på byen ikke teorietisk som vi.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 20:46 1336

Staken er jo helt på siden av leia. Virker som de gjorde en shortcut.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 20:48 1336

Det er helt galt å generalisere promillegrensen utfra disse to helt ekstreme ulykkene med ekstreme
omstendigheter.
Noni
13.08.2019 kl 21:12 1330

"Han hadde nettopp kjøpt båt mener jeg det står", - da skulle han i allefall ikke kjørt om natten, - det er hasard.