Trafikktall juli

Restplassno
NAS 06.08.2019 kl 07:36 20505

Blir spennende dette. Lager en tråd vi kan diskutere i.

Selv håper jeg på RASK over 0.48-49 og yield over 0.52-0.53. Alt over er veldig bra, uansett hva DNB har sagt i forkant.

Tviler på at man kommer høyere enn 0.56 yield og 0.52 RASK, dette må være et absolutt fantasiscenario hvor alle våte drømmer blir virkelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
HP17
08.08.2019 kl 15:04 3125

KLar tale!!

Norwegian dreier fra vekst til lønnsomhet: – Jeg tror de kommer til å levere
– Veksten skal vel ligge på mellom 0 til 0,5 prosent nå resten av året. Fokuset vil være på at de skal tjene mer per solgte passasjer og per fløy kilometer. Det tror jeg vil vedvare. Jeg tror de kommer til å levere på det, sier han

https://www.dn.no/marked/norwegian/fly/flyskam/norwegian-dreier-fra-vekst-til-lonnsomhet-jeg-tror-de-kommer-til-a-levere/2-1-649738
TomW
08.08.2019 kl 21:16 2970

Ja enn så lenge har Nas et fortrinn med sin lave hedg. Totalt sett så har Nas hatt en liten fordel i hele 2019 sett opp mot feks Ryanair og SAS som sitter på en 90% hedg rundt 70 $.

Dette kan snu fort, men vi får satse på at oljen blir vakenes rundt disse nivåene en god stund til
Marianne
09.08.2019 kl 08:11 2842

Det kan man si men uansett defineres dette som tap/gevinst i regnskapet og det er det vi må forholde oss til. Her snakker vi heller ikke om kvartalet men om året.Året før fikk man en tilsvarende tap knyttet til hegdingen og tap for året. For inneværende måned er det vel en gevinst på 60 mill men til og med mai et urealisert tap på 177. Dette er allikevel bare å spikke flis. Alt peker ned til hvor man til slutt ender på bunnlinjen overskudd/underskudd både for kvartalet og året. Jeg forholder med til hva selskapet informerte om i forbindelse med årsrapporten at de ville gå med overskudd for året tross MAX. Det tror jeg ikke de greier men det kan være at det er bra nok uansett.
Redigert 09.08.2019 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Opp+
09.08.2019 kl 08:33 2776

Slapp av. de har snudd fra vekst til å begynne og tjene penger nå, tar jo litt tid den overgangen. lånet blir betalt, de har flere alternativer de har nevnt, så det går nok bra.
Restplassno
24.10.2019 kl 16:21 2384

Morsomt at det opprinnelige estimatet mitt på 2.2 mrd før skatt traff på millimeteren. Nå skal det sies at jeg justerte ned estimatet mitt til 1.8 mrd EBT. Jeg er veldig interessert i å høre betraktninger fra Marianne som meldte om null respekt for undertegnede og et resultat på 1.0-1.2 mrd.
Restplassno
24.10.2019 kl 16:29 2358

Her har vi opprinnelig innlegg. Så var jeg ikke så langt fra resultatet likevel :)

TomW har for øvrig truffet enormt godt med sitt resonnement om kostnader og yield på side 2 i denne tråden, masse respekt-poeng til deg for den innsikten. Du har vanvittig mye bra å komme med. Jeg skryter av meg selv i dette innlegget, men vil trekke frem at jeg ikke er i nærheten av TomW når det gjelder kunnskap og innsikt.
Strategi
24.10.2019 kl 16:37 2334

Så Marianne nå nettopp på Mathallen i Oslo, hun var ganske full og helte nedpå med drinker.
😃
Restplassno
24.10.2019 kl 16:39 2322

Feiring altså - kanskje kjøpte ho seg opp i siste liten likevel da :)
TomW
24.10.2019 kl 17:03 2280

Det var da noen hyggelig ord, takk for det :)
Har ganske tro på caset, men jeg har utvilsomt bommet på timingen!

Traff ganske godt med ditt anslag så er ikke helt på jordet du heller :)
Restplassno
24.10.2019 kl 17:07 2262

Jeg rota meg selv inn noen kr over 100 kr og ramla rett inn i emisjon - men det har lønt seg å fylle på på 33 kr og deromkring så langt, selv om det har vært en uforholdsmessig nervepirrende sensommer og høst. Utrolig godt case, enig med deg der. Selv om askeskyen selvsagt kommer når man minst aner det.
Redigert 24.10.2019 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2019 kl 18:43 2182

Vi får se, NAS tjener ikke så mye mer selv om de legger om regnskapsføringen ;)
Gjelden er ganske ødeleggende. Til sammenligning er SAS omtrent gjeldfri
Redigert 24.10.2019 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
egilas
24.10.2019 kl 18:56 2160

HIHI..regnskapsføringen? En gang i blandt er det smart å tenke før man skriver..dagens innlegg?
Restplassno
24.10.2019 kl 18:56 2158

Hva mener du med at Nas tjener mer etter å ha lagt om regnskapsføringen? Refererer du til at de gikk over til IFRS16? Hvordan kommer resultatet i bedre lys av den endringen, om jeg tør spørre?
TomW
24.10.2019 kl 19:48 2099

Merkelig påstand med tanke på at ifrs 16 har en negativ effekt på resultatet da :)

Fra q3 presentasjonen:
"NOK 285 million negative impact from IFRS 16 on
EBT (EBT of NOK 2,487 million excl IFRS 16)"

Hvis du tar en titt i regnskapene før du utalte deg så vil du sett hvor mye Nas betaler i året for flyfinansen sin, ikke veldig ødeleggende.


Nja, med elgamle fly som burde vært pensjonert for lengst så skulle det nesten bare mangle. Meg bekjent så har de også bestilt hen haug med fly som skal fases inn fremover så får vi jo se hva som skjer med gjelden der i gården. Om jeg ikke husker feil så må vel også de ta inn leaset fly inn i balansen snart så de får nok en fin økning de også. Men for all del, last opp med sas om du ønsker. De leverer ihvertfall lønnsomhet enn så lenge. Om det varer er jeg derimot usikker på
Slettet bruker
24.10.2019 kl 20:19 2020

hahaha, tror ikke du skjønner hva som er "hot" om dagen :))))) hahaha
Slettet bruker
24.10.2019 kl 21:36 1889

Det er tydelig at dere ikke har fått med dere at NAS skal legge om en del på regnskapsførselen. Og hvis ikke gjelden betyr noe da vet ikke jeg hva slags økonomer det er her
TomW
24.10.2019 kl 21:52 1837

Ikke fått med oss? VI henviser jo til "regnskapsførselen" som du kaller det. Til opplysning kalles dette IFRS 16. Og som du ser under har dette stikk motsatt effekt av hva du påstår.

Fra q3 presentasjonen:
"NOK 285 million negative impact from IFRS 16 on
EBT (EBT of NOK 2,487 million excl IFRS 16)"

Hva legger du i at gjelden er ødeleggende? At de har for høye kostnader antar jeg?
Om det er tilfelle må du se på hele kostnadsbildet. Altså, rentekostnader opp mot fuelbesparelser ved å benytte nye fly. Når du har gjort det kan vi fortsette diskusjonen.
Flaxx
24.10.2019 kl 21:57 1810

IFRS 16 gjelder fra 1. januar 2019.
Dette er en kjent sak ... at leieavtaler .... hos leietaker ... blir å balanseføre etter disse nye reglene.
Restplassno
24.10.2019 kl 22:18 1757

Når skal de legge om regnskapsføringen?? De har ikke lagt om fra ifrs i q3 i alle fall.