RECs comeback ble pauset av markedsuro. Snart er pausen over!

fattigstakkar
REC 11.08.2019 kl 16:41 27583

REC falt til ATL etter split og nedstengning av ML, men den falt på svært lavt volum. Markedet tok inn over seg at splitten ikke betyr noen verdens ting på prisingen, og stengningen av ML var alt priset inn, og fjerning av den siste usikkerheten ble tolket mer positivt enn negativt fordi vi nå med sikkerhet vil ha positiv ebitda og cash flow de neste kvartalene.

På få dager gjorde REC en imponerende opphenting fra 4,2 til 5,5. Den gjorde et ærlig forsøk på å bryte motstanden på 5,2 på direkten, men etter en oppgang på over 30% på få dager, var det ikke unaturlig at noen valgt å ta gevinst, og kursen lå mellom 5 og 5,2 et par dager og samlet krefter for bruddet opp.

Da inntraff plutselig markedsuroen i USA. Først gjennom FEDs skuffende uttalelser om renteutviklingen, og så Trumps uventede økning av handelstollen mot Kina. Deretter gikk det slag i slag med fall i verdien på Yuan, USAs beskyldning om valutamanipulasjon osv.

Alle verdens børser stupte mange prosent på få dager, og i tider som dette er aksjer som lenge har ligget i en nedtrend og i tillegg har flere kvartal bak seg med negative resultat spesielt utsatt for kraftig fall. Men selv om REC falt med resten av markedet, holdt kursen seg hele tiden godt over nivået den lå på et par uker før, mens USA-børsene lå på ATH. REC har altså outperformed USA-børsene i en periode med tilnærmet krakk, og det er ikke dagligdags.

Som vanlig rister amerikanerne av seg frykten litt før resten av verden, og børsene har vist et imponerende comeback de siste dagene og tatt igjen mer enn halvparten av fallet. Resten av verden er fortsatt mer bekymret for at dette kun er midlertidig, og har ikke våget å stige like mye som USA. Nå har imidlertid USA hatt tre dager med kraftig stigning uten større korreksjoner, så tryggheten er i ferd med å vende tilbake, noe jeg tror vi vil se bl.a på Europa-børsene på mandag, dersom ikke noe uventet skjer i helga.

Jeg har fulgt markedet tett de siste par ukene siden jeg har hatt ferie, og har lagt merke til at tyske DAX er spesielt interessant å følge når det gjelder REC. Ta opp chartet for de to så ser dere hvor mye de korrelerer. Mye av oppgangen i USA har kommet etter at DAX stengte for dagen, og flere dager har det vært svakt negative futures dagen etter oppgang, så DAX har kun tatt igjen deler av USA-oppgangen. Det tror jeg snart kommer til å hentes inn. På fredag steg DAX-futures over en halv prosent etter at Europa stengte, og vil høyst sannsynlig åpne opp på mandag.

Når det gjelder REC var mange redde for at oppgangen fra 4,2 til 5,5 kun var en pump and dump fra shortere som ville øke shorten over 5 og kjøre REC ned til ny ATL. Det tyder det ikke på at det var, siden kursen har holdt seg godt over forrige ATL selv under de mest negative børsdagene. Dette er dager hvor REC tradisjonelt har blitt kjørt i grøfta.

Jeg anbefaler derfor å følge DAX nøye framover og benytte muligheten til å kjøpe seg inn på lave kurser når DAX stiger. Jeg har registrert at det skal svært lite volum til for å presse kursen opp, så det gjelder å være rask på labben så ikke kursen går fra deg. Det ligger shortere som holder på å dekke seg inn, men disse er disiplinerte og kjøper kun på røde dager, og særlig på slutten av dagen når panikken rår, som i går. De bidrar til å begrense fallet, men unngår å presse kursen opp. Men er vi smarte kan vi unngå at de får så enkel jobb.

Jeg valgte en ny strategi for to uker siden som har vært ekstremt vellykket, og jeg hadde også flaks med timingen. Denne strategien vil jeg fortsette å bruke, og anbefaler andre å vurdere det samme. Da DJ lå i ATH og REC i ATL doblet jeg investeringen i REC og gikk samtidig tungt short i DJ. Min tommelfingerregel er at jeg ligger dobbelt så mye short i DJ som jeg ligger long i REC. Dvs at jeg tjener penger så lenge REC stiger minste dobbelt så mye som DJ eller faller mindre enn dobbelt så mye på røde dager. Min antakelse er at over tid vil forskjellen være mer enn det dobbelte mellom de to, så selv om jeg ligger tungt short, håper jeg på videre oppgang i USA fordi det vil trekke REC med seg opp. Det er sannsynligvis enda tryggere å bruke DAX som hedge, siden den korrelerer enda tettere med REC, men jeg føler meg såpass sikker på DAX over tid vil knappe inn på gapet mellom de to indeksene, så derfor velger jeg å beholde DJ, selv om det gir litt større risiko.

Strategien har vært ekstremt vellykket de siste to ukene, og jeg har gått solid i pluss gjennom en periode med krakk og store svingninger. Jeg forventer at de neste ukene og månedene vil fortsette å høy volatilitet, og det gir muligheter til å tjene ytterligere på kjøpe forsiktig på kraftig fall, og selge forsiktig på kraftig oppgang. Det slo veldig positivt ut da jeg fikk kjøpt tilbake DJ helt nede på 25100 da futuren stupte på natta etter at Trump beskyldt Kina for valutamanipulasjon. Det er likevel viktig å ha is i magen og ikke dekke inn mer enn at man fortsatt beholder en betydelig hedge hvis det kommer et skikkelig krakk. Selv har jeg satt 120% som minimum jeg er villig til å ligge short JD vs long REC, og maks 250%.

For dem som vurderer å prøve en lignende strategi, er CFDs et godt alternativ for å gå short indekser. Som ikke-profesjonell investor er minimumskravet til egenkapital 5%. Hvis man har mye egenkapital kan man søke om status som profesjonell investor med marginkrav helt ned mot 0,2%. Personlig ville jeg vært forsiktig med å gå over til det, fordi man da også mister mye av garantien som EU har krevd at CFD-leverandørene skal gi ikke-profesjonelle investorer. Profesjonell investorer kan tape mer enn innskuddet, mens det kan du ikke gjøre som med status som ikke-profesjonell. Når markedene svinger så mye som de gjør nå, kan det faktsik har ganske stor betydning. Hvis indeksen stuper og du får god gevinst på shorten, kan et godt alternativ til å dekke inn gevinsten være å ta ut overskuddet så du fortsatt ligger like over 5% egenkapital. Hvis det så kommer en positiv nyhet og markedet stiger 10%, noe som fort kan skje hvis det kommer en melding om at en Kina-avatale er i boks, vil du tape maks 5% på hedgen og samtidig vil REC etter en slik melding stige vanvittig slik at den totale gevinsten blir enorm.

Happy trading :)

Edit 1. sept. Posten er låst for unngå den barnehagen som er på andre REC-tråder. Både frelste RECere og skeptikere er velkommen. De eneste som ikke får tilgang er de som bare er ute etter å lage kvalm. Har oppdaget at alle gamle nick blir slettet når jeg legger til nye manuelt, så kikk på "be om tilgang" så legger jeg dere til på nytt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 12:48 4411

Ja, neste november. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.08.2019 kl 12:55 4389

Dette har ingenting med REC å gjøre. Vi ble handlet en prosent høyere enn der vi er nå da børsene lå på ATH. Nå frykter stadig flere globalt krakk. Hadde vært utenkelig at ikke også REC skulle bli påvirket av dette. Betryggende at det ikke virker som det er noen store som er på vei ut. Heller ingen store tvangssalg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
spanjolen
15.08.2019 kl 13:39 4364

Kursen har falt omtrent 10% på en uke nå. For Mondeo som ser kortsiktig er det en god inngang nå. Uten nyheter så burde denne nå kunne gå opp og snuse på 5.5-6.0 før eventuell neste bølgedal skal etableres:-)

Happy trading

Hmm, hvorfor min del ble til Mondeo er meg en gåte....
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.08.2019 kl 15:46 4313

Nå finnes det ikke reelle selgere en gang når indeksene stuper. Det er bare fake poster som hopper rundt i ordredybden, men kun mikroposter blir solgt. Come on shorters. You will get a hell of a beating!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Badgirl
15.08.2019 kl 16:10 4288

😂👍
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.08.2019 kl 17:21 4167

REC er ikke til å kjenne igjen fra hvordan den oppførte seg i nedtrend. Volumet er ikke allverden, men det må både kjøpere og selgere til for å få handler. For andre dag på rad sluttet vi på HOD. Forskjelle er også at vi ikke er avhengig av markedet for å stige. Futures var positive i hele dag og USA åpnet opp, men det var store korreksjoner underveis, uten at det påvirket REC. Da OSE stengte var USA på vei ned. Likevel sluttet REC på HOD. Etter det har USA snudd opp igjen, så det lover godt for i morgen. Den doble bunnen vi fikk og opphenting intradag midt i den verste børsfrykten ga markedet trygget om at vi skraper bunnen. Fortsatt er vi bare 10% fra ATL, så det er gode kjøpsmuligheter for de som ennå ikke har kjøpt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.08.2019 kl 20:57 4082

Alt ligger til rette for kraftig oppgang i morgen. Slutt på HOD i dag, stigende oljepris i kveld som vil gi positiv OSE i morgen, og går mot kraftig oppgang i USA. Vi har sett lavt volum de siste dagene, og tror nok det er mange kjøpere som ikke rakk å trykke på kjøpsknappen da vi var under 44 og satser på at den skal korrigere tilbake. I morgen tror jeg frykten kommer for at vi ikke skal tilbake i sumpa. Vi kan fort se 5-tallet først allerede i morgen.

PS! Mulig jeg var litt rask med å konkludere med kraftig oppgang i USA. Det er litt tendenser til toppformasjon på de siste dagers rekyl nå, og jeg har tatt konsekvensen og økt shorten der. Så markedet må gjerne krakke for min del.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.08.2019 kl 08:50 3946

Dersom amerikanske futures holder seg grønne gjennom dagen og børsen åpner opp i ettermiddag ligger det an til at vi ser 5 kr i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2019 kl 09:28 3880

5 nok er i sigte👍
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.08.2019 kl 14:50 3765

Jøss, kommer tilbake fra møte og ser at noen har valgt å gi meg aksjer under 4,6. Dette hadde jeg ikke regnet med, men får bare takke. Vi er visst ekstremt nervøse når indeksene faller. Eller shortere har begynt å forsvare posisjonen sin. Får se hvor mange aksjer de er villig til å bruke på dette. Futures klarer seg bra, så mistenker at noen selger skinnet før bjørnes er skutt fordi DAX har gått i minus.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.08.2019 kl 15:51 3703

Nå blir jeg litt imponert over disse algoritmene. De visste åpenbart at det ble ganske kraftig nedgang fra start selv om futures ikke var så gale. Nå kjøper de tilbake det de shortet tidligere til langt lavere kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2019 kl 16:20 3653

Utroligt at det stadig er muligt at købe aktier til under 5 nok.... Penge flyder på gaden...lige til at samle op
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.08.2019 kl 16:28 3633

De avslørte seg på slutten. Solgte den ned på slutten for å skape panikk, og håpet å kjøpe tilbake på LOD i sluttauksjonen. Men det var ikke mange andre selgere der enn dem selv, så de måtte gå opp for å få noe i det hele tatt, og det var ikke mye å få tak i. Spennende og idiotisk dag, som jeg håper mange klarte å benytte. Shorterne kaster bort mye penger på å holde kursen her nede. De må kjøpe tilbake litt underveis for å kunne presse den ned når kursen er svak, så det gjelder å legge se såpass høyt på selgersiden at de må betale saftig for denne kurspressingsstrategien sin.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.08.2019 kl 17:25 3579

Legg merke til de to postene som ble handlet utenom børs etter stenging, til kurser langt over sluttkurs. Dette er slik shorterne holder på. Selger med tap, og kjøper igjen dyrere i dark pool.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 09:17 3491

Merkelig oppførsel av selgerne i denne aksjen. I går konkurrerte man om å selge lavest mulig. I dag er selgerne borte og til tross for en oppgang på 4% uten nyheter eller positiv endring på børsene, er det ingen som er fristet til å selge på disse nivåene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.08.2019 kl 09:24 3475

Kjøp og salg i dark kommer ikke opp på oversikten. Det du henviser til er derfor noe annet (rullering eller tilsvarende).
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 09:27 3464

selge?? nei på ingen måte, men kjøpe mer på disse nivåer ja. De kan holde på med dette spillet så lenge dem vil sitter long og har over tid fått et meget bra snitt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 09:34 3435

OK, mulig det ikke er darkpool, men tror ikke det er rullering. Da ville det vært helt andre kurser. Det er ikke uvanlig å gjøre handel i etterbørs. Jeg har selv gjort det hvis jeg har misset sluttauksjonen. Megler har ringt rundt til meglerhusene som hadde salgsordre oppover i ordreboken og spurt om de ønsker å selge.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 09:51 3400

Du må være en eksklusiv kunde, Fattig, som får slik sevice attpåtil på meglers overtid... Forøvrig tror jeg det blir noen fine dager for REC fremover, hjulpet av bunnfiskere nå som markedet slår seg til ro med at det var en liten psykologisk shake-out for investorer med frynsete nerver og ikke armageddon som ankom forrige uke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 09:52 3346

Er nok ikke så eksklusiv. Holder å ha et godt forhold til megler :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 09:58 3328

Burde bli bra dager fremover med den extreme lave kursen ja. Skal leite lenge etter reele selgere på disse nivåer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 16:08 3185

Nå stikker den. Tar vi ut motstanden på 4,8 alt i sluttauksjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 16:25 3157

WOW - der traff du bra ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 16:30 3140

Dette var enda bedre enn hva jeg håpet på. Men det lå i korta.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 16:31 3129

Der røk nok norskbulls ut på stop loss.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
spanjolen
21.08.2019 kl 16:32 3128

4.85!! Akkurat hva ønsket for dagen var:-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 16:36 3118

Kjenner jeg dem rett så back-trader de med sving fra short til long med utgangspunkt i kurs for noen timer siden før rally'et. Har sett det før, om og om igjen... La oss se hva de publiserer imorgen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 16:42 3094

nei, de bytter aldri intradag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 16:43 3093

Blir en stille kveld på tråden fra visse vanlige bidragsytere tipper jeg :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 16:46 3077

Fattig, jo jeg har sett at de gjør unntak ved store bevegelser mot gjeldende REC-signal fra dem. Diskuterte et slikt tilfelle her på forumet for et år eller to siden, Da skiftet de på ettermiddagen etter et plutslig byks i kursen en time tidligere og de brukte før-byks kursen som vendepunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 16:55 3061

ok, har ikke fått med meg det, men får se hva de gjør i dag. De hadde jo en ganske grei inngang på shorten i går og tok gevinst på den forrige longtrade samtidig så samlet på disse to tradene er de i pluss, så de gjør det egentlig ganske bra. TA er sannsynlighetsregning og ikke vitenskap, så det ligger i kortene at man ofte bommer. man må bare treffe oftere enn man bommer. Tipper de hadde stop loss på 4,8 eller 4,83, så da blir stop loss kursen i sluttauksjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 18:46 2926

Mitt inntrykk er at Norskbulls ofte sier: «watch out» etter en dag som går feil vei i forhold til deres posisjon. Men uten at en trade er lukket/foretatt. Når så vendingen blir bekreftet neste dag, har de plutselig handlet på kursen som sto den dagen de sa «watch out». Har derimot aksjen i stedet snudd til deres fordel, så sitter de stille i båten og har ikke handlet dagen før likevel.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 18:58 2902

Jeg er ikke helt enig i det. Min erfaring er at de følger sin strategi. Det jeg er kritisk til er at de oppgir en inngang som er vanskelig å få til i praksis fordi det har blitt omsatt få akjser på det nivået på vei opp eller ned. Den andre tingen er at de jukser når kursen passerer deres handelssignal intradag for så å reversere. Da oppgir de ingen handel eller kostnader. I praksis vil man fått mange bomhandler intradag hvis man skulle fulgt oppskriften deres slavisk, og det må man gjøre hvis man skal være med når kursen plutselig stikker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 20:06 2827

Ha ha, ikveld har Norskbulls - som ventet - lagt inn backtrading oppdatering. Først hva de skriver nå:
"It was definitely a day of high anxiety for shorts watching the sudden bullish move. The bulls now have the upper hand in the market. This bullish enthusiasm caught us off guard without the forewarning of a bullish pattern. Our previous SHORT signal didn't work out. This happens. Sometimes, candlestick patterns falter. We owe you an apology for that, but this is exactly what we have the stop loss mechanism for. The bullish stop loss of the last bearish pattern is triggered today.".
De har lagt inn stop loss i tabellen deres på 4.6010, langt under sluttkurs på 4.85. Det stop loss-signalet de henviser til (tydeligvis på nivå 4.6010) kommer i et merkelig lys gitt at nivået ble brutt oppover tre ganger i løpet av dagen før den avsluttende raketten mot 4.85. Hele dagen vedlikeholdt de short-signalet.
Ikke rart at de tilsynelatende slår markedet med slik manipulering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 20:07 2831

Nå er jeg ikke med. Har de lagt inn at de har stop loss på 4,601? Jeg har ikke abonnement der, så har ikke detaljene deres, men de pleier å ha stop loss godt over nivået de gikk short på. Hadde trodd det var under 4,85, men det var det tydeligvis ikke. Synes ikke dette er backtrading. Det hadde vært mer backtrading om de hadde påstått at de hadde stop loss på break even, for det pleier de ikke å ha.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 20:15 2822

Nivået 4.6010 fremgår av øverste linje på tabellen deres over inn- og utganger.

De konkretiserte ikke stop loss-nivået på forhånd, bare at man under short "bør være forsiktig". Legg merke til Grabeins erfaring (ovenfor). Hadde sluttkurs holdt seg under 4.6010 så hadde nok short'en deres blitt videreført imorgen som om ingenting hadde skjedd, til tross for de tre bruddene med 4.6010 gjennom dagen. Backtrading de luxe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 20:17 2818

Men shorten har jo blitt videreført. De sier jo "stay short" og beskriver hva som skal til for at de dekker med tap. Slutter den i pluss i morgen går de ut. Det samme om kursen når stop loss nivået de har satt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.08.2019 kl 20:20 2833

Beklager - jeg feilolket tabellen deres - den står jo med dato 20/8... Unnskyld. Vi får se imorgen, som du sier.

EDIT: det som forvirret meg var at de sier "The bullish stop loss of the last bearish pattern is triggered today."
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.08.2019 kl 20:23 2835

Den er oppdatert i dag. https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=REC.OL

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan de kunne anbefale short i går. Greit nok at de tok gevinst på long-traden, men det var ikke noe grunnlag for å gå short rett over der kursen har snudd to ganger tidligere. Slutt på ATL kan jeg skjønne tilsier short basert på candlestick, men ikke på nivået de shortet i går.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare