Trafikktall juli

Restplassno
NAS 06.08.2019 kl 07:36 20565

Blir spennende dette. Lager en tråd vi kan diskutere i.

Selv håper jeg på RASK over 0.48-49 og yield over 0.52-0.53. Alt over er veldig bra, uansett hva DNB har sagt i forkant.

Tviler på at man kommer høyere enn 0.56 yield og 0.52 RASK, dette må være et absolutt fantasiscenario hvor alle våte drømmer blir virkelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 15:29 4020

BINGO

U.S. Passengers. Hadde besøk av familie fra California, de priste Norw. for direkte rute Oslo - San Fransico og
var helt overveldet over Dreamliner fly.

Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 15:20 4056

Media velger forskjellige overskrifter:
"Norwegian reports higher traffic (+6%) and load factor in July"
https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/norwegian-reports-higher-traffic-6-and-load-factor-in-july/
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 15:05 4112

Je snakket om, KULTUR FORKJELLER, IKKE, Hudfarge, OK ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 15:04 4101

TOUCHE - Det er derfor den stiger, short sqeezzzzzze - Jeg avventer US, med Østen så mye ned
kommer helt sikker Uniten til å følge etter.

Mye Goddies å kjøpe fremover, så har nå konsentret meg heller om RENE olje aksjer, ikke Offshore,
men selskaper som direkte får resultater av høyere oljepris, DERSOM det smeller Iran etc.

Først og fremst AKERBP, med største felt i Nordsjøen siden 80'tallet og nå er godt i gang, men ikke
på langtnær ferdig med utbyggning av feltene. Lundin er også et godt alternativ. Det var en kvinnelig
geolog i Lundin som '' kom frem til hvor man burde bore; og snakk om å TREFFE. DETNOR var jo
største eier, men, DESSVERRE kjøpt opp av Aker og BP. Men verdiene er der, og, tenk, dersom uro
vedr. å bringe olje gjennom Hormoz. Uniten med NATO, EU og andre nasjoner vil, uavhengig av Kina
etc. gjøre om Iran's Uran development sites til verdens største parkeringplasser. Det truer ikke bare
U.S.A men hele den vestlige verden; og det er det samme som å bruke gissel taktik.

KYNISK, ? Ja, det må man være, tross alt er vi investorer som satser egne penger, ut ifra hva tror kan
skje ..........

Happy investing
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 15:02 4109

Jeg skjønte lite av det Flipper kom med i innlegget sitt. Huff.
Tipper vi ender dagen svakt i pluss...
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
06.08.2019 kl 14:53 4091

Hvorfor i all verden støtter du opp om et flyselskap ved å kjøpe aksjer.
Du tåler jo tydeligvis ikke å høre annet enn riksmål, kan ikke reise noe da vet du.
Det er ikke rart du holder deg til bikkja.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 14:51 4102

Takk for deling. Greit å anta at ingen av dem står for videre utlån!
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Bartender
06.08.2019 kl 14:42 4145

Ingen endring på de 10 største såvidt jeg kan se. Og slik har det vært i uker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 14:39 4154

Er det noen som har studert de siste aksjonærlistene? Noe interessant å skue?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 14:21 4206

Banner på at Sissner kjøper mer enn de 100K forrige dagen, derfor holder kursen seg sånn
noenlunde.

Gikk ut med bikka i morges, la inn bud, ( snittete ned ), på 34, men, som alle vet, no go.

Nå har jeg inne en ordre på Kr.. 36,90, så får vi se ( for de med Nynorsk, Får me skjå, Grautspråk som vi alle
måtte lære, vet ikke om dette fremdeles er ståa - Mine eldre søsken, bror og søster, måtte lære Gammel Norsk
( Norse al a Islanlands språk )

Vi får trøse oss med at Ny-Norsk sikkert forvtinner, og Sidespråk blir; vel Urdu -))

Jeg er IKKE på noen måte rasehater, som er en Skam, men, det er de kulturer som importeres,
bla. med salg av døtre, med STOR medgift, for å få Norsk opphold/PASS. Det er jo på samme
nivå som MENNESKEHANDEL, og IKKE FORTEL MEG AT JEG RASEHATER, som brukes i
så mange motargumenter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 13:12 4298

Jeg har begynt å lure på når analytikkere med jobb i shorterfondene, skal innse at deres eventyr i Norwegian kan gå skikkelig galt. De synes kanskje at det er greit å risikere andres midler?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 12:46 4374

Hvis ikke dette var brukbart så vet ikke jeg, omstendighetene tatt i betraktning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 12:20 4481

Det blir minimum dobling på sikt. Jeg har sagt det hele tiden
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 12:04 4525

Det går mot:
"Helomvending i USA: Går mot opptur fra start på Wall Street"
Nas vil gjøre det samme. Jeg holder på hatten med mine nye 1500 ervervede på 37,50. Penger på gata.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
dyning
06.08.2019 kl 11:44 4595

Selskapet guider ikke på yield, annet enn at de kommenterte noe sånt som at booking for q3 så ganske bra ut. Emisjonsspøkelset vil avgjøres av evnen til å frigjøre arbeidskapital igjennom tredje kvartal, og evne til å fylle dreamlinerne igjennom senhøsten og vinteren på ok priser. I tillegg må usikkerheten rundt MAX ordnes opp i. Et par års forsinkelse er helt ok, men da må man vite om det asap slik at ruteplanen kan oppdateres deretter. Et JV hadde selvfølgelig også vært fint, selv om de nok selger høns i regnvær.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 10:44 4718

Hadde det ikke vært for våre 18 Max på bakken ville Norwegian vært en pengemaskin!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Britax
06.08.2019 kl 10:32 4782

Her var det bare å hive innpå når kursen dippet 37.5!
Har ikke inkassert mer avkastning på noen aksje i år som på NAS!

Får vi en JV på plass så blir det også riktig lekkert!
ellers er det bare å fortsette med trade mellom 30-46, det er lønnsomt det også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Hugoil
06.08.2019 kl 10:32 4763

Snodig uttalelse fra Paul HArper på dagens Web-tv fra DNB om at noen må ha trodd på at trafikktallene ville bli gode siden kursen gikk 6% i går. DNB selv kom jo med en opppdatering som skulle tilsi nettopp det, eller mer til.

Ser hule BackCliff leker kompetanse i sommer. MArianne har kanskje heller ikke fortått saken:
"Marianne
I dag kl 08:33
1021
De er ikke bedre enn markedet forventet når de forventet 0,54? Resultatet ble 0,51.At renten på obligasjonslån har steget til 20.75 p bør også være et varsko
Redigert i dag kl 08:35"

20,75 er pålydende rente 7,5 + nedgangen i kurs fra pari kurs 100 for obligasjonslånet. Denne diffen er ikke noe NAS betaler men noe bond-holders ligger inne med som tap og som kan gå både opp og ned inntil lånet tilbakebetales til pari kurs.
Diffen er heller ikke direkte overførbar til hva NAS må betale om de skal refinansiere NAS007 lånet. For hvis de kommer til en løsning, så er jo risken mye lavere enn diffen nå tlsier. Så anta at en refinansiert NAS007 vil få kanskje 8,5% rente, toppen 9,5%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.08.2019 kl 10:31 4757

Tror du jeg aldri har åpnet et regnskap fra Norwegian?

Hvis du kun bruker resultat fra q4 i fjor for å beregne årets q4, skjønner jeg at det blir enkel matematikk ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 10:30 2544

Så basert på dagens tall som viser en bedret Rask og basert på selskapets egen cask guiding som er lavere (0,43 for året i sin helhet. dvs at q3 må komme inn under) forventer du altså samme resultat som fjoråret?

Forventet også noe bedre tall i dag, men det betyr absolutt ikke at tallene i seg selv er dårlige. Jeg er faktisk usikker på hvor mye Nas faktisk kan ta ut i yield. De er tross alt et lavpris selskap. Tror de har mer å hente på å bedre de "dårlige" kvartalene. Og her har de igangsatt en rekke tiltak. Jeg tror neppe vi vil se tilsvarende q4 og q1 som i 17 og 18.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 10:27 2557

Som sakt 2017 og 2018 hadde fokus på vekst, 2019 har fokus på profitt.
Q4 kvartalet kan gi oss svaret på om dette er en pengemaskin eller om selskapet fortsatt ikke kan friskmeldes.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 10:20 2590

Er ikke da selskapet godt i rute? Klarer overskudd selv uten kompensasjon fra Boeing...
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 10:13 2652

Ingen har estimert noen ting når det gjelder kompensasjon. Ei heller størrelsen . Det kan ta lang tid før den eventuelle erstatning skal komme. Slik tallene ser ut nå tror jeg selskapet vil ha et overskudd på ca 1300 millioner som i fjor i q3.q4 er et svakt kvartal minus 3000 millioner i fjor. Minus ca750 i 2017.2018 q3 var ekstraordinært men kvartalet regnes som er sv de svake. Slik jeg tolker tallene i dag er de ikke i rute med hva de har forespeilet
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 10:11 2662

Det er fortsatt 5 mnd igjen av året. Størrelsen på overskuddet i Q3 har stor betydning, men Q4 kan også være med på å gi overskudd.
Norwegian er et selskap det ikke er mulig å se på historiske tall for å anslå overskuddet i kvartalene fremover.
For det første hadde Q4 mye ekstraordinære kostnader som påvirket resultatet. Q4 dette året kan overraske positivt da det er betydelig mer langdistanse som har en bedre kabinfaktor på de rette rutene.
Norwegian har også kostnadskutt som må innfris, noe som jeg mener de har kommet raskt i gang med. Vanskelig å resultere hvor langt de er kommet og hvor god effekt dette har, men de rokerer om på ruter etter hvor effektive de er. Det har ikke vært et tema i vekstperioden, da alt handlet om vekst.
Det er bra å ha en ledelse som er optimistisk, men veksten Norwegian har hatt er litt for optimistisk. Spørsmålet er hvor fort blir de profitable? Og, skjer det før en ny emisjon?
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.08.2019 kl 10:07 2687

Supert at du ønsker svar på dette, Marianne! Det ønsker jeg også. Er ikke estimert kompensasjon fra Boeing i størrelsesorden 1900 millioner?
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 09:58 2747

Jeg vil gjerne høre litt om hvordan det er mulighet til å gå med overskudd for året. Per i dag ligger de med minus ca 1900 millioner. Vi mangler q3 og q4. Er svært skeptisk til Hegnars hausising og baissing avhengig av hvilke posisjoner de rette personene sitter i.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 09:55 2769

Du ser situasjonen klart og tydelig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
SR99
06.08.2019 kl 09:53 2779

Tallene er ikke så dårlige, det er fult mulig å gå i overskudd for 2019.
Nedgangen nå i dag er i stor grad basert på spekulasjon, og vi vet at det er stor aktivitet fra shorterne som ligger inne med fra 8- 10% av aksjene inkludert det som ikke er innmeldt. Ser du isolert på renten på obligasjonslånet er denne høy, samtidig er det naturlig fordi markedet spekulerer i om lånet innfris.
Norwegian har hatt mye stang ut og derfor en aksje som fort blir angrepet eller prøvd å styrt av pengesterke krefter. Derfor er det ekstra vanskelig for Norwegian å bevise for markedet at foretaket tjener penger.
Jeg tror selskapet fint klarer å innløse obligasjonslånet og da er den største risikoen og usikkerheten borte i det korte perspektivet.
Inntil selskapet guider hvordan de skal gjøre opp obligasjonslånet vil det være mange skeptikere og en sterk demper på verdien av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 09:53 2782

Det kan være men forstår du ikke hvor viktig det er for norwegian å lavere nå? Markedet forventet 0,54 og det er i fra selskapets egen guidingen og hvordan de fremstiller ting. Når forventningen ikke samsvarer med faktiske forhold skuffes markedet og emisjons spøkelset kommer nærmere.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
hstray
06.08.2019 kl 09:45 2849

Heller at yield fra estimat var satt kunstig høyt av DnB iforkant
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 09:41 2896

Fantastisk mulighet for å fylle opp litt ekstra!
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 09:38 2919

Idiothegnar endret overskriften nå. Latterlig media:)))) fra stuper til faller kraftig..
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
mundus
06.08.2019 kl 09:31 2981

Yield, fyllingsgrad og setekilometer
Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.

Rask angir inntekten per tilgjengelig setekilometer og vil således være lavere enn yield.

Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.

Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.

Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.

Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.

Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
nima
06.08.2019 kl 09:31 2980

Dere må lytte til Marianne, hun har virkelig greie på sakene, sitter nok med inside informasjon. Herre gud for noe suppegjøk du er.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 09:31 2980

Ned fra 103 da? Jeg er også sterkt skeptisk til at Sissner gis spalteplass på Hegnar . I morgen kommer nok en melding om at han solgte seg ut før tallene og kjøpte tilbake i dag. I går kom melding om at har kjøpt seg opp som dro opp kursen. I tillegg med god hjelp fra DNB som lurer småsparerne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2019 kl 09:29 2999

De som er ute nå eller tror det er elendighet, driter på draget. Tipper dobling innen 14 dg. Norwegian gjør nøyaktig hva de lover. De er smarte. Prisene er justert for framtid. Det er nødt å bli samarbeid eller oppkjøp. Håper på det første, det norske.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
solb
06.08.2019 kl 09:29 2998

Vanvittig race med sine roboter nå av shorters som må fortsette sin kamp om å skrote Norwegian. Håpløst foretakende.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
dyning
06.08.2019 kl 09:28 2990

Yield i juli 2016 var 0,52. Ellers har ikke yield vært høyere siden 2013. Å håpe på 10% utover det med endringen som har vært i rutemix blir som å tro på julenissen. Unit cost er forøvrig mye ned- primært pga samme endring i rutemix. Synes det var helt greit.
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare
verdensmester
06.08.2019 kl 09:26 3010

Pareto holder kursmål på kr 75 etter tall
Redigert 21.01.2021 kl 04:27 Du må logge inn for å svare