Manshaus postet bilde av Breivik

Slettet bruker
12.08.2019 kl 11:35 2568

på instagram. Kanskje de kan sone sammen da.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 11:38 1511

De hadde nok likt å dusje sammen tenker jeg.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 11:44 1504

dirken er i stor slag for tiden, og inspirerer tell stordåd hos øss ændre fra BP & de
dirken for stormufti!
Slettet bruker
12.08.2019 kl 11:58 1491

Styreleder i moskeen kalte ham for en Breivik flere ganger på NRK... Merkelig så oppdatert han var, da.

Selv om to gæmlis-helter avverget hva-det-nå-enn-var 21-åringen oppsøkte moskeen for og det gikk av et skudd det inne, så fikk Erna sin anledning til å stramme inn mot såkalt islamofobi (neida, det er ikke en diagnose, men et politisk ukorrekt syn på fremmedinnvandring i vestlig kultur).

Coincidence?
Slettet bruker
12.08.2019 kl 12:06 1484

«Coincidence?»

Begynner du å nærme deg ditt uunngåelige FFO-stadie? Det er som oftest der du ender opp.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 12:22 1468

"Coincidence?" er et spørsmål, Dirken, ikke et svar!

(Grammatikk er viktig, vettu, for grammatikk setter ordene i riktig perspektiv.)
Redigert 12.08.2019 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Sotah
12.08.2019 kl 12:37 1455

Da er det kanskje på tide å kalle det terror. Og det er vi veldig imot her på forumet:
Slettet bruker
12.08.2019 kl 12:59 1443

Ja, du og andre konspiranoia sekt medlemmer er gode til å «bare stille spørsmål». Jeg blir veldig positivt overrasket om du ikke begynner å fable om at dette var en FFO, slik du gjør med 11. september, 22. juli og mange andre terror angrep.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 13:09 1434

Manshaus By Proxy. Attention-seeking behavior
Betonghue
12.08.2019 kl 13:15 1429

Lurer på hvordan "gæmlis-heltene" har havnet her? Familiegjenforening? Denne idiot-ordningen som medfører utgifter for oss alle i milliardklassen! Hvor mye skatt har "helten" bidratt med - eller - hvor mange NAV-millioner har vi pøst i disse?
Molbo-land er IKKE i Danmark !
polemiker
12.08.2019 kl 13:33 1410

Enn så lenge tror jeg vi bør kalle det for hærverk. Politiet bør nok opprettholde mistanken om at dette var en terroraksjon, men for å få ham dømt må de bevise at han hadde planlagt og hadde som intensjon om å begå terror. Om man kan bevise at det virkelig var han som skrev disse meldingene på sosiale media er det vel mye som tyder på at det var det som var hensikten hans.

Det som vel taler til hans "forsvar" er at om dette var en terroraksjon, så var den usedvanlig dårlig planlagt. Han ankom lokalene på et tidspunkt den normalt sett var tom. I følge en av vitnene der var det folk i lokale for å forberede Eid feringen dagen etter. Med all den blest som har vært om den forestående feiringen i alle landets aviser og media, kunne han vel ikke ha unngått å ha fått med seg at det ville skje dagen etter og sannsynligheten for en mer "vellykket" og blodig aksjon ville vært større.

Noe sier meg at siste ord på langt nær er sagt i denne saken, så det kommer nok frem flere detaljer etterhvert. Personlig tror jeg han er så "gal" og ekstrem som han fremstår som, og at det nok kan trekkes paraleller til ABB og han "ideologi".

Jeg mente da, og mener det fremdeles, at ABB slettes ikke var sinnsyk eller utilregnelig. Det samme gjelder nok denne karen. Nevnte vel den gangen at ABB heller ikke er alene, men at det finnes mange flere som deler hans tankegods - og flere vil det bli. Av dem igjen er det heldigvis bare et fåtall som er villige til å gjøre noe slikt som dette, men det vil garantert skje igjen.
Redigert 12.08.2019 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 13:45 1398

Det er viktig å finne ut hvordan en tilsynelatende helt normal omgjengelig gutt har blitt radikalisert til et nivå hvor han ønsker å melde seg inn i neo-nazi gruppen Nordfront, dreper sin egen søster og møter opp tungt bevæpnet i en moske. Etter hva venne hans sier må de ha gått veldig fort.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 13:46 1396

Ja, jeg er imot inntil sikre bevis foreligger - denne fyren er allerede dømt på bakgrunn av "vitner" som kaller ham "Breivik"!

"Lørdag ble 21 år gamle Philip Manshaus fra Bærum siktet for drapsforsøk etter at det ifølge vitner skal ha blitt avfyrt skudd inne i moskeen Al-Noor Islamic Centre i Bærum." https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/siktelsen-mot-philip-manshaus-utvidet-til-også-å-omfatte-terror/

Burde ikke politiet ha funnet skuddene før de sikter for terror - eller holder det med litt håndgemeng når man angripes idet man kommer inn i moskeen? Dette er ikke islamkritikk, men kritikk av politiet og Ernas politiske metoder!

Som også Jabbe nevner, så mener vennene hans at radikaliseringen må ha gått veldig fort...

Redigert 12.08.2019 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 13:49 1396

Skuddene er bekreftet av politiet og en selvmordsbomber som ikke klarer å utløse bomben sin vil jeg fortsatt kalle for terrorist. Ville du kalle han noe annet? Jeg tipper du har kalt Lars Gule for terrorist selv om han aldri detonerte noen bomber.
Redigert 12.08.2019 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 13:52 1389

Politiet: Etterforskes som forsøk på terrorhandling

Politiet bekrefter at Philip Manshaus avfyrte flere skudd inne i moskeen i Bærum, og at saken etterforskes som et forsøk på terrorhandling.

https://www.nrk.no/norge/politiet_-etterforskes-som-forsok-pa-terrorhandling-1.14656471
Fluefiskeren
12.08.2019 kl 13:57 1384

Havfruen

«Selv om to gæmlis-helter avverget hva-det-nå-enn-var 21-åringen oppsøkte moskeen for og det gikk av et skudd det inne, »

Hvorfor tror du han gikk inn i moskeen. For å be?

Av og til må man ta ting til seg selv om det kan være vanskelig for noen fordi det ikke passer inn deres livsløgn. Godt å se at han ble svinebanket før han ble massemorder.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 13:58 1462

Nei, skuddene er ikke bekreftet av politiets etterforskning, men ellers er jeg enig med deg.

Politiet har IKKE bekreftet at skudd er funnet, de forholder seg kun til moskeens vitneutsagn (taqiyya skal beskytte Islam).
Hvis du mener politiet har bevist at noe våpen er avfyrt, så vennligst legg frem link, for det har ikke jeg sett.
Våpenbeviset kommer vi neppe til å høre noe mer om, fx hva ballistics sier om avfyrt skudd fra det aktuelle våpenet.

Selvmordsbomber med belte er noe ganske annet enn å bære våpen... Det første har en hensikt langt utover det å bære med seg drapsvåpenet for å overgi seg hos naboen før man fx bruker det igjen mot seg selv...

Rettsstaten KREVER bevis og at man ikke hopper til konklusjoner på bare sterke mistanker (som også jeg faktisk mener det grunnlag for her, men meninger er ikke bevis - og løgnmedia ødelegger ved at en ikke gjennomført mosketerror blåses opp, mens et faktisk drap ikke har noen interesse, utover å belyse hvor farlig "terroristen" er).
Redigert 12.08.2019 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:02 1451

Selvmordsbomberen kan jo bare si at han kun ønsket å ta livet av seg selv. Ville du kjøpt den forklaringen? Neppe.
Daniel_K
12.08.2019 kl 14:08 1442

jeg må si at jeg synd på gutten. Han ser ganske stakkar ut og jeg tror han rett og slett er forstyrret, og ikke nødvendigvis en terrorist.

Uansett, er det meningsløs diskusjon, mange vi velger å kalle terrorister er egentlig psykisk syke som burde vært håndtert av helsevesenet
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:08 1443

Hva er det med "jeg er enig med deg" du ikke forstår, Jabbe?

Men vi har jo ikke med noen selvmordsbomber å gjøre her - har vi vel - les mitt svar om igjen til du forstår hva jeg sier!

Ikke glem LINK når du hevder politiet har bevist at det faktisk ble avfyrt skudd i moskeen. (Taqiyya er fx ikke bevis i norsk rett.)
Noni
12.08.2019 kl 14:12 1437

Var drapet av søsteren også terror? Ingen nevner det, det er bare som et ikke tema!
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:29 1415

Hvorfor maser du om bevis for skudd? Er det liksom overraskende om Politiet ikke har fått gjennomført alle undersøkelser ennå? Hendelsen er knapt to døgn gammel. Smør deg med tålmodighet, informasjon vil nok komme etterhvert.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:30 1413

iNgen av disse hjernedøde skapningene må noen gang få slippe ut og få ett liv selvsagt. IQ på rundt regnet null. Kvalmende å se denne 21 åringen sitte å flire i retten. Synd han som overmannet han ikke tok litt hardere i.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:31 1410

Mange har da skrevet om drapet på lillesøsteren? Har vært toppsak i alle landets media.

Men nei, det er ikke drapet på søsteren som gjorde at politiet utvidet siktelsen til forsøk på terror.
Fluefiskeren
12.08.2019 kl 14:32 1408

Vi så jo på Dagsrevyen igår at det var kulehull i veggen.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:39 1402

Jeg maser om bevis fordi politiet allerede har tatt ut terrorsiktelse.

Fyren virker helt skrudd, men jeg vil likevel ha bevis for terror som de facto aldri er begått!

Især overfor en som blir kalt for "Breivik" på den norske rikskringkasteren!

PS til Flua. Politiet må faktisk bekrefte at det er avfyrt skudd! Det er ikke NRK som etterforsker saker her i landet!
Redigert 12.08.2019 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:44 1393

Det er vel retten som skal få bevisene presentert. I mellomtiden vil du sikkert falle ned på at det var en FFO uansett hva du leser av beviser.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 14:50 1390

«Politiet må faktisk bekrefte at det er avfyrt skudd!»

«Dette vet vi:
To ulike naboer sier til Aftenposten at de hørte fire skudd. Politiet bekrefter at det er avfyrt flere skudd.»
https://www.aftenposten.no/norge/i/kJellL/Dette-vet-vi_-og-dette-vet-vi-ikke-om-moskskytingen-i-Barum

«Politiet bekrefter at den 21 år gamle bærumsmannen avfyrte skudd i moskeen.»
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b5eROv/politiet-om-moskeskytingen-forsoek-paa-en-terrorhandling

«Politiet bekrefter at Philip Manshaus avfyrte flere skudd inne i moskeen i Bærum, og at saken etterforskes som et forsøk på terrorhandling.»
https://www.nrk.no/norge/politiet_-etterforskes-som-forsok-pa-terrorhandling-1.14656471

Det var de tre første treffene på Google da jeg googlet: politiet bekrefter skudd bærum.
polemiker
12.08.2019 kl 14:56 1382

Så også reportasjen på NRK som Flua nevner. Det minnet umiskjennelig på et kule hull, samt et hagleskudd avfyrt på lang avstand eller med en avsagd hagle (ut fra spredningen på haglen å dømme).

Hvorfor en "terrorist" angriper med en hagle kan det vel stilles spørsmål ved. Den må avfyres på kloss hold om man vil drepe noen. Den må lades om ofte og tar lengere tid enn andre typer våpen. Henger ikke helt på greip dette.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:08 1370

https://resett.no/2019/08/12/den-terrorsiktede-vil-la-seg-fotografere/

Basketaket skal ha vart i 20 minutter inne i moskeen. Likevel har de to oldingene ikke så mye som en skramme å vise frem, mens PM har to blåveiser og huden full av slag og kloremerker. Ser ut som rått parti, spør du meg.

Hvem er utsatt for "terror" - og ikke minst: hvem har avfyrt skuddene - ser ikke ut som PM har hatt særlig anledning???
Redigert 12.08.2019 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:09 1368

Han hadde flere våpen, ifølge vitner både hagle(r) og pistoler.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:11 1366

Terror er politisk motivert drap i den hensikt å skape frykt. Drapet på søsteren er neppe politisk motivert. Tipper hun prøvde å stoppe han.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:11 1363

De øynene på fyren.......har sett sånne før hos de som lider av paranoid schizofreni. Uten at jeg er psykiater.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:16 1357

Jeg synes det er veldig rart om han hadde med seg flere hagler.

Nåja. Mer informasjon kommer vel frem etterhvert. De som ønsker skal få spekulere i fred, tror jeg har spekulert nok nå.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:19 1348

Eller han har prøvd å stoppe henne - her er alle muligheter åpne inntil videre....

Deretter tok han med seg alle våpnene (er de hans eller hennes?) inn til naboen (moskeen) hvor han ble rundjult i 20 minutter og et par av våpnene ble avfyrt... Mange muligheter her - viktig med bred etterforskning!

PM nekter straffskyld... Ingen Breivik m.a.o.
Redigert 12.08.2019 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
12.08.2019 kl 15:19 1349

Havfruen tror sikkert han bare var ute for å vise våpensamlinga si :-))

Denne fyren er nesten en plagiat av Breiviken der han sitter og fniser og flirer og soler seg i glansen i rettsalen. Stakkars kar, her ringer det en klokke hos et eller annet vesen skulle man tro.
Redigert 12.08.2019 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:23 1346

Havfruen tror INGENTING, drittbil! Jeg bare vokter på rettsstaten inntil politi og rettsvesen har gjort skikkelig jobb!
Fluefiskeren
12.08.2019 kl 15:24 1341

Dette er vel en av de klareste sakene politiet har hatt noe gang. Det er full overensstemmelse mellom handling, skriverier på fora og venners utsagn.

Man må selvsagt gjøre undersøkelser selv om det er bortkastet tid. Hvis ikke kulehull i veggen gjør inntrykk på Havfruen så gjør ihvertfall ikke funn av tomhylser det. De kan mye lettere plantes hvis det er det hun er redd for.
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:30 1335

Hvis dette er en ny galning, så kan vi vel også spørre hvor myndighetenes skyld ligger:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GyL0G/pst-fikk-tips-om-siktede-for-ett-aar-siden?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Det spørs om ikke den brede screeningen av folket bør skiftet ut med å ettergå mer nøye galningene i samfunnet, både på høyre og venstresiden. Erna er sjef her i landet. Hva har hun gjort for psykiatrien utover å politisere de gærningene som faktisk har ondskap, vilje og evne til å gjennomføre terror?
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:34 1330

Du kan lite om ballistics, Flua??? Hvor, hvordan og HVEM holdt våpenet - fingeravtrykk og kruttslam, for å bruke enkle ord.
Redigert 12.08.2019 kl 15:35 Du må logge inn for å svare