Kinas uttreden fra det amerikanske jordbruket er et ødeleggende

Slettet bruker
REC 06.08.2019 kl 20:36 1640

Kinas uttreden fra det amerikanske jordbruket er et ødeleggende slag for en allerede sliter sektor

https://www.cnbc.com/2019/08/06/china-agriculture-us-economy.html
Slettet bruker
07.08.2019 kl 07:59 1145

Selv om Kina er store så kan de ikke lukke seg helt inne slik verden er i dag. De er nok klar over at man må gi og ta for å komme til enighet i konflikter, men de forsøker å presse på så lenge de kan i håp om at vestens ledere (les: Trump) vil gi etter. Dog tror jeg den tiden er forbi og vi har innsett at billig fra Kina kanskje ikke er så lurt likevel. Teknologi gjør også sitt til at vi kan produsere mer hjemme enn før. Jeg tror Trump etter hvert får med seg noen av Europas ledere i denne konfrontasjonen mot Kina og at vi får en langvarig handelskrig som fører til at Kina må jekke seg ned og begynne å opptre med mer respekt ovenfor vesten. At de skal kutte alle bånd og lukke seg helt inne ser jeg på som helt umulig i dagens verden. Kinesere valfarter jo til Europa for europeiske varer og jeg tror det kan bli opprør dersom Xi begynner å lukke landet. Ingen styresmakter vil klare å stå i mot et folkeopprør av en hvis størrelse. Xi må balansere på en knivsegg i årene som kommer.
bernes
07.08.2019 kl 07:51 1167

Den største co2 forurenser i verden er vel Norge når man regner per individ.
pengex
07.08.2019 kl 07:43 1191

Problemet er jo at Kina kan bli om mer innelukket enn før. Og da mister man oversikt på hva som egentlig skjer i landet dersom landet melder seg ut av alt sammarbeid.
CO2 problemet har begynt å gjelde også i Kina. Sakte men sikkert. At USA driter fullstendig i det gir Kina en brekkstang for å gjøre det samme.
undrende
07.08.2019 kl 01:29 1336

Kina eier ikke folkeskikk, de driter jo i alt.
Likevel er det Trump som får all kjeften. Det ligger vel i naturen til Trump og denne twittringen fra hofta til alle tider. Ser ikke for meg at en annen, mer strukturert amerikansk president ville fått så mye pepper for å gå i strupen på Kina. Virker som Europa foreløpig er handlingslammet, og vi husker hva som skjedde da nobelkomiteen annonserte en viss fredspris. Absolutt ikke noe faan av nobelkomiteen, og at Erna måtte krype for å gjenopprette handelssamarbeid med Kina på grunn av dette sier vel det meste, om både Erna og Kina, ikke minst. Har sett i flere afrikanske land hvor korrupte statsledere får lån av Kina og må selge unna da de ikke klarer å betjene disse. Kineserne har fått skikkelig fotfeste på det kontinentet, og mye vil ha mer.
Parisavtalen har jeg nevnt mange ganger, en skam hvordan de kunne frita Kina frem til 2030 for reduksjoner i Co2 utslipp
Slettet bruker
06.08.2019 kl 21:01 1558

For oss som holder til i vesten er det helt klart positivt at man tar et oppgjør med Kina og at vi starter å posisjonere oss slik at vi ikke vil bli avhengige av de fremover.
Ikke det at jeg er redd for at de skal finne på noe skummelt, men monopoltilstander er aldri positivt for oss "forbrukere".
Skalleknarp
06.08.2019 kl 20:52 1591

Da blir det vel plan B som slår inn for REC. Tror faktisk det blir bra i det lange løp om handelskrigen vedvarer. Det blir så mye tariff fra Kina at det blir billigere og mer spirit for USA å kjøpe egenproduserte varer.
Slettet bruker
06.08.2019 kl 20:43 1615

Og for skipsfarten og BDI.