Oppsummering Q2 presentasjonen

Hallvar
PHO 12.08.2019 kl 22:58 5839

Jeg har i flere år følgt med på PHO utviklingen. Kvartalspresentasjonene har jeg stort sett fått med meg, men denne presentasjonen fikk jeg ikke sett. Jeg brukte derfor noe tid i helgen på å se Q2 presentasjonen på Hegnar TV.

Jeg er av den klare oppfatningen at potensialet i PHO er enormt. Jeg har derfor gjentatte ganger vært svært misfornøyd med kommunikasjonen som har vært gitt på kvartals presentasjonene. Jeg synes både Dan og Erik er korrekte og saklige, men jeg synes ikke de lykkes med å skape entusiasme rundt selskapet. Det forundrer meg da jeg selv mener at det burde være veldig enkelt å gjøre det på en god måte. Potensialet er jo enormt (i mine øyne)

Hva så med denne presentasjonen.Det var heller ikke denne gangen en fantastisk prestasjon fra våre ledere, men det var allikevel noe som var annerledes enn tidligere. Vi er nå så nære "take off" at selv ikke deres tilbakeholdenhet klarer å dempe min entusiasme. Hva er det som gjør at jeg blir så sikker på at det nå er i ferd med å ta av.

1. Ledelsen rapportere et rødt resultat for siste gang. De sa det ikke med klare ord, men de gjentok flere ganger at inntektene ville fortsette å stige samt at utgiftene vil holde seg stabile. Det betyr forbedret bunnlinje. Når en i tillegg vet at Cevira avtalen blir bokført i Q3 (da avtalen ble inngått), så vet vi at Q3 blir positiv bunnlinje. Q4 blir positiv uten noe form for Cevira avtale og dermed kan en konkludere med at alle kvartals presentasjoner fremover vil ha et positivt resultat.

2. Fleksiskope. Jeg synes ikke at antallet som er utplassert var særlig imponerende, men Dan påpekte at pipelinen for nye fleksiscope er veldig positiv. det ble vel nevnt at den var tilsvarende slik det var med rigide skope for noen år siden. Hva betyr det ? Det betyr at vi må forvente at antall fleksicope fremover vil være i størrelsesorden 15-20 scope per kvartal. I tillegg vil det komme noen rigide, så det totale antallet vil øke kraftig.


3. Bruksfrekvensen. Dette har vært det området som jeg har irritert meg mest over (og forstått minst av). Hvorfor ser vi ikke en økt bruksfrekvens for de utplasserte scopene. Mine estimater viser ca 0,25-0,3 ganger per dag per scope. Her må det være rom for en kraftig økning. Det Dan imidlertid nevnte var at en urolog hadde brukt sitt scope mer enn 100 ganger allerede. Denne urologen hadde fått tilgang til scopet i november og Dan påpekte at de 100 gangene var utført innen et seminar i mars. Det betyr at urologen har hatt en bruksfrekvens på > 1 gang per dag i en oppstartsfase. Hvis vi antar 10 tilgjenglige dager i november, 20 i desember, januar, februar og 10 i mars (til seminaret), så har han på ca 80 dager brukt dette mer enn 100 ganger. Bruksfrekvens på 1,2-1,4. Dette er ca 5 ganger mer enn hvor mye enn bruker rigide scope i dag.
Jeg er overbevist om at frekvens vil øke betraktelig i tiden fremover da det er etterspurt fra pasienter å bruke blue light. Hvis frekvensen forblir på dagens nivå vil uansett 15-20 scope være tilnærmet 100 rigide scope (dagens bruksfrekvens). Dette vil bidra til en kraftig økning i antall doser som benyttes.

Langt innlegg men min oppsummering er enkel:

- Aldri mer underskudd i et kvartal
- Kraftig salgsøkning i USA pga mange nye fleksiscope i tiden fremover med mye høyere bruksfrekvens
- Det vil i tillegg bli en økning i bruksfrekvens på rigide scope.

Erik Dahl sa tilslutt " Jeg believe that we are on track". For mange ville en slik uttalelse bety at en ikke er sikker, men tror, vi er på rett veg. Min erfaring med Erik Dahl er at dette var den beste bekreftelsen en kunne få. Mest sannsynlig betyr det at vi gjør det garantert bedre enn de 20-25Mill dollar i 2020 som er guidet.

Når det gjelder kursen så tror jeg nå at flere vil forstå potensialet før en får grønne tall. Tidligere har jeg trodd at det var først når en får grønne tall at kursutviklingen vil sette fart. Nå tror jeg kursen vil gå oppover i perioder frem mot Q3 i November. Etter Q3 vil nok oppgangen gå raskere og jeg er overbevist om at vi ved inngangen til 2020 vil være over 100. Etter mitt hode er dette minst ett år for seint, men en må bare innfinne seg med at markedet trenger mer tid og bekreftelse før en forstår potensialet i PHO.

I 2020 blir det utbytter og veldig gode resultater og jeg tror en tredobling i kurs i løpet av året er realistisk og svært sannsynlig.

Cevira avtalen : Noen ord tilslutt om denne. Dan virket meget tilfreds med avtalen og ikke minst med betingelsene som ikke bare var avhengig av fremdrift, men også av kalenderen. Mitt personlige ønske er at PHO på Q3 annonserer at de fremover vil betale alle Cevira-utebetalinger ut til aksjonærene som utbytte. Jeg tror det vil gi en veldig positiv effekt og stor mediaoppmerksomhet. Når en vet at potensialet i avtalen er ca 2,5 mrd kroner (tilsvarende 100 kroner per aksje) så skulle en tro at det gjorde aksjen mer interessant for de fleste

Gleder meg allerede til Q3
Redigert 19.01.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
risksøker
13.08.2019 kl 21:04 1905

Flott eventyr fortelling som har stor sannsynlighet for å bli en sann historie. Sant det er sterk storm imot som vi har sett de to siste dagene. I dag ble 80% av omsetningen salgs ordre, ca 130k. Mesteparten av disse var solgt for å presse kursen ned, selv om en del ble utløst av stop loss. En må spørre seg om ikke dette koster for mye for shorterne for der var kjøpere som tok imot. Min teori er at det ikke blir nok aksjer å kjøpe til slutt så vi får en kraftig opptur.
Drue
14.08.2019 kl 00:00 1737

Når det gjelder entusiasmen som etterlyses her, tror jeg dette har sammenheng med menneskene som jobber i Pho. Kjenner godt en som nå har jobbet et snaut år i firmaet med kommunikasjon og salg av de ulike produktene pho tilbyr til sykehus - (primært i Norge/ Skandinavia). Det hun forteller er at, for å sette det på spissen, virker som det er altfor mange fastgrodde og umotiverte folk, og dette kan jo muligens være noe av forklaringen på hvorfor selskapet ikke er så frempå og optimistiske som det bør være i den posisjonen det nå har? De er med andre ord litt "stuck" på samme sted som for flere år siden, på samme måte som investorer som har sittet i pho i mange år er gått lei utviklingen i aksjeverdien.
HYPERgris
14.08.2019 kl 00:18 1716

Er ikke selskapet optimistisk nok synes du? Kanskje vedkommende du kjenner må snakke for seg selv når det kommer til motivasjon. Foresten; hva er markedsandelen i Norden?


Edit:
«De ulike produktene», her må du utdype?
Redigert 14.08.2019 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
riskypick
14.08.2019 kl 02:57 1669

Scoopfinder og hallvar
Tror dere virkelig på de estimatene deres for q3-19 USA? Dere kommer til å bli skuffet. Det er kun kort tid siden at ds forklarte at det er 50+% vekst man bør kunne forvente seg. Også lager dere estimater på 120+%. Hvordan er det mulig?
bravi
14.08.2019 kl 04:19 1649

Estimatene til de 2 blir for høye basert på den utviklingen som har vært hittil. Tror de har for høye bruksfrekvenser og for optimistisk med utplassering av flex skop. Det de treffer best på er antall rigide skop. Utplasseringen av flex skop må løsne først før vi får en viss peiling på hvordan den trenden blir. Analysene er egentlig veldig tynn suppe, dette er ønsketenkning. Q3 vil kanskje gi en pekepinn på hvordan dette går.
Scoopfinder
14.08.2019 kl 08:41 1506

Risky, jeg er enig. Det er en god stund siden jeg lagde estimatet og det må nedjusteres på frekvens. Antall scop tror jeg er rimelig ok.
La oss si vi deler på 2.
Det blir fortsatt hyggelige tall 😊
Redigert 14.08.2019 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Computum
14.08.2019 kl 09:22 1424

Upgrade to Buy again on supportive factors ahead and stronger upside (Norne idag)

We have made some cuts to our estimates following the 2Q report to reflect the slowdown in Nordic sales and to be a bit more conservative on the growth in the US. Still, TP was not majorly affected and now stands at NOK 64/sh (65 previously), as changes to long-term estimates were minor. Therefore, we see the correction in the share price as an attractive entry point. The main drivers for the stock will be continuous strong growth and finally positive EBITDA likely to be reported for 2H19. Cevira milestones will strengthen the momentum further, in our view. Thus, we upgrade the stock from Hold to Buy once again.
Andobackman
14.08.2019 kl 09:23 1421

Deler vi på to la altså estimatet dobbelt så høye inntekter til grunn enn hva en egentlig tror når en får tenkt seg om. Altså ca 100% feil. Det er ikke rart denne aksjen går litt opp og ned.
Scoopfinder
14.08.2019 kl 09:50 1349

Vel, jeg mener den er sterkt underpriset uansett hvordan man ser på det