Er det verre å holde mobilen enn å spise og drikke ved kjøring?

https://www.dinside.no/motor/hadde-det-ikke-vaert-bedre-a-la-oss-snakke-i-telefonen/71464694

Teksting mens vi kjører er i de fleste tilfeller ikke bra da øynenes fokus tas vekk fra kjøringen.
Å prate i håndholdt mobil likestilles med teksting,men er det verre å holde i mobilen enn å drikke brus og vann
eller spise mens vi kjører?
Handsfree er tillatt,så det er ikke selve samtalen som angivelig forstyrrer oss.

Skjermer i bilen med info og innstillinger tar mer oppmerksomhet vekk fra kjøringen enn om jeg,i de fleste trafikksituasjoner, holder mobilen
under kjøring i en bil med automatgir.
pengex
08.08.2019 kl 09:06 1081

Skjermer gir ikke næring ,mat og vann gjør det. Så ja det er bedre.

Jeg synes det er helt greit at det ikke er lov å tekste, men å snakke, jeg skjønner ikke i det hele tatt forskjellen på å holde i tlf og å ha den fastspent.
Hvis det er at den kan skade deg dersom du mister den og den så kan suse rundt i kupeen og treffe deg eller passasjerene i fall du skulle snurre eller rulle så kan det kanskje ha noe for seg, men det er jo ikke nevnt noe sted så langt jeg kan se. I slike tilfeller blir man helt sikkert mye mer skadet av resten av omstendighetene uansett.
Og det er til og med lov til å røyke. Røyk er vel tross alt et rusmiddel. Snart er det bare i bilen det er lov å røyke? Akkurat det synes jeg er pussig.
Genuine
09.08.2019 kl 10:05 968

Teksting og display stjeler oppmerksomhet og øynene går vekk fra veien og omgivelsene.
Å holde en mobil under samtale er som oftest ikke trafikkfarlig.Når politiet står med kikkerter for å ta de som holder mobilen virker det tøvete,for de som tekster holder ikke mobilen så høyt at det er synlig.
Skjermene i bilene tar utvilsomt mye oppmerksomhet,så hvor er debatten om dem?

Det er jo ikke engang lov til å ta bilde med mobilen selv når bilen står helt stille i kø.
Skal du ha lov til å ta bilde må du bruke et gammeldags kamera med film sa en politimann til meg.
Da kan du til gjengjeld også gjøre det dersom du kjører.

kjøring med en hånd på rattet tilsvarer ca 0,7 % promille. Det har mange tester vist. Man konsentrerer seg om det man hører og det man skal si og det stjeler oppmerksomhet. Å spise f.eks. en matpakke gjør ikke det i samme monn, men hvorfor ikke stoppe på et pent sted og spise isteden. Hater smuler i bilen min.
Redigert 09.08.2019 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Noni
09.08.2019 kl 11:44 908

Akkurat der sa du det!
Genuine
09.08.2019 kl 13:07 879

Også ved bruk av handsfree og samtaler med passasjerer konsentrerer vi oss om det vi skal si og det vi hører.....
Det er det fysiske ved å holde mobilen i hånda det er forbud mot,og ikke det å prate og lytte mens vi kjører.

Mobilbruk under kjøring burde vært totalforbudt. Har brukt mobil selv, prøver å unngå det fordi det tar for mye oppmerksomhet vekk fra veien. Jeg blir uoppmerksom ved mobilbruk. Det siste jeg ønsker er at reaksjonsmønstret skal være svekket om et barn løper inn i veien. Om det går galt da, så vil jeg aldri bli meg selv igjen, noen gang.
Spill
09.08.2019 kl 15:10 847

Om det er farligere for trafikksikkerheten å holde en mobil enn ei brusflaske eller en banan tviler jeg på.Teksting er selvsagt uhørt nåt vi kjører.
Jeg ser ofte yrkessjåfører som holder mobilen under kjøring,og det reagerer jeg på.De jobber jo på veien og bør koble opp handsfree.Å bli tatt for å holde en mobil under kjøring koster nå kr 1700,- i forelegg.

Det som forundrer meg er at nye biler utstyres med alle mulige digitale løsninger som krever mye mer konsentrasjon enn tilsvarende i eldre biler. Digitalisering er blitt vår store religion. Uansett om det er mye enklere med de gamle løsninger som ikke krever å flytte oppmerksomheten i så stor grad. Man skal da ikke sitte i bilen og se på en skjerm. Ingen tør å si dette fordi man da får et stempel som er gammel utrangert mann som nekter å ta i bruk ny teknologi.

Det er ikke for ingenting at Formel 1 biler og jagerfly fortsatt er utstyrt med knotter og spaker isteden da det går langt fortere og lar konsentrasjonen være den bør være.
Redigert 09.08.2019 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
mishka
09.08.2019 kl 18:17 809

Det er helt riktig. Og de utstyres med kun en touch-skjerm fordi dette er billig. Typisk er Citroen Cactus som er en så billig bil at selv rattet ikke lar seg justere i lengderetning, og alle innstillinger på touch-skjerm har den. Og Tesla må nevnes. Man må inn i masse undermenyer for å endre luftretningen på klimaanlegget. Dette er FYFY, men menigheta reagerer ikke.

Se for dere en jagerflyver som må inn i meny 18 undermeny 4 for å få skutt seg ut. Han er dau før touch-skjermen reagerer. Det er derfor tyske premiumbiler som Mercedes har mye på touch, men det viktigste som klimaanlegg, volum på stereoen og regulering av speil på normale knapper. På en vanlig rutefly er også mye digitalisert og man kan se at i cockpiten på enhver nyere B737 så har begge pilotene hver sin padde. Men disse brukes til å beregne vekt, legge inn flyruter osv. De viktige tingene er på knapper.

Når det er sagt vil jeg ikke tilbake til 1980 og å bakse med en Falk-plan i ettermiddagsrushet i Paris. Da er enhver navi å foretrekke.
Grunnen til at jeg kjøpte min første ettermonterte navi til stolte kr. 12.000,- allerede i 1999 var at jeg en tåkefull natt plutselig var på vei inn porten på Amalienborg slott i Køben og skjønte jeg var på "bærtur" da det begynte å blinke i blålys bak meg og en hyggelig politibetjent lurte på hvor "fjellapen fra det kalde nord" hadde tenkt seg.

Vanlige papirkart har faktisk fått en renessanse og AMS hadde en test av disse for ikke så lenge siden. For oss som cruiser Europa rundt er disse helt suverene til å få det store overblikket. Klassikerne er jo Falk-verlag for byer og Kummerly & Frey til resten.
Redigert 09.08.2019 kl 18:19 Du må logge inn for å svare

Enig med Fluefiskeren og Misha her. Få det enklere - og hvor mange forskjellige vinkler og hastigheter trenger en EGENTLIG luften ifra? Få primære funksjoner tilbake til enkle brytere - så kan nav og ting som egentlig bilen like gjerne kunne ha vært levert UTEN (bortsett fra EN bryter jeg gjerne skulle ønske meg: Den som slår høyttaleren som bibber for alt fra fluer eller fisk fremforbi til at tanken nå nærmer seg 1/2, 1/4, 1/8 1/16 og alt MULIG annet tull!
Dispute
09.08.2019 kl 22:39 746

Helt enig med de over her,for skjermene tar for mye oppmerksomhet vekk fra trafikken.
Varme,klima,radio,lys etc. må selvsagt være på knapper fingrene våre lett gjenkjenner og betjener uten at øynene flyttes vekk fra trafikkbildet.
EU bryr seg med det meste,men lar denne galskapen fortsette.

Nei,det er ikke mer trafikkfarlig å holde en mobil enn andre objekter!
sus1
11.08.2019 kl 19:56 631

Skal dere ha forbud mot å spise pølse i brød med hel stappe, reke, stekt løk, sennep og ketchup når jeg kjører bil også nå?
Noni
13.08.2019 kl 18:09 555

Ja når du kjører, hvorfor ikke stoppe ved en koselig rasteplass og spise pølsa di? Da kan du strekke litt på bena også.

Viktig at mest mulig i en bil er på knapper slik at det blir lettere og sikrere å operere, mao slik det var på eldre biler.

Når det er sagt så bør det testes om folk som tar lappen faktisk klarer å kjøre bilen på en sikker måte samtidig som de snakker i mobiltelefon, spiser og eller drikker i bilen, klarer de ikke det bør man neppe på sertifikat.

Å kjøre bil på en sikker måte krever faktisk at man klarer å multitaske, dette er vel neppe noen man kan lære seg så de som ikke klarer det bør lukes ut av trafikken før det skjer ulykker.

Har ofte snakket i mobiltelefon i bilen, spist, drukket og gjort mye rart uten at jeg har vært i nærheten av uhell, tror de fleste mennesker klarer dette utmerket, men som sagt de som ikke klarer det bør ta kollektiv transport, taxi eller lignende.

eller om de takler ei typisk kjærring som sitter og kjefter og klager på alt man gjør hele tiden mens man kjører kanskje...? det er vel et nokså vanlig pms- fenomen?