REC - Bond 2023

Randers
REC 25.03.2018 kl 23:24 28008


Bond 2023 har 11,5 % rente - hvor renten skal betales med avdrag to (2) ganger årlig.
Hovedforfall på 110 MUSD er 13 April 2023.

Det blir renter på totalt 63,25 MUSD. Noe som gir ti (10) halvårlige renteavdrag på 6,325 MUSD.

REC har 20 Q på å skramle sammen cash - snakk om 5,5 MUSD pr Q. Legger vi til renta og tenker pr år -
får vi 34,65 MUSD årlig.

Dette er snakk om Bond 2023 isolert sett, uten å kikke på hva REC har i kassa når tic-tac (nedtelling) starter.


Link til bond, (men dere finner ikke det jeg har skrevet her - DER) :

http://www.recsilicon.com/media/newsroom/newshandler/?feed=/R/136555/PR/201803/2179043.xml
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
26.03.2018 kl 15:42 9014

@poly

REC gjorde det hele tiden klart at deres hovedstrategi var en "deferral". På slutten ble det også snakk om en eventuell mulighet for et kinesisk lån for å finansiere beløpet umiddelbart med pant i Yulin-andel. Etterhvert ble de likevel enige om "deferral" som altså var main case. Og her utsatte de eierandelen med 3 år. REC har opsjon på å kjøpe seg inn igjen. REC har ikke sagt i fra seg sin eierandel av JV, de har bare utsatt timingen av den. REC valgte ikke "cancellation" hvor vi hadde valgt bort muligheten for å eie mer av JV.

Det norske aksjemarkedet og finanspressen har derimot omtalt JV-bidraget som en "forpliktelse" som forfalt i 2017. Det kan være at almuen ikke helt vet hva ordet "forpliktelse" betyr. TT måtte ut og eksplisitt informere analytikerne om at en opsjon ikke var en forpliktelse. Fremstillingen i pressen var at REC i løpet av kort tid måtte hente inn 3,1 mrd kroner for å overleve. Det var dette skrekkbudskapet som solgte avisartikler. Det var også dette som fikk tradere til å selge unna sine aksjer for under pålydende. Undertiden kalte jeg det "idioti". Vi har hatt 40-50 % avkastning siden da så "idioti" var vel en god beskrivelse.

Den eneste forpliktelsen som potensielt ville kunne skape likviditetsskvis var BOND2018 Convertiblen på 110 MUSD, dersom vi ikke fikk den i boks før forfall i september. All støy og all bråk omkring REC har handlet om selskapets evne til å dekke 110 MUSD, mens daytradere har forsøke å vinkle det som om det handlet om så mye mye mer. Allerede nå i april er den altså i boks. Av selskapets 4 fordringer er 3 fordringer nå fulldekket. Den siste fordringer er skattekravet som ikke er avklart ennå.

Jeg har hele tiden sagt at folk kunne ta det med ro da selskapet ville bli refinansiert med noen pennestrøk, og at støynivået fra aksjemarkedet var betydelig overdramatisert og i stor grad fake news. Aksjeteknisk har derfor mange solgt sine aksjer under pålydende for de de selv genererte den muligheten. Panikk er en dårlig egenskap å ha på børs. Har man frykt, så bør man ikke drive med aksjer. REC er nå refinansiert uten større dramatikk. Det gikk fint på første forsøk allerede i april, god tid før forfall. Ingen av reserveløsningene ble nødvendige. Vi slapp å selge unna assets og kan derfor fortsatt få avkastning fra dette fremover.

Storm i et vannglass
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Ramajama
26.03.2018 kl 15:56 8964

Dow Jones og Nasdaq opp 2 % på meldingen om forhandlinger med Kina. Når skal vi våkne her på berget?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2018 kl 16:09 8916

Sikkert mange som sitter på gjerdet. Etterpåklokskap er vel en vane det er vanskelig å vende. Sitter nå godt inne i aksjen selv, og har det ikke så travelt⛷❄️
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Odi.1
26.03.2018 kl 16:11 8915

GSA CAPITAL PARTNERS LLP får det enkelt av dere
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
26.03.2018 kl 16:33 8832

REC ender flatt i dag. Må være påskeferien som preger handelen. Bruker ofte å være rolig disse dagene.Bare å fylle opp step by step.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Polygon
26.03.2018 kl 16:37 8815

@ Anton

Jeg mener at avtalen der motparten i praksis kan diktere prisen er en ‘cancellation’ og ikke en ‘deferral’. Men vi får se om tre år.

Sikkert er det i hvert fall at det er særdeles lite interessant for SNF at poly-tollen forsvinner nå, og de lobber sannsynligvis for det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
26.03.2018 kl 16:44 8790

@poly

Du er ekspert på kontrakter? Det er lov å mene og synse mye. Faktum er at REC har en deferral og har en opsjon på å kjøpe seg opp til sin eierandel. Vi hadde ikke de pengene nå. Om 3 år er det betraktelig lettere å kunne finansiere eierandelen enn om vi skulle gjort det i dag. Det er eierne som legger premissene for selskapets muligheter til å sikre vekst og oppnå gode vilkår. Når eierne vingler og er mer opptatt av å trade aksjen sin under krona så får man følgefeil som resulterer i økte finanskostnader og tregere vekst.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Polygon
26.03.2018 kl 17:00 8731

@ Anton

Ingen ekspert, men jeg føler i hvert fall at jeg har i skvist ut det som er mulig av informasjon om kontrakten og det TT har sagt om den, i denne tråden som du kanskje husker: https://nytt.forum.hegnar.no/thread/2536/view/31686.

Om JUM på død og liv ikke vil ha en emisjon om tre år heller, så er jeg helt enig i at det sannsynligvis blir lettere for REC å låne $169 mill da enn nå. Men $169 mill kommer ikke til å være i nærheten av å gjøre det. Jeg har dratt min konklusjon, og så får du evt. ta en annen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2018 kl 17:21 8665

Dersom prisen blir vesentlig høyere enn 169 mUSD, f.eks. 300 mUSD, vil markedet da være i stand til å prise inn at også de 15 prosentene vi sitter på har nesten doblet i verdi siden oppstarten?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2018 kl 17:51 8578

Vet det er uvanlig å vinkle ting positivt når det gjelder Rec, men er en økt pris for resterende 34% bare negativt? Når prisen øker på noe, så er det vanligvis fordi verdien er økt. Rec skal betale markedspris, ikke overpris. Dobles verdien på fabrikken, så er det grunn til å tro at den går så det griner og generer stort overskudd for eierne. Så vil Rec tjene mer og kunne betjene et større lån. Saldo Baldo.
(påskeferien utsatt)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Polygon
26.03.2018 kl 18:09 8534

Nå blir det mye repetisjon her, men som jeg skrev på den andre tråden så “hjelper det ikke at leiligheten du allerede eier stiger i verdi når du skal kjøpe et hus som koster tre ganger mer i det samme markedet”. Økt verdi av de 15% blir en fattig trøst for en tapt mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2018 kl 18:28 8474

@ kongkveite

"Mr Fucking 15000 tar iallefall ikke påskeferie.. skyt den jævelen !"

Best comment ever :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
26.03.2018 kl 18:34 8463

Innlegget er slettet
@poly

Det er da helt opp til oss å avgjøre om vi ønsker å eie fullt ut eller ikke av JV om 3 år. Om vi skal tolke aksjonærene og aksjemarkedet i Norge, så er svaret nei. Så får det være opp til ledelsen og eierne om 3 år å vurdere om de vil mobilisere for å sikre eierskapet eller ikke. Det er en avkastningsmulighet vi enten sier ja eller nei til. Verre enn det er det ikke.

Om vi priser REC-aksjen til 1,40 om 3 år så kan vi nok legge tanken om å eie mer av Yulin på hylla. Så alle som eier aksjer kan i stor grad avgjøre hva utfallet blir.

I dag er REC for små til å overleve i lengden. Konsolidering og REC vellykkede refinansiering og FBR-teknologi, kombinert med lave aksjekurs, gjør at per i dag til 1,40 så er det bedre å finne nye eiere til REC. Da er det knekkende likegyldig hva vi gjør med Yulin.

Om vi skal forholde til det vi har så har vi et selskap med mye anlegg og kapasitet som er nesten ferdig nedskrevet og som går i pluss. Kapasitet har høy verdi. Teknologi har høy verdi. Bare tenk på hvor mange millioner vi har brukt under årenes løp på å utvikle FBR-teknologien. Vi eier fortsatt 15 % av yulin til en kostpris på 70 MUSD. Av byggekost utgjør verdien mye mer i takt med at JV-selskapet nedbetaler sin gjeld. Så det er en verdi som øker. Så kommer inntjening på toppen. Og skulle "aksjen" i Yulin stige i verdi for det vi skal kjøpe, så øker også verdien av vår andel tilsvarende. Det blir jo et paradoks om vår 15 % eierandel tilsvarer en stor andel av dagens aksjekurs.

Endelig er det ikke sikkert du er i REC om 3 år, så hvorfor skal vi bekymre oss for hva du bekymrer deg for?

Du hadde neppe solgt leiligheten din for 1 mill om takseringen var 4 mill. Det er i praksis det folk gjør på 1,40.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2018 kl 18:51 8403

Utrykte meg sikkert feil. Tenke ikke på verdien av de 15% Rec eier, men isolert på de 34% som kan kjøpes til markedspris om 3 år. Vil ikke prisen være knyttet til hvor godt fabrikken faktisk går, og overskuddet som genereres? God inntjening = høyere kjøpspris. Det blir dyrere, men følgelig også mer penger til å betale lånet med. Hvis det er helt utenkelig at dette regnestykket kan gå i pluss, så forstår jeg ikke poenget med denne avtalen. Da var det vel like greit å si det fra seg med en gang?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
questi
26.03.2018 kl 21:01 8159

Det er jo smått fantastisk at Shaanxi gir REC 3 år på å bestemme seg. Er jo alltid lurt å se varen før man kjøper den :)

Jeg skjønner faktisk ikke at REC har klart å overtale YouserGroup til
1. Å betale på forskudd 1/2 for noe som ligger frem i tid,
2. Og deretter overtale dem til å betale det gjenstående beløp av egen lomme,
3. Og deretter overtale dem til å gi REC en frivillig tilbakekjøpsavtale når all produksjonsfakta ligger på bordet om 3 år ...

Fantastisk deal :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Polygon
26.03.2018 kl 21:47 8072

@ questi

Ja, det er fantastisk…

Fortsetter med boligmetaforen jeg:
Vil du selge kåken din til meg for halv pris av markedspris i dag, og så skal du få lov til å kjøpe den tilbake av meg til markedspris som definert av en takstmann som er en god venn av meg om tre år? Jeg får naturligvis leieinntektene i de tre årene. Men du slipper jo risikoen for at boligmarkedet går til helvete da.

Edit: Jo, og så må du betale tinglysningsgebyret også når du selger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Polygon
26.03.2018 kl 22:00 8044

@Anton

Jeg er helt enig i at REC til 1,4 fortsatt er underpriset. Men betraktelig mindre underpriset enn før 15%-nyheten, og litt mindre enn før 11,5%-nyheten. Det siste mener jeg fordi i tillegg til at det er en skuffende høy kostnad i seg selv, mistenker at kreditorene ved å by opp renten til 11,5% viser at de faktisk ikke tror på ledelsens informasjon om verdien og/eller omsetteligheten av pantet.

Dersom Youser til slutt blir eierne av REC minus Butte, så er det selvfølgelig i siste instans likegyldig for dem hvor mye REC eide av TianREC, men det vil definitivt påvirke prisen REC sine aksjonærer får betalt.

Vi er helt enige om at REC blir for små til å overleve på lengre sikt, i hvert fall om de må klare seg med ROW.

Hvorvidt jeg er eier eller ikke synes jeg ikke skal påvirke hva andre aksjonærer evt. bekymrer seg for eller ikke. Men du forblir altså eier for en hver pris, og uansett fundamentale forhold, om tre år?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Randers
26.03.2018 kl 22:36 7593

..jøye meg.. ..eheeee..... :)

Her var det mye (spesielt i starten av tråden), som minnet meg om noe fra en gml film. En kort sekvens om en ungeflokk som av en grunn hausset seg opp til å bli redd for hva som befant seg bak en kjellerdør. Noen av de tøffeste dristet seg til å åpne døren, men dæven – det var jo klin mørkt der inne. Det var shitskummelt, så døra ble slengt igjen, og ungene rygget forferdet bakover. (Blir vel rene påskekrimmen for noen av dere detta).

Okay – mange av dere har vært redde for det skumle ukjente som befinner seg i mørket bak kjellerdøra. Dere har gjentatte ganger ført lange usammenhengende samtaler og hausset dere opp i ren frykt. Og så kom plutselig jeg (Onkel Randers), og lukker opp døra for dere – OG SE – jeg slo på lyset gitt`. Flere av dere ble redde når lyset kom på, enda det ikke var noe skummelt å se. Noen av de mest skremte tydde til løgner og skittkasting mens de løp panisk i ring. Disse hadde tåkelys foran fra før, og fikk bremsespor bak nå. Dere får klare å bytte underbukse selv..

----

..he, he.. ..altså – hva var problemet ? ..Hvis dere er SÅ redde for å se fakta (og nøytralt tallmateriale) vedr Bond 2023 – så har dere jo ikke akkurat noe på børs å gjøre ??

----

-Takker til dere som kom med normale edruelige innlegg, flertallet her er vel å regne for ganske oppegående. Jeg kan ikke kommentere alt, men legger inn noen generelle betraktninger her

-Det skulle ikke være nødvendig å påpeke det, men TS-innlegget var ikke noen oppstilling for cash/verdier VS gjeld/bidrag. Men det skjønte selvsagt de av dere som har godkjent fyllmateriale i toppetasjen. Og om/når jeg starter en tråd om cash/gjeld (for tiden frem mot 2023), så blir det opplagt etter samme modell som vanlig. Nøytralt og informativt – kan ikke gjøre det noe annerledes. Og dette er nyttig for alle.

Det vriene denne gangen blir å beregne fremtidig verdi av 15%-andelen, ditto 34%-andelen. Akkurat nå så er det hhv ca 75 og 169. Det er fabrikkgjeld knyttet til begge andeler – med de fordeler og ulemper det vil føre til på sikt. For 15-andelen er det snakk om ca 113 MUSD. Og for 34-andelen ca 255 MUSD. Dette er ment å betale «seg selv» fra produksjonen.

For dere som allerede nå bekymrer dere for Bond 2023 – så burde dere bekymre dere mer for 34%-andelen. REC kan selge 15%-andelen, og kvitte seg med Bond 2023. Mens å betale for 34%-andelen (3,5 år etter at avtale er i boks) – blir verre. Siden det da også kommer innbetalt fabrikkgjeld i tillegg. En generell verdsettelse av andelen blir også utført, når den tid kommer. (15-andelen øker i verdi ettersom fabrikkgjeld blir betalt med inntjening fra produksjon. Noe cash i REC-kassa bør man ikke regne med på lenge - jeg tror nærsagt all inntjening fra 15-andelen går til nedbet fabrikkgjeld). Det blir høyst sannsynlig vrient for REC å hanke til seg 34-andelen. Den kan trolig gå fløyten. Om 3,5 år (etter at avtale er spikret), er det take it or leave it. Noe videre utsettelse blir det ikke. Og litt surt blir det hvis de må kvitte seg med 15-andelen om 5 år pga Bond 2023. Men 5 år er lenge, så DA kan det hende at REC har hatt mulighet til å hente litt utbytte fra JV. Og – man skal ikke ta sorgene på forskudd. Vi holder dog et nøkternt øye med ting

-Aksjekursen nå (1,40) ligger på et nivå som tilsvarer P/B 1,02. REC prises altså i dag over EK. Det er sjelden kost, men skyldes kraftig fall i shareholders equity. Dette har jeg tatt opp og nevnt på det gml HO-forum (relativt nylig). Det er egentlig ikke så rart at kurs sliter med å gå over siste EMI-nivå på 1,50.

-Jeg vil forresten benytte anledningen til å utfordre dere som nå påberoper dere å ha sett meg skrive noe urimelig negativt om REC, (ytringer om konkurs, etc). Dette da på det gml HO-forum. Finn problemet dere mener å ha sett - link til mine innlegg finner dere HER:

http://forum.hegnar.no/brukerinfo.asp?userid=55450


-Det var èn som lurte på om 11,5 % var bekreftet noe sted. Svaret er ja, for ellers ville ikke jeg ha lagt det ut. Vil du ha ytterligere bekreftelse, så kikker du på linken i TS-innlegg. Der vil du se flere email adr du kan bruke for å søke info
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
26.03.2018 kl 22:46 7565

Fint innlegg Randers, problemet blir da at AB må overgå den i lengden og med kraftig overbruk av 'JEG har hele tiden sagt.' Er uenig i din negativitet men setter pris på den (dropper jeg her). Kurs drives i hovedsak av sentiment og TA. Bunnen er nådd for REC.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2018 kl 23:44 7446

Sentiment er godt for tiden. USA vinner Trade war på TKO. DAGEN PÅ WALL STREET Mandagens kraftige opptur på Wall Street har fått Donald Trump til å twitre om børsen igjen, etter et mellomlangt opphold.
«Fantastiske nyheter! #MAGA», skriver USAs president. Tror det er mange som kunne ønsket seg «problemet» med verdens eneste top moderne FBR B fabrikk i verden lokalisert i Kina . Blir sikker kjempevanskelig å få finansiert 34% opsjonen om 3 år når fabrikken fått demonstrert semi grade kapasiteten og kan demonstrere gode driftsmarginer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
27.03.2018 kl 00:41 7369

Randers Moriaty redigert... nei, du har ikke nevnt konkurs men det har vært baissing fra A til Å. Man kan lage tall og statestikk på absolutt alt her i verden, og det fine med det er at man kan selektivt velge de tallene man ønsker for å få fram det budskapet man vil. Så var det dette med premisser. Skal man analysere REC, må man ha et sett med premisser som er omtrent slik selskapet fungerer. Man kan ikke lage helt andre premisser og så sette opp statestikk og tall basert på det.

Basert på det de fleste her sier bør REC-aksjen strengt tatt ikke være over 0,34 NOK. Det tallet tilhører ikke Preben, men Are Gongstad - et tall som til slutt kostet han konsesjonen.

Hvis dere ikke vil opp i kurs, så vil jeg ned! 0,80!
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
bug11
27.03.2018 kl 11:56 7054

Noen som har link til bekreftelse på 11,5% renter for bond?

har kikket på bloomberg og googlet det jeg klarer, men finner ingenting.... og fram til annet er bevist så kan man ikke si sikkert at renta er satt enda.
Lurer også på hvorfor det ikke har kommet mer informasjon annet enn en notis om at de har fått nok investorer? Kan det være rente-forhandlinger ikke er helt spikret enda?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
questi
27.03.2018 kl 12:20 6993

Men hvis man skal bruke Polygons metafor fra boligmarkeder på polysilisiummarkedet... Så betyr det at vi antar at polymarkedet vil gå strålende fremover :D

Går det bra med markedet (som det mest sannsynlig gjør), så vil prisen på TianREC stige, men samtidig vil også inntektene fra MosesLake og andelen REC har allerede av TianREC stige, slik at REC vil få råd til å kjøpe opp 49% av TianREC...

Skal vi håpe på at det går bra med TianREC eller bør vi håpe på at det går dårlig? :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
27.03.2018 kl 12:38 6956

Renta er satt til 11,5 %, og noteres blant de high yield sikrede foretaksobligasjonene med aller høyest rente dessverre. Her later det til at TT & May ikke riktig har fått kommunisert verdien på anleggene som er stillet som sikkerhet. Litt passivt egentlig, men men ...

Kontakt meglerfirma, f eks DNB Markets, for mer detaljert info. Det er non-disclosure forbundet med info de sender ut til sine klienter, så antageligvis derfor ligger det ikke ute info om obligasjonene eller omsetningen av disse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2018 kl 18:06 6768

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=447844
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Odi.1
27.03.2018 kl 18:44 6668

With reference to the announcement made on 23 March 2018 and the successful
completion of a USD 110 million senior secured bond issue with maturity date 13
April 2023, the company offered a buy-back of its outstanding senior unsecured
bonds maturing 3 May 2018 (ISIN NO0010607476, "REC03") as well as a buy-back of
the convertible bonds maturing 11 September 2018 (ISIN NO0010687304).

The company will repurchase approximately NOK 9 million of REC03 at a price of
100.5 % of par value (plus accrued interest). Further, the company will buy back
and cancel a total of approximately USD 107 million of its convertible bonds in
conjunction with the new bond issue.

Settlement date for the buy-backs is expected to be 13 April 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Aldara
27.03.2018 kl 20:17 6427

Men dette må da vel være innbakt allerede siden kursen oppfører seg som en snegle i kø....
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
håper
27.03.2018 kl 20:17 6426

Da er det ikke alle bondholdere som sier ja til veksling i nytt bond. To av tre blir med videre sånn cirka. Betyr vel ingen ting. Rec har en super balanse i dag. Bedre enn min private.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Ændal
27.03.2018 kl 21:37 6263

Hei håper. Hvordan får du USD 107k av USD 110k. Til å bli 2 av 3 ?? Ettermiddag regning blir det jo nesten 100% !!
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
håper
27.03.2018 kl 21:46 6244

Jeg tenker det er to bond. Et i mai og er i september. Tilsammen 160?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare