Kina ønsker forhandlinger .

Slettet bruker
REC 23.03.2018 kl 07:47 9015

Kina har allerede varslet en straffetoll på 128 amerikanske varer på opp til 3 milliarder dollar. I 2016 eksporterte USA varer til Kina for 115,6 milliarder dollar, noe som gjør at straffetollen fra Kina foreløpig er veldig forsiktig, sier kilder til CNBC.
Flere analytikere som CNBC har snakket med sier at Kinas svar er så forsiktig at det kan være et signal om forhandling.
– Dette er et signal om at de ønsker forhandlinger, sier Alex Capri ved National University i Singapore. Les hele sak påhttps://aksjelive.e24.no/article/e1ylaK
Redigert 20.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Aldara
23.03.2018 kl 08:13 7893

Sitter med mine aksjer.
Ingen drittsekker på denne jord skal få dem... Ennå!
Men idag....ja ja...sukk...
Idag tester vi nok 1,35 påny....
Det finnes INGEN grenser i dette papiret!
Ingen!!!
Idag går vi trolig under 1,35 men det er ingen grunn til det!
Her grader vi med osebx og pv priser og gardinpriser i ytre Mongolia og buskemennpriser i Afrika...
Uten at det betyr en dritt for rec!
Når skal dette papiret reagere normalt..?
Record
23.03.2018 kl 08:18 7860

Har du noen ganger stengt at det som er normalt for deg , kanskje ikke er det for meg :-)
Er nok mye av svaret
JohnnyBGood
23.03.2018 kl 08:25 7815

$3 mrd kontra $60 mrd på amerikansk side. Nja, ikke det beste forhandlingkortet akkurat. Om de i tillegg skulle betale full pris for IP-tyveriet ifm F-22 og F-35 hadde det kanskje hjulpet noe. De må nok komme opp med noe mer for at det skal være overbevisende.

Trump har tidligere sagt at siden handelsbalansen ift Kina allerede er såpass skjev, har de lite å tape om det skulle utvikle seg til full handelskrig. Vi kjenner jo selv til tollsats på 57 %. Den er jo opprettet ene og alene for å forhindre import fra amerikanske selskap. Trodde jeg aldri skulle si det, men denne gangen holder jeg med Trumpen.
omans
23.03.2018 kl 08:25 7811

Rogern med noen kloke ord før åpning:

Hvordan åpner Oslo Børs i dag?
Fredag 23/03-2018
Av: Roger Berntsen, Publisert: 07.52. Vi tror Oslo Børs (OBX Total Return Index) åpner ned -0,8%, eller innenfor intervallet [-1, -0,7]%. Frykt for en eskalerende handelskrig mellom USA og en rekke andre land (deriblant Kina), bidro til kraftig børsfall i Asia i natt og i USA i går kveld. Det er naturlig å anta at denne frykten vil forplante seg til Europa i dag. Mao. må vi belage oss på stort salgs press i åpningsminuttene. Når det er sagt, hvorvidt denne situasjonen vil utvikle seg til en fullskala handelskrig er ikke gitt. Vi ser på utviklingstrekkene i denne saken mer som klassiske forhandlingsutspill, enn noe annet. I så tilfelle, er sannsynligheten stor for at denne prekære situasjonen vil løse seg på en god måte for alle parter. Poenget, slik vi ser det, er at Kina og USA er så avhengige av hverandre pga. USAs enorme gjeld til Kina og USAs enorme appetitt for "billige" kinesiske varer. Det ville være idioti om landende ikke kommer til en minnelig løsning der Kina ender opp med å kjøpe litt flere varer av USA i årene som kommer. Det samme vil andre land som har lånt USA mye penger, som f. eks. Norge, måtte belage seg på å gjøre.
BIF78
23.03.2018 kl 08:27 7797

Tak for info - der er fra flere sider allerede gisninger om, at Kina gerne vil forhandle, samt at Trump taktik går ud på, at have så gode kort på hånden som muligt. Det får man nogle gange ved, at man går til yderligheder og viser sig som " en stærk mand". Derfor må der være noget som, at både Kina og USA vil forhandle og de vil forhandle om decideret frihandel.

Min vurdering er derfor, at der er tale om et taktisk spil, som kan ende meget lykkeligt for REC
BIF78
23.03.2018 kl 08:27 7793

Tak for info - der er fra flere sider allerede gisninger om, at Kina gerne vil forhandle, samt at Trump taktik går ud på, at have så gode kort på hånden som muligt. Det får man nogle gange ved, at man går til yderligheder og viser sig som " en stærk mand". Derfor må der være noget som, at både Kina og USA vil forhandle og de vil forhandle om decideret frihandel.

Min vurdering er derfor, at der er tale om et taktisk spil, som kan ende meget lykkeligt for REC
Slettet bruker
23.03.2018 kl 08:44 8177

Det sentrale er uansett at USA, sannsynligvis også med støtte fra andre vestlige land, kommer med en nokså rettmessig motreaksjon på Kinas årelange konkurransevridende handelspolitikk. Hverken Kinas eller USAs tiltak er positive for aktivitetsveksten. Men hvis dette er det som skal til for at Kina tilpasser seg andre lands spilleregler er det kanskje verdt det likevel», skriver han. https://e24.no/makro-og-politikk/usa/asia-oekonom-kall-dette-gjerne-starten-paa-en-handelskrig/24292908
Ramajama
23.03.2018 kl 08:54 8120

Trumps voldsomme straffetoll, som sannsynligvis har som hensikt å få Kina til forhandlingsbordet, er de beste nyhetene for REC på veldig lenge:

REC har allerede straffetoll på 57 %. Dermed alt å vinne på at man kommer til forhandlingsbordet om toll generelt.

Det er nå ikke lenger kun straffetoll på polysilicon det dreier seg om, men internasjonal storpolitikk der en rekke viktige varer på verdensmarkedet også ligger i forhandlingspotten.

Tusen takk for hjelpen til Trump, vi har ikke hatt bedre sjanser på lenge for å få fjernet straffetollen.
Redigert 23.03.2018 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2018 kl 08:54 8116

Trump er gal, men han er ikke dum i hodet :-). Faktisk en meget intelligent man. Som alle intelligente mennesker med en real dose narsissisme er han jo litt spesiell, men han er faktisk den første president som tør å stå opp mot kina, og kina trenger en oppstrammer de lux. de har turet frem å stjålet, kopier og utnyttet andre land i mange år. Tid for en Wake up Call. Og de skjønner dette, de kommer at forhandle. Ellers blir det kina vs US/allierte. No contest. Dette kommer å løse seg elegant med en forhandling hvor også rec har store muligheter å gå ut som vinner. Husk Polysaken er vel kjent i Washington. Den kommer med i pakken når løsning skal forhandles helt klart. Dette at trump er så uberegnelig er en meget stor asset i forhandlinger med kina. Ham tør de ikke jævlas med som de rundlurt alle dumsnille og feige presidenter tidligere. Jeg spanderer en omgang med stormy om dette går i boks :-)
Redigert 23.03.2018 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Aldara
23.03.2018 kl 09:02 8071

Se.....
Nå er vi nede på 1,35 igjen....
No comments.
Aldara
23.03.2018 kl 09:04 8056

Se nå til Helvete å få stilet en melding om refi av bond!
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:05 8051

Swedbank låner ut 1,5 mrd. «grønne» kroner. Det er helt klart inn med grønne lån. Bra porfilering og gode vekst/inntektsmuligheter. Jeg tror meldingen kommer tirsdag neste uke.
Record
23.03.2018 kl 09:08 8034

Tredje gangen jeg handler Red på 1.36 , bare denne uken :-)
Kanskje jeg beholder tradingpotten også , da det nermer seg gode løsninger :-)
kongkveite
23.03.2018 kl 09:08 8025

Mr 15 0000 pøser på ..kan noen skyte den jævelen!
Mustanghegn6966
23.03.2018 kl 09:08 8015

Min erfaring er at mange selger aksjer latterlig billig i påsken. Husker tilbake på store nedganger i både QEC og REC. Skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje de trenger penger for å dra til fjells. Men i år håper jeg at REC holder seg bra.
Ramajama
23.03.2018 kl 09:10 7999

Aldara: Ja, det er total krise og totalt uventet etter USA-fallet i går...
Redigert 23.03.2018 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
23.03.2018 kl 09:10 7983

Spennende liv disse 15000 gutta må ha. Sitte slik dag etter dag...
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:11 7976

Er det ikke helt som forventet da? Frykt for handelskrig med Kina og Rec er blant de som faller mest. Rec kan jo får straffetoll, vet du.
Miraculix
23.03.2018 kl 09:11 7967

Ganske sikker på at det kommer melding om at obligasjon er i mål i løpet av dagen.
Aldara
23.03.2018 kl 09:13 7957

Gud for et tragisk mønster det er i denne aksjen...Hakk i platafor nte gang..
Nei..
gi oss melding!!
Intet annet duger!!!

Ramajama
23.03.2018 kl 09:13 7951

Hehe, alt REC kan få ut av dette er å få FJERNET straffetoll, og det er jo ikke så verst.
Record
23.03.2018 kl 09:13 7939

Handelsmønsteret i REC er det eneste som til nå ikke har forandret seg , om du ikke utnytter det ,kan du vel heller ikke beklage det :-)
Har sittet med gastronomiske tap ,disse er nå hentet tilbake med god fortjeneste ,kanskje forde jeg åpnet øynene å utnyttet denne akrobatikken :-)
JohnnyBGood
23.03.2018 kl 09:17 7905

Rart dersom REC-kursen skal gå ned på denne nyheten. Slik jeg ser det har REC, RECs kunder og andre i PV-bransjen utenfor Kina, alt å vinne på at Kina møter krav om gjensidighet innen økonomi og handelspolitikk.

Et annet område vis-a-vis Kina som våre egne pinglepolitikere burde ta tak i, er det faktum at Kina innvilges tilnærmet gratis frakt (!) av postvarer (les: netthandel) når dette leveres fra Kina. Dette er vestlig subsidiering av kinesisk produksjon, i tillegg til at det ikke akkurat er miljøvennlig med tanke på lang-reiste varer.
Redigert 23.03.2018 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:20 7882

dobbel
Redigert 23.03.2018 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:21 7872

Det er som forventet. Generalisert angst. Vent til det blir annonsert toppmøte om trade. Kommer nok i løpet av 1 uke eller 2.
Mustanghegn6966
23.03.2018 kl 09:26 7840

Roger Berntsen tippet en nedgang i intervallet 0,7-1 fra start i dag. Vi er nå på 2,51 og synkende.
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:26 7834

Volum 1,1 million Ha Ha. Ser 15000 poster gjør vad de kan. Storm i et vannglass per nå. Null volum = null signifikans. Kommer å snu opp når melding kommer det veit vi jo alle.
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:28 7820

Intelligent? Han er flink till kuhandel, det er noe annet :)
Slettet bruker
23.03.2018 kl 09:40 7755

Ja han er j god på kuhandel. Min ku heter poly og hun liker gresset på andre siden gjerdet (kina). Koser meg med tanken på vad som skjer når vi på fri flyt til kina meldingen. Fy fader det blir rått. Og det er mer sannsynlig nå enn noensinne at dette kommer å skje så strengt tatt burde rec gå som en kule på disse nyheter i dag at usa straffer kina for å nekte markedsadgang og stjele patenter og at kina så svarer på en måte som bare kan tolkes som at de vil forhandle. Kina sankjoner mot usa er jo kun symbolske for å ikke miste ansikt. Kina må ha adgang til USA. Ellers går det til h med 6% vekst målet.= sosial uro og panikk. Ledelsen i kina frykter ikke noe annet mer en sosial uro som følge av for eksempel massearbeidsledighet. De kommer å gjøre alt for å få orden på relasjoner med USA.
Aldara
23.03.2018 kl 09:50 7699

Men jeg skjønner ikke hvordan short/tradere/teknikere/allskens møkk kan klare å holde papiret nede så lenge...
Hvordan kan dette være mulig..?
Hvorfor laster ikke større opp mer her nede på nullnivå..?
Hva er det jeg misser..?
AntonBerg
23.03.2018 kl 09:51 7680

Trump har 3 år igjen... 3 fuckings og lange år hvor hans narsistisiske jeg skal ha fritt spillerom... han kommer til å bråke mer med Kina og alt handler om en forhandling, da han er en businessman. Jo hardere Kina tar igjen, jo mer vil Trump ta tilbake.

Om folk tror Trump er opptatt av en fredlig løsning i Nord-Korea, så har han akkurat fått med John Bolton som helst vil bombe. Selv om Trump er villig til å møte NK, så har han tidligere sagt rett ut at han ikke tror på diplomatisk løsning. Det er sannsynlighetsovervekt for at Trump og co er triggerhappy med nukes. Et møte med NK er en fin anledning til å fremme et krav om "unconditional surrender". Trump har en psyke som ikke tar hensyn til at det er mennesker i regionen det er snakk, de er kun tall som lenge det ikke angår han.

Om verdens børser skal reagere på alt Trump gjør, så blir aksjer i bunn og grunn en verdiløs greie til slutt. Man må ha evne til å skjerme seg fra støyen Trump generer.

For REC spesielt så er det ikke fare for handelskrig siden vi allerede har vært i en slik krig i snart 5 år med 57 % tariff. Polysilikon er med det i praksis stengt ute av Kina fra USA. Det er andre produkter fra USA som vil lide med en handelskrig. REC taper altså ingenting på handelskrig. Snarere tvert i mot, blir handelskrigen for ille legger den grunnlag for forhandlinger hvor Kina må gi USA bedre tilgang til det kinesiske markedet, herunder er det en viktig symbolsak at bl.a. amerikanske polysilikonprodusenter ikke skal være stengt ute fra Kina. REC har dermed alt å tjene på at handelskrigen eskalerer til et kritisk punkt hvor det blir for kostbart for begge parter. Hittil går alt "etter planen". Alternativet for REC er å leve med tariffen. Om Trump ikke hadde eksistert som president og vi hadde hatt en annen mer moderat president, ville Kina uansett ha kunnet forlenge tariffen med 5 år da det ikke hadde vært en kostnad knyttet til det. Det var uklokt av Kina å ikke avvikle Kina-tariffen da de så at Trump ble president - de ga han ammo å skyte med.
tommy00
23.03.2018 kl 09:51 7673

Kina ønsker ikke forhandlinger, de vil at alt skal fortsette som før, der de stjeler vestlig teknologi i stor skala og selger uten vesentlige tollbarrierer til vesten, mens de setter skyhøy toll på strategiske varer inn i Kina.
Poenget er at nå går ikke dette lenger, og derfor er Kinas svar som musepiss.
Kina har ikke råd til å bli med på en handelskrig, og de har ikke noen annen mulighet enn å forsøke å forhandle (eller innlede samtaler som de kaller det selv ser jeg) for å stoppe denne tolltsunamien som nå vil endre spillereglene. Trolig vil de i "verste" fall bli nødt til å oppføre seg ved å fjerne toll på bilimport oooog kanskje endatil polysilicon :)
AntonBerg
23.03.2018 kl 09:54 7657

De siste årene har vi vært prisgitt Kina. Kina har diktert mye av økonomien globalt på sine premisser. En handelskrig som endrer premissene kan være sunt og føre til økonomisk vekst på andre poler.

Hadde jeg vært Trump hadde jeg til slutt truet med total brudd på handel med Kina og argumentert for at WTO etter Kina ble med ikke lenger tjener USA interesser når Kina kan gjøre som de vil, mens USA må følge regler.

**********************

Hvorfor i all verden er vi på 1,35 igjen? Tradere i et nøtteskall!
Redigert 23.03.2018 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Aldara
23.03.2018 kl 09:57 7631

Enkelt AB.
Idag trader nøttehuene på osebx...
Vi trenger inni h....... en melding!
Ikke for at jeg skal selge meg ut men for å mer rettferdiggjøre underliggende verdier i papiret!
Det er det jeg savner!!!
AntonBerg
23.03.2018 kl 10:00 7620

Tradere blir alltid kraftig distrahert av alt som er lite vesentlig, mens de sjelden er konsentrert omkring det som er av betydning.

En eventuell handelskrig mellom Kina og USA som leder til forhandlinger er en bullnyhet for REC. Man har misforstått dersom man tror REC blir skadelidende av at Kina innfører tariff f.eks. på soyabønner.

Folk bør holde seg til selskapsrelaterte nyheter. Det viktigste som skjer akkurat nå er at REC er i avslutningsfasen for å få BOND2023 på plass. Hva som skjer i USA er totalt irrelevant. Hva som skjer mellom USA og Kina er en fordel om det danner grunnlag for forhandlinger i favør USA. Politikk er støy. En aksjekurs bør styres basert på fakta på bordet og tallenes tale, ikke hva som kommer ut av Donald Trumps munn annenhver time.

Det er forøvrig spekulasjoner på om utnevnelsen av FOX-kommentatoren John Bolton på kort varsel var for å ta fokus vekk fra intervjuet med Playboy Karen McDougal. Det hvite hus er blitt et realityshow. Det er mer produktivt om traderne tar frem popkorn og brus og lar seg underholde.


FEILEN mange land gjør er at de henviser til WTO-reglene. De forstår ikke at Trump er i ferd med å angripe WTO-medlemskapet sitt.
Redigert 23.03.2018 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
corval
23.03.2018 kl 10:16 7543

Tradere snur jo kappen etter vinden til enhver tid. Selv etter en god nyhet hender det att noen shortere prøver å downtrade. Begynner aksjen da å bevege seg sydover hopper traderene etter uten noen form for innsikt i de reelle nyhetene. I løpet av en dag er det mellom 0,5 til 1 % av aksjene som trades og de andre 99 prosentene sitter på gjerdet og ser på. De har allerede de aksjene de trenger og er ikke interisert i å jobbe mot strømmen.
Ett typisk skenarie er att det kommer en nyhet som faktisk er positiv for rec, eller en nyhet som ikke har reel betydning for rec i det hele tatt, men pga. kompleksiteten kan være vanskelig å tolke (for de som ikke gidder å sette seg inn i nyheten). I tillegg vil for eksempel. Hegnar vinkle nyheten negativt. Da begynner dowtraderene å kjøre på for full musikk og resten av traderene ser aksjen synker og tenker da att dette må da være en dårlig nyhet siden aksjen synker. Og så hiver saueflokken seg på.
Det er altså kun ca. 1 % av aksje eierene som styrer resten av gjengen. Fantastisk.
Miraculix
23.03.2018 kl 10:22 7512

USA er i en helt uholdbar situasjon med det enorme underskuddet i handelsbalansen som bidrar til den enorme gjelden USA nå har. Hvis dette får fortsette lenge nok vil vi se en økonomisk kollaps i USA som selvfølgelig vil smitte over på resten av verden, også Kina. Derfor er det faktisk positivt for verdensøkonomien at nå USA endelig gjør noen konkrete grep for å rette opp i dette selv om det medfører en del turbulens på kort sikt.

Selv om Kina gjennom forhandlinger må gjøre innrømmelser vil de fremdeles ha et stort overskudd på handelsbalansen, og har alt og tjene på å unngå å eskalere situasjonen.
AntonBerg
23.03.2018 kl 10:23 7503

Det er poengløst å selge aksjer på 1,35 om man kun har en omsetning på 4 mill i øyeblikket. Snittet denne uken er 1,4063.

På et snitt på 1,4009 dekket en shorter seg delvis inn.
Fra bunnen kommer årssnittet på 1,2963 som nærmer seg den andre bunnen på 1,35.
For kjøper blir det en stadig bedre deal, men samtidig vil det haste for kjøper å komme seg i posisjon FØR selskapet kommer med ny selskapsmelding.

De som downtrader må jo legge ut alle sine aksjer! :D
Aldara
23.03.2018 kl 11:10 7336

Ja alle barn nå er vi atter på 1,35ish....
BOOOOOOOOOOHHHHHHHH.
Selg da skremte møkkahøner!