???

tenketanken
13.08.2019 kl 13:27 17545



Redigert 15.04.2022 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 18:26 4043

TT sitt innlegg, og bare her viser det hvor lite han har forstått av avtalen. Dessuten pynter han med 2 mill flere aksjer enn sannheten!


"Den kan veksles mot et underliggende instrument, dette tilfelle 15 mil Axa aksjer Kr 32,5
Den er ”Dilutive” det betyr at selskapet, må utstede TILSVARENDE NYE AKSJER på forfall.
Formålet med warrant er at de skal belønne investoren, som investerer og låner penger til selskapet. Gjennom avtalen vil han således få en rettmessig del av verdiutviklingen i selskapet. Dette er en summert kortversjon. (Har noen en bedre forklaring, så tilpasser vi formuleringen.)

Her ligger forrykende mye penger å venter på Fredriksen på kurs Kr 32,5 i tillegg til kapitaliseringen på alt som er kjøpt på lavere priser. "
tenketanken
16.08.2019 kl 21:43 3974

DEN BEKLAGER JEG SKULLE SELVSAGT STÅ 13 MIL ,SOM DER STÅR LENGER OPPE,DET ENESTE JEG OGSÅ TRENGER Å BEKLAGE
SÅ HÅPER JEG PÅ AT DU SLUTTER Å SITTERE MEG FEIL! GRATIS ER NOE DU HAR I DITT HODE FORI DU IKKE FORSTÅR
HVORDAN FORTENESTEN VIL FREMKOMME

BLIR INGEN FLERE KOMMENTARER TIL DINE UTSPILL I DENNE SAKEN,DA DU IKKE GREIER Å VÆRE SAKELIG !
Slettet bruker
16.08.2019 kl 22:31 3945

Du har skrevet gang på gang at han får aksjene som vederlag for lang og tro tjeneste. Ikke vei deg unna.
Dette ser alle som leser det DU har skrevet.

At du tror fredriksen vil løfte aksen for å kjøpe resterende 60 % til mer enn dobbel pris er skremmende at noen tror på.
Tror du må sitte med mye minus som tror på dette selv !

Ikke mye bra å plutselig ikke stå for det du har hevdet lenge her, når Johnny bekreftet min forståelse av betaling.

SS
Slettet bruker
16.08.2019 kl 22:32 3943

Her sier du det selv, han FÅR 422.50 millioner.

Tenketanken
I går kl 09:24
1202
Skipssjefen skrev
Han vil ikke løfte 30% av aksjene, når han fremdeles skal ha mer enn 60% av resterende aksjer. De vi..
Da må du være brennsnar å ringe Fredriksen, og si at bidrar han til å løfte kursen til 32,5 så får han Kr 422.500.000 utbetalt på warrants avtalen
ENIG MED DEG,DET BLIR EN KATASTROFE !
Slettet bruker
17.08.2019 kl 02:16 3863

TT,

- Dette er ikke Europeiske Warrants, men Amerikanske. "Related to the establishment of the Portfolio Investment Company, Axactor has resolved to grant 130,000,000 American style warrants in Axactor to Geveran with an exercise price of NOK 3.25. The warrants will only be exercisable if the Portfolio Investment Company is established, and will expire 2 years thereafter. The warrants are subject to customary recalculation provisions following certain capital events." Klippet fra News & Media siden til Axactor.

Ser og at flere etterspør hvorfor Ledelsen i axa ikke kjøper på desse lave nivåer, her er svaret. "Endre Rangnes, CEO of Axactor, Oddgeir Hansen, Chief Operating Officer of Axactor and Johnny Tsolis, Executive Vice President, Strategy & Projects of Axactor, have agreed to enter into a 2 year lock-up undertaking in relation to the shares currently owned by them."

Ellers er jeg enig i hva du sier, bare denne SS som klarer å lese at du skriver at dem er gratis, ser og at han påberoper seg retten til å svare for "Alle".
For oss er det faktisk bedre at det er Amerikanske og ikke Europeiske Warrants, da kan Gevran skyte fart på kursen når det måtte passe.
Jeg tror nok at Gevran vil bruke retten til å innløse desse, dem har faktisk hatt store utgifter for å anskaffe seg dem. Og hvorfor ellers har Gveran forlangt Lock-Up? Jo for at om ikke hadde Endre og Co handlet på så lave nivåer med begge hendene.
lisleby
17.08.2019 kl 07:04 3822

Men Capt. Lock up med ledelsen går da ut på at de ikke kan selge sine aksjer i denne 2 års horisonten, de er ikke forhindre fra å kjøpe nye...
Slettet bruker
17.08.2019 kl 11:01 3732

Endre har svart med direkte på hvorfor de ikke kjøper, dette er mail fra 7.desember 2018.

"Hei XXXXXX,



Takk for email/innspill.

Vi deler selvfølgelig din frustrasjon rundt utviklingen i aksjekursen.

Men jeg tror det er viktig å merke seg at for det første er markedet generelt i korreksjonsmodus, og for det andre så er sektorsentimentet dårligere enn på lenge, jfr utviklingen for Intrum, B2H, Hoist med flere.

Management i Axactor har allerede investert betydelige summer i AXA-aksjen, dette burde være et tydelig budskap ifht at vi har stor tro på selskapets strategi/fremtid.



Vi håper du fortsetter som aksjonær i Axactor til tross for motgang på børsen i en periode.



Mvh,

Endre "
Slettet bruker
17.08.2019 kl 11:03 3730

Jeg tolker ikke at TT mener axa vil gi Fredriksen 13 millioner aksjer gratis, det har han hevdet klart og tydelig i flere innlegg.
Han mener derfor at fredriksen vil gå glipp av 422,5 millioner kroner om ikke kursen går opp på 32,50.

Hvordan kan dette tolkes annerledes enn at Fredriksen vil tape 422,5 millioner om den IKKE kommer opp på det nivået?
Det er da logisk at det er bedre for fredriksen å kjøpe alt han kan av 13 millioner aksjer for 200-250 millioner, enn å betale 422,5 milloner for samme vare.
Tror dere Norges rikeste mann, og en av verdens rikeste redere ble rik av å kjøpe aksjer til dobbel pris?

Tenk dere LITT om.

SS
Slettet bruker
17.08.2019 kl 12:41 3675

SS,

- La oss vri litt på det. Nå bruker jeg runde ca. tall for enkelhetens skyld. Jeg har ikke det nøyaktige tallene.

* JF har 42,000,000 Aksjer til en snitt pris på ca 22,- kr (Disclaimer, dette las jeg her på forumet) = 924,000,000 ,- kr

- Scenario
* JF begynner nå å kjøre opp pris til Warrabts nivå, 32 , kr 42,000,000 aksjer, x 10 ,.- kr i gevinst for aksjene = 420.000,000 ,- kr
* JF løyser inn Warrants 13,000,000 stykk x 32,5 ,-kr = 422,500,000,- kr
* Den teoretiske Gevinsten har dekket prisen for Warrants. Mest sansynlig vil da aksjen fortsette stigningen, dette har vi sett JF kan kjøre som han vil.

Bare på Topp 50 er der over 10% private investorer som sitter på ett skyhøyt snitt i forhold til dagens kurs, JF vil aldri få 90%
Nordea, Alfred Berg, Ferd, DNB kommer aldri til å ta ett slikt tap. Dem sitter og og forvalter fond med penger fra Ola og Kari Nordmann, hadde blitt furore om dem hadde solgt seg ut nå.Endre og Johnny sitter på millioner av aksjer, jeg er sikker på ingen av dem mister nattesøvnen pga dette. Dem jobber nært med Gevran så jeg tror nok dette er som forventet av dem.
Historisk sett er og JF meget investor vennlig for dem som har hatt is i magen til å følge ham. Jeg har ingen tro heller på at det er intensjonene til JF å raide selskapet. Men i god JF stil vil hn bruke axa som en utbyttemaskin.

Side Note; JF ble vel rik på å tappe olje rett fra lasten til å bruke som bunnkers .....
Slettet bruker
17.08.2019 kl 12:50 3671

SS,

Dette underbygger vel litt det jeg nevnte over her at Endre, Johnny med flere ikke mister nattesøvnen, dem vet akkurat hva Gevran er ute etter.
Slettet bruker
17.08.2019 kl 12:57 3662

Ja det har jeg hevdet lenge, veldig lenge. Dette er tredje gang jeg må lime inn denne mailen.

Men småaksjonærene derimot, de vet ikke hva som er planen, eller hvor lang tid planen tar. Det jeg er overbevist om, er at 24.oktober ikke blir noen høydare for noen, med mindre noen naive småaksjonærer lar seg forlede av enkelte her som tror AXACTOR skal gi gratis 422,5 millioner til den som har vert med å senke AXA fra 32,10 kr for godt sammarbeid. Tror nesten jeg må le litt igjen!

SS
Slettet bruker
17.08.2019 kl 13:02 3658

lisleby,

Mulig jeg tolker feil her. Men der er forskjell på Lock Up Avtale og Lock Up Periode som jeg tolker dette er. Lock Up periode tilsier verken salg eller kjøp av aksjer.
Lock Up Avtale er som du sier, kan ikke selge.
Slettet bruker
17.08.2019 kl 13:09 3650

Akkurat, tror ikke jeg har sett lignende aksje angående antall naive småsparere.
Uansett, min VPS er Rød når det gjelder axa, men jeg har nå snittet meg ned til 19,10 ,-kr Og jeg har både stamnia og økonomi til å sitte på desse til jeg har 100%
Jeg har andre aksjer som er Dollargrønne uansett.

Caset AXA er pdd noe av det beste på Børsen idag.
Slettet bruker
17.08.2019 kl 14:05 3603

Captain holder med deg Axa er en juvel som enda ikke begynnt å skinne, totalt mørbanket den mest spennende aksje på Oslo børs
Flygeren
17.08.2019 kl 14:21 3590

Jeg har og rød VPS, men ingen hast. Denne proppen kommer til å løsne med tiden :-) ikke markedet som har priset denne, men noen enkelt personer og instanser. Så da det til slutt ikke er større posisjoner å skaffe rundt denne prisen vil den gradvis jobbe seg oppover. Som du sier er det alt for mange store med høyt snitt. Ordner seg for de som er tolmodige.
lisleby
17.08.2019 kl 21:23 3479

Capt. Hvis det er som du sier, så henger i hvert fall det godt sammen med hvor rolig det er i topp 20. En slik avtale med ansatt aksjonærer og stilletiende avtale med noen sv de store aksjonærene vil jo sikre Fredriksen å plukke aksjer i ro og fred. Og det er ikke noe tvil om at det har han fått lov til. Ingen andre store aksjonærer viser muskler. Hmmmm
Slettet bruker
18.08.2019 kl 09:43 3358

Det har SS hevdet lenge! Stilltiende avtale.

Bare så synd at plukkingen går så sent at man må igjennom ressesjoner og finanskriser før kursen kommer tilbake, og da er spørsmålet hvor bunnkurs er, og hva som da skal løfte aksjen til nye høyder.

Problemet med tankegangen er bare det, at som i Aktiv Kapital, gikk kursen nedover. Mye likt som AXA!
Fredriksen ville jo kjøpe selskapet av børs, selvsagt så billig så mulig. For så å pynte brura før salg på 4-5 gangen - noe INGEN her, eller Topp20 får være med på.

Fredriksen er en gammel mann, og ut fra bilder er no helsen litt dårlig også, mtp vekt - så der kan det plutselig være god natt med det ene eller andre, så at han nødvendigvis vil ta hensyn til kjendisene på Topp20 - det er jeg usikker på nå den tid kommer.

Ingen vet om dette her vil løfte seg til 32,50 eller høyere på sikt. Vi står foran en turbulent høst på børsene, og vi vet ikke om strategien fortsatt er å sammarbeide med LLP shortere, DNB sine algoritmer, osv. Nedsiden kan være stor, og da blir 20% budpremie fra f.eks 10-15 kr "raust" fra Geveran.

Jeg er egentlig ikke så negativ som nevnt over, men med Geveran kan man ikke utelukke denne grad av kynisme, når mann ser galskapen så langt, siste to år.

SS
lisleby
18.08.2019 kl 11:02 3306


SS denne nedenfor synes jeg blir vel spekulativ...
ER det en avtale då har i alle fall motparten holdt seg til den, så til de grader!!! En slik avtale må ha en gitt tidshorisont. At Fredriksen i tilfelle får gjøre som han vil etterpå, nei da må han i tilfelle levere sin del av avtalen..
2 års lock avtale som det vises til mht ansatt aksjonærer gir vel noe pekepinn.
Ellers er jeg enig med deg mht risikoen i forhold til børsklima osv



Fredriksen er en gammel mann, og ut fra bilder er no helsen litt dårlig også, mtp vekt - så der kan det plutselig være god natt med det ene eller andre, så at han nødvendigvis vil ta hensyn til kjendisene på Topp20 - det er jeg usikker på nå den tid kommer.
Slettet bruker
18.08.2019 kl 11:44 3283

Mannen er vel rundt 75 år, og har kraftig overvekt. Mye som kan skje brått, og det er ikke usaklig, men relevant.
Poenget er at ting brått kan snu opp på alt, og da er det to jenter uten noen særlig erfaring som skal vise verden hvor dyktige de er, og jeg vet ikke om det vil gagne de som sitter i aksjen, på kort eller lang sikt.

På den andre side, Fredriksen kan ha mange gode år igjen også, så tiden vil vise. Man bør ha flere scenarioer i hode samtidig.

SS
Slettet bruker
15.04.2022 kl 17:25 1031

Her er vi tilbake til sommeren 2019.
Warrants og stor oppside. Og denne "noen" som snakker om at warrants ikke kommer til å skje, fikk jo rett som i alt annet.
Istedenfor å nå 32,50 ble fasit 4,75 og nå lave 6 tallet.
---------------


Så kom nytt kjøp fra Fredriksen formidlet mellom banker og bokført i etterhandel ved børs dagens slutt.
Mangler nå 1.536.588 til 33,33 % + 13 mil warrants. 24 Okt -19 Kr 32,5
Ingen dramatikk her kjøpes aksjene oppover på færre hender, mens bunnen betaler hele herligheten.
Vi får færre og stadig flere langsiktige eiere som da sitter stuck, der omsetningen til slutt blir fallende og utvikler en vulkan for oppgang litt frem i tid.
Mens vi venter legger selskapet stadig flere penger på bunnlinjen i en skjermet sektor, med sikre inntekter som er kjøp langt frem i tid på en internrente som hele tiden speiler markedsutfordringen. Et bedre ”bomberom” i krigen som pågår, finnes ikke

Imens skal vi holde et øye på forfallsdagen 24 Okt-19 og 13 mil warrant. Kr 32,5 Ser at noen mener at warrents har ingen hensikt ,kan bare kjøpe samme mengde på fantasi lave prise .Regneferdighetene burde sette en stopper for slike tanker,normal skal det bevise hva som er mulig og ikke hva som er rein fantasi.
Fredriksen har til nå ervervet aksjer på større porteføljer, formidlet mellom og av banker som er bokføres i etterhandel.
Det har nå tømt ut noen av de mellomstore investorene, mens de større investorene signaliserer langsiktighet selv på langt høyere kurser.