Nel - Nikola

Slettet bruker
NEL 09.08.2019 kl 11:34 12879

Hvor mange stasjoner har Nikola satt opp ?

Kommer neste emisjon etter 28.08.19 ?( Nel)

Mvh, Slukern
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 19:30 3480

Nel på Notodden vil bestå av 3 fabrikker.
Første byggetrinn er kostnadsberegnet til 150 millioner kroner. NEL har en stor kontrakt med Nikola Motor Company i USA om levering av 448 hydrogenanlegg for lastebiler. Dette vil sikre milliardinntekter i årene som kommer. ASKO har allerede investert i eget hydrogenanlegg, og Tine er også interessert i å anskaffe hydrogenanlegg til sine lastebiler.
Les fakta her: https://www.industrienergi.no/nyhet/nel-hydrogen-kan-bli-nytt-industrieventyr-pa-notodden/
Framtia
12.08.2019 kl 19:07 3517

På nåværende tidspunkt burde du skjønt at Nel ikke forventer en total omlegging fra gass - reformering ! De sikter seg inn og bygger kapasitet ettersom markedet modnes...I dag vet de fleste at mellom 95 og 98% av all H2 produksjon kommer fra naturgass, noe som garantert vil endres i favør elektrolyse! Det er bare de siste 25-30 årene elektrolyse har tapt terreng til gass reformering. Når vi nå møter en framtid, med endel miljøutfirmiljøutfordringer, betyr kostnader mindre i møte med forbud og restriksjoner
really
12.08.2019 kl 17:51 3640

Selvfølgelig ønsker de ikke det. Men om kapasiteten NEL skal levere er for lav er det fra naturgass resten vil komme. Det ønsker de ikke å snakke om, av naturlige årsaker.
JosefK
12.08.2019 kl 11:07 3796


Ingenting, hverken i det løkke eller milton har sagt tyder på det. Viss og vass.
fastinvest
12.08.2019 kl 10:22 3868

Denne uken vil Nikola komme med mange nyheter og trolig vil NEL være en del av dette. Mulig vi får litt drahjelp og kursløft :)
really
11.08.2019 kl 23:13 4155

Fuel stations ja, men kanskje mye av hydrogenet skal hentes fra naturgass? Det Løkke sa på E24 kan også peke i den retningen.
really
11.08.2019 kl 23:06 4176

PDet er fortsatt mye billigere å produsere fra naturgass enn fra elektrolyse, selv om NEL ser ut til å hevde at forspranget vil reduseres mye når den nye fabrikken med lavere enhetskostnader kommer i drift. I enkelte presentasjoner fra selskapet ser det ut som det kan være svært liten forskjell, men det gjenstår å se.

I siste intervju på E24 sa Løkke at Nikola kontrakten legger beslag på bare ca en tredel av NELs kapasitet. Om dette er på elektolysedelen blir jeg litt forundret. De har tidligere opplyst at den nye fabrikken 10 dobler kapasiteten med snaut 350 MW elektrolysekapasitet pr år, og at rammekontrakten med Nikola er på ca 1000 MW. Det bør bety at total kapasitet på Notodden og i US er på ca 400 MW og at årlig leveranse til Nikola blir ca 133 MW. Det er bare 40% av det de har hevdet tidligere.

Forsåvidt positivt, siden de da vil være mindre avhengige av Nikola enn vi har trodd. Men da bør salget resultere i store kontrakter fremover. Og det vil ta nesten 8 år å levere det Nikola har rammeavtale på, ikke 3 som man har trodd til nå. Kommer ikke andre kontrakter inn og fyller fabrikken kan det bety svært dårlige resultater fremover.
Redigert 11.08.2019 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 21:53 4296

Yeahhhh. Nikola kan kjøpe Nel sammen med Borsch. Borsch kan bli hoffleverandøren av brecelceller til Nikola. Borsch og Nikola jobber tett sammen. Borsch har gitt Nikola 20000 gratis arbeidstimer for å vinne brencellcelle kontrakten. Nel og Nikola jobber tett sammen.
oppvigår
11.08.2019 kl 21:44 4318

Hydrogen er fremtiden. Det er bare et spørsmål om tid før politikerne globalt våkner, og vi vil se at elbil eventyret er over. Les denne og så har jeg lagt inn linker på tidligere tråder, som bare forsterker det jeg har hevdet:
https://e24.no/pluss/energi/bloomberg-metallet-som-skaper-hodebry-for-tesla-og-leverandorer-av-elbilbatterier/24671851
Slettet bruker
11.08.2019 kl 21:21 4376

"Etter eksplosjonen i Sandvika, hvor lang tid tar
det før eksakt feil er funnet og sikker drift kan
videreføres ?"

Hadde du brukt litt tid på NEL research så hadde du visst at de har funnet årsaken og rutiner er blitt iverksatt så det samme ikke skjer igjen. Men for all del, vent med inngangen din..
Redigert 11.08.2019 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 21:16 4391

Nikola kan vel også kjøpe opp NEL :)
Cunt1984
11.08.2019 kl 20:35 4462

Har du noen kilder til påstanden om 20-30% brutto margin som du sier er signalisert fra Løkke? Er ikke ut etter regnearkene til analytikerne..
Slettet bruker
11.08.2019 kl 20:14 4508

Løkke har bekreftet at selskapet har 20-30% bruttomargin på alle kontrakter.
Analysesjef Karl Johans Molnes i Norne Securites som kjenner Nel svært godt har uttalt at Nel er underpriset. Verdien av Nikola kun sin første kontrakt til Nel på 448 elektrolyserør har en verdi på kr 8.6 milliarder. Da skjønner de fleste at Nel er lavt priset. Nel sin børs verdi på OSE er lik omsetningen fra kun 1 stk Nel kunde som heter Nikola Motors. Nel har levert varer til 80 land, og selskapet har levert over 3500 H2 /elektrolysører anlegg worldwide. Molnes har satt et lavt og beskjedent kursmål kr 11.95 på Nel. Kr 10 kan passeres i august, såfremt de rette triggere slår inn. Nel er støtet og kan fosse opp denne uken. En solid vinner på OSE kan skytes rett opp. Omsetningen kan passere kr 150 millioner i morgen, hvis børsfolket er tilbake fra ferie.
Redigert 11.08.2019 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
11.08.2019 kl 20:08 6128

Avventer inngang NEL.
Q1 meldte de driftsinntekter på ca 100 mill.
Resultat etter skatt minus ca 50 mill.
150 mill er derfor brukt til diverse prosjekter og
organisatoriske endringer for å kunne motta
store inntekter.
Det påpekes at deres teknologi er gammel og
velprøvet. Med milliardkontrakten med Nikola fra juni
2018, gjenstår kun å enes om små kosmetiske
utforminger på stasjonene. Avtalt leveranse er
2020. Er ikke det noe lang tid, hvis grunntrekkene
i avtalen er på plass ? Hvor mange emisjoner som
vanner ut aksjeverdien ligger foran oss ?
Etter eksplosjonen i Sandvika, hvor lang tid tar
det før eksakt feil er funnet og sikker drift kan
videreføres ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Cunt1984
11.08.2019 kl 18:49 6260

Pansonic har levert batterier til Tesla som en underleverandør. Tesla produserer et sted mellom 60-80 000 biler i kvartalet. Allikevel er kursutviklingen til panasonic -48% siste 10 år. Her er det tydelig små marginer panasonic sitter igjen med selv om Tesla bestiller batterier så det spruter. Det er mye snakk om milliard kontrakt og hvor mange milliarder Tesla kommer til å ha i omsetning. Noe er kjent i markedet, noe er bare synsing. Har det blitt gitt en guiding fra NEL på hvor mange prosent Nel kommer til å sitte igjen med på bunnlinjen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 16:23 6495

Nel ASA is the sole supplier to Nikoka Motors for all the Heavy Duty Vehicles H2 Fueling stations. Merk dere det 🤑 Dette kommer fra Nikola sin hjemmeside, før den ble oppgradert🤑
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
spaggio
10.08.2019 kl 21:14 7066

Nikko skrev Innlegget er slettet
Takk for det, du er en «hederskar»
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Admoff
10.08.2019 kl 19:18 7285

Betraktninger fra sidelinjen. Høflige diskusjoner med innhold fra begge sider tas imot med takk. Aggresjon, hausing og baising tjener ingen. Setter naturlig nok pris på positiv omtale av Nel da jeg er aksjonær men mener at skeptiske saklige innlegg bør behandles med respekt. Selv om dette til tider kan gjøre vondt..😉
Med dette ønsker jeg faktisk alle en riktig så god helg!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
OZZY
10.08.2019 kl 19:11 7307

Powercell leverer til Bosch som igjen leverer det sammen med andre komponenter til Nikola

PowerCell and Robert Bosch GmbH have signed an agreement regarding the development, production and sale of the PowerCell S3 fuel cell stack for the automotive segment. The agreement includes a joint development of the S3 and a license whereby Bosch gets the exclusive right to produce and sell the new and improved version of PowerCell S3 for automotive applications such as cars, trucks and buses.

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
spaggio
10.08.2019 kl 19:02 7332

Nikko skrev Klovn!!!!!!!!!!!
Tror du skal være forsiktig med å kalle alle andre for klovner som ikke er enige med deg Nikko. Du prater om kursmål 10.- til stadighet med selger deg ut på 7.-
Er det troverdighet du er ute etter må du ha en viss substans i innleggene dine.
Lykke til !
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Cunt1984
10.08.2019 kl 18:24 7390

Nel er jo en underleverandør til Nikola, har du noen kilder på at underleverandørene til Tesla har mangedoblet seg i mcap? Hvis du ser på utviklingen til panasonic så er kursen -48.49% siste 10 år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
lynx
10.08.2019 kl 18:16 7404

Noen som vet mer om hvordan prisen på hydrogen produsert med elektrolyse blir i forhold til hydrogen produsert fra naturgass? Vil ikke NEL møte skarp konkurranse fra de tradisjonelle produsentene som f.eks Linde? Bare i Europa bruker industrien allerede 8 millioner tonn hydrogen i dag, så det er jo ikke slik at det er mangel på hydrogen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Osloeke78
10.08.2019 kl 17:54 7463

Har selv day tradet NEL i juli før ferien. Noen med mer hell enn andre dager. Alt i alt bra. Uten tvil spennende tider fremover i NEL og helt enig at man ser fort 10 tallet om triggere slår til. Tror det fortsatt tar litt tid og at man ser nærmere 5 tallet først før det snur opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2019 kl 17:01 7544

stakkars nikko og pulver som tradat sig vekk.

Stay long, stay strong sier jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Nikko
10.08.2019 kl 16:48 7579

Imens at du har stått på utsiden, så har jeg tradet inn flere månedlønner, så det er alt hvordan du ser det.
Jeg er rimelig komfortabel med siste inngang på ca. 6,85. Normalt hadde jeg solgt på 7,- i går, men jeg var på reise, så da så...

Jeg er overbevist om at det kommer en oppdatering på enten Nikola eller Yara neste uke. Da snakker vi fort om 10,-
Så ikke hadde jeg turt å stå på perrongen nå...
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Osloeke78
10.08.2019 kl 16:17 7635

Har vært inn og ut flere ganger etter og vært langsiktig i 2år. Solgte alt på 6.93 og har vært utenfor nå i snart 3 uker. Føles mer komfortabelt nå og stå på utsiden. Før var det motsatt. Må inrømme at NEL har vært overraskende sterk igjennom Juli så om det er rett å være på utsiden er noe annet. Flyr den fra meg så flyr den fra meg. Håper på inngang ned på lave 5 tallet med bakgrunn av Q2 og videre guiding for Q3
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2019 kl 15:12 7728

Tyvärr för NEL blir Nikola mer og mer et batteri-elektriskt bolag.

Alla små nyttofordon de lanserade har kun batteri.

Lastbilarna ska till 25 % levereras med ren batteridrift. Og i tilelgg så har du ju batteri i alla nikola.

Rett og slett dumt og komplicert hvis Nikola då i tillegg skal ha sourcing av trycktankar, brensleceller, tankstastjoner, rör, värmeväxlare, slangar, ventiler osv, bara för att en liten del av deras produksjon skal ha vätgas. Jeg tror ikke det blir så.

Og det er en stor sikkerhetsrisk med dessa megastasjoner.

Detta som ett tips til NEL at genast lämna allt av fordonsbränsel. Så skilj ut den i separat bolag "NEL Bränsel" og sälj den för låt säga 4 miljarder. Så kan NEL satsa på stålindustri, gödsel osv.

Men må agera inom 2-5 månader, för sen finns besked fra Nikola, og då är fordonsbränsel verdi = 0, og kursen totalt i NEL går till 1,5 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2019 kl 14:21 7816

Takker Bf. Fakta 5)
Utdrag fra Finansavisen 6.september 2018.
Nel er aksjonær hos lastebilprodusent
INDUSTRI:Hydrogenselskapet NEL blar opp 42 millioner kroner og får en symbolsk eierandel i lastebilprodusenten Nikola Motor Company.
– Vi støtter Nikola helt og fullt på sin spennende reise for å revolusjonere tungtransportbransjen og ser frem til å styrke samarbeidet ytterligere gjennom denne investeringen, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL i en kommentar.
Etter at hydrogenselskapet tidligere i sommer fikk en kjempe­kontrakt fra den amerikanske laste­bilprodusenten Nikola Motor Company, ble det varslet at NEL vurderte å delta i en finansieringsrunde hos sin største kunde.
I en melding onsdag går det frem at NEL går inn med 5 millioner dollar, tilsvarende rundt 42 millioner kroner, som et symbolsk bidrag i finansieringen.
Basert på pre-money-verdsettelsen, på 1,1 milliarder dollar, innebærer det at NEL vil eie omtrent 0,0045 prosent av lastebilprodusenten.

Nel skal bygge stasjonsnettverk for Nikola.
Nikola har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil som selskapet hevder vil kutte driftskostnadene til tungtransportbransjen betydelig.

Selskapet har i tillegg som ambisjon å bygge ut 700 fyllestasjoner for hydrogen innen 2028 og har mottatt over 11.000 forhåndsbestillinger av lastebilene, som etter planen skal i masseproduksjon fra 2020.
NEL skal i første omgang levere 448 elektrolysører, altså produksjonsutstyret for hydrogen, samt tilhørende fyllestasjoner.
Pengene fra NEL skytes inn i forbindelse med en større ­finansieringsrunde, den såkalte «Series C Funding Round», hvor Nikola venter å hente inn 200 millioner dollar.
For nøyaktig en måned siden varslet selskapet at halvparten av pengene var på plass og at kapitalinnhentingen gikk i ­henhold til planen.
I forbindelse med at NEL sikret seg kjempekontrakten med Nikola i sommer, understreket Løkke overfor Finansavisen at Nikola strengt tatt ikke hadde brukt for NELs bidrag.
«Nikola-ledelsen sier egentlig rett ut at de ikke trenger våre penger», sa Løkke.
Han avviste dessuten at deltagelsen i finansieringsrunden var et av kravene for at NEL skulle vinne kontrakten.
«Nei, fundraisingen er ikke en del av leveranseavtalen, men det er en del av det forholdet vi har, og ønsker å ha, til Nikola», sa han.
– Stolte av å ha med NEL
– Å si at vi har kommet langt i 2018 vil være en underdrivelse. Nikolas forretningsmodell er blitt studert med argusøyne og har fanget finansbransjens interesse. C-runden går bra og vi er stolte av å ha med NEL som en av Nikolas nye eiere, siden NEL ­allerede inngår som en integrert del av vår historie. Sammen baner vi vei for en utslippsfri fremtid, sier Nikola-sjef Trevor Milton i en kommentar.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Nikko
10.08.2019 kl 14:06 7856

Takk for redegjørelsen fastinvest!

De som ikke vil være med på reisen kan finne noen andre aksjer å investere i og la oss slippe til stadighet å høre at de tviler på både Nikola og Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
fastinvest
10.08.2019 kl 14:00 7871

Jeg tror ikke folk helt forstår hva Nikola er så la meg forklare i grove trekk.
Vi snakker veldig mange milliarder og summer som for små nordmenn blir litt for store til å håndtere i hjernen. Nikola forsøker å ta en Tesla, altså gjøre det samme som Tesla gjorde. Tesla er verdt.. 400 milliarder eller noe i den stilen og de tjener ikke penger men som sagt man har tro og håp.
Nikola samarbeider med blant annet Coca cola, Warren Buffet og NEL.
MEN, her på hegnar forumet vet folk mer en alle disse personene. De vet at NEL ikke kommer til å tjene penger og at Nikola er bare tull.
For de som tror på NEL så skal Nikola starte produksjonen i 2020 og har som mål å lage 35.000-50.000 trucks i løpet av 2023. NEL Skal starte med leveranse første halvdel av 2020 etter planen.
Jeg har valgt å være med på reisen og håper det løser seg. Uansett om noen tjener penger eller ikke så ser jeg på Tesla og hvor mye de henter inn og hva de har klart å gjøre uten å tjene penger. NEL aksjen kommer til å mangedoble seg når alt kommer i gang og dette er kun 1 prosjekt NEL er med i.
Nå når verden skal gå over til grønn energi vil det bli så store pengesummer i omløp at NEL kan droppe hele Nikola kontrakten om de ønsker. Men som sagt, her på hegnar forumet sitter investorer med noen tusenlapper og vet mer en alle i USA tilsammen. Hærlig!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Nikko
10.08.2019 kl 13:40 7906

Kan ikke se at du stilte et eneste spørsmål..?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2019 kl 13:09 7971

Cunt1984 Veldig bra. Om det er noen her inne som har opplysninger om hvem Nikola skal få brenselceller fra nå, så er dette interessant. Hva er alternativene? Er det sannsynlig at bruddet med Powercell vil føre til forsinkelser i kommuniserte planer. Velbegrunnet synsing rundt dette er også interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
10.08.2019 kl 12:53 8012

Hammers "følg Tigeren" å bli "rik/rikere"!!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Cunt1984
10.08.2019 kl 12:19 8099

Nikko, bare så du vet så eier jeg aksjer i NEL.
Det må være lov til å stille kritiske spørsmål, kanskje man mottar gode svar. Makan til hårsår type du er..
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare