Slettet bruker
27.03.2018 kl 08:07 3355

Hva er egentlig planen med NODL? (I den grad man kan si noe om det uten å være Freddy himself)
SDRL ser jo ut til å bli reddet, og fortsatt under kontroll av Fredriksen. NODL overtar bestilte assets, og kjøper med EK. Dette blir jo dermed to konkurrenter i samme marked, kontrollert av samme eier. Er det uttalt at planen er å gjøre noe a la FRO + FRO2012, dvs. å slå dem sammen etter en tid?!
really
27.03.2018 kl 10:50 3257

Tipper det avhenger av hva som lønner seg for JF.

Det er et par store forskjeller. Fro2012 var jevnstort med FRO da de overtok og risikoen i FRO var moderat etter en del grep. Da var det naturlig med sammenslutning.

SDRL er svært mye større enn NODL selv om børsverdien er mye lavere. Det er uttrykk for risikoen i SDRL. Det vil hjelpe litt når SDRL er refinansiert, men risikoen er ikke vesentlig redusert før riggratene kommer opp på et anstendig nivå. Det kan ta en del år og en kan ikke se helt bort fra at det må mer penger inn i SDRL før de kommer dit. Og mer pengen kan komme fra salg av rigger til NODL. Noen sammslutning skjer neppe før risikoen i SDRL er kraftig redusert.
Falketind
27.03.2018 kl 11:17 3224

Jeg tror JF har spennende planer for hvordan NODL aktivt vil bli benyttet i forbindelse med restruktureringen av riggmarkedet og ikke minst av Seadrill. Vil ikke sitte med aksjer i Seadrill men i NODL har derfor begynt å vekten meg opp i sistnevnte selskap. På sikt vil det nok skje en konsolidering av selskapene men først må alle "likene" ut av Seadrill skapet. Enig med ovennevnte skribent, risikoen må først ned.
Slettet bruker
27.03.2018 kl 12:46 3163

Enig med begge. Men vil tro at restruktureringen av SDRL, med konvertering av obligasjoner og innhenting av ny kapital, vil redusere risikoen betraktelig. Vi får se hvordan størrelsene på flåtene utvikler seg. Litt synd at JF og OT ikke er på god fot lenger...
5198
27.03.2018 kl 12:58 3149

En ting er viktig dette er ikke to selskaper som konkurrerer, all drift i NODL er gjennom Seadrill. Dvs at disse selskapene i teorien er konkurrenter men ikke i praksis.

Seadrill har mer en nok med å komme seg gjennom krisen, de har ikke mulighet til å kjøpe rigger billig nå. Derfor har NODL blitt startet for å plukke opp rigger i 2-3 år. Når oppgangssyklusen har kommet omtrent halvveis vil disse selskapene bli slått sammen.

Bare tenk hva som nå skjer om NODL plutselig sitter med seks boreskip til en fornuftig penge, de to første riggene var røverkjøp.

Får bare håpe investorene snart får øynene opp for denne, vil tro mange av de store må bruke emisjonene til å komme seg inn i denne.
Skal bli artig å se når de første riggene får kontrakt, hva raten blir og hvor mye selskapet da vil låne opp for å vokse videre.