Tesla Model 3 fortsetter å imponere - nå i Cannonball Run

06.08.2019 kl 13:47 975

Her må det være rekkevidde, ladehastighet, toppfart og snitthastighet som må imponere selv forumets "vielfahrer" mishka!

https://www.tek.no/artikler/knuste-den-tidligere-elbilrekorden-to-ganger-pa-en-maned/470911
mishka
06.08.2019 kl 14:23 959

Sorry, ikke med amerikanske fartsgrenser. Snittfart såvidt under 100 km.t. er dessverre ikke så mye å bli imponert over. Spesielt ikke når det legges opp til å sette en rekord akkurat slik "Teslabjørn" gjorde i Tyskland i sommer. Ingen tvil om at Tesla passer som hånd i hanske til amerikanske forhold. Når ladetiden en dag kommer ned i 10 minutter så vil det hjelpe veldig. Men alltid når fansen snakker om korte ladetider så er ikke det fra nesten tomt batteri til fullt batteri. Det er fra 30% til 80% for i dette intervallet tar batteriet til seg strøm raskest.
Dessuten blir alltid slike rekorder satt med nøye planlegging. Og bare for å gni inn opplevelsen til biljournalistenes grand old man Frank Williksen:

"Det skilte også svært mye på effektiv ladetid i forhold til det som gjerne har vært sagt om Tesla på egne superladere. Mens vi ble forespeilet ladetid på 20-30 minutter opp til 80 prosent kapasitet, endte vi med det dobbelte eller mer, som tabellen nedenfor vil vise."

Det er noe religiøst over teslafansen. Kan de ikke slå seg til ro med akkurat det samme som Williksen konkluderte med: Dette egner den seg ikke for, selv om den ellers er en utmerket elbil. Det betyr at om bilen passer for ens bruk hele året spiller det ingen rolle å bruke litt ekstra tid på en ferie. Men for oss som møter dette ofte passer det ikke.

Redigert 06.08.2019 kl 18:11 Du må logge inn for å svare

Hadde jeg hatt bensinpumpe hjemme og på hytta med mye lavere bensinpris i forhold til bensinstasjonene, så hadde jeg så å si aldri fylt andre plasser enn hjemme.
Litt sånn er følelsen med elbil for 99.9% av befolkningen.
mishka
11.08.2019 kl 13:15 735

Hadde det vært slik for 99,9% av befolkningen så hadde salget av elbiler vært 90% og ladestasjonene langs veiene tomme for biler. :-)

Her i Tyskland har vi en sympatisk youtuber som kaller seg "Der Blauzahn" (blåtannen). Han er for Ioniq-fansen det samme her som Tesla-bjørn er for teslafansen. Og han er også en stor fan av Teslabjørn. Fyren kjører europa rundt i en Ioniq og skryter av at ALT er bedre enn med en vanlig bil.
Han har på ferie litt samme kjøremønster som meg og skryter av at det går like greit eller bedre med elbil. Her er en av hans videoer hvor han kjører hjemmefra, som er en dorf nord for Frankfurt til den franske riviera:

https://www.youtube.com/watch?v=tMz49RLHfFg&t=2986s

Og siste lader før Mont Blanc-tunellen er selvfølgelig defekt :-) Interessante filmer han legger ut, men at fyren er "frelst" er vel bare fornavnet.
Han følger Tesla-Bjørns ABC-regel: Always Be Charged. Da blir det noen stopp med en Ioniq:-)

«Hadde det vært slik for 99,9% av befolkningen så hadde salget av elbiler vært 90% og ladestasjonene langs veiene tomme for biler. :-)»

Nei.....du glemmer sånne som Basse og hans likemenn som fint kunne hatt elbil men overhodet ikke er villige til å kjøre lydløse biler.
mishka
11.08.2019 kl 16:10 684

Er over 60% slike som Basse da? Dvs. de som ikke kjøper elbil.
mishka
11.08.2019 kl 16:59 654

Det er tydelig at routeplanneren som denne "blauzahn" bruker er denne:

Abetterrouteplanner.com

Noen her som har brukt den i praksis? De skryter av at de lagrer datatene til brukerne som registrerer seg og dermed kan se ladetider, kjøretider osv.
Cool app. Hehe, ingen tvil om at de ladetiden som oppgis må være vel optimistiske. Jeg la for moro skyld inn fra Berlin til Lviv i Ukraina med Tesla3 long range. Strekningen er 932 km. Med start med batteriet ladet til 90% så skulle man bare behøve å bruke 1 t. og 7 min. på lading underveis???
Det er etter mine begreper mildt sagt optimistisk. Nesten hele strekningen er strøken motorvei med polsk fartsgrense 140. Jeg la inn at man maks skulle kjøre 130 og saktere om nødvendig. På det siste strekket måtte man ned i 80 for i det hele tatt å komme fram :-) Det vil være midlertidig for Tesla åpner snart en SC borte ved den ukrainske grensa (Prszemysl). Uansett.... Hvis det i praksis er noe i NÆRHETEN av disse tidene kunne jeg kjøpe TM3, men jeg har sluttet å tro på julenissen.

Noen som vet om det går an å leie en TM3 noe sted for virkelig å få prøvd ut hva den er god for i PRAKSIS? Bare en kjapp prøvetur forteller jo ingenting.
Redigert 11.08.2019 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
11.08.2019 kl 20:35 588

Nå begynner vi å snakke mishka! Jeg har stor respekt for din bilviten og ikke minst din ærlighet. Gleder meg til å lese din konklusjon når du får gjennomført en "dauertest" eller hva de kaller det i Berlin.

Sikkert ikke. De resterende bryr seg ikke om det økonomiske.
Basse
11.08.2019 kl 23:09 516

ingen økonomisk grunner til å kjøre batterimøkk, men er man glad i livet så har man iallefall gode grunner til å styre unna...

https://electrek.co/2019/08/10/tesla-model-s-explodes-crash-truck-autopilot/
Basse
11.08.2019 kl 23:21 502

rust pleier å være et insentiv til å la være å kjøpe. Billige stålplater og elendig rustbeskyttelse og lakk har allerede gitt Tesla 3 et tvilsomt "kvalitetsstempel".

https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3-19711