Trafikktall juli


Blir spennende dette. Lager en tråd vi kan diskutere i.

Selv håper jeg på RASK over 0.48-49 og yield over 0.52-0.53. Alt over er veldig bra, uansett hva DNB har sagt i forkant.

Tviler på at man kommer høyere enn 0.56 yield og 0.52 RASK, dette må være et absolutt fantasiscenario hvor alle våte drømmer blir virkelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Takk for en god diskusjon, selv om vi har forskjellig syn på saken. Setter pris på det
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
07.08.2019 kl 12:45 3963

Kjøp direkte fra flyselskapet
Forbrukertilsynet ber om gjennomgang av reisebestilling-gigantenes prising.

Flere klager på bestillingstjenestenes markedsføring av flyreiser, og hevder selskapene utelater viktige gebyrer: – Kan ha en villedende effekt, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

https://e24.no/naeringsliv/i/P9EQkJ/forbrukertilsynet-ber-om-gjennomgang-av-reisebestilling-gigantenes-prising
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Marianne
07.08.2019 kl 09:09 4147

Ja det kan være riktig men tapet til mai er 177 millioner i urealisert Så da er det 177- 60 og evt tallene for juni som er tallet til og med i dag. Slik det fremstår er det vel et tap på 30. Jeg har hele tiden snakket om mai. Faktisk så var det spennende å diskutere med et par av dere og det var stille på tråden med den vanlige drittslengingen men så må man slenge litt dritt allikevel. Jeg har ingen intensjon annet enn å diskutere for og i mot etter beste evne men gidder ikke dritt. Vi får se hvor resultatet går. Jeg tror det blir som i fjor kanskje litt dårligere 1100-1300 millioner pga MAX så får fremtiden vise. Jeg tror ikke selskapet klarer overskudd for året. Dere andre spår et høyere resultat over 2000 milloner. Tiden vil vise
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare

NAS:ANSLÅR GEVINST PÅ 60M FRA HEDGEAKT. PR JULI HITTIL I KVARTALET
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle anslår en gevinst på 60 millioner kroner knyttet til kontrakter og opsjoner pr juli hittil i kvartalet, inkludert en gevinst på 90 millioner kroner knyttet til urealiserte sikringsposisjoner.

Det opplyses i selskapets trafikktall tirsdag.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Marianne
07.08.2019 kl 09:05 4159

det kan godt være en hensikt men resultatet kan bli et stort tap og som det er blitt og blir også i år. Per mai 177 millioner i tap på hegding. å skjønner ikke hvorfor du kverulerer på noe som er fakta. Jeg har som tidligere sagt at jeg ikke har aksjer i selskapet og tror ikke jeg gidder å bruke av min tid for å kverulere med dere. Ha en fin dag
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
TomW
07.08.2019 kl 09:03 4170

Igjen, lese deg litt opp på fuelhedge og hensikten med dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
TomW
07.08.2019 kl 09:00 4169

Tror du må lese deg litt opp på fuelhedge og hensikten med dette
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
07.08.2019 kl 09:00 4166

Er det ingen sannhet du ikke er villig til å vri på ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Marianne
07.08.2019 kl 08:58 4174

Det er helt vilt hvordan de spekulerer i valuta og olje som er det eneste de har tjent noe på de gangene det har vært overskudd i selskapet. Annethvert år bommer de helt på hedingen og det kan tyde på at de bommer også dette året. Som du skriver har de tatt utgangspunkt i en kurs UDS/NOK på 8.18 da de startet hegdingen som de senere har justert opp til 8,5 men kontrakten gjelder vel fra januar uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
07.08.2019 kl 08:48 4241

WillOKC

Norwegian er blant flyselskapene med minst fuel hedge. 35% av 2019 forbruket er hedget på 681$ (Muligens prosentvis noe høyere da veksttakten er endret).
Prisen ligger om lag 10% lavere nå, ingen hedge er gjort for post 2020 enda, noe spesielt da Norwegian har mandat til å hedge 24 måneder frem i tid.

Fuel consumption i 2018 var på 1,956,174 metric tonnes. Forventet vekst for 2019 er rundt 6% + noe lenger flydistanse så bruker vi 8% og får om lag 2.100.000 metric tonnes. Noen fuel-efficiency tiltak er iverksatt, tror ikke det utgjør for mye.

Med jet fuel price fra 2 Aug (616$mt) gir det en estimert totalkost for 2+19 på: 616$ *2.1 = 1.293.600.000$ = 11.5mrd med dagens valutakurs på 8.9,

Litt av et spill Kjos og Geir Karlsen kjører, 10-20% svinginger i fuelcost kan utgjøre den store forskjellen på årets resultat, som vi vet hvor viktig er. Kun en kortere periode rundt årsskiftet 18-19 lå oljeprisen lavere enn på dagens nivå...

Fra årsrapporten 2018, som nå er noe foreldet med forandringene som har skjedd siden, så har de guidet på USD/NOK 8.18 (nå 8.9), heldigvis er tett opp mot 50% av revenue nå fra USA og Euroland (Ref Q2 rapport), så jetfuel skal være viktigere enn valutakursen for dette estimatet.

"The latest guiding assumes a fuel price of USD 613 per ton and USD/NOK 8.18 for the year 2019 (excluding hedged volumes)"


Fuel utgjorde i Ryanair sitt FY19 36% av deres total kostnader. Norwegian ligger rundt 30%.

Kilder brukt er Norwegian og Ryanair sine rapporter, samt tilgjengelig info om jet fuel fra IATA.

https://www.shareville.no/aksjer/norwegian-air-shuttle/kommentarer
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Marianne
07.08.2019 kl 08:39 4277

Per mai har selskapet et urealisert tap på 177 millioner på hegding. I juni og juli har oljeprisen vært lavere og kronekursen svakere. I hvertfall juli. Jeg tror ikke selskapet kommer med overskudd dette året men kan hende neste år. Har ikke fulgt opp helt hva som skjedde i q 3 2018 og q 1 2019. Har ikke lest artikkelen i e 24. Mener de at med å levere er levere for fremtiden eller mener de overskudd for året? I 2016 hadde de overskudd pga hegding 197 mill etter skatt. 852milloner tjente de på hegding. I 2015 var det et tap på 515 på hegding.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
07.08.2019 kl 08:33 4259

Det er aktiv regning på hvor mye NAS har spart på relativt lav hedging på oljepris.
GK vil få en kanonstart.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Marianne
07.08.2019 kl 08:30 4265

Når man ser til gamle resultater er det vel det de har tjent penger på tidligere men denne effekten mener jeg ikke kommer dette kvartalet for den utlignes av kronekurs og at 30% er hegdet alle rede som du skriver. Hegdingen er jo tap. Når det gjelder epler og pærer mener jeg at jeg sammenligner pærer og pærer. Hva får dere til å tro at resultatet skal bli så mye bedre enn tidligere dette kvartalet? 2016 992 millioner(dette året fikk de en hegding effekt på 800 millioner i resultatet) 2017 1031 millioner 2018 1300 millioner og som du sier restplass 2200 millioner i resultat i 2019. Vi må være realistiske når man også har MAX på minst 300 millioner i tap. Beregnet de ikke dette tapet til og med august? I ettertid er vel MAX problemene forskjøvet ut året og september for kvartalstallene. De økte sist kvartal og vil sannsynligvis øke igjen til minst 400 millioner også dette kvartalet. Med yield og rask på 0,38 og 0,35 for september tidligere år tror jeg ikke resultatet vil være noe høyere enn i fjor. Kanskje heller litt lavere. 1100-1200 millioner. Vi har hatt en veldig varm sommer. Begynner vi å reise mindre? Vi får se tiden vil vise seg. 4 kvartal er som regel negativt og alt tyder på at det vil være dette også dette året.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare

Hvis oljeprisen faller videre er dette også veldig bra av to grunner. Økte marginer i forhold til konkurrentene som er hedget svært tungt, og selvfølgelig redusert kost for egen del. Hvis olja skulle falle fra 61 til 51,6 usd per fat, vil fuel unit cost (uten hedge) gå fra 0.13 til 0.11, og CASK vil være 0.41. På omsetning for et helt kvartal (f.eks Q3 i fjor med 5% økt ASK) gir det 578 mill mindre å trekke fra på kostnadssiden, altså 578 mill i bonus på bunnlinjen. Mao gir 10% fall i oljepris, 3% lavere total kostnadsside hos NAS. Ganske stor betydning, og den ligger allerede rundt 4,7% under hva NAS har guidet på.

Dette er dog ikke reelt, 27% er hedget til en høyere pris så man ville bare sett 3\4 av denne effekt, samt har USD steget 3,7% mot NOK i forhold til NAS sin guiding. Men det er et godt eksempel og sier at olja har en del å si. Forutsetter at oljeprisfall tilsvarer prisfall på jet fuel naturligvis. Understreker også at yield eller RPK veldig sannsynlig vil bedre seg, med mindre konkurrentene ønsker å selge billetter med større tap for å konkurrere med NAS i en situasjon hvor man sitter med 90% hedge på over 700 usd\mt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 21:59 4467

Hva er det du egentlig forsøker å sammenligne her? Om det er kvartalsresultatet du tenker på så hadde det vært en fordel å korrigere for ASK. Rask og Cask er ganske avhengig av ask. Det hjelper ikke å kun sammenligne prisen pr eple hvis du ikke tar med antall solgte epler.

Men ja, det er naturlig at yielden faller i August og September. Men det er her LH kommer inn i bildet. Forhåpentligvis skal denne korrigere denne effekten slik at de "dårlige" månedene blir bedre. Det er her de må levere og det gjenstår å se.


+saken til e24 gir et fint innblikk:

https://e24.no/pluss/kommentarer/boerskommentar/boerskommentar-norwegian-tallene-er-ikke-noe-aa-fly-skamme-seg-over/24670956

Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare

Regnet på 2016 Q3 med dagens ASK\RPK\ancillary%-nivå, yield og kost fra 2016. Da forutsatte jeg 2019 juli-trafikk og 2018 for august og september, uten å ta høyde for ASK\RPK-økning til 2019. Landet på 3,09 mrd i overskudd før interest + andre inntekter. Så det er ikke i utgangspunktet direkte sammenlignbart fordi volum og rpk er så annerledes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
06.08.2019 kl 21:32 2761

Og der ble oljen en enda bedre venn.
Fint i kampen mot Ryan Air.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Hvor mye var ancillary% og ASK/RPK bør du også se på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 20:57 2843

Nas har tatt 16 fly ut av produksjon og erstattet disse med 5-6 innleie fly. Dette har naturligvis resultert i kanselleringer og færre passasjerer. Trenger ikke være veldig oppegående for å forstå dette og regner med at du innerst inne også skjønner dette
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 20:54 2832

Dere er alt for optimistiske i for hold til Q 3 tror jeg . Har sett på tall fra 2016 da var yielden 0,52 rask 0,49 load factor 94,4. Resultat etter skal q 3 var 992 millioner.
2017 juli yield 0,49 rask 0,46. Resultat etter skatt var 1031 millioner. july 2018 yield 0,51 rask 0,47. Resultat etter skatt 1300.Yielden faller kraftig i august og september i alle årene. Det har med at juli er ferietid og billigere biletter i august og september
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Seriøst, Malony?
Da hadde Norwegian sluppet å leie inn fly. Samt brukt slot-tider der de kunne tatt passasjerer fra andre...
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Tror du det, Maloney? Ser du så enkelt på det? Den der skal du få løse helt på egenhånd, den får du faktisk ikke hjelp til. Leser du ikke rapportene og informasjonen som ligger ute😀?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Malony
06.08.2019 kl 20:02 2916

Så du mener flere hadde flydd, hvis disse maskinene var i luften? Akkurat som flere hadde tatt danskebåten, hvis det gikk 18 stk over fra Kristiansand - Hirtshals? Antall passasjerer hadde vært det samme, så utgiftene hadde vært store med 18 muligens tomme fly på vingene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Ja, men Max er regnet inn i cask-en som jeg har tatt forutsetning for. Kronekursen er nok delvis offset i og med at en betydelig andel betaler i euro og dollar. Men ja, alt er jo utenfor vår kontroll. Jeg har brukt enkle forutsetninger i det jeg presenterte over, de må selvsagt innfris for at estimatet mitt skal stemme. Men jeg mener jeg har tatt med det viktigste, og det er ikke veldig optimistiske tatt. For alt vi vet kan yield gå opp 4-5% i august mot året før, eller september kan levere enda bedre rpk mot ask. Oljeprisen spås store fall alle veier. Mye kan svinge i positiv retning og.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Opp+
06.08.2019 kl 17:46 3057

Fint argument, blir sikkert 400 mill. De får erstatning får Max flyene, du kan ikke bare se bort i fra det. Tallene er bedre enn i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 17:41 3060

Det er uvesentlig at de transporterer færre i år kontra i fjor i denne sammenhengen. RPK er 6% høyere og det betyr at de tjener mer, ikke mindre enn i 18.

Max tapet( 700 mill) er iberegnet i cask guidingen på 0,43 for 19 i sin helhet. I q3 18 kom de inn på en cask på 0,43.
Siden Nas har guidet en cask på 0,43 for hele 19 må cask i q2 og q3 komme inn noe lavere siden casken naturligvis blir noe høyere i q1 og q4

For å ta kronekursen så har Nas benyttet 8,58 for NOK/USD. I skrivende stund er den 8,92. Det gir en negativ effekt på 4 %. 1% utgjør en årlig effekt på 162 millioner. La oss si at dette vedvarer gjennom q3 så har dette da en negativ effekt på 162 millioner. Da har jeg ikke tatt med motsatt effekt av lavere oljepris. 1% endring her gir 110 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 17:35 3070

Det er så mye som er utenfor vår kontroll men de transporterer også færre enn i fjor. De har et tap på Max på minst 300 millioner . Blir sikkert 400 mill. Kronekursen er mye svakere enn estimert
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 17:30 3076

Ja og disse viser bedring. Så skal man bruke de som pekepinn så peker den på et bedre resultat i q3 19 vs q3 18.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Du sier med andre ord at du venter at august og september i sum vil gå svakt i minus, med et estimat på 1.3 mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 17:26 3051

Det er mye usikkerhet i tallene men juli tallene kan fint gi en pekepinn på fremtidige tall for sommeren
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 17:20 3064

Alt for tidlig å spå mener jeg. Fortsatt to avgjørende måneder igjen. Eneste jeg kan si med sikkerhet, basert kun på dagens tall, er at resultatet kommer inn høyere enn i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 17:16 3055

Hva mener du er et riktig resultat da? Min begrunnelse for tallene ligger i resultatet for q2. Dengang var jeg for optimistisk og spådde et høyere resultat enn hva de leverte. Både q1ig q2 leverte mye dårligere enn i 2018
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
TomW
06.08.2019 kl 17:12 3063

Følger ikke helt resonnementet ditt om samme resultat som i fjor. Nå vet vi kun første måned i q3, men legger vi de tallene til grunn vil resultatet i q3 bli høyere enn i q3 18. At passasjerveksten er lavere er ganske opplagt med mange fly på bakken, men å sammenligne dette med fjoråret gir ingen verdi når man skal beregne inntekt. Det er RPK du må ta hensyn til her, og den er opp 6%

Rasken er opp og cask burde komme inn lavere om guidingen deres om 0,43 for hele 19 skal treffe. Med andre ord så har de høyere inntekter og kostnadene er lavere. I cask guidingen på 0,43 er max iberegnet. Ancillary Revenue samt cargo er bedret siden 18.

Det sagt så er Nas enn så lenge ikke friskmeldt. De må fortsatt bevise at de har bedret inntektsiden i de "svake" månedene
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
06.08.2019 kl 16:57 3101

Hei!
Nei vil aldri fnyse om du skulle bomme på tallene. Selv har jeg tenkt et tilsvarende resultat som i fjor . 1300 mill i overskudd.Litt høyere yield enn i fjor oljen var mye høyere rundt ca 80 men kronekursen er mye lavere enn i fjor så vet ikke om disse utveier hverandre. Ser at de operere med en Usd/nok på 8 i fjor nå er den nesten 9.Det er spådd tap knyttet til Max flyene på 300 mill. Justeres det opp?Et par prosent lavere passasjervekst ca i forhold til i fjor.Dette blir veldig grovt anslag og uten at jeg har gått tilbake og sett på tall. Skal se på om jeg får satt meg ned litt ordentlig i morgen. Ut i fra tallene fra q2 og q3 i fjor tror jeg på et resultat på et sted rundt 1300 -millioner som i fjor og med Max siden de også jobber med kraftig kostnadsreduksjon. Er på ingen måte så optimistisk som deg
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.08.2019 kl 16:11 3206

Fikk det ike som jeg ville, så kjøpte litt laks i stedet, Lerøy.

In the long run skal jeg eie en HAUG med oppdrett, MEN, kun de som nå satser på
'' landbaserte '' mærer, hvor vannet renses lettere til nå.

Mange har ikke forstått at de Lange Fjordene våre ikke gir nok '' utskiftning '' av hav vann. Samme i Chile.

Land oppdrett sørger for at det ikke blir lus, spesielt ikke det værste, ALGER.....

Husk Chile, hvor alle mærer i et meget stort område ble lagt BRAKK i TRE ÅR.

Verden vil ha MYE MER mat, og hva er bedre enn fisk ? Enkelt og frakte, frossen, eller saltet,
sistnevte, emnet godt til Krise hjelp. Tenk, saltet laks, som, saltet og tørket skinke/fenalår etc.
Det var Vikingene som fant ut at det var hva de kunne gjøre for altid å ha ferskt kjøtt, dersom
de ikke fikk '' tak i en elg eller fler ''

Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare

Marianne,

jeg tipper 2000-2220 mrd i pluss for Q3, hehe... Det er nok en aksjonærs nøkterne, men menigmanns optimistiske estimat, og du er velkommen til å komme inn og hetse meg dersom det lander under det. Det tror jeg du vil kunne ha stor glede av :)

Forutsetter samme økning i ASK og RPK som i juli (5 og 6%) for de tre mnd. Yield uendret i august, og stiger fra 0.38 til 0.40 i september fordi veksten er tatt ned og jeg forventer Bedring av yield i dårligere mnd heller enn i de gode mnd. Se på utvikling i trafikktall for mai i år mot 18 og 17 feks. Vekst i fjor reduserte yield mot året før, men ikke i juli og august. Den kan imidlertid ende i alt fra 0,38-0,42 slik jeg ser det.
Cargo og andre inntekter veier opp for renteutgifter rundt 400-450 mill. Mulig man går 150 mill i tillegg under her på rentene sett utifra Q2. Antar ancillary rundt 20%, både pga generelt god vekst i ancillary, flere passasjerer på LH, og fordi ancillary lå rundt 9% høyere i Q3 18 mot Q2 18. CASK på 0,43 som guidet. Har ikke regnet med valutaeffekter og solid lav oljepris. Yield eller RPK kan stige i august og gi bedre res. Har ikke regnet med dette.

Per mnd:

Juli - 1,42 mrd
August - 830 mill
September - -30 mill

Da har man drøyt 800 mill å gå på inn mot Q4. Med mindre max-tap, lavere CASK, spareprogram med rundt 500 mill per kvartal og omrokkering på rutene kan året gå i null eller smått i pluss.

Dollaren har steget og bensinen har blitt billigere. Nas er veldig lite hedget sammenlignet med andre selskaper - ryanair, easyjet ligger opp mot 90% og de fleste andre store i alle fall over 50% etter hva jeg husker. Kun BA ligger ganske lavt ned mot NAS, og NAS ligger vel på rundt 25% med en brukbar bensinpris, relativt sett. NAS kan konkurrere svært på pris utover høst\vinter dersom oljeprisen blir liggende der den er, og dette vil også kunne dra opp yield så lenge dollar\euro-kurs mot NOK ikke utveier disse effektene. Det har jeg imidlertid ikke gått utifra skal ha en positiv effekt, men jeg nevner det.

Når jeg først er i gang kan jeg si at jeg mistenker at obligasjonen vil kunne betales av AR-posten i regnskapet når denne løses inn med høyere frekvens enn tidligere. Har mailet med GK om dette og han sier at de er på saken. Regner med vi får se resultatet av flere innløsere i Q3-regnskapet.

Også verdt å merke seg at relativ vekst i RPK mot ASK gir relativt bedre bunnlinje. Dersom dette forholdet øker mot i fjor vil Q3 kunne bli bedre enn jeg spår. 1% bedring i RPK uten endring i ASK gir ca 110 millioner ekstra på bunnlinjen med utgangspunkt i Q3 18. Jeg har forutsatt 5% ask \ 6% rpk, som i juli. En beskjeden relativ økning i RPK. Kunne ha tatt utgangspunkt i juni f.eks og fått bedre resultat. Men jeg vet ikke - jeg sier bare at mye vil avhenge av bl.a. utviklingen i dette forholdet.

Salg av NoFi er jo også noe jeg ville støtte. Fra oktober vil man ikke ha særlige effekter av at maxene er satt ut av spill, og vil derfor kunne ta utgangspunkt i lavere CASK. I tillegg vil det nok komme en kompensasjon fra Boeing og Rolls Royce etterhvert, men det er nesten ikke vits i å spekulere i hvor mye eller når - det kommuniseres jo ikke noe om dette, så vrient å si noe konkret.

Merker meg at Marshall Wace har tatt ned 6,5% av shorten sin i går.

Nå, Marianne, kan du gi meg ditt anslag for Q3, så kan vi ta Q4 etterpå. Og da vil jeg helst se et mer naynsert resonnement enn du hadde, og gjerne mer enn mitt eget også så jeg får noe ut av det. Jeg er ingen ekspert. Selvsagt åpen for kommentarer fra andre også. Disclaimeren her bør nok si at dette ikke er noen eksakt vitenskap og at jeg selvsagt nok har oversett noen ting.

Ps, har du forresten et motsvar til det som ble sagt om 20% effektiv rente over her? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare