Ocean Viking i Middelhavet

melissa
05.08.2019 kl 10:02 1144

Ocean Viking har forlatt Marseille og er på vei til en posisjon rett øst for Malta.
Da er de klare til å starte samarbeidet med menneskesmuglerne.
kokkohill
05.08.2019 kl 10:23 1134

Ja her kan de ringe og avtale fergetid og pris til de Grenseløse legene

https://www.vesselfinder.com/vessels/OCEAN-VIKING-IMO-8506854-MMSI-258479000
MostlyHarmless
05.08.2019 kl 10:37 1130

Burde vært kjølhalt hele gjengen.
Oskar2
05.08.2019 kl 10:45 1124

Hvem er rederen for denne båten?
Norsk flagg reg i Bergen
MostlyHarmless
05.08.2019 kl 11:14 1107

Karsten Høyland
Slettet bruker
05.08.2019 kl 11:17 1105

Ikke mange som betaler med et smil for å få enorme utgifter i ettertid.
Enkelte nordmenn er så dumme at de skulle fått scannet hjernen sin for å fått det endelige bevis på at det var tomt under hodeskallen.
Oskar2
05.08.2019 kl 12:30 1080

Det blir jo et komplisert ansvarsforhold denne handlingen, forstår LUG vil forsøke å sette det juridiske presset kynisk på flaggstaten som trolig blir forsøkt presset i fella , ser kanskje likheter med kanalen som ble utnyttet over Russland/Finnmark tidligere, håper myndighetene har verktøy til å takle situasjonen?
kokkohill
05.08.2019 kl 12:38 1076

Kast båten ut av Norsk skipsregister omgående , tilsvarende avskilting er gjort av eu stater i like tilfeller.
Her blir Norge kynisk utnyttet enda en gang....
Redigert 05.08.2019 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Oskar2
05.08.2019 kl 12:46 1070

Problemet blir kanskje om LUG bedriver "hjelp eller organisert menneskesmugling , ser de har satt opp Malta som destinasjon , det får vi vel tro er et falsum
polemiker
05.08.2019 kl 13:15 1058

Justisministeren har allerede gått ut og sagt at de ikke støtter denne aksjonen og presiserer at dette er et privat anliggende og ikke noe norske myndigheter står bak.

Båten er leid inn av fra et av selskapene til Karsten Høyland, som forøvrig er i store økonomiske problemer. Selskapet Ocean Viking AS gikk med dundrende underskudd fjor (-50%) . Er vel heller ingen av de øvrige selskapene han er helt eller delevis eier av som går i pluss nå.

Båten er leid inn av SOS Mediterranée i samarbeid med Leger Uten Grenser og det er de som er ansvarlig for smugleroperasjonene. Médecins Sans Frontières ble først opprettet av franske leger under Biafra krigen, men hovedkontoret er vel senere blitt flyttet til Geneve i Sveits. Så om det er noe land som egentlig burde ta ansvaret for de folka de plukker opp, så må det være dem eller alternativ Frankrike, hvor de har et opetativ hovedkvarter, og som trolig leder denne operasjonen.

Nå er det ikke første gang LUG velger samme side som muslimer. Allerede under Afghanistankrigen med Russland gikk orginasjonen inn på Talibans side og ga massiv legehjelp til mujahedin-krigere. Tilsvarende hjalp de muslimer under Balkankrigen og ekskluderte grekerne fordi de sendete leger til de Serbiske områdene.

De var/er på plass i Libanon og gir i dag støtte til de Hamas og Hizbollah kontrollerte områdene Vestbredden og Gaza. Nå gjør de et fantastisk arbeid over store deler av verden, men skal vel ikke stikke under en stol at de også har en annen agenda. Som navnet tilsier er de ikke så glad i grenser og jobber aktivt også politisk for globalisering og fri flyt av mennesker. Organisasjonen drives vel i en perfekt symbiose med Gorge Sorros sin tanker og ideer. (Open Society Group)

Redigert 05.08.2019 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Oskar2
05.08.2019 kl 13:48 1039

Det var en grei og ryddig orientering @ polemiker
Slettet bruker
05.08.2019 kl 14:57 1028

Nå må vel Karsten Høyland stå ansvarlig for å leie ut et av sine skip til kriminell menneskesmugling i regi av LUG. Forholdet mellom "stjeleren og heleren" er godt innarbeidet i norsk rettspraksis og lovgivning; du kan ikke legge til rette for ulovlig virksomhet uten selv å bli ansett som kriminell.
Redigert 05.08.2019 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Hr.Suhr
05.08.2019 kl 15:04 1024

Vi har samme regjering nå som da Siem Pilot opererte. Beklager, jeg stoler
ikke på Erna-regjeringen for fem øre. Er 99% overbevist om at LUG tilføres
ekstra-bevilgninger fra staten til dekke av leien for Ocean Viking.
På bakgrunn av utviklingen med inkopatible i Europa, så er uansett opplegget der
nede hinsides all fornuft.
polemiker
05.08.2019 kl 15:28 1014

NRK er med på laget og sendte i går en lengere reportasje hvor de hadde vært ombord i Ocean Viking og sett på fasilitetene.
https://www.nrk.no/urix/melder-seg-som-frivillige-til-ocean-viking-1.14645681

De har naturligvis også funnet frem til analfabet fra Gambia som etter en rekke presiseringer hoderystende kunne benekte at det for ham ikke spilte noen rolle om det lå "redningsskip" utenfor kysten. For å understreke at det er behov for denne båten viser de til en undersøkelse som viser at sannsynlighetene for å drukne nå er gått opp de siste 6 månedene i år kontra samme periode i fjor.

I fjor var det 1111 som døde i forsøk på å krysse havet, mens det i år er 576. Men siden det i 2018 var 20' som krysset mot 5' i år har har sannsynligheten økt. Det som NRK eller de andre godhetsapostlene ikke bryr seg så mye om er antallet døde. Da Norge, EU og en drøss med NGO redningsbåter befant seg i området var det hundretusenvis som la ut i bittesmå gummibåter.

Samtlige av disse båtene er organisert og drevet av professjonelle menneskesmuglere. De sitter på sine "havnekontor" og kan via PC'ene sine følge hver eneste båt som er utenfor kystene deres. De fleste av dem hadde sågar endret fartøyets type til å være SAR (search and resque) slik at det ikke skulle kunne missfortås av gutta på land.

Vi kunne selv bevitne på nett at de la seg kun noen få nautiske mil på utsiden av Libyas kyst og var synlige med kikkert. Da antallet "redningsbåter" var på sitt høyeste, var også antallet som prøvde lykken også på sitt høyeste. Det toppet seg i 2015, 2016 og sank noe i 2017.

Når smulgerbåtene til NGO igjen kommer tilbake, vil garantert antallet "flyktninger" igjen skyte i været. Antall døde vil naturligvis også øke i takt med dette. I dag må menneskesmuglerne bruke større farkoster for å få fraktet migrantene hele veien over til Europa.

Dette er både mer kostbart og tar uhorvelig mye lengere tid enn å svippe dem 6 natutiske mil ut for kysten. Da kan foreta ett til to tokt hver dag inntil NGO skipene har fylt opp kapasiteten. LUG drev tidligere Aquarius og transporterte nær 30.000 migranter i skytteltrafikk over middelhavet før den ble stanset.

Jeg tror nå at SOS Mediterranée og Leger Uten Grenser forventer seg større problemer med å få lempet av migrantene på Lampedusa eller italiensk fastland. Spania har også kastet ut den sosialistiske regjeringen, så der vil det heller ikke bli så enkelt å komme i land lengere. Hellas og Tyrkia kan de også glemme, men Malta kan vel tenkes å ta i mot noen dersom de får betalt og garantier fra andre land i Europa som forplikter til å ta dem i mot dem. Dette vil ta tid, så derfor har Ocean Viking blitt ombygget med toaletter og sovesaler slik at de kan være ombord over lang tid uten å drepe besetningen.
Redigert 05.08.2019 kl 15:30 Du må logge inn for å svare