DNO - P/E = 6,3, gitt kurs 14,1 - betydelig oppside, 20+

PaleRider
DNO 01.08.2019 kl 18:21 34117

Revidert etter inspill fra noen.

P/E = Price/Earnings = FOR DNO

DNO dundret nedover i dag også.

DNO har nå en P/E på 6,3.

Utregning:
- Pris på selskapet rundt 15,27 mrd. kr - gitt dagens kurs.
- Earnings fra Q2-rapporten: Net profit/-loss 68.0 USD, ganger en med 4 like kvartaler og kr/USD på 8,9 kr. får en 2,42 mrd.

P/E = 15,27 / 2,42 = 6,3

En P/E på 6,3 innebærer at DNO bør tjene inn en investering i løpet av 6 år. Det er kort tidshorisont. I banken tar tilsvarende 100 år med en rente på 1%.

En så lav P/E tilsier også lave forventninger, til vekst, brønner som testes - som Bashiqa, brønner som bores på sokkelen og forhold rundt selskapet, som oljepris. Og det kan også indikere at markedet mener at risikoen er stor.


P/E TIL SAMMENLIGNBARE SELSKAPER

Mens DNO kollapser på jo-jo børsen OSE så er Gulf Keystone i dag i null. Misforholdet bare øker.

Til sammenligning har Gulf Keystone en P/E på 8.56.
Kilde: https://www.lse.co.uk/SharePrice.asp?shareprice=GKP&share=Gulf-Keystone-Petroleum

Gulf Keystone har etter min vurdering høyere risiko siden:
- De har kun ett felt i Kurdistan, som øker landrisikoen, de er helt avhengige av betalinger fra KRG.
- De tåler vel dårligere en lavere pris pga. økte løftekostander og lavere pris pga. tyngre olje.
- De har mindre risiko på oppsiden med ett felt, ingen letevirksomhet.

Likevel verdsettes DNO som scorer bedre på alle disse risikoparamtrene langt dårligere enn Gulf Keystone. Ikke til å tro.
Forklaringen mange gir på lav pris på DNO om Kurdistan-eksponeringen står derfor ikke til troendes. Det er bare tull. Og mens DNO har redusert denne risikoen med kjøpet av Faroe Petroleum, så har kursen bare rast nedover. Det burde om hypotesen om Kurdistan eksponeringen holdt, vært motsatt.

Dersom DNO skulle hatt tilsvarende P/E burde kursen vært opp til 20,7 kr. Det er bare en oppside fra dagens kurs i DNO på nesten 50 %.

Hvordan forklarer styreformannen og dere andre dette ekstreme misforholdet på prising?

Egentlig burde en også raskt sett på reservene og hvordan de prises, men det gidder jeg ikke, da DNO er erkekonservative.

KONKLUSJON
DNO er lavt verdsatt. Risiko knyttet til Kurdistan virksomheten tilsier ikke dette, og det er noe annet som gir lav kurs. Min vurdering er - tilliten til ledelsen, svak informasjon, svake grep for å få fram verdiene (Gulf Keystone gir nå både utbytte og kjøper tilbake aksjer) og ikke minst notering kun på jo-jo børsen DNO som gir økte svingninger, høyere risikopremie, lavere kurs og også økte kapitalkostnader. En oppegående ledelse ville notert i USA, også.

I går har styreformannen bidratt med intetsigende prat om Exxon-andeler, noe som kan ha manet fram et nytt emisjonsspøkelse, som på jo-jo børsen raserer kurser.
Hva er det egentlig han prøver å lire av seg med dette, annet enn usikkerhet: – "Det er en stor pakke. Det er attraktive kontantskapende eiendeler. Og vi vil se reaksjonen fra markedet når Norge kommer tilbake fra sommerferie, sier han til E24 etter presentasjonen av selskapets kvartalsresultater onsdag."
Hadde DNO hatt forstand, så hadde de bedt om å få lese intervjuet etterpå og sett om det ga mening. Det gjør ikke det. Hvordan skal markedet reagere på dette? På DNOs kurs, på Exxons eller på pris DNO kan få i en book-building av egenkapital og/eller obligasjonslån. Større tøvprat, er det lenge siden jeg har sett. Nedgang i dag på 5 % var kanskje resultatet, mens USA fortsetter opp, opp, opp, så er det nedenom og hjem for DNO.
Klippet fra: https://e24.no/boers-og-finans/dno/dno-sjefen-om-exxons-norske-feltandeler-attraktive-eiendeler/24666686

DNOs ledelse bidrar nå til usikkerhet og saftig kursnedgang, og selvfølgelig til fint lite som kan få fram de store verdiene som ligger i selskapet.
Det er av sine egne en skal ha det.

Når alt dette er sagt, så har jeg vanskelig for å se at "Lederen" vil la seg vanne ut. Det synes som målet hele veien - full, total og absolutt kontroll, med minst mulig egne penger. Da kan også verdier flyttes på. Jeg kan ikke se hvor han - og RAKP - skal kunne hoste opp masse penger fra.

Jeg tror derfor ikke på emisjon. Men markedet synes å frykte noe annet. Og det KAN forklare kursnedgangen i dag.
Ingen investerer i et selskap hvor emisjonen kan komme - i morgen. Og gi billigere pris.

Ikke engang tilbakekjøp klarer DNO. Det fremstår som om de ønsker seg lav kurs, og får det. Slik tilfellet har vært i årevis.

DNO burde minst stått i 20,1 kr om prisingen til Gulf Keystone skulle vært lagt til grunn. men står i 14,1
Med en P/E på 10, som ikke er uvanlig i andre selskaper, så skulle DNO stått i 24,2 kr.
Oppsiden er derfor stor, men det spørs om vi får vår del i den, eller om det skal omfordeles.

Ønsker alle god sommer,


Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
rockpus
09.08.2019 kl 12:41 5892

Er vist litt treg i hodet i dag. Betyr det at utbetalingen den 15/3 dette året var fra tilsvarende vedtak i fjor?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 12:49 5885

ikke nærmere dato enn en halvpart fra 29/5/2019 frem til 31/12 2019 og neste utbetaling i 2020.
Dette er da ikke så viktig? DNO må klare noe bedre enn hva de så langt har gjort så langt.
DNO er jo som et bløffe selskap som vi har sette så mange av på Oslo Børs. I dag tenker jeg Fast kontra DNO, samme skrulle selskap, samme bløff?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Worldwide
09.08.2019 kl 13:06 5854

Eneste store bløffen her er wwbwb.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 13:14 5827

Worldwide har helt rett, jeg holder meg alt for meget tilbake. Jeg skulle ha tatt tyren ved hornene meget mer brutalt. Det ville selvfølgelig ha ført til at skribenter som worldwide hadde mistet sine en stavelses innlegg og hva ville vi da ikke ha mistet av konkret informasjon rundt DNO og hans klokhet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
JT
09.08.2019 kl 13:16 5834

Aksjen er teknisk oversolgt og brent ser ut til å ha bunnet ut på 56 dollar for et par dager siden og har vendt nordover.
DNO tjener gode penger, aksjen er billig og spennende nyheter i nær fremtid.
Merkelig at folk selger på disse nivåene, men her er det bare å ta imot :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Worldwide
09.08.2019 kl 13:29 5811

Bedre å skrive lite, enn alt det våset du kommer med.
Bare å sammenligne Fast og DNO forteller jo hvor lite du har å bidra med, men det er jo enkelt å slenge rundt seg med påstander og antagelser her på HO.
Det er også underlig at en som er så negativ til DNO, og det i årevis, velger å sitte med aksjer. Du er vel den som spyr ut mest eder og galle her, så personlig tror jeg ikke du er aksjonær.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
oto1
09.08.2019 kl 14:01 5773

Rockpus

DNO vedtok på siste GF å betale ut 0,20 nå i 2 halvdel av 2019, og et nytt på 0,20 i første halvdel 2020.
Altså same procedure as last year.

I fjor ble eks utbyttedato i september, og det er ingen grunn til å tro at det endrer seg.
Selv om styret ikke har vedtatt eksakt utbyttedato enda.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 14:18 5743

Det høres godt ut, nesten som fattigmanns trøst. Tror du, oto1, at DNO sentralt klarer en slik utbetaling samtidig som de vil kjøpe opp alt som de kloke selger fordi de forstår mer om fremtiden enn DNO sentralt aldri har gjort.
Kan DNO avbryte løfte om dividende fordi situasjonen for selskapet går fra vondt til verre og samtidig investerer i selskaper som er i samme situasjon som dem selv.
DNO virker i så fall som en elendig pokerspiller, ikke mye nytt i det forøvrig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 14:33 5736

og pluss - «Oljemarkedet går fra mørkt til mørkere»
https://www.dn.no/olje/oljemarkedet-gar-fra-morkt-til-morkere/2-1-651749
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 15:06 5681

Tar jeg ikke alt for mye feil har DNO kursen falt med over 20% de siste 5 årene. Dette er selskapet som noen smarte har proklamert kurs 3 x dagens i enda flere år. Aksjonærene i DNO leker ekstrem sport når de satser på et slikt selskap! Normalt sier noen at aksjesparing gir i snitt 5-15, DNO tar, de gir ikke, 20% ned de siste 5?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
oto1
09.08.2019 kl 15:23 5648

Ja wwbwb

Du klarer alltid å finne et tidsintervall der en aksje har falt. DNO er ikke noe unntak i så måte, så om det gleder deg med et konstant gnål om akkurat det samme, så er det bare å kjøre på.
Gjør et drittforum enda dårligere.

Ellers så kan du ta det helt med ro angående utbytte.
Dette har dno råd til, faktisk i motsetning til din favorittaksje.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 15:37 5633

AkerBP, genel, gulf keystone og ikke minst olja er opp, Dno ned...må bare le av hele selskapet )
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2019 kl 16:52 5581

oto1
Din aggresjon bekrefter mine teorier rundt DNO og også ditt aggressive forsvar for investert kapital. Vel vi får alle som vi reder så derved ingen sympati fra meg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
oto1
14.08.2019 kl 00:18 5151

Tror du jeg er ute etter sympati fra deg?

Jeg er lei av gnålet ditt om akkurat det samme dag ut og dag inn, jeg har faktisk fått med meg hva du mener første gangen.
Sikkert noe med IQ å gjøre.

Vil tro at de fleste jeg chatter med daglig hverken finner meg aggressiv eller opptatt av å forsvare min investering :)

Nå kommer jeg til å bruke dno utbyttet til å kjøpe akerbp, og så kan du jo lure på hvorfor.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 05:31 5086

AkerBP er bedre ))
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
jansen
14.08.2019 kl 07:59 4972

Hvorfor ikke fylle på med flere DNO på disse lave nivåene?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
mas
14.08.2019 kl 08:55 4891

Da gjetter jeg på at innen utbyttet utbetales så har DNO steget masse
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 12:40 4705

Kursen kollapser totalt.

I går da oljeprisen var solid opp, og endte 5 % opp, så var DNO opp 1%.
I dag er oljeprisen ned 0,7% fra et langt høyere nivå enn den var i går - fra noen og 58 USD til over 60 USD, så raser DNO ned 4 nye %. Over 4 ganger så mye som oljeprisen er ned fra sitt høyere nivå enn i går.
Dette begynner å minne om et Krakk.
Raset kommer fra et rasert nivå.

Misforholdet mellom underliggende verdier og aksjekurs blir bare mer og mer grelt.
Ledelsen klarerer selvfølgelig ikke å gjøre det enkleste i verden - å starte tilbakekjøp.
I stedet sitter de vel og prøver å kjøpe noe overpriset fra Exxon til mange mrd.
Så svakt, så svakt.

P/E fortsetter å falle.
Selv om inntekten har falt noe med lavere oljepris, mens kr/USD går i motsatt retning, så kollapser - aksjekursen.

Så da er vi på P/E med kurs på 12,4 på 5,5.

Hva skal DNO kjøpe andeler fra Exxon til? P/E =10 eller høyere.

DNOs ledelse fremstår som totalt tiltaksløse og handlingslammende.
Reaksjonen fra aksjemarkedet og sikkert også obligasjonsmarkedet fremstår som unison. Glem oppkjøp av Exxon assets.

Forsøk å informer.
Start tilbakekjøp.
Noter også i USA så slipper vi kun å forholde oss til jo-jo børsen. En børs hvor svingningene er ingenting annet enn ekstreme, hvor selskaper derfor også verdsettes lavt osv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 13:19 4631

Ned 4,83% så langt i dag.
Dette begynner ligne på et KRAKK ja. Skal vi under 10 før vi ser bunnen?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 13:28 4615

Ja, det er et stille krakk.
Mens USA er nær all time high og har betydelig nedside, så har DNO allerede krakket.
Kursen ligger i grus, og ledelsen tenker på å kjøpe mer - nå når mye i markedet er høyt priset.
Skjønt DNO synes ikke å ha en ledelse, kun en "Leder" med absolutt og total makt.
Et selskap som informer på denne måten har egentlig ingenting å gjøre på en børs hvor det skal være mange eiere.
Men når en ønsker og får lov å kontrollere alt med en beskjeden andel, blir det sånn. ca. 0,4 i RAKP X 0,4 som er RAKPs andel i DNO = 0,16.
Så en med røft anslått 16 % i DNO bestemmer alt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 13:36 4590

DNO får være med på alle nedturer, men ikke oppturer.
Bare ned 5,4 % nå.
Etter at oljeprisen er solid opp relativt til ved stenging i går.

Så totalkrakker RAKP også. Ned 5 %.

Siden Lederen satte igang tilbakekjøp av aksjer i RAKP på 18 kr. for noen mnd. siden, så er nå oppsiden til den kursen bare 70 %.
Klarer de å kjøpe tilbake aksjer nå når aksjen er billig? Nei, selvfølgelig ikke. De har ikke satt seg i en slik situasjon.
En begredelig kurs på RAKP vil slå hardt inn i DNOs regnskaper ved neste Q-rapport siden DNO også eier aksjer i RAKP.

Det er bare å gratulere.

Nivået på kursene i DNO og RAKP er bare en katastrofe.

Vi får håpe ikke noen gikk all inn - på langt høyere kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 13:49 4558

Stiger DNO nå med 50% er kursen fremdeles ca.20% lavere enn høyeste kurs i år. Det er da flott.
Ja, så fremt kursen stiger med 50% da.
DNO stikker hodet i sanden og tyranniserer sine aksjonærer med total taushet. Det til tross for under enhver kvartalspresentasjon sier: "kommer om noen uker eller innen en mnd."
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Worldwide
14.08.2019 kl 14:34 4474

Hva kommer om noen uker eller innen en måned, og hva er det DNO ikke informerer om?
Og har vi grunn til å klage på inntekter og overskudd?


Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
erikblooks
14.08.2019 kl 14:58 4420

Katastrofe at man ikke solgte seg ut når man såg at markedet ikke reagerte positivt på Q2 rapporten. Tydeligvis ingen tiltro i markedet, ramler fort under 10 kr om børsene generelt snur ned.
Vanskelig å se hva skal snu trenden nå, da jeg har liten tro på at oljeprisen stiger vesentlig utover høsten, blir nok liggende på +/- 60
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 15:13 4384

Det er en masse DNO ikke informerer om. Det hadde du fått med deg om du leste denne og andre tråder.
- De informerer ikke som andre selskaper om boringer og funn m.m. på norsk sokkel. Andre selskaper melder til og med når de starter boringer. De viser kun til Oljedir.
- Bashiqa og Erbil-lisenene, ingen substansiell informasjon etter mnd.vis med boring og testing og mer testing.
- Våset over i innlegget til E24 om Exxon andeler. Hva prøver de egentlig å si? De skaper bare frykt, for finansiering. Og når noen selger så ønsker de å få en god pris, og når det er flere konkurrerende kjøpere med billigere finansiering vil nok resultatet ikke bli bra for DNO.

Fakta er DNO har dundret nedover siden Q2. Fallet er langt større enn hva som kan forklares med fundamentale forhold.
Og fallet kom fra et latterlig lav prising i seg selv.

Fakta er at en som eier ca. 16 % av selskapet - Lederen - vet alt, mens resten svært svært mye mindre.

Ned 6,4 % i dag, selv om oljeprisen er opp siden stenging i går. Kursen dundrer nedover.

Kanskje du kan forklare dette - at DNO dundrer ned fra et lavt nivå.

P/E skal vel under 5.
Og så skal vel DNO kjøpe noe fra Exxon med P/E 10.

Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 15:16 4400

Ojjj, snart 11 tallet og en halvering siden april...det vil seg ikke for Dno. De langsiktige må være fornøyde , 16,40 i 2005 . Mossa er vel fornøyd, solid lønnsøkning og det pga den formidable jobben han gjør ;)) den best betalte styrelederen på Oslo børs..
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 15:31 4355

Worldwide
Jeg kan ikke annet enn å glede meg over at du kan glede deg over det massive fallet vi igjen ser i DNO. Ikke bare gleder du deg, men finner det helt naturlig og fornuftig at DNO kursen igjen faller til gruset nivå. Vel, vi har sett andre selskaper med samme reaksjon flere ganger på Oslo Børs igjennom årene og så er de plutselig borte.
Taushet er fellestegnet for disse selskapene, løfter er en bisetningen de alltid smykker seg med og en ledelse som lever herrens god dager er likhetstegnet blant slike selskaper. Noen tusen aksjonærer som sitter tilbake med tungen i postkassen er alltid resultatet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 15:48 4321

DNO dundrer videre nedover. Nå ned 7,4 % og under kr. 11,99.

Det er bare å gratulere Lederen for den tilliten og verdien markedet setter på DNO som har store underliggende verdier relativt til børskurs.
Og han er tafatt nok og handlingslammet nok til å ikke sette igang med tilbakekjøp. Han synes å ønske lav kurs.

Til sammenligning er Gulf Keystone ned 1,3 %
Kursen har holdt seg veldig godt i lang tid.

DNOs kurs derimot ligger i ruiner. Ned 35 % i år.

Det er rart dette. Gulf Keystone med all sin risiko i Irak og notering i Pund som gir Brexit-risiko holder seg veldig bra, mens DNO totalkollapser.

Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Worldwide
14.08.2019 kl 15:49 4337

Du sammenligner med selskap som ikke har hatt overskudd, og stadig vekk har måttet hente inn penger fra aksjonærene.
Synes du det er greit, så deg om det.
Hvor leser du at det gleder meg at DNO faller? Jeg har mer eller mindre det antall aksjer jeg ønsker, så ser gjerne at kursen går høyere. Oljepris og frykt i markede rår jeg ikke med, men det har da ikke noe å gjøre med at DNO drives
dårlig. Ekspertene anbefaler kjøp av solide selskap når kursen overreagerer nedover, for de vil garantert komme tilbake. Jeg ser at du fokuserer lite på hvor store inntekter og overskudd DNO har i forhold til børsverdien, for det passer vel ikke inn i din sammenligning med alle emisjonsselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
14.08.2019 kl 15:53 4330

Leser du hva som skrives?

DNO ned over 7 % i dag, Gulf Keystone med mer risiko i Irak og mindre oppside er ned 1,3 %.

Ser du på kursutviklingen siste mnder. så ser du at mens DNOs kurs er rasert, så har Gulf Keystone holdt seg godt.

Kan du forklare dette?

DNO kunne informert godt, men gjør ikke det.
DNO kunne notert også på en annen børs enn jo-jo børsen OSE, men gjør ikke det
DNO kunne kjøpt tilbake aksjer når markedsforholdene tilsier det nå og når DNO nok også er ekstremt billig relativt til alt annet de kan kjøpe raskt og effektivt i markedet, men gjør ikke det.

Lederen leverer fint lite.

Slike dager som dette er grunnen til at DNO verdsettes elendig i markedet. Kursen raseres, mens sammenlignbare selskaper holder seg godt. DNOs svingninger er ekstreme, relativt til andre og gir en rabatt på kursen og også økte kapitalkostnader. En ledelse som er opptatt av skape verdier, synliggjøre dem og dele dem med aksjonærene hadde tatt affære for lenge siden. De gjør imidlertid ingenting.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 12:05 4111

Selvfølgelig ikke noe svar på hvorfor DNO dundrer nedover mens Gulf Keystone holder seg bra.
I dag er DNO nå ned over 4 % fra et lavt nivå etter gårsdagens kursfall på over 7 %, mens Gulf Keystone er kun ned 1 % og i går falt marginalt. Misforholdet i utvikling og nivå og verdsetting relativt til underliggende verdier vokser mye, hver dag.

Gulf Keystone har nå en P/E på 8,6
DNO har nå en P/E på snart under 5. Med kurs 11,5 er den nå 5,1.
Dette står som et monument for Lederen.

Det er bare å gratulere en totalt handlingslammet ledelse med sine handlinger som gir en elendig verdsetting av selskapet. Skjønt DNO har nok ikke en ledelse, men en Leder. En som med rundt 16 % styrer alt, som en diktator. Makten ble forært av DNOI-ere. Kursutviklingen er ingenting annet enn elendig for aksjonærene. Hadde en invester i de fleste andre noe større oljeselskaper hadde en hatt en helt annen avkastning, enn i DNO hvor avkastningen er elendig og risikoen skyhøy. Jeg tror følgende forklarer dette:

- Listingen kun på jo-jo børsen som svinger mer enn de fleste kurser, og også noteringen i kr som forsterker svingningene. Det er bare merkelig at Gulf Keystone med sin større risiko (kun i UK), og som er notert i Brexit-valutaen £ klarer seg så godt.
- Aksjonærstrukturen. Kun en større aksjonær - RAKP. Resten har mindre enn 2 %. Når det er ingen større aktører, så er det ingen til å ta tak når verdsettingen blir svak, som nå.
- Med ingen større aksjonærer øker svingningene pga. traderne. Det er et mønster. Uansett hva selskapet leverer, så er det ned etter Q-rapporten.
- Elendig informasjon
- Svak strategi, nå snakker Lederen om å kjøpe mer, mye mer. DNO var et selskap med lave løftekostander, det kan fort snu om det kjøpes mye i Norge og UK. Da blir DNO et selskap som er mer utsatt for oljepris. Før likte han ikke gjeld, nå øker den mye. Salget av andelene som har gjort Aker BP og Lundin til store suksesser, er noe av det verste som er gjort. Men enda verre er byttet av DNO aksjer mot skrot RAKP tvangsbyttet mot RAK-rask.
- Ingen tilbakekjøp, som Gulf Keystone og Genel Energy driver med om dagen. Det er noen som klarer å kjøpe på billigsalg, men ikke DNO.
- En ledelse som ikke kjøper aksjer. Kun Lederen har en betydelig eksponering.

I et vanlig selskap så hadde ledelsen vært byttet for lengst.
En Leder som sparket forrige Styreformann og innsatte seg selv, pga. svak kurs, bør nå gå selv. Om han er mann for egne ord. Noe han tydeligvis ikke er.

Redigert 21.01.2021 kl 04:11 Du må logge inn for å svare
Aventura
15.08.2019 kl 12:22 4133

DNO bör nog överväga stödköp om man är intresserad av att hålla en rimlig värdering / kurs.
Det behövs inte många små stödköp över en dag för att ta aktierna ur robotarnas roteringskarusell. Man skulle till och med kunna sälja tillbaka på uppgångar och bra dagar.
Det är nog så att efter milleniet får en viss del av kapitalet läggas på kursvård helt enkelt. Särskilt på OSE millenium ser det ut som...

I DNOs fall så är det många aktier att tillgå - över 1 miljard. Vilket blir lite inbjudande...
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 12:31 4105

Bør overveie?
Her sitter de sikkert og vurderer å kjøpe dyre assets - kanskje med P/E på 10 i hard konkurranse med P/E fond og selskaper med langt lavere kapitalkostnader og som vil gjøre at risikoen i DNO øker mye relatert til oljeprisen, men å kjøpe tilbake egne aksjer, raskt enkelt og tilpasset markedsforholdene fra minutt til minutt - det klarer dem ikke. Det å kjøpe for 10-15 mill. kroner hver dag nå ville være veldig fornuftig og en investering med ekstrem oppside til det de kan kjøpe fra Exxon.

Det å kjøpe noe til f.eks. P/E=10 er rent ut sagt idiotisk om en kan kjøpe noe til P/E=5, og når dette kan øke risikoen ved hele selskapet mye.

OKEA som ikke er helt ulike Faroe Petroleum verdsettes nesten snart som hele DNO. Nå verdsettes knapt DNOs virksomhet i Irak/Kurdistan.
I OKEA kjøper ledelsen (i mine øyne på høye kurser), men i DNO er de totalt fraværende med sine kjøp.

Det er bare å takke Lederen for elendigheten han påfører resten av aksjonærene.
En grunn til at det kanskje ikke kjøpes tilbake aksjer, er at det kan være at de vil kjøpe tilbake aksjer billigst mulig i RAKP. Da passer det fint med en totalhavarert DNO-kurs og dermed også en rasert RAKP-kurs.Her klarte Lederen å kjøpe tilbake aksjer for 18 kr. for noen mnd. siden. I dag kommer sikkert kursen til å være 10,15. Det er bare å gratulere Lederen med nok et dårlig kjøpt til høy pris, og for å ikke å klare å kjøpe også når det er billig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Aventura
15.08.2019 kl 12:43 4080

Jo det är som du säger. Antagligen kan det finnas annat som lockar som man kan tycka att pengarna bör läggas på?!
Men "bör" är nog lite för milt uttryckt som du är inne på.
Det behövs inte alltför mycket kapital för att sätta stopp i roterings-maskineriet. Stötarna skall läggas in vid väl valda tillfällen med stöd av TA. Det är hela grejen!
Här borde även förvaltare och mäklarhus ha lite mer bakom pannbenet och hjälpa till.

Det rimmar ganska bra med det vi ser. För fundamenta verkar inte spela någon roll just nu. Prissättningen är en algoritm.

Edit:
Det tog inte lång tid in i AI tidsåldern innan "robot wars" kom igång...
Skulle tro att Bijan mfl företagsledare är ganska ovetande om denna utveckling. Så dom bör nog lyssna och agera!
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 12:48 4070

Det at DNO bruker 10-15 mill. kr i et par tre dager - for den saks skyld noen uker - bør ikke være til hinder for at DNO også kan kjøpe assets.
Men det å holde to tanker i hodet er kanskje for mye for noen.
Og særlig i en organisasjon hvor nok alt, absolutt alt, bestemmes av Lederen. En som styrer alt med sin lille implisitte eierandel på 16 %.
Kursen radbrekkes.
Den sier alt om markedets tiltro til Lederens evne og vilje til å skape verdier og dele dem.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 12:57 4045

Gulf Keystone ned 2 % .
DNO ned 5,3 %. Og får nå følge av RAKP 5,6 % ned. Snart under 10 kr.

Det skal enorm oppgang til for at DNO tar igjen nedgangen - relativt til verdiene og peers. En oppgang som nok ikke kommer. Dette fører til at DNOs kurs aldri samsvarer med noe i nærheten av underliggende verdier. På dårlige dager totalhavarerer kursen, på gode følger DNO knapt markedet. Tilliten til hele selskapet ligger i ruiner.

Dem som blir tvangssolgt nå - får bare sende et takkekort til Lederen for hans totale og fatale handlingslammelse.
DNO fikk aldri en rimelig aksjekurs relativt til verdi. Og nå radbrekkes kursen fra lave nivåer, relativt til verdiene og relativt til sammenlignbare selskaper.

Men traderne her inne de taper vel aldri. Heller ikke når dem går all inn rundt 17 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 12:59 4042

Kursen radbrekkes mens diktatoren slår seg på brystet og 4 ganger i året basunerer hvor fantastiske de er. Virker nesten som en DNO kan sammenlignes med en bananrepublikk med en diktator med store gullenker som gir bananer til sine undersåtter og ingen ting til de resterende av innbyggerne.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Aventura
15.08.2019 kl 13:42 3973

Man kan även sälja tillbaka in i marknaden vid väl valda tillfällen. Tror det är klart möjligt?
Det är klart, DNO får inte framstå som manipulatör av sin egen kurs.
Men det borde även på samma sätt finnas begränsningar för hur stor del av totala handeln som kan vara robothandel. Det borde ha lika manipulativ effekt att tillåta obegränsad sådan.
Vet ej hur OSE ser på detta? och numer ingår man i EuroNext.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
PaleRider
15.08.2019 kl 13:52 3955

DNO kunne brukt tilbakekjøpte aksjer til også en notering i USA. Så hadde en fått slutt på at jo-jo børsen og kronekursnoteringen kan bidra til en massiv rabatt på aksjen. En notering i USA hadde også vært bra siden SEC da hadde vært relevant myndighet.

Egentlig er det et åpent spørsmål om DNO har mulighet til å handle tilbake aksjer. De sitter ventelig med langt mer informasjon enn markedet om bl.a. Bashiqa boringene og testingen. Kjøper de tilbake aksjer nå uten å informere kjøper de aksjer fra aksjonærer med langt mindre informasjon enn DNO. Skjønt dette synes ikke å ha vært til hinder før, i det hele tatt. Det er mange eksempler - en tom Saleh brønn var ikke i veien for at RAKP tvangsbyttet rask (RAKP-aksjer og assets) mot gull (DNO-aksjer) og det er heller ikke mange mnd. siden RAKP handlet tilbake aksjer: Lederen viste nok da mer om Bashiqa enn markedet, om ikke annet sannsynligheter, potensiale etc.

Det er vel også sånn med informasjon som med olje. Den finner sin vei til markedet. Når ikke all informasjon er i markedet, så er det en sannsynlighet for at noen vet mer enn andre. Tenk på alle dem som jobber på Bashiqa, dem som er i nærområdet og kan se eventuell fakling, dem som får informasjon - partnere og myndigheter etc. Tilsvarende med tilbakekjøp.

Det er ikke alltid alle vet like lite i markedet. Derfor er det et gode at det informeres mest mulig og best mulig. Der synes DNO å ha en lang vei å gå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
polion
15.08.2019 kl 14:00 3945

PaleRider: Jeg har sagt det over lang tid, alt tyder på at RAK (m/ vår styreleder i spissen) planlegger en snarlig voldtekt av DNO-selskapet/aksjonærene. Spesialisten oto1 har selvsagt lov å være uenig i dette:
RAK kjøper noen få aksjer til i DNO, og havner i tilbudsplikt. Deretter kommer RAK med et (nokså skammelig) tilbud, et tilbud som da blir gjort i samarbeide med investor som har noe større økonomisk pondus enn RAK. Vanskeligere enn det er det faktisk ikke. Og i mellomtiden har som kjent RAK forsøkt å støvsuge markedet for RAK-aksjer.

Og tar vi historikken i betraktning, hvem stoler egentlig på RAK? I alle fall ikke særlig mange DNO-aksjonærer, det temmelig sikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare