Bobil og camping

snoken
03.08.2019 kl 20:18 1291

Frister litt å kjøpe bobil og bli camper.
Kjører en del rundt om,og fy hvor mange som driver med dette.
Er vel en litt ok ferieform.
Vurderer å kjøpe med tanke på campingkos,og med tanke på pensjonisttilværelsen om ca 15 år
Koster jo en mill++
Noni
03.08.2019 kl 20:56 1268

Har en kusine som sammen med mannen har kjøpt en svær bobil. De kjører nordover til hjemstedet til mannen, og derfra fartet de helt opp til Finnmark i fjor.
Jeg synes det kanskje er for langt å kjøre, men på en annen side har de alt i vognen, og kan stoppe når de vil. (hvis de finner plass, heh). Fikk nylig bilde av bål og midnattsol med utsikt over fjorden. Men ikke alle har tilgang til parkering ved sjøen. Det er en fin måte å reise på, og det er varmt og tørt, og de nye vognene har alt en trenger. Det er stor forskjell pga. størrelsen fra den campingvognen vi hadde
snoken
03.08.2019 kl 21:26 1244

jeg tenker,blir vel litt lei asfaltcamping etter veiene i Norge,etter et par tre turer opp og ned,Enormt med campingturister å se i feriesesongen,sikkert ganske mye press på campingplassene rundt om vi jeg tro.Må jo være en fin pensjonisttilværelse og kjøre litt rundt i Europa,og bare stoppe hvis været er bra.
Kanskje holde seg hjemme i fellesferien??
kursk
03.08.2019 kl 21:31 1238

Hva blir prisen pr. overnatting?
mishka
03.08.2019 kl 21:49 1213

Største ulempen, slik jeg ser det, med å bruke en bobil nedover i Europa er følgende: Campingplassene hvor det er lov å stå ligger alltid i utkanten av byene og sjelden i gangavstand til sentrum. Ofte også på steder hvor til og med kollektivtrafikk er så som så. Ofte på et jorde uti huttiheita. De færreste byer har campingplasser som Ekeberg camping i Oslo. Problemet med bobil fremfor campingvogn sier seg da selv. Da må man i så fall ha etpar mopeder hengende bakpå bobilen for å komme seg litt rundt der man stopper. Ellers sikkert ok. Om sommeren er man også helt avhengig av 220V strøm til aircondition, så "villcamping" blir rimelig ukomfortabelt i 30 gr.+. Jag ville i så fall testet det ut med å leie. En kompis gjorde det i sommer og dommen var: Bruker ikke 1 mill. på dette. Får uendelig mye hoteller for den prisen og kan heller leie igjen om jeg ønsker dette.
snoken
03.08.2019 kl 22:25 1182

Ja,ser den..
Kan hende det mest fornuftige er å kjøre med privatbilen,og overnatte på hotell evt gjestgiveri enkelt og greit.
Betydlig billigere ihvertfall
Noni
03.08.2019 kl 22:39 1168

Men om sommeren må en ha bestilt hotell/gjestgiveri på forhånd, og er bundet
av det. Det som passer for den ene, passer kanskje ikke for andre.
OZZY
03.08.2019 kl 22:42 1165

mye fine campinghytter å få leid igså. også har vi Airbnb da. Billig og greit.
RLB76
03.08.2019 kl 22:46 1159

Vurderte det samme men endte opp med liten campingvogn istedet, veldig praktisk på mange måter og en billig løsning i forhold.

Det er mye positivt med camping, man kommer lett i prat med folk.

Har en kompis med bobil, han har det fint med den og elsykker baki. Vi sparte drøyt millen på å kjøpe en liten toseter cab i stedet og sover på ulike alternativer etter behov der og da. For meg er selve kjøringa mye morsommere med den lille bilen.
Hva som er mest økonomis kommer nok an på antall overnattinger.
Har man råd kan man vel gjøre det man har mest lyst til og bare gi blaffen i å regne på det?
05.08.2019 kl 10:36 956

Hvis vi sier at en bobil til en million har en verdireduksjon på 20% første året og 10% per år etterpå de neste fire årene så blir nok døgnprisen ganske høy. I tillegg kommer jo årsavgift, relativt høye drivstoffutgifter, forsikring og servicer. Men alt er jo et prioriteringsspørsmål, så tar man seg råd og synes det er verd det så go ahead!

Så er det vel også dyrere i bompengeringene, men på den annen side er man jo da i større grad med på å redde verden slik jeg skjønner det.
En kar fortalte meg også om en ferje opp mot Lofoten ett eller annet sted hvor han måtte betale 4700,- for bobilen. Så da droppa han det.
Boobs
05.08.2019 kl 23:29 871

Vi er for øyeblikket på 5-6 ukers bobilferie gjennom Tyskland, Sveits, Østerrike, Italia og Frankrike med ferje til Corsica og Sardinia. Fantastisk måte å feriere på. Finnes mange flotte campingplasser i gåavstand fra byene, men personlig foretrekker vi de små sjarmerende havnebyene.
Snorklet just for en uke siden med delfiner som plutselig dukket opp utenfor smeraldakysten 100 meter fra pitchen der bobilen stod parkert. Middag i Bonifacio ved havna der bla Unbridled, Amatasia og Lauren L lå fortøyd var nice. Bobil over alpepassene er en opplevelse. Tar turen oppom kehlsteinhaus på vei hjem, men først en tur langs den franske rivieraen fra Savona via nice til Frejus og Sant Tropez, og tilbake via Milano og lake como. Svipptur innom pisa, roma og elba kan også nevnes. Bobillivet er snadder. Kjører etter værmelingen.

Neste år blir det strake veien til savona med ferje til sicilia for å kjøre opp italia til napoli/pompeii/capri deretter over til rimini og venezia. Deretter Over Grossglocker. Muligens en tur innom Croatia!?
Boobs
05.08.2019 kl 23:32 865

Kjøp en Sunlight. Billig kvalitetsbil med ekstremt høy nyttelast. Lite kluss med disse bilene, og null stress når man har 800kg å gå på
snoken
05.08.2019 kl 23:46 854

Høres flott,må si det frister.
Er det fartssperre på biler over 3500kg?
snoken
06.08.2019 kl 19:45 735

tenker man må ha en del fritid,nytter ikke å ha fri 4 uker i året.Pensjonisttilværelse??

Man kan jo ta en fri inneklemte perioder, mai f eks er fint som inneklemt måned, mellom påsken og sommerferien, da kan man like godt ta fri. Får ikke gjort noe i mai likevel, og på børsen er det jo stay away
Imama
21.08.2019 kl 02:00 509

Tro det eller ei, men ikke alle er så jævla opptatt av å være konstant i sentrum, spesielt hvis man kommer fra et slumstrøk som Oslo.
Hektar
21.08.2019 kl 06:00 477

Kjøpe en og ha i 15 år? Tull 😛

Når det gjelder bobil er det bedre å bruke litt mer og ha det langt bedre. Hold deg unna alt som har fiat motor på 90-115 hk. Kjøp deg et realt merke, Hymer f.eks. Får du tak i en jubileumsmodell har disse masse ekstra stæsj for lite ekstra penger.

Og ja, kjøp deg bobil... Sitte i en diger skinnstol med panoramautsikt er fantastisk mye bedre enn å rote og styre med ditt eget lille vogntog på 10-12 meter på norske veier. Mange bobiler har også lasterom til en liten scooter under senga bak, da kan du putre flott inn til byen selv om du bor litt utenfor ☺
nordnes
21.08.2019 kl 06:08 467

Jeg pleier å ta bilferier i Tyskland. Pr i dag kjører jeg en Min Cooper S og kommer raskt fra sted til sted. Det jeg lurer på er når jeg bor rimelig på Ibis og kjører denne alene i bilen. Blir det da billigere med bensin og hotellets enkeltseng, kontra bobil og campingplass ?
Hektar
21.08.2019 kl 07:07 443

Ikke på langt nær. Bobil er selvfølgelig billigere, MEN det er en investeringskostnad i forkant så klart.