Trafikktall juli
Blir spennende dette. Lager en tråd vi kan diskutere i.
Selv håper jeg på RASK over 0.48-49 og yield over 0.52-0.53. Alt over er veldig bra, uansett hva DNB har sagt i forkant.
Tviler på at man kommer høyere enn 0.56 yield og 0.52 RASK, dette må være et absolutt fantasiscenario hvor alle våte drømmer blir virkelighet.
Selv håper jeg på RASK over 0.48-49 og yield over 0.52-0.53. Alt over er veldig bra, uansett hva DNB har sagt i forkant.
Tviler på at man kommer høyere enn 0.56 yield og 0.52 RASK, dette må være et absolutt fantasiscenario hvor alle våte drømmer blir virkelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Sensasjonsavisene gir full gass nå :)))) moro. Elsker å skrive ned. Nas knekkes ikke.
ToffeeMan
06.08.2019 kl 09:13
3446
Nå lar vi smånervøse og skuffa aksjonærer glede shortleiren. Denne tar seg inn i løpet av dagen. Alle vet at Norwegian er på rett vei. Kan komme gamechanger-melding når som helst!
Dette kan bli kjemperekyl etter informasjonen som kommer.
Marianne
06.08.2019 kl 09:17
3385
Det er på ingen måte noen monolog . Jeg viste til tall fra i fjor og spør hvordan de skal gå med overskudd for året og kalte det enkelt matematikk . De går ikke med overskudd og ingenting med tallene tyder på at de vil greie det de har lovet. Gode tall var det også i dag i følge de fleste her. Markedet sa vel noe annet? Jeg har ingen aksjer i selskapet og har ingen interesse av å påvirke noe som helst. Jeg opplever at 95 o av dere som skriver her aldri har åpnet et regnskap fra norwegian .
Redigert 06.08.2019 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
Ingen endring. Kun utpsyking. Konseptkursen er svært god og skaper tillit. Kommer rekyl
Redigert 06.08.2019 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
06.08.2019 kl 09:21
3315
Dette er forsøk på mobbing. Det er åpenbart at det menes minus 2 mrd eller 2000 millioner osv. Diskuter sak og ikke heng dere opp i ord delings feil og antall nuller, med mindre det er grunn til å tro at det faktisk menes 2000 mrd
Marianne
06.08.2019 kl 09:21
3317
I dag kommer det ikke rekyl for dette var dårlige tall og norwegian leverte ikke og det er det verste som kan skje. De kan redde seg på JV eller et oppkjøp men så langt leverer ikke selskapet i forhold til hva de har liovet.
Redigert 06.08.2019 kl 09:23
Du må logge inn for å svare
mundus
06.08.2019 kl 09:24
3272
Ok vestlandskråke. Da vet ikke du hva mobbing er for noe. Ferdig snakket.
verdensmester
06.08.2019 kl 09:26
3337
Pareto holder kursmål på kr 75 etter tall
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
dyning
06.08.2019 kl 09:28
3317
Yield i juli 2016 var 0,52. Ellers har ikke yield vært høyere siden 2013. Å håpe på 10% utover det med endringen som har vært i rutemix blir som å tro på julenissen. Unit cost er forøvrig mye ned- primært pga samme endring i rutemix. Synes det var helt greit.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 09:29
3325
Vanvittig race med sine roboter nå av shorters som må fortsette sin kamp om å skrote Norwegian. Håpløst foretakende.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
De som er ute nå eller tror det er elendighet, driter på draget. Tipper dobling innen 14 dg. Norwegian gjør nøyaktig hva de lover. De er smarte. Prisene er justert for framtid. Det er nødt å bli samarbeid eller oppkjøp. Håper på det første, det norske.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 09:31
3307
verdensmester skrev Pareto holder kursmål på kr 75 etter tall
Ned fra 103 da? Jeg er også sterkt skeptisk til at Sissner gis spalteplass på Hegnar . I morgen kommer nok en melding om at han solgte seg ut før tallene og kjøpte tilbake i dag. I går kom melding om at har kjøpt seg opp som dro opp kursen. I tillegg med god hjelp fra DNB som lurer småsparerne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
nima
06.08.2019 kl 09:31
3307
Dere må lytte til Marianne, hun har virkelig greie på sakene, sitter nok med inside informasjon. Herre gud for noe suppegjøk du er.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
mundus
06.08.2019 kl 09:31
3308
Yield, fyllingsgrad og setekilometer
Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
Rask angir inntekten per tilgjengelig setekilometer og vil således være lavere enn yield.
Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).
Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
Rask angir inntekten per tilgjengelig setekilometer og vil således være lavere enn yield.
Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Idiothegnar endret overskriften nå. Latterlig media:)))) fra stuper til faller kraftig..
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 09:41
3223
Fantastisk mulighet for å fylle opp litt ekstra!
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
hstray
06.08.2019 kl 09:45
3176
Heller at yield fra estimat var satt kunstig høyt av DnB iforkant
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 09:53
3109
Det kan være men forstår du ikke hvor viktig det er for norwegian å lavere nå? Markedet forventet 0,54 og det er i fra selskapets egen guidingen og hvordan de fremstiller ting. Når forventningen ikke samsvarer med faktiske forhold skuffes markedet og emisjons spøkelset kommer nærmere.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 09:53
3106
Tallene er ikke så dårlige, det er fult mulig å gå i overskudd for 2019.
Nedgangen nå i dag er i stor grad basert på spekulasjon, og vi vet at det er stor aktivitet fra shorterne som ligger inne med fra 8- 10% av aksjene inkludert det som ikke er innmeldt. Ser du isolert på renten på obligasjonslånet er denne høy, samtidig er det naturlig fordi markedet spekulerer i om lånet innfris.
Norwegian har hatt mye stang ut og derfor en aksje som fort blir angrepet eller prøvd å styrt av pengesterke krefter. Derfor er det ekstra vanskelig for Norwegian å bevise for markedet at foretaket tjener penger.
Jeg tror selskapet fint klarer å innløse obligasjonslånet og da er den største risikoen og usikkerheten borte i det korte perspektivet.
Inntil selskapet guider hvordan de skal gjøre opp obligasjonslånet vil det være mange skeptikere og en sterk demper på verdien av selskapet.
Nedgangen nå i dag er i stor grad basert på spekulasjon, og vi vet at det er stor aktivitet fra shorterne som ligger inne med fra 8- 10% av aksjene inkludert det som ikke er innmeldt. Ser du isolert på renten på obligasjonslånet er denne høy, samtidig er det naturlig fordi markedet spekulerer i om lånet innfris.
Norwegian har hatt mye stang ut og derfor en aksje som fort blir angrepet eller prøvd å styrt av pengesterke krefter. Derfor er det ekstra vanskelig for Norwegian å bevise for markedet at foretaket tjener penger.
Jeg tror selskapet fint klarer å innløse obligasjonslånet og da er den største risikoen og usikkerheten borte i det korte perspektivet.
Inntil selskapet guider hvordan de skal gjøre opp obligasjonslånet vil det være mange skeptikere og en sterk demper på verdien av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 09:55
3096
Du ser situasjonen klart og tydelig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 09:58
3074
Jeg vil gjerne høre litt om hvordan det er mulighet til å gå med overskudd for året. Per i dag ligger de med minus ca 1900 millioner. Vi mangler q3 og q4. Er svært skeptisk til Hegnars hausising og baissing avhengig av hvilke posisjoner de rette personene sitter i.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 10:07
3014
Supert at du ønsker svar på dette, Marianne! Det ønsker jeg også. Er ikke estimert kompensasjon fra Boeing i størrelsesorden 1900 millioner?
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 10:11
2989
Det er fortsatt 5 mnd igjen av året. Størrelsen på overskuddet i Q3 har stor betydning, men Q4 kan også være med på å gi overskudd.
Norwegian er et selskap det ikke er mulig å se på historiske tall for å anslå overskuddet i kvartalene fremover.
For det første hadde Q4 mye ekstraordinære kostnader som påvirket resultatet. Q4 dette året kan overraske positivt da det er betydelig mer langdistanse som har en bedre kabinfaktor på de rette rutene.
Norwegian har også kostnadskutt som må innfris, noe som jeg mener de har kommet raskt i gang med. Vanskelig å resultere hvor langt de er kommet og hvor god effekt dette har, men de rokerer om på ruter etter hvor effektive de er. Det har ikke vært et tema i vekstperioden, da alt handlet om vekst.
Det er bra å ha en ledelse som er optimistisk, men veksten Norwegian har hatt er litt for optimistisk. Spørsmålet er hvor fort blir de profitable? Og, skjer det før en ny emisjon?
Norwegian er et selskap det ikke er mulig å se på historiske tall for å anslå overskuddet i kvartalene fremover.
For det første hadde Q4 mye ekstraordinære kostnader som påvirket resultatet. Q4 dette året kan overraske positivt da det er betydelig mer langdistanse som har en bedre kabinfaktor på de rette rutene.
Norwegian har også kostnadskutt som må innfris, noe som jeg mener de har kommet raskt i gang med. Vanskelig å resultere hvor langt de er kommet og hvor god effekt dette har, men de rokerer om på ruter etter hvor effektive de er. Det har ikke vært et tema i vekstperioden, da alt handlet om vekst.
Det er bra å ha en ledelse som er optimistisk, men veksten Norwegian har hatt er litt for optimistisk. Spørsmålet er hvor fort blir de profitable? Og, skjer det før en ny emisjon?
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 10:13
2979
Ingen har estimert noen ting når det gjelder kompensasjon. Ei heller størrelsen . Det kan ta lang tid før den eventuelle erstatning skal komme. Slik tallene ser ut nå tror jeg selskapet vil ha et overskudd på ca 1300 millioner som i fjor i q3.q4 er et svakt kvartal minus 3000 millioner i fjor. Minus ca750 i 2017.2018 q3 var ekstraordinært men kvartalet regnes som er sv de svake. Slik jeg tolker tallene i dag er de ikke i rute med hva de har forespeilet
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 10:20
2917
Er ikke da selskapet godt i rute? Klarer overskudd selv uten kompensasjon fra Boeing...
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 10:27
2884
Som sakt 2017 og 2018 hadde fokus på vekst, 2019 har fokus på profitt.
Q4 kvartalet kan gi oss svaret på om dette er en pengemaskin eller om selskapet fortsatt ikke kan friskmeldes.
Q4 kvartalet kan gi oss svaret på om dette er en pengemaskin eller om selskapet fortsatt ikke kan friskmeldes.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 10:30
2882
Så basert på dagens tall som viser en bedret Rask og basert på selskapets egen cask guiding som er lavere (0,43 for året i sin helhet. dvs at q3 må komme inn under) forventer du altså samme resultat som fjoråret?
Forventet også noe bedre tall i dag, men det betyr absolutt ikke at tallene i seg selv er dårlige. Jeg er faktisk usikker på hvor mye Nas faktisk kan ta ut i yield. De er tross alt et lavpris selskap. Tror de har mer å hente på å bedre de "dårlige" kvartalene. Og her har de igangsatt en rekke tiltak. Jeg tror neppe vi vil se tilsvarende q4 og q1 som i 17 og 18.
Forventet også noe bedre tall i dag, men det betyr absolutt ikke at tallene i seg selv er dårlige. Jeg er faktisk usikker på hvor mye Nas faktisk kan ta ut i yield. De er tross alt et lavpris selskap. Tror de har mer å hente på å bedre de "dårlige" kvartalene. Og her har de igangsatt en rekke tiltak. Jeg tror neppe vi vil se tilsvarende q4 og q1 som i 17 og 18.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27
Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.08.2019 kl 10:31
5114
Tror du jeg aldri har åpnet et regnskap fra Norwegian?
Hvis du kun bruker resultat fra q4 i fjor for å beregne årets q4, skjønner jeg at det blir enkel matematikk ;)
Hvis du kun bruker resultat fra q4 i fjor for å beregne årets q4, skjønner jeg at det blir enkel matematikk ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Snodig uttalelse fra Paul HArper på dagens Web-tv fra DNB om at noen må ha trodd på at trafikktallene ville bli gode siden kursen gikk 6% i går. DNB selv kom jo med en opppdatering som skulle tilsi nettopp det, eller mer til.
Ser hule BackCliff leker kompetanse i sommer. MArianne har kanskje heller ikke fortått saken:
"Marianne
I dag kl 08:33
1021
De er ikke bedre enn markedet forventet når de forventet 0,54? Resultatet ble 0,51.At renten på obligasjonslån har steget til 20.75 p bør også være et varsko
Redigert i dag kl 08:35"
20,75 er pålydende rente 7,5 + nedgangen i kurs fra pari kurs 100 for obligasjonslånet. Denne diffen er ikke noe NAS betaler men noe bond-holders ligger inne med som tap og som kan gå både opp og ned inntil lånet tilbakebetales til pari kurs.
Diffen er heller ikke direkte overførbar til hva NAS må betale om de skal refinansiere NAS007 lånet. For hvis de kommer til en løsning, så er jo risken mye lavere enn diffen nå tlsier. Så anta at en refinansiert NAS007 vil få kanskje 8,5% rente, toppen 9,5%.
Ser hule BackCliff leker kompetanse i sommer. MArianne har kanskje heller ikke fortått saken:
"Marianne
I dag kl 08:33
1021
De er ikke bedre enn markedet forventet når de forventet 0,54? Resultatet ble 0,51.At renten på obligasjonslån har steget til 20.75 p bør også være et varsko
Redigert i dag kl 08:35"
20,75 er pålydende rente 7,5 + nedgangen i kurs fra pari kurs 100 for obligasjonslånet. Denne diffen er ikke noe NAS betaler men noe bond-holders ligger inne med som tap og som kan gå både opp og ned inntil lånet tilbakebetales til pari kurs.
Diffen er heller ikke direkte overførbar til hva NAS må betale om de skal refinansiere NAS007 lånet. For hvis de kommer til en løsning, så er jo risken mye lavere enn diffen nå tlsier. Så anta at en refinansiert NAS007 vil få kanskje 8,5% rente, toppen 9,5%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Britax
06.08.2019 kl 10:32
5140
Her var det bare å hive innpå når kursen dippet 37.5!
Har ikke inkassert mer avkastning på noen aksje i år som på NAS!
Får vi en JV på plass så blir det også riktig lekkert!
ellers er det bare å fortsette med trade mellom 30-46, det er lønnsomt det også.
Har ikke inkassert mer avkastning på noen aksje i år som på NAS!
Får vi en JV på plass så blir det også riktig lekkert!
ellers er det bare å fortsette med trade mellom 30-46, det er lønnsomt det også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 10:44
5076
Hadde det ikke vært for våre 18 Max på bakken ville Norwegian vært en pengemaskin!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
dyning
06.08.2019 kl 11:44
4952
Selskapet guider ikke på yield, annet enn at de kommenterte noe sånt som at booking for q3 så ganske bra ut. Emisjonsspøkelset vil avgjøres av evnen til å frigjøre arbeidskapital igjennom tredje kvartal, og evne til å fylle dreamlinerne igjennom senhøsten og vinteren på ok priser. I tillegg må usikkerheten rundt MAX ordnes opp i. Et par års forsinkelse er helt ok, men da må man vite om det asap slik at ruteplanen kan oppdateres deretter. Et JV hadde selvfølgelig også vært fint, selv om de nok selger høns i regnvær.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 12:04
4882
Det går mot:
"Helomvending i USA: Går mot opptur fra start på Wall Street"
Nas vil gjøre det samme. Jeg holder på hatten med mine nye 1500 ervervede på 37,50. Penger på gata.
"Helomvending i USA: Går mot opptur fra start på Wall Street"
Nas vil gjøre det samme. Jeg holder på hatten med mine nye 1500 ervervede på 37,50. Penger på gata.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Det blir minimum dobling på sikt. Jeg har sagt det hele tiden
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Hvis ikke dette var brukbart så vet ikke jeg, omstendighetene tatt i betraktning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 13:12
4655
Jeg har begynt å lure på når analytikkere med jobb i shorterfondene, skal innse at deres eventyr i Norwegian kan gå skikkelig galt. De synes kanskje at det er greit å risikere andres midler?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 14:21
4563
Banner på at Sissner kjøper mer enn de 100K forrige dagen, derfor holder kursen seg sånn
noenlunde.
Gikk ut med bikka i morges, la inn bud, ( snittete ned ), på 34, men, som alle vet, no go.
Nå har jeg inne en ordre på Kr.. 36,90, så får vi se ( for de med Nynorsk, Får me skjå, Grautspråk som vi alle
måtte lære, vet ikke om dette fremdeles er ståa - Mine eldre søsken, bror og søster, måtte lære Gammel Norsk
( Norse al a Islanlands språk )
Vi får trøse oss med at Ny-Norsk sikkert forvtinner, og Sidespråk blir; vel Urdu -))
Jeg er IKKE på noen måte rasehater, som er en Skam, men, det er de kulturer som importeres,
bla. med salg av døtre, med STOR medgift, for å få Norsk opphold/PASS. Det er jo på samme
nivå som MENNESKEHANDEL, og IKKE FORTEL MEG AT JEG RASEHATER, som brukes i
så mange motargumenter.
noenlunde.
Gikk ut med bikka i morges, la inn bud, ( snittete ned ), på 34, men, som alle vet, no go.
Nå har jeg inne en ordre på Kr.. 36,90, så får vi se ( for de med Nynorsk, Får me skjå, Grautspråk som vi alle
måtte lære, vet ikke om dette fremdeles er ståa - Mine eldre søsken, bror og søster, måtte lære Gammel Norsk
( Norse al a Islanlands språk )
Vi får trøse oss med at Ny-Norsk sikkert forvtinner, og Sidespråk blir; vel Urdu -))
Jeg er IKKE på noen måte rasehater, som er en Skam, men, det er de kulturer som importeres,
bla. med salg av døtre, med STOR medgift, for å få Norsk opphold/PASS. Det er jo på samme
nivå som MENNESKEHANDEL, og IKKE FORTEL MEG AT JEG RASEHATER, som brukes i
så mange motargumenter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 14:39
4512
Er det noen som har studert de siste aksjonærlistene? Noe interessant å skue?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Bartender
06.08.2019 kl 14:42
4502
Ingen endring på de 10 største såvidt jeg kan se. Og slik har det vært i uker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 14:51
4459
Takk for deling. Greit å anta at ingen av dem står for videre utlån!
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
06.08.2019 kl 14:53
4448
Hvorfor i all verden støtter du opp om et flyselskap ved å kjøpe aksjer.
Du tåler jo tydeligvis ikke å høre annet enn riksmål, kan ikke reise noe da vet du.
Det er ikke rart du holder deg til bikkja.
Du tåler jo tydeligvis ikke å høre annet enn riksmål, kan ikke reise noe da vet du.
Det er ikke rart du holder deg til bikkja.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 15:02
4467
Jeg skjønte lite av det Flipper kom med i innlegget sitt. Huff.
Tipper vi ender dagen svakt i pluss...
Tipper vi ender dagen svakt i pluss...
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 15:04
4458
TOUCHE - Det er derfor den stiger, short sqeezzzzzze - Jeg avventer US, med Østen så mye ned
kommer helt sikker Uniten til å følge etter.
Mye Goddies å kjøpe fremover, så har nå konsentret meg heller om RENE olje aksjer, ikke Offshore,
men selskaper som direkte får resultater av høyere oljepris, DERSOM det smeller Iran etc.
Først og fremst AKERBP, med største felt i Nordsjøen siden 80'tallet og nå er godt i gang, men ikke
på langtnær ferdig med utbyggning av feltene. Lundin er også et godt alternativ. Det var en kvinnelig
geolog i Lundin som '' kom frem til hvor man burde bore; og snakk om å TREFFE. DETNOR var jo
største eier, men, DESSVERRE kjøpt opp av Aker og BP. Men verdiene er der, og, tenk, dersom uro
vedr. å bringe olje gjennom Hormoz. Uniten med NATO, EU og andre nasjoner vil, uavhengig av Kina
etc. gjøre om Iran's Uran development sites til verdens største parkeringplasser. Det truer ikke bare
U.S.A men hele den vestlige verden; og det er det samme som å bruke gissel taktik.
KYNISK, ? Ja, det må man være, tross alt er vi investorer som satser egne penger, ut ifra hva tror kan
skje ..........
Happy investing
kommer helt sikker Uniten til å følge etter.
Mye Goddies å kjøpe fremover, så har nå konsentret meg heller om RENE olje aksjer, ikke Offshore,
men selskaper som direkte får resultater av høyere oljepris, DERSOM det smeller Iran etc.
Først og fremst AKERBP, med største felt i Nordsjøen siden 80'tallet og nå er godt i gang, men ikke
på langtnær ferdig med utbyggning av feltene. Lundin er også et godt alternativ. Det var en kvinnelig
geolog i Lundin som '' kom frem til hvor man burde bore; og snakk om å TREFFE. DETNOR var jo
største eier, men, DESSVERRE kjøpt opp av Aker og BP. Men verdiene er der, og, tenk, dersom uro
vedr. å bringe olje gjennom Hormoz. Uniten med NATO, EU og andre nasjoner vil, uavhengig av Kina
etc. gjøre om Iran's Uran development sites til verdens største parkeringplasser. Det truer ikke bare
U.S.A men hele den vestlige verden; og det er det samme som å bruke gissel taktik.
KYNISK, ? Ja, det må man være, tross alt er vi investorer som satser egne penger, ut ifra hva tror kan
skje ..........
Happy investing
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 15:05
4469
Je snakket om, KULTUR FORKJELLER, IKKE, Hudfarge, OK ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 15:20
4414
Media velger forskjellige overskrifter:
"Norwegian reports higher traffic (+6%) and load factor in July"
https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/norwegian-reports-higher-traffic-6-and-load-factor-in-july/
"Norwegian reports higher traffic (+6%) and load factor in July"
https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/norwegian-reports-higher-traffic-6-and-load-factor-in-july/
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 15:29
4377
BINGO
U.S. Passengers. Hadde besøk av familie fra California, de priste Norw. for direkte rute Oslo - San Fransico og
var helt overveldet over Dreamliner fly.
U.S. Passengers. Hadde besøk av familie fra California, de priste Norw. for direkte rute Oslo - San Fransico og
var helt overveldet over Dreamliner fly.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.08.2019 kl 15:39
4590
Marianne,
jeg tipper 2000-2220 mrd i pluss for Q3, hehe... Det er nok en aksjonærs nøkterne, men menigmanns optimistiske estimat, og du er velkommen til å komme inn og hetse meg dersom det lander under det. Det tror jeg du vil kunne ha stor glede av :)
Forutsetter samme økning i ASK og RPK som i juli (5 og 6%) for de tre mnd. Yield uendret i august, og stiger fra 0.38 til 0.40 i september fordi veksten er tatt ned og jeg forventer Bedring av yield i dårligere mnd heller enn i de gode mnd. Se på utvikling i trafikktall for mai i år mot 18 og 17 feks. Vekst i fjor reduserte yield mot året før, men ikke i juli og august. Den kan imidlertid ende i alt fra 0,38-0,42 slik jeg ser det.
Cargo og andre inntekter veier opp for renteutgifter rundt 400-450 mill. Mulig man går 150 mill i tillegg under her på rentene sett utifra Q2. Antar ancillary rundt 20%, både pga generelt god vekst i ancillary, flere passasjerer på LH, og fordi ancillary lå rundt 9% høyere i Q3 18 mot Q2 18. CASK på 0,43 som guidet. Har ikke regnet med valutaeffekter og solid lav oljepris. Yield eller RPK kan stige i august og gi bedre res. Har ikke regnet med dette.
Per mnd:
Juli - 1,42 mrd
August - 830 mill
September - -30 mill
Da har man drøyt 800 mill å gå på inn mot Q4. Med mindre max-tap, lavere CASK, spareprogram med rundt 500 mill per kvartal og omrokkering på rutene kan året gå i null eller smått i pluss.
Dollaren har steget og bensinen har blitt billigere. Nas er veldig lite hedget sammenlignet med andre selskaper - ryanair, easyjet ligger opp mot 90% og de fleste andre store i alle fall over 50% etter hva jeg husker. Kun BA ligger ganske lavt ned mot NAS, og NAS ligger vel på rundt 25% med en brukbar bensinpris, relativt sett. NAS kan konkurrere svært på pris utover høst\vinter dersom oljeprisen blir liggende der den er, og dette vil også kunne dra opp yield så lenge dollar\euro-kurs mot NOK ikke utveier disse effektene. Det har jeg imidlertid ikke gått utifra skal ha en positiv effekt, men jeg nevner det.
Når jeg først er i gang kan jeg si at jeg mistenker at obligasjonen vil kunne betales av AR-posten i regnskapet når denne løses inn med høyere frekvens enn tidligere. Har mailet med GK om dette og han sier at de er på saken. Regner med vi får se resultatet av flere innløsere i Q3-regnskapet.
Også verdt å merke seg at relativ vekst i RPK mot ASK gir relativt bedre bunnlinje. Dersom dette forholdet øker mot i fjor vil Q3 kunne bli bedre enn jeg spår. 1% bedring i RPK uten endring i ASK gir ca 110 millioner ekstra på bunnlinjen med utgangspunkt i Q3 18. Jeg har forutsatt 5% ask \ 6% rpk, som i juli. En beskjeden relativ økning i RPK. Kunne ha tatt utgangspunkt i juni f.eks og fått bedre resultat. Men jeg vet ikke - jeg sier bare at mye vil avhenge av bl.a. utviklingen i dette forholdet.
Salg av NoFi er jo også noe jeg ville støtte. Fra oktober vil man ikke ha særlige effekter av at maxene er satt ut av spill, og vil derfor kunne ta utgangspunkt i lavere CASK. I tillegg vil det nok komme en kompensasjon fra Boeing og Rolls Royce etterhvert, men det er nesten ikke vits i å spekulere i hvor mye eller når - det kommuniseres jo ikke noe om dette, så vrient å si noe konkret.
Merker meg at Marshall Wace har tatt ned 6,5% av shorten sin i går.
Nå, Marianne, kan du gi meg ditt anslag for Q3, så kan vi ta Q4 etterpå. Og da vil jeg helst se et mer naynsert resonnement enn du hadde, og gjerne mer enn mitt eget også så jeg får noe ut av det. Jeg er ingen ekspert. Selvsagt åpen for kommentarer fra andre også. Disclaimeren her bør nok si at dette ikke er noen eksakt vitenskap og at jeg selvsagt nok har oversett noen ting.
Ps, har du forresten et motsvar til det som ble sagt om 20% effektiv rente over her? ;)
jeg tipper 2000-2220 mrd i pluss for Q3, hehe... Det er nok en aksjonærs nøkterne, men menigmanns optimistiske estimat, og du er velkommen til å komme inn og hetse meg dersom det lander under det. Det tror jeg du vil kunne ha stor glede av :)
Forutsetter samme økning i ASK og RPK som i juli (5 og 6%) for de tre mnd. Yield uendret i august, og stiger fra 0.38 til 0.40 i september fordi veksten er tatt ned og jeg forventer Bedring av yield i dårligere mnd heller enn i de gode mnd. Se på utvikling i trafikktall for mai i år mot 18 og 17 feks. Vekst i fjor reduserte yield mot året før, men ikke i juli og august. Den kan imidlertid ende i alt fra 0,38-0,42 slik jeg ser det.
Cargo og andre inntekter veier opp for renteutgifter rundt 400-450 mill. Mulig man går 150 mill i tillegg under her på rentene sett utifra Q2. Antar ancillary rundt 20%, både pga generelt god vekst i ancillary, flere passasjerer på LH, og fordi ancillary lå rundt 9% høyere i Q3 18 mot Q2 18. CASK på 0,43 som guidet. Har ikke regnet med valutaeffekter og solid lav oljepris. Yield eller RPK kan stige i august og gi bedre res. Har ikke regnet med dette.
Per mnd:
Juli - 1,42 mrd
August - 830 mill
September - -30 mill
Da har man drøyt 800 mill å gå på inn mot Q4. Med mindre max-tap, lavere CASK, spareprogram med rundt 500 mill per kvartal og omrokkering på rutene kan året gå i null eller smått i pluss.
Dollaren har steget og bensinen har blitt billigere. Nas er veldig lite hedget sammenlignet med andre selskaper - ryanair, easyjet ligger opp mot 90% og de fleste andre store i alle fall over 50% etter hva jeg husker. Kun BA ligger ganske lavt ned mot NAS, og NAS ligger vel på rundt 25% med en brukbar bensinpris, relativt sett. NAS kan konkurrere svært på pris utover høst\vinter dersom oljeprisen blir liggende der den er, og dette vil også kunne dra opp yield så lenge dollar\euro-kurs mot NOK ikke utveier disse effektene. Det har jeg imidlertid ikke gått utifra skal ha en positiv effekt, men jeg nevner det.
Når jeg først er i gang kan jeg si at jeg mistenker at obligasjonen vil kunne betales av AR-posten i regnskapet når denne løses inn med høyere frekvens enn tidligere. Har mailet med GK om dette og han sier at de er på saken. Regner med vi får se resultatet av flere innløsere i Q3-regnskapet.
Også verdt å merke seg at relativ vekst i RPK mot ASK gir relativt bedre bunnlinje. Dersom dette forholdet øker mot i fjor vil Q3 kunne bli bedre enn jeg spår. 1% bedring i RPK uten endring i ASK gir ca 110 millioner ekstra på bunnlinjen med utgangspunkt i Q3 18. Jeg har forutsatt 5% ask \ 6% rpk, som i juli. En beskjeden relativ økning i RPK. Kunne ha tatt utgangspunkt i juni f.eks og fått bedre resultat. Men jeg vet ikke - jeg sier bare at mye vil avhenge av bl.a. utviklingen i dette forholdet.
Salg av NoFi er jo også noe jeg ville støtte. Fra oktober vil man ikke ha særlige effekter av at maxene er satt ut av spill, og vil derfor kunne ta utgangspunkt i lavere CASK. I tillegg vil det nok komme en kompensasjon fra Boeing og Rolls Royce etterhvert, men det er nesten ikke vits i å spekulere i hvor mye eller når - det kommuniseres jo ikke noe om dette, så vrient å si noe konkret.
Merker meg at Marshall Wace har tatt ned 6,5% av shorten sin i går.
Nå, Marianne, kan du gi meg ditt anslag for Q3, så kan vi ta Q4 etterpå. Og da vil jeg helst se et mer naynsert resonnement enn du hadde, og gjerne mer enn mitt eget også så jeg får noe ut av det. Jeg er ingen ekspert. Selvsagt åpen for kommentarer fra andre også. Disclaimeren her bør nok si at dette ikke er noen eksakt vitenskap og at jeg selvsagt nok har oversett noen ting.
Ps, har du forresten et motsvar til det som ble sagt om 20% effektiv rente over her? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30
Du må logge inn for å svare