Erna og Siv fører den rødeste finanspolitikken i Europa

Slettet bruker
FINANS 09.08.2019 kl 15:54 1917

Det finnes nå ingen land i Europa som fører en bedre SV/Rødt politikk enn det vi nå ser fra våre myndigheter her hjemme.
I disse tider legges det atter et nytt forslag om innstramming i finanspolitikken
Bankene pålegges enda en 4,5% buffer kapitalkrav , dette er rettet mot alle banker og finans hus
Kapitalkravene til Forbrukbankene er alt nesten 6% høyere enn nr 2 på lita i Europa , nemlig Sverige med 13,5% (skal ned til EU standard under 10%) I Norge som kjent 19,3%
Så er det innført register over hva hver enkelt av oss har i lån, det har forsåvidt flere andre land.
Kapitalkravene i hele Schengen området er i snitt 9,5%
Men det merkelige med Erna og Siv er at de leder den blåeste regjering noen sinne her hjemme, (i alle fall på papiret) og fører den mest sosialistiske finanspolitikk ever i Norge
Selv Per Kleppe i Bratteli regjeringen hadde ikke slike innstramminger og sosialistisk politikk som dette Siv Jensen fører, han satt fra 1973 til 1979
Finnes ikke rart at folk forlater disse idiot partiene.

30% av alle forbrukslån (utenom kort lån) er blitt brukt til hus kjøp etter idiot innstrammingene de gjorde der
Så går de altså løs på forbrukerbankene som hjelper folk å finne tak over hodet
Jeg har ikke ord for en så dårlig finanspolitikk som det disse fører

https://e24.no/privat/bolig/analysesjef-regnet-paa-boligkjoep-med-forbrukslaan-hvis-dette-tallet-stemmer-er-det-skremmende/24671974
Redigert 20.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Odi.1
09.08.2019 kl 16:21 1901

Norge har den politikken økonomisk, som ligner mest på Kina i hele verden.
Slettet bruker
09.08.2019 kl 17:43 1864

Det enkleste er deregulering av tek-17 til samme nivå som eksempelvis Sverige har. Samtidig kunne kommunen stilt kommunale tomter til disp. for OBOS og andre utbyggere.
Enkelt sagt få ned boligprisen gjennom å tilføre markedet boliger. Bolig er for lønnsomt for spekulanter.

Nå har du og jeg kanskje noe ulikt syn på gjeld. Jeg mener gjeld virker destabiliserende og i verste fall kan det være farlig. Jeg liker ikke gjeld. Hvor mye gjeld kan en person ha før små endringer i rente setter økonomien til vedkommende ut av spill? Nå tar ikke gjeldsregister opp all type gjeld, blant annet ikke studielån. Det er også mulig å «lure systemet.»

Nå ser det derimot ut som vi kommer til å bli som Japan på 90-tallet. Evig lav rente, vekst, vekst, vekst! 2,5%.
2,5% gjelder forøvrig ikke bank norwegian et.all. Toppen er nådd, men veien opp dit var veldig lukrativ.
Hadde jeg vært aksjonær i forbruksselskaper hadde jeg håpet på utflagging til et mer liberalt land.

Personlig ønsker jeg regulering av kredittmarkedet velkommen. Deregulering av boligmarkedet har jeg ingen tro på. For høy fremtidig inntjening for stat og kommunene der.
Slettet bruker
09.08.2019 kl 19:43 1824

I kveld fikk vi høre hva som er skjedd på dagsnytt 18
Det viser virkelig hvor store idioter våre politikere har vert og er
Forbrukslån er altså gått til hus kjøp etter at politikere strammet inn boliglån
Vi har den dårligste finansministeren ever i Norge i dag
nordnes
09.08.2019 kl 20:15 1808

Siv Jensen hadde helst sett at forbrukslån ble brukt der det ville gitt flest avgiftskroner. Hun har nok vært passe sur når hun oppdaget at mange mennesker etter beste evne bruker pengene fra forbrukslån til sårt etterlengtet bolig. Før jul i 2018 la SSB frem statistikk som viser at 59 % av all verdiskaping på fastlands-norge forsvinner i statsbudsjettet. Finland greier seg med 30 % dvs halvparten, og de har samme velferdsytelser. Det kan derfor se ut som vi lever i et land der vi har både en statsminister og finansminister som ikke evner å prioritere. Trist.
Slettet bruker
11.08.2019 kl 09:54 1703

Alltid stemt Frp og vil fortsette med det, jeg hilser velkommen at lånemafiaen får begrensinger. Før krigen var det mafia som lånte ut penger til 25 % rente og det var grusomt og skammelig!
Godt at dette blir begrenset det burde være et maks tak på lovlig rente en "forbruksbank" har lov til å ta og det burde ligge 5 % over Norges bank sin rentebane.
Redigert 11.08.2019 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2019 kl 13:07 1634

Det må jo komme av at du ikke forstår hvor skadelig den politikken er for Finansmarkedet
Hvis du mener det er riktig at bankene i Norge skal ha dobbelt så høye kapitalkrav som i nabolandene og du mener dette er god FRP politikk som duger
Ja da er FRP = Rødt og SV
Da er du sosialist
Redigert 11.08.2019 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Zorin
11.08.2019 kl 14:00 1601

La meg gjette. Du har aksjer i en rekke forbrukslånbanker? Norwegian bank kanskje? Eller er det muligens komplett bank?
Slettet bruker
11.08.2019 kl 14:27 1588

Har hatt bank aksjer i 51 år
Det har jeg enda
På Onsdag skal jeg inn å høre hvordan det er med fremdriften i Bank Norwegian flytting ut av landet
Komplett bank vil også flytte sitt hovedkontor ut
De mindre vil fusjonere med utenlandske aktører og også de forlater Norge
Så ser vi altså det nå ligger et forslag i Finansdepartementet om å øke kapital kravet for vanlige banker med hele 4,5%
Hvem går dette ut over tror du ? Deg og meg selvfølgelig, med høyere renter og dyrere gebyrer
Redigert 11.08.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Zorin
11.08.2019 kl 15:13 1571

Jeg er nok en jævla sosialist men resten av dere er nok en gjeng Trump-støvel-slikkende kapitalister.
Slettet bruker
11.08.2019 kl 15:59 1540

Nå styrer vel ikke Trump i Norge, eller?
Jeg stemte FRP sist, men trodde ikke vi skulle få slike innstramminger og sosialist politikk
Slettet bruker
11.08.2019 kl 16:01 1535

Hva du mener matmons driter jeg i, jeg leser partoprogrammene og stemmer det partiet jeg har mest til felles med, om du kaller meg sosialist så lever jeg faen så godt med det. Du vet vel faen ikke engang hva begrepet sosialist betyr.
Slettet bruker
11.08.2019 kl 16:42 1509

Jeg har og lest deres partiprogram . De styrer heller ikke etter det, og ikke Høyre sitt program
Men de har styrt etter partiprogrammet til SV og den gruppering, der er det innstramming og reguleringer i fleng
Står da ingen ting i deres program om at de vil gjøre det både dyrere og mer vanskelig å skaffe seg bolig , videre at de vil gjøre det vanskelig for finansinstitusjoner
Står heller ikke noe om det i Høyre sitt program heller
Vi har jo nå en situasjon hvor kapitalkravene til finans i Norge er dobbelt av EU
Da mister Norge både kapital og masse arbeidsplasser
Videre fører det til mye dyrere lån for alle
Er ikke noe å jekke seg opp for og bli sur, dette er fakta.
Alle som er noenlunde på koblet ser fadesene til Regjeringa
Selv E24 , DN har jo skjønt dette også NRK har sett det og satt sine folk på problemet
Redigert 11.08.2019 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.08.2019 kl 21:35 1446

En kan jo spørre seg hvorfor bompenge Siv og finansdepartementet har valgt å ha så høye kapitalkrav til bankene i motsetning til andre land. Jeg undres, og uten å vite svaret, kan en spørre om regjeringen fører en usunn boligpolitikk og derfor trenger sterke og ekstra sunne banker ?

https://e24.no/privat/eiendomsskatt/regjeringens-boligskattelette-moeter-oekonom-motstand/24546482
Fluefiskeren
12.08.2019 kl 13:26 1359

I såfall burde du huske at storbanker som Kredittkassen og DNC (som det da) gikk konkurs. Da var Staten bra å ha.

Noen låner over evne, og kalles gjeldsofre når de skal betale tilbake lånte penger. De som må redde disse er den vanlige nordmann som har skjøttet sitt bo vel som man sa før.
nordnes
12.08.2019 kl 13:43 1349

@fluefikeren
Kanskje staten burde føre en mer ansvarlig boligpolitikk ? Dersom staten fører en skattepolitikk som favoriserer bolig så er dette skadelig og kan skape en boligboble. Det er statens ansvar å sørge for at det ikke skjer, men politikerne tenker gjenvalg, og stiller særnorske krav til banker.