nima
11.08.2019 kl 17:13 2948

Ja selg dere ut av NAS snarest mulig, jeg ønsker flere billige aksjer
hstray
11.08.2019 kl 17:20 2907

Tekniske problemer med ett fly ✈ fra ett stort flyselskap, ja det er en sak å diskutere på Hegnar forum.. Skal vi lage en tråd hver gang SAS eller IAG har tekniske problemer med ett fly
lektor79
11.08.2019 kl 17:23 2898

Hahaha idiot tråd.. prøver å snakke nas ned på sånt.. sier alt
Iceman
11.08.2019 kl 17:29 2869

Tekniske problemer skjer fra tid til annen...det er ganske normalt i flybransjen.

Du er på hugget i dag, GPACTOR. Desperate innlegg for å få usikre aksjonærer til å selge. HUFF!

Strengt tatt var vel dette litt mer enn bare et teknisk problem...Jeg håper at NAS/Rolls Royce kommer opp med en god forklaring og da ganske så fort. Det siste vi trenger nå er at Dreamlinerne blir satt på bakken....
SomSa
11.08.2019 kl 18:54 2674


Gløvarme deler haglet fra himmelen - Norwegian-fly skadet 25 biler og 12 hus
https://www.nettavisen.no/okonomi/norwegian-fly-skadet-25-biler-og-12-hus/3423827035.html

De må sette alle Dreamliner-fly (Boeing 787) på bakken og de må finne ut hva var årsaken til dette før liv går tapt.
Hvor mye vil koste å fikse disse alle bilene og huse?


Ja sette alle fly på bakken morsom du

Problemer oppstår, det er hvordan de løses som teller. Det dette vil utløse er debatt om plplasseringen av flyplassen i forhold til beboelse
GPACTOR
11.08.2019 kl 19:02 2625

Du postet det samme på 170 kroner også. Antar at du trenger billige aksjer for å snitte ned?

nima
17.01.2019 kl 16:28
2936
Stakkar, stakker, hvorfor så intresse for Norw. kom deg ut snarest mulig da.

Det var stygt sagt, GPACTOR.
SomSa
11.08.2019 kl 19:04 2621


Er det naturlig at flymotoren begynner å gå i oppløsning i lufta? Minst 37 deler har løsnet seg. Boeing må starte opp en granskning......heldigvis har ingen liv gått tapt på bakken og flyet har klart å lande uten å krasje......
Redigert 11.08.2019 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Buyin85
11.08.2019 kl 19:28 2547

Hva er Aer cap rolle her? Er dette wet lease eller et nas fly?

Ja, du henter også opp et innlegg om wetlease fra april.
Folk er nervøse for hva Norwegian må betale for å reparere bil og hus som er truffet av flydeler. Jeg regner med at forsikringen er i orden?
FRONT
11.08.2019 kl 19:40 2523

Dette er faktisk en alvorlig sak. Skjønner ikke de som prøver å bagatellisere dett.
Hvor ofte har dere hørt om motordeler som regner ned på biler og hus egentlig...?
Det kan godt hende at de må sette Dreamlinere på bakken for å ta en sjekk på motorene av samme type.
11.08.2019 kl 19:41 2519

http://avherald.com/h?article=4cb6a09d&opt=0
Har et par bilder. Ganske store deler i grunn.

Hvor mange Nick har du egentlig?
Bør ikke administrator fjerne multi-konto?

Det kan være en millon grunner til at dette skjedde, f. eks kan det være en motor som har uteblitt kontroll og modernisering ved lanserin av Dreamliner det er heller ikke NAS som produserer motorene men RR. Grunnen til at dette i det hele tatt blir omtalt er flyplassen som er alt for nære boligområdet. Det er sikkert skjedd før at biter har falt av fly men stort sett er det skogholdt etc og blir ikke lagt merke til.

Mulig noen skal prøve å kjøre ned kursen på denne hendelsen men da blir det en kortvarig greie. Det må også nevnes at dette skjedde lørdag formiddag så det er ikke en nyhet i kveld
11.08.2019 kl 19:59 2578

Høres ikke spesielt trygt ut om det finnes en million grunner til at en flymotor spytter ut deler.
Er nok RR sitt problem til slutt, men mye mas for NAS når de har en dreamliner mindre å fly i noe tid framover.
FRONT
11.08.2019 kl 20:09 2547

Skjedd før at det har falt av motordeler, men stort sett i skogholt?.. du har tydeligvis ikke greie på noe teknisk.
Flymotorer er utrolig godt balanserte og de går rundt på bare et litet vindpust og de har et høyt turtall.
Når det flyr av deler, kommer hele motoren i ubalanse og da risikerer du at hele motoren går i biter pga vibrasjoner, dette er alvorlig.

Flere 100 vis av deler.. Kan ikke være så mye igjen av motoren da vel?
Godt at det gikk bra denne gangen.

Blir spennende å følge utviklingen.

Jeg kommer inn igjen på 27 kr som jeg tidligere har nevnt 😊
netrom84
11.08.2019 kl 20:22 2477

Motorproblemer på en dreamliner? Har vi ikke hørt om det før?

Kostet det ikke 1 milliard sist? Hva vil det koste nå?
FRONT
11.08.2019 kl 20:23 2470

Tenker ikke så mye på kursen, fokuserer mer på at Rolls finner ut av dette fort og at de gir NAS en solid erstatning.

De kan ha fått et fremmedlegeme inn i motoren, som fugler, en drone mv. Skjer diverre av og til det.
Hammers
11.08.2019 kl 20:49 2366

RR har hatt problemer med motorene i lengre tid - og flyene er stadig inne for å skifte dem.
Bildet fra avisen tyder på at det er turbinblader som er skadd (pga ett eller annet) - og trolig er presset ut med voldsom kraft i bakkant.

Hvis så er; brann kan oppstå (eksplosjonsfare), delene kunne ha truffet flyskroget og ødelagt f.eks hydraulikken.
Flyet ville i verste fall blitt vanskelig å manøvrere.
Så lenge det bare skjer i den ene motoren (og uten skader på flyet) er ikke dette noe problem. Man lander helt greit med den andre.

Likevel; kan dette utvikle seg til et nytt stort problem som må granskes nærmere?
Det skulle ikke forundre meg - for dette er en potensiell "killer" - og motordeler som regner er IKKE hverdagskost!
___________________________

Det heter så fint at flyet dumpet drivstoff før det landet! De færreste tenker vel mer på de ordene, men det gjør jeg.
Et fulltanket fly på vei til LA inneholder over 100.000 liter fuel.
Ut fra innflyvningskartet til avisen ser vi at det sirkles utenfor kysten av Italia. Trolig der drivstoffet ble pumpet ut.

Kan det komme krav pga forurensing av havområdet/strender i ettertid?
Ja, for den mengden det er snakk om er BETYDELIG - og ALT faller selvsagt mot terrenget under.
Alt drivstoffet ble selvsagt ikke dumpet, men store mengder måtte det ha vært - og det for å minske flyets tyngde ved landing.

Hilsen Hammers.......som ikke er overbevist om at siste ord er sagt i denne saken!
Redigert 11.08.2019 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
so
11.08.2019 kl 20:51 2359

Har fra en kilde som kjenner flytypen at dreamlinerne har problemer med dårlig varighet på turbiner og at de må vedlikeholdes/byttes hyppig.
Redigert 11.08.2019 kl 21:01 Du må logge inn for å svare

Lite sannsynlig at dette er rotorbladet. Det skjedde under takeoff og ved høyt turtall. Sentrifugalkreftene hadde da ikke tillatt rotorbladet ut eksos. Motorene er også bygget for å takle fugler og slikt, så det er enda verre hvis de ikke klarer denne belastningen.. Må nok en grundig granskning til og fare for nok en grounding til etterforskningen er ferdig tror jeg.
SomSa
11.08.2019 kl 21:16 2262


Stadig har vært problemer med Dreamlinere og Norwegian vet om dette:

2018-06-12
Nya motorproblem hos Rolls Royce oroar Norwegian
Flygbolaget Norwegian oroas över att flygplansmotortillverkaren Rolls Royce har större problem än vad som tidigare befarats med motorer till Boeing 787 Dreamliner.
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-motorproblem-hos-rolls-royce-oroar-norwegian-6919148
Hammers
11.08.2019 kl 21:17 2259

De delene ser ut som noen av de mindre turbinbladene som vises i den fine illustrasjonen i Wikipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Turbofan

Hilsen Hammers.......som selvsagt bare spekulerer på hva delene er. ALT rundt dette må undersøkes nøye.
Om dette er alvorlig nok til grounding kan ikke jeg vite.
Redigert 11.08.2019 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
GPACTOR
11.08.2019 kl 21:20 2244

Den siste hendelsen der motordeler haglet ned over en by i Italia er alvorlig. Både for Boeing, Norwegian og alle som opererer Dreamliner.

Bladene i turbinmotorene til Rolls Royce Trent 1000 svekkes over tid. Jeg kjenner ikke til hvilke motordeler det er som kom ned fra himmelen, men det er mye som tyder på at deler av motoren går i oppløsning under gitte betingelser. En slik betingelse er vibrasjoner. Vibrasjoner oppstår når det er ubalanse i de roterende delene i en flymotor. I Rolls Royce Trent 1000 er det risiko for sprekker i turbinbladene under gitte betingelser, for eksempel høy temperatur, høy luftfuktighet og innhold av svovel i luften og ikke minst turbulens. Det kan derfor oppstå materialtretthet og brudd og da er det stor sannsynnlighet for at motoren går i oppløsning. Det er isolert sett ikke noe problem, men oppløsningen kan skade andre deler av flyet og da er katastrofen et faktum. '

NAS bør bytte til GE-motorer.

https://www.ft.com/content/972b4392-2ba6-11e9-88a4-c32129756dd8
https://www.godsavethepoints.com/rolls-royce-engine-problems-continue-boeing-787-10-dreamliner/
SomSa
11.08.2019 kl 21:28 2208


Flere enn Norwegian har hatt problemer med Dreamliners den siste tiden:

FEBRUARY 10, 2019
BA Dreamliner grounded for nearly a year because of engine issues
British Airways has been forced to ground one of its new 787 Dreamliner planes at Heathrow airport for nearly a year because of problems with Rolls-Royce engines, in a sign of how the issue is affecting the world’s airlines.
https://www.ft.com/content/972b4392-2ba6-11e9-88a4-c32129756dd8

2nd April 2019
More problems for Boeing as Singapore Airlines Ground Boeing 787
Singapore Airlines have announced that the airline is grounding two of their Boeing 787s because of engine issues. Singapore Airlines in total operate 9 787s with the Rolls-Royce Trent engines.
https://www.aerotime.aero/rytis.beresnevicius/22906-singapore-airline-grounds-b787

April 8, 2019
Multiple Boeing 787’s Get Grounded In China Due To GPS Issue
At least 15 Boeing 787 Dreamliners are grounded in China due to a glitch with the GPS system.
https://simpleflying.com/boeing-787-china-grounding/

June 6, 2019
Air Austral Boeing 787 Is Grounded Over Trent 1000 Issue
French-owned airline, Air Austral has grounded one of its two 787-8 Dreamliner aircraft for at least two months due to the Trent 1000 engine issue.
https://simpleflying.com/air-austral-boeing-787-grounded/

Pilots reveal safety fears over Boeing’s fleet of Dreamliners
Airline pilots have voiced fears over the safety of a fleet of Boeing aircraft after a crucial fire-fighting system has been found to have the potential to malfunction.
https://www.theguardian.com/business/2019/jun/15/boeing-dreamliner-b787-safety-fears

.
.
.
GPACTOR
11.08.2019 kl 22:14 2086

Det var høy temperatur og høy luftfuktighet i Roma den aktuelle dagen, men ikke mer eller mindre enn hva man kan forvente rundt Middelhavet på denne tiden av året. Ubalanse i turbinene kan skyldes flere forhold. Størrelsen på bladene kan endre seg med temperaturen. Skitt, støv og fuktighet kan også påvirke balansen.

Det at problemene inntraff så tidlig etter avgang kan tyde på at overgangen fra å stå stille til å yte maks ved take off utløste vibrasjoner som forplantet seg gjennom motoren og fikk deler av de bakre delene til å løsne og falle ned. Det er med andre ord sannsynligvis ikke de store bladene vi ser foran på motoren som gikk i stykker, men de delene som utsettes for stort trykk bakerst på motoren. Bildene tyder på dette.
nima
11.08.2019 kl 22:46 1963

De andre flyselskapene må være kjempefornøyd med at det kun er Norwegian som har problemer ???????????????????????????????????
livecnn
11.08.2019 kl 22:53 1934

Hyenene uler, skulle tro NAS bygde fly.
Vel, på huk ligger en løve.
solb
11.08.2019 kl 22:53 1930

En stor gjeng av notoriske baissere strømmer til og skal åpenbart gjøre sine hoser grønne i Norwegian. Representerer de shorters tro? Hvis ikke, blir de nok mat for hedgefonf\dene som jakter aksjer.