Båthendelsen i Namsos - stor forskjell på flo og fjære.

Slettet bruker
01.08.2019 kl 17:59 3403

https://www.dn.no/politikk/ingrid-aune/eivind-olav-kjellbotn-evensen/arbeiderpartiet/malvik-ordforer-ingrid-aune-omkom-i-batulykke-i-namsos/2-1-647651
https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2019/08/01/Ulykkesb%C3%A5ten-har-en-maksfart-p%C3%A5-45-knop-19608283.ece
https://www.namdalsavisa.no/


Det er veldig stor forskjell på flo og fjære i området. 2 og bortimot 3 meter i døgnet.
Dette forklarer bildene som umiddelbart var vanskelige å forstå. Stedet heter muligens Kvitingen.
Det er stake der.
Redigert 01.08.2019 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Noni
13.08.2019 kl 21:12 1332

"Han hadde nettopp kjøpt båt mener jeg det står", - da skulle han i allefall ikke kjørt om natten, - det er hasard.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 20:48 1338

Det er helt galt å generalisere promillegrensen utfra disse to helt ekstreme ulykkene med ekstreme
omstendigheter.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 20:46 1338

Staken er jo helt på siden av leia. Virker som de gjorde en shortcut.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 19:00 1355

Vi skal ikke være i dårlig tro men ha god tro på at han har kjempet for lavere promille i praksis ute på byen ikke teorietisk som vi.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 18:55 1356

Skulle ikke Trond Giske gjøre noe med promillegrensen?
Slettet bruker
13.08.2019 kl 15:52 1371

jeg får håpe AP tar lærdom og ikke kjører norge på skjær til tragedie selv om AP alltid vet best om kursen du må følge med på
jonas bør ro.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 15:37 1373

"I Namsos tror jeg den gigantiske forskjellen mellom flo og fjære har spilt inn. Båtfører trodde vannet
sto så høyt, at det ikke var noen farer."

Dette har jeg ingen tro på. De tok nok feil av hvilken side av leia den grønne lykta stod på. Generelt er jeg imidlertid enig. Å kjøre om natta i en slik båt med stor fart krever at man er kjent og/eller er istand til å orientere seg ved hjelp av lykter, kart og instrumenter.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 15:33 1374

Jeg tror mer på opplæring, kunnskap og bevisstgjøring, enn promillegrense.

Skofterud og Aune ulykkene var ekstreme på sine måter. Skofterud kjørte i bekmørket, det kom et
plutselig massivt styrtregn, og i farvannet var det veldig lett å ta feil av øyer. Denne kombinasjonen
sammen med det andre, ble en håpløs og livsfarlig blanding.

I Namsos tror jeg den gigantiske forskjellen mellom flo og fjære har spilt inn. Båtfører trodde vannet
sto så høyt, at det ikke var noen farer. Det var her også bekmørkt.

Å kjøre fort med båt i bekmørket er veldig farlig. Har gjort det selv i min ungdom. (Dog ikke bekmørkt da, men mørkt).
Første bud i mørket er ihvertfall å ikke kjøre fortere enn at man har full kontroll.
Redigert 13.08.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:59 1384

« Forslaget krever lovendring og en bredere vurdering. Dette har vi ikke tatt endelig stilling til, skriver næringsminister Trond Giske i en melding som blir sendt ut mandag»
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:31 1392

https://avogtil.no/artikler/promillegrense-for-bat/

0,8

0,2 for større båter
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:28 1393

Er det ikke 0,8 ?
Slettet bruker
13.08.2019 kl 14:24 1396

Hva er promillegrensen til sjøs?
Noni
03.08.2019 kl 11:52 1451

Skofterud kjørte også i mørket og regnvær, det er hasard å legge utpå i slike vær.
Slettet bruker
03.08.2019 kl 11:26 1459

Nå har hendelsesforløpet endret seg. Båtens baug har truffet noe før stammen på påhengsmotoren gikk på en grunne.
På mandag får vi vite hvor dette var. Det kan ha vært et helt annet sted i fjorden.
På den annen side har vitne fortalt om to smell.
Hendelsesforløpet er nå uklart og et annet enn først antatt, og derfor er det ikke p.t. grunnlag for å tale om evt. uflaks i flaksen.
Man bør ikke kjøre i bekmørket om man ikke kjenner farvannet veldig godt, og hele den rute man har tenkt å kjøre veldig godt.
Og ikke kjøre særlig fort, så seilasen skjer kontrollert.
atnorhe
03.08.2019 kl 10:42 1720

Nei. Det finnes ikke "uflaks" på sjøen, det vet alle som har vært i båt. De har kjørt i full fart i mørket uten å kjenne grunnforholdene, og gått på et skjær. Det er ikke "uflaks"...
-sannheten-
03.08.2019 kl 01:54 1753

https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2019/08/02/Fra-meldinga-om-kraftige-smell-p%C3%A5-skj%C3%A6ret-ble-meldt-inn-tok-det-32-minutter-f%C3%B8r-de-forulykkede-var-funnet-19614249.ece#cxrecs_s

Ser ut som de har kjørt på noe før skjæret. Det er en stor bulk i baugen. Hvor i båten ble de ulike personer funnet ?
En av de kan kanskje ha blitt skadet ved en forutgående kræsj ?
atnorhe
03.08.2019 kl 00:28 1766

Sommer og båtliv. Vennebesøk med båt. Festligheter, og så drar vi avgårde i mørket og vil komme oss hurtig hjem. Å lese kart midt på natten i mørket betyr at de må kjøre langsomt, og det frister ikke. Alle lykter fungerte,så dette var enda en trist historie. Båtliv er morsomt, men det kan være krevende i mørket hvis du ikke er lokalkjent.
atnorhe
03.08.2019 kl 00:19 1768

Rakettforsker, ikke rakett forsker. Raketter forsker ikke,de blir forsket på.
Slettet bruker
02.08.2019 kl 21:46 1800

Vel, er det noen som fikk rede på Skofteruds promille? Hvis det er snakk om AP-folk så blir den vel hemmeligholdt i 100 år.
Slettet bruker
02.08.2019 kl 20:42 1809

Jeg begriper ikke hvorfor noen skal legge ut på sjøen i mørke. Vi har hatt så mange mørke-ulykker de siste årene at folk burde ha lært, men den gang ei. Har de ikke kommet seg hjem før mørket kommer, burde de vente til det lysner, og på denne tiden trenger man ikke vente mange timene på sollyset.
Slike ulykker er forferdelig triste, men burde kunne vært unngått, det er russisk rullet å kjøre speedbåt i mørke.
Slettet bruker
02.08.2019 kl 15:35 1847

I dette farvannet er det mye dyp fjord. Få overraskende grunner.
Det var høyvann, og båten stakk ikke dypt. Det synes å være særlig den nedstikkende påhengsmotoren som bråstoppet båten.
De skulle ikke kjørt der de gjorde. Men de har kanskje hatt uflaks også ?
Slettet bruker
02.08.2019 kl 15:25 1857

En god vane er å titte på sjøkartet før man skal ut i båt i et område. Og lære seg stedene
hvor det fins uventede farer. Og lytte til kjentfolk.
Sjekke ruten man har tenkt til å føre båten.
Særlig bør dette være tilfelle, om man har tenkt å kjøre når det er mørkt. Da må man være
nøye med å ha sikker rute klart for seg.

Går man inn for det, så lærer man seg ganske fort hvor det er særlige farer man må være særlig oppmerksom på.
Slettet bruker
02.08.2019 kl 14:22 1874

"Iallfall rom for misforståelser."

Mulig, om man ikke leser kart, men hovedregelen er grønt til styrbord og rødt til babord i hovedretningen til leia.
Man kan rett og slett ikke merke hele norskekysten for "idioter". Da er det bedre å være strenger til krav for båtfører prøve.
Nå skal jeg være litt forsiktig med å kalle de idioter for vi har også hatt ulykker med hurtiggående expressbåter i Norge (sea cat) hvor en av årsakene man fant var mangelfull merking, noe som førte til voldsom oppgradering av merkingen, blant annet nord for Bergen.
Hr.Suhr
02.08.2019 kl 13:36 1888

Skjæret ligger midt i leia og er merket med rundt-blinkende grønt lys.
Iallfall rom for misforståelser.
https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=13&lat=7156629.82&lon=329069.60&sok=
lokkarskj%C3%A6ret&markerLat=7156806.107313103&markerLon=328723.14006859006&panel=searchOptionsPanel
Slettet bruker
02.08.2019 kl 13:20 1897

Som regel ligger undervannsskjærene i det området hvor det er kortest til land.
Sånne staker bør peke tydelig mot trygt ferdselsområde.
Det er ikke sikkert han hadde særlig fart. Motoren vippet tydeligvis ikke opp. (Da hadde nok båten havnet på den andre siden av grunnen).
Det var nok veldig mørkt uten måneskinn. Da må man kjøre forsiktig.
Ordet TRYGT burde kanskje stå på sånne staker og peke tydelig ?
Slettet bruker
02.08.2019 kl 12:59 1908

Det var da solcelle på staken og denne hadde dermed lys. Han må da vist hvor han skulle kjøre?
Om han ikke er eller var selv fra stedet, jobbet han som psykolog i kommunen, og hadde anskaffet seg en hurtiggående båt.
Et en skute at føre, et annet et kart at lese, sa Ludvik Holberg

Båten hadde kart-plotter også. Denne karen har ikke sertifikat engang.
Hr.Suhr
02.08.2019 kl 12:35 1917

Sjekket nettopp om sjømerking.
Varianten som Adressa-foto viser står ikke nevnt noen steder og kan misforståes
med at skjæret kan passeres på begge sider av merket.
Selv med lys burde merkingen også vært angitt med vinkel som peker mot trygg side.
På flo kunne hvem som helst som ikke er kjent med skjærene misforstått denne merkingen.
(tror jeg kunne gjort det samme selv jeg om jeg var amatør, og ute for tøffe meg)
Per K
02.08.2019 kl 11:06 1933

Folk tenker at fart på sjøen ikke er like farlig som på veien.
Slettet bruker
02.08.2019 kl 10:47 1941

Kunsten å være båtfører er å unngå å treffe land i stor fart.
Slettet bruker
02.08.2019 kl 09:55 1951

Neppe noe alkolås på båten
Man treng ikke være rakett forsker for å skjønne det
Veldig trist uansett
Spesielt trist er det fordi denne dama hadde helt nye tanker i AP sammenheng slik jeg har sett noe av det hun jobbet for og med
Ei svært redelig dame rett og slett
Slettet bruker
02.08.2019 kl 00:52 2006

Var det alkolås i båten?
Slettet bruker
01.08.2019 kl 23:03 2028

Det er noe rart likevel. Sjekk skadene på båten fra begge sider i front.
Redigert 01.08.2019 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2019 kl 22:19 2053

[̲̅$̲̅(̲̅ ͡° ͜ʖ ͡°̲̅)̲̅$̲̅]

-Herregud
I dag kl 17:59 85
..stake der.
Redigert i dag kl 22:14
Slettet bruker
01.08.2019 kl 21:40 2082

-
Redigert 01.08.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare